جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

اسکای سیتی، بر فراز ابرها


اسکای سیتی، بر فراز ابرها
اگر زمانی قرار شود تمام عمر خود را در یك ساختمان و بر فراز ابرها زندگی كنید چه احساسی خواهید داشت؟ جالب نیست اگر بدانید یك روز در ارتفاع یك كیلومتری زمین به سر می‌برید؟ شاید این سوالات به نظرتان دست‌نیافتنی و رویایی برسد ولی حقیقت این است كه با پیشرفت علم و بالا رفتن سطح تكنولوژی فن‌آوری و دستگاه‌های پیچیده، دیگر نمی‌توان آرزویی را محال قلمداد كرد. همان طور كه امروزه رفتن به فضا موضوعی كاملا آشناست و حتی در كشورهای پیشرفته انسان‌ها را به سفرهای تفریحی فضایی می‌برند در حالی كه تا همین چند دهه پیش این موضوع بسیار رویایی بود.
● اسكای سیتی ۱۰۰۰
«اسكای سیتی ۱۰۰۰» پروژه‌ای شهری برای آینده‌ای نه چندان دور است كه در توكیو پایتخت ژاپن احداث می‌گردد. هدف از طرح این پروژه كمك به كاستن حجم تراكم این شهر پرجمعیت و رهایی از معضل كمبود فضای سبز می‌باشد. نقشه این پروژه یك آپارتمان هزارمتری را نشان می‌دهد. ساختمانی با یك كیلومتر ارتفاع و چهارصد متر، قطر در قسمت «پی» مساحت كف این ساختمان نیز هشت كیلومترمربع می‌باشد. طرح اولیه این برج در سال ۱۹۸۹ توسط «شركت سهامی تاكناكا» پیشنهاد شد. طبق این طرح ساختمان اسكای سیتی ۱۰۰۰ سی و پنج هزار نفر سكنه دائم و صد هزار نفر كارمند روزانه را در خود جای خواهد داد. اسكای سیتی از چهارده قسمت بشقاب مانند و وسیع به ارتفاع ۵۶ متر تشكیل می‌شود كه یكی‌یكی روی هم قرار می‌گیرند و هر یك شامل اداره‌جات، خانه‌های مسكونی، امكانات تجاری، مدرسه و دیگر تسهیلات لازم برای یك زندگی مدرن می‌باشند.
اسكای سیتی ۱۰۰۰ نوعی جدید و مدرنیزه از یك شهر می‌باشد كه سراسر آن از هماهنگی تشكیل شده است. این بنا درست مثل یك شهر معمولی است. شهری با خانه‌های متنوع، فروشگاه‌های پر از جنس، فضای سبز زیبا و دلپذیر، مدارسی كه به بچه‌ها آموزش می‌دهند و اماكنی كه اوقات فراغت سكنه را به خوبی پر می‌كنند. شاید یكی از بهترین حسن‌های «اسكای سیتی ۱۰۰۰» این باشد كه محل كار سكنه آن به محل زندگی آنها خیلی نزدیك است. فقط كافی است از خانه بیرون بیایند، سوار آسانسورهای سریع‌السیر شوند و چند طبقه را بالا یا پایین بروند تا به محل كار خود برسند. از وقتی كه طرح ساخت این پروژه به بیرون از «شركت سهامی تاكناكا» و پس از آن بیرون از ژاپن درز پیدا كرد، خبر آن به سرعت در تمام دنیا پیچید و مهندسین آرشیتكت بسیاری به سوی آن جلب شدند. خیلی‌ها امیدوارند كه دولت و شركت‌های بزرگ ژاپن بعد از گذشت یك دهه یا كمی بیشتر از پیشنهاد ساخت «اسكای سیتی ۱۰۰۰» آن را در برابر چشمان خود ببینند.
در حقیقت این پروژه بسیار جدی گرفته شده است و در حال حاضر تنها هلی‌كوپتر آتشنشان توكیو در آزمایشات مانوری و مشابه‌سازی شده به كار گرفته می‌شود تا معلوم شود اگر در یكی از بخش‌های این آسمان‌خراش حریقی رخ دهد چه اتفاقی خواهد افتاد و آزمایشگاه‌هایی خارج از توكیو در حال طرح‌ریزی آسانسورهای سریع‌السیری می‌باشند كه در آن واحد می‌توانند هفتاد نفر را جابه‌جا كنند. حال باید منتظر بود و دید كه آیا این تلاش‌های بی‌وقفه به ثمر خواهند نشست و ژاپنی‌ها قادر خواهند بود بلندترین آسمان‌خراش دنیا كه خود شهری بر فراز ابرهاست را به تكامل و بهره‌وری برسانند و یا این پروژه نیز همچون چندین پروژه رویایی دیگر نیمه‌كاره رها خواهد شد.
● خطر وحشت‌آفرین زمین لرزه
برج «تایپه ۱۰۱» در حال حاضر بلندترین ساختمان دنیا محسوب می‌شود. این برج ۵۰۸ متر ارتفاع و هفتصد هزار تن وزن دارد و ظاهرا سنگین‌ترین بنای روی زمین است. اخیرا افكار جدیدی به مغز دانشمندان زمین‌شناس خطور كرده است. آنها فكر می‌كنند آسمان‌خراش تایوان با این وزن سنگین خود مسبب بروز دو زمین‌لرزه اخیر كشورش بوده است زیرا فشار بیش از حد تحملی را بر زمین زیر پای خود وارد می‌آورد. طبق بررسی‌های زمین‌شناسان مركز تحقیقات تایوان این فشارهای پیوسته احتمالا گسل قدیمی زمین را دوباره می‌شكافد و سبب ایجاد زمین‌لرزه می‌شود. اگر این بررسی‌ها در مورد آسمان‌خراش ۵۰۸ متری «تایپه ۱۰۱» صحت داشته باشد، بنابراین نگرانی‌های مضاعفی برای ساخت و تكمیل پروژه «اسكای سیتی ۱۰۰۰» وجود خواهد داشت.آیا این نظریات جلوی ساخت این بنای شگفت‌انگیز را خواهد گرفت؟ و آیا واقعا وزن بیش از حد آسمان‌خراش‌ها سبب بروز زمین‌لرزه‌های غیرطبیعی خواهد شد؟ این احتمال چندان هم بعید به نظر نمی‌رسد.
● آرزوهای فضایی
به نظر می‌رسد كه كشور ژاپن با وسعت بسیار اندك و جمعیت بیش از حد، همواره در اندیشه استفاده‌های جدید از فضا می‌باشد. طرح ساخت «اسكای سیتی ۱۰۰۰» نمونه بارز این ادعاست. این شهر عمودی به نظر دست یافتنی‌تر از رویاهای دیگر ژاپنی‌ها می‌باشد زیرا هر چه باشد یك سر آن بر روی زمین قرار دارد، ولی پروژه‌های دیگری نیز وجود دارند كه بسیار رویاپردازانه به نظر می‌رسند. یكی از این پروژه‌ها «هتل فضایی» است. هتلی در فاصله ۴ كیلومتری بر فراز شهر توكیو به منظور اسكان مسافرینی كه احتمالا اتاق خالی بر روی زمین برای خود نیافته‌اند. شركت ساختمان‌سازی «شیمیزو» از سال ۱۹۸۹ طرح ساخت یك هتل ۶۴ اتاقه فضایی را ریخته است و امید دارد بیست تا سی سال دیگر بتواند ساخت آن را آغاز كند. زمانی كه این پروژه به مرحله بهره‌وری برسد، مهمانان آن در فاصله ۴ كیلومتری از زمین از پنجره اتاق ۷×۴ متری خود مناظری ناب را مشاهده خواهند كرد.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید