پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

معجزه «ورمیکو لایت»


معجزه «ورمیکو لایت»
● ورمیکولایت
ورمیکولایت نام معدنی سلیکات آهن، آلومینیوم، منیزیم متورق، هیدراته می‌باشد. ورمیکولایت ظاهری آکوردیونی شکل بوده و رنگ متغیری از قهوه‌ای تا طلائی نسبت به ترکیبات آن دارد. همچنین PH (در آب) ورمیکولایت در هر معدن متغییر بوده که از ۹ – ۶ توسط انجمن بین‌المللی ورمیکولایت گزارش شده است. ظرفیت نگهداری آب ورمیکولایت نسبت به اندازه گرائول نیز متغیر می‌باشد. (۳۲۵٪ - ۲۲۰٪ وزن یا ۵۰٪ ـ ۲۰٪ حجم).
بیش از ۸۰ سال است که ورمیکولایت در صنایع گوناگون (کشاورزی، باغبانی، ساختمانی، صنعت) استفاده می‌شود.
● ورمیکولایت در کشاورزی
سال‌ها است که ورمیکولایت به‌عنوان شبه خاک در داخل آپارتمان‌ها و یا سیستم‌های هیدروپونیک (Hydroponic Growing) در پرورش گل و گیاه در مواردی که مدودیت استفاده از خاک معمولی را دارند، استفاده می‌شود. (Soiless) و مواد غذایی موردنیاز گیاهان به‌صورت مایع به ومیکولایت و نهایتاً ریشه‌ها رسانده می‌شود.
این ماده در کشاورزی کاربرد گسترده دارد نظیر: زمین‌های چمن، باغ‌ها، مواردی که رشد سریع گیاه از اولویت برخوردار باشد. (ورمیکولایت به‌صورت صددرصد استفاده می‌شود). ورمیکولایت همچنین در شرایط ویژه کم‌آبی، حفظ خاک از جریان بادهای گرم و جلوگیری از یخبندان و صدمه به ریشه‌ها کاربرد دارد.
ورمیکولایت با ایجاد فضای مناسب در خاک و سبک کردن آن، هوادهی به ریشه را به شدت بهبود می‌باشد و این در حالی است که رطوبت و موادغذائی را به آسانی در اختیار قلمه‌ها و ریشه‌های جوان قرار می‌دهد.
ورمیکولایت ماده‌ای است دایمی و غیرمضر برای خاک که دارای تمیزی صددرصد است. ورمیکولایت ماده‌ای است بدون بو، غیرسمی و استریل که باعث فساد خاک و ضایع شدن آن نمی‌گردد و به‌دلیل خنثی بودن، ماهیت خاک را تغییر نمی‌دهد. ورمیکولایت دارای قابلیت نگهداری نقل و انتقال کاتیون‌ها می‌باشد، به همین علت می‌تواند موادی نظیر آمونیوم، پتاس، کلسیم منیزیم و آهن را به آسانی در اختیار ریشه‌ها قرار دهد.
این ماده بسیار سبک و همراه با خاک معمولی، خاک برگ و خاک‌های غنی شده با کوه‌های شیمیایی بهترین روشن برای رشد گیاهان به‌خصوص گل‌های زینتی می‌باشد.
● نحوه استفاده
▪ قلمه زدن
ورمیکولایت متوسط با ابعاد ۵- ۲ میلی‌متر مصارف متعددی در باغبانی از جمله کاشت قلمه دارد. می‌توان ورمیکولایت را مستقیم در محفظه کاشت قلمه‌ها ریخت و به تدریج آبیاری کرده و قلمه‌ها را در آن قرار داد. اگر محل تخلیه در محفظه کاشت تعبیه شده باشد، آبیاری زیاد، نگران‌کننده نیست. ورمیکولایت حداکثر رشد ریشه را در کوتاه‌ترین زمان تضمین می‌کند.
▪ اصلاح با تقویت خاک
در باغات و مزارعی که دارای خاک سنگین با چسبنده می‌باشد تا ۲:۱ حجم خاک، استفاده از ورمیکولایت توصیه می‌گردد. این عمل باعث ایجاد کانال‌های هوایی گردیده، اجازه تنفس مخلوط خاک را می‌دهد.
مخلوط ورمیکولایت در باغ‌های گل و سبزیجات با گیاهان گلدانی هوای لازم را در اطراف ریشه برای ادامه رشد گیاهان فراهم می‌آورد. در جائی‌که خاک، دانه درشت و ماسه‌ای باشد، مخلوط ورمیکولایت در خاک باعث می‌شود خاک بتواند آب و هوای موردنیاز برای رشد گیاه را در خود حفظ کند.
▪ رویش دانه
ورمیکولایت را به تنهائی یا مخوط با خاک با خاک برگ می‌توان استفاده کرد. آبیاری بسیار کمتر، رویش دانه‌های بیشتر و رشد سریع‌تر از مزایای استفاده از ورمیکولایت می‌باشد. زمانی‌که ورمیکولایت به تنهایی استفاده شود، دانه‌های جوانه زده باید با یک محلول کود ضعیف تغذیه شوند. تا وقتی‌که اولین برگ‌های واقعی ظاهر گردد. (یک قاشق غذاخوری از کود قابل حل در یک گالن ۴ لیتری آب) جایی که ورمیکولایت با خاک یا خاک برگ به‌صورت نصف به نصف مخلوط شده است، هیچ تغذیه اضافی تا موقع نشاء لازم نیست. عمل پاکیزه‌سازی خاک از لارو حشرات و بذر گیاهان هنوز عملاً حذف می‌گردد، به‌علت آن‌که ورمیکولایت استریل است. در انتقال دانه‌های جوانه‌زده از ورمیکولایت، خطر شکستن ریشه‌های مویی بسیار کم است و رشد ریشه‌های انبوه در این مخوط، گیاه جوان را قادر می‌سازد که بلافاصله خود را نگه دارد.
▪ گیاهان خانگی
ورمیکولات مشکلات خاک‌هائی که به مرور زمان فشرده شده‌اند را در گلدان‌های گل از میان می‌برد. ورمیکولایت را با خاک برگ به نسبت نصف به نصف مخلوط کنیدع نترل عالی هوا و رطوبت برای گیاهان خانگی تأمین خواهد شد. در این صورت ریشه‌ها می‌توانند در تمام گلدان گسترش یابند، توجه به این نکته ضروری‌ است که در صورت استفاده از ورمیکولایت نیاز به آبیاری بسیار کمتر خواهد شد.
▪ نشاء زدن
سوراخی به عمق حداقل ۱۵ سانتیمتر بزرگ‌تر از ریشه گیاه حفر کنید. ورمیکولایت را با خاکی که از آن سوراخ خارج کرده‌اید، مخلوط کنید. سپس این مخلوط را در اطراف ریشه‌ها قرار دهید. این عمل قبل از نشاء بوته، درختچه یا درخت باعث انشعاب سریع و نفوذ ریشه‌ها در عمق خاک می‌گردد، ورمیکولایت از خشک شدن ریشه‌ها بر اثر آفتاب جلوگیری می‌کند و حتی رطوبت را کنترل و سلامت گیاهان را تضمین می‌کند.
▪ حفاظت در مقابل عوامل طبیعی
استفاده از ورمیکولایت به ضخامت ۸ – ۵ سانتیمتر به‌عنوان محافظ در اطراف بوته‌ها رزهاع گجه‌فرنگی‌ها، کوکب‌ها و گیاهان دیگر می‌تواند از خشک شدن گیاه جلوگیری کند و از گیاه در برابر سرما و گرمای شدید محافظ کند. گیاهان محافظ‌ شده با ورمیکولایت در سرمای شدید زمستان مقاومت بیشتری دارند. ورمیکولایت به خاطر داشتن ساختمان حفره‌دار از رطوبت اشباع نمی‌شود. لذا استفاده از آن در اطراف گیاه عدد از اولین باران سنگین در تابستان مانع خشک شدن خاک و آسیب به گیاه می‌گردد. می‌توان ورمیکولایت را در بهار به عنوان یک تقویت‌کننده با خاک مخلوط کرد.
▪ انبار کردن پیازها و محصولات ریشه‌ای
ورمیکولایت را اطراف پیازهائی که در ظرف قرار گرفته‌اند. بریزید. اگر پیازها از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند، بگذارید چند ساعت در آفتاب بماند تا خشک شوند و بعد آن‌ها را در سبد قرار داده و روی آن‌ها را با ورمیکولایت بپوشانید. قدرت نم‌گیری ورمیکولایت همانند یک تنظیم‌کننده اتوماتیک عمل می‌کند و از کپ‌زدگی و نوسان‌ رطوبت در مدت انبارداری جلوگیری می‌کند.
ورمیکولایت رطوبت داخل غده‌های انبار شده را جذب نمی‌کند، بلکه آب آزاد اطراف را جذب کرده و از پوسیدگی غده‌ها جلوگیری می‌کند. غذه‌های انبار شده حتی از تغییرات دمای جدی و ناگهانی هم محافظت می‌شوند.
▪ چمن‌های سالم‌تر و سبزتر
هنگام آماده کردن باغچه برای چمن‌های جدید یک متر مکعب ورمیکولایت را در مساحت ۱۱۰ متر مربع مخلوط کنید. پس از بذرافشانی، کل منقطه را با ورمیکولایت بپوشانید، به‌طوری که در حدود ۶ میلی‌متر ارتفاع داشته باشد. سپس با آب‌‌افشان به‌تدریج آبیاری کنید. ورمیکولایت رویش بذر را تسریع کرده، همچنین بذرهای بیشتری رویش می‌یابد. بنابراین چمن شما متراکم‌تر و پرپشت‌تر خواهد شد. ورمیکولایت به‌عنوان یک ذخیره‌کننده دائمی رطوبت عمل کرده و در زمان خشکی، پژمرده‌ شدن چمن‌ها را به تعریق می‌اندازد.
▪ گل‌آرایی منازل
به‌منظور تازه و شاداب نگه داشتن گ‌های بدون ریشه (دسته‌گل) در گلدان‌ها و رفع نگرانی از واژگون شدن آن‌ها می‌توان گلدان موردنظر را با ورمیکولایت که ظاهر نقره‌ای رنگ بسیار زیبایی دارد پر کرد و سپس به آن آب اضافه کرد تا تمام لایه‌های طبیعی ورمیکولایت از آب اشباع گردد، سپس آب اضافه را تخلیه و گل‌ها را در آن قرار دهید.
از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
ـ رطوبت ورمیکولایت به تدریج به ساقه گل‌ها رسیده و آنها را شاداب نگه می‌دارد.
ـ می‌توان گل‌ها را به طرز دلخواه استقرار و آرایش داد.
ـ بوی نامطبوعی که آب راکد گلدان‌ها ایجاد می‌کنند، از بین می‌رود.
ـ در صورت واژگون شدن گلدان آب بر روی میز با سطح اتاق پخش نخواهد شد جهت دریافت اطلاعات تخصصی با مرکز مطالعات و خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی شهید بهشتی و با شرکت کالامین تماس حاصل کنید.
منبع : ماهنامه سرزمین سبز


همچنین مشاهده کنید