شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به عکاسی چشم انداز (پانورامیک)


نگاهی به عکاسی چشم انداز (پانورامیک)
«پانورامیك» تكنیكی در هنر عكاسی است كه در آن تصاویر شگفت انگیزی از مناظر در بعدی عریض به مدد ابزار و خلاقیت هنرمند خلق می شوند.عكاسی پانورامیك، به عكاسی «چشم انداز» و عكاسی «عریض» نیز شهرت دارد.
رقابت دوربین و چشم انسان در عكاسی پانورامیك به خوبی مشهوداست . در حالی كه چشم انسان زاویه ای بین ۷۵ تا ۱۶۰ درجه را پوشش می دهد در عكاسیچشم انداز یك منظره در ۳۶۰ درجه ثبت می شود .
عكاسان معمولا به عكس هایی كه تا زاویه ۱۶۰ گرفته می شوند عكس های وایدمی گویند و آنها را در دسته عكس های پانوراما قرار نمی دهند.قطع عكس های پانوراما به شكل معمول ۱۷*،۶ ۲۴*۶ و ۲۴*۱۰ است كه با توجه به نوع ابزار مورد استفاده عكاس قابل تغییر است . عكس چشم انداز به سه وسیله قابل ثبت است:
۱) لنزهای پانوراما:
این لنزها قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند و بر روی بدنه دوربین نصب می شوند . لنزهای فیش آی نیز در گروه لنزهای پانوراما قرار می گیرند . به وسیله لنزهای فیش آی می توان به دیدی ۳۶۰ درجه در فضایی كوچك دست یافت.
۲) دوربین های پانوراما:
دوربین هایی كه قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه دارند به دوربین های پانوراما معروف اند. ضعف دوربین های چرخشی در تغییر وضوح تصویر (فوكوس) و كاهش دامنه تغییرات شاتر و در نتیجه كاهش سرعت شاتر است . از دیگر اشكالات این ابزار، ظهور خطوط «اعوجاجی» بر روی تصویر است . امروزه این اشكالات در دوربین های دیجیتالی تا حدی رفع شده اند.
۳) روش سگمنت (تكه تكه):
بسیاری از علاقه مندان هنر عكاسی كه دسترسی به دوربین های چرخشی و لنزهای ۳۶۰ درجه را ندارند از روش سگمنت در ثبت عكس های پانوراما استفاده می كنند. در این شیوه دوربین و لنز از منظره ای ۳۶۰ درجه، به شكلی مجزا و تكه تكه عكسبرداری می كنند .
این عكسهای مجزا به مدد نرم افزارهای كامپیوتری همچون فتوشاپ، قابل پیوستن به یكدیگر هستند و تصویر نهایی در فرمت پانوراما ارائه می گردد. باید توجه كرد كه در روش سگمنت، دقت و توجه عكاس به تغییرات نوری، باز و بسته بودن دیافراگم و سرعت شاتر بسیار حائز اهمیت است . زیرا اندكی تغییر در شرایط عكاسی از خلقتصویری یكدست، یك رنگ و با تن نوری یكنواخت جلوگیری می كند.
عكاسی پانوراما، تكنیكی جذاب در عكاسی مناظر است و آئینه تمام نمایی از مناظر را در پیش روی مخاطب قرار می دهد . بسیاری از عكاسان حرفه ای تجربیات شیرینی را در خلق تصاویر ۳۶۰ درجه در آلبوم عكس های خود به ثبت رسانده اند كه ماندگار و تماشای آنها برای همیشه لذت بخش است.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید