سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

تعمیرکار کامپیوتر خود باشید


تعمیرکار کامپیوتر خود باشید
این کمک با کلیک کردن روی یک کلید در اختیار شما است . از پشت کامپیوتر نشستن و منتظر پاسخ کارکنان قسمت پشتیبانی بودن خسته شده اید، و انتظار اینکه یک نفر گوشی تلفن را جواب دهد و به شما کمک کند تا مشکل تان را حل کنید. جدی جدی، حالا دیگر واقعا می توانید این مشکلات را خودتان رفع کنید.
گنجینه ای از اطلاعات "چگونه انجام دهیم" به شکل آن-لاین وجود دارد که می تواند به مبتدی ترین کاربران کمک کند از پس مشکلات بسیاری برآیند و از تماس های تلفنی پردردسر با بخش پشتیبانی و یا حتی بردن کامپیوتر به مراکز تعمیر اجتناب ورزند. مسلما، مشکلاتی هم هستند که کاربران باید به عهده حرفه ای های این کار بگذارند. ولی در رابطه با مقادیر زیادی از نیازهای مربوط به عیب یابی، نگهداری و بهبود امکانات سیستم، کاربران می تواند همه این کارها را خودشان انجام دهند.
مایک سرمک، که سیستم های پشتیبانی آن-لاین این شرکت، (Tech Support Guy)، دهمین سال تاسیس خود را جشن می گیرد و بیش از ۲۰۰.۰۰۰ عضو دارد، اظهار داشت، "با صرف وقت، صبر و حوصله و مطالعه، اکثر مشکلات می توانند توسط افرادی که خصوصیت "خود انجامی" دارند، رفع شوند." او گفت، "اغلب اوقات افراد را در رفع مشکلاتی از قبیل از بین بردن ویروس، عیب یابی سخت افزاری و - از همه رایج تر - خلاص شدن از شر نرم افزارهای جاسوسی (spyware) مرحله به مرحله جلو می بریم. اگر، در هر زمان طی مراحل عیب یابی، احساس کنید نمی خواهید کار را ادامه دهید، به دلیل اینکه خارج از حیطه درک و دانش تان است، همیشه می توانید کار را متوقف کنید و کامپیوتر خود را به تعمیرگاه ببرید."
در زیر چندین منبع آن-لاین که در تعمیر کامپیوترتان به شما کمک می کنند، آمده است:
▪ HelpwithPCs.com
این تارنما یک فهرست کلی از اطلاعات و لینک های مربوط به کامپیوتر شخصی عرضه می کند. در زمینه مشکلات مربوط به عیب یابی، HelpwithPCs.com چهار حوزه متفاوت عرضه می کند که می تواند در رفع مشکلات و بهبود امکانات سیستم به کاربران کمک کند.
بخش Tips and Tricks ترکیبی از مطالب "چگونه انجام دهیم" مختلف را در مورد اکثر سیستم های عامل و نرم افزارهای مایکروسافت ارایه می دهد، ولی در ضمن اطلاعات سودمندی نیز در مورد "موزیلا فایرفاکس" و جستجوگر "نت اسکیپ کامیونیکیتور" عرضه می کند. عمق و میزان کمک های ارایه شده از یک محصول به محصول دیگر بسیار متنوع است.
بخش PC Upgrading Guide جهت تعویض قطعات مختلف از قبیل گرداننده های سخت یا کارت های صوتی به کاربر کمک می کند. با رفتن به بخش های مخصوص هر قطعه خاص، این تارنما حاوی دستورالعمل های ساده گام به گام و شکل های بسیار گوناگون است تا شما کاملا از تمام مراحل اجرای این تغییرات اطمینان داشته باشید.
بخش PC Maintenance راهنمایی های اولیه جهت رسیدن به بهترین سطح عملکرد کامپیوترتان را در اختیار شما قرار می دهد. این اطلاعات بسیار کلی و مقدماتی و مناسب استفاده توسط کاربران عادی هستند. اگر فرد بسیار فنی ای هستید و ساعت ها وقت صرف ور رفتن با قطعات کامپیوتر خود می کنید، قسمت های مربوط به تهیه Backup، محافظ های نوسان های ناگهانی برق، و تمیز کردن موش و صفحه کلید به نظرتان بسیار ساده و بدیهی خواهد آمد، ولی قسمت جدیدا اضافه شده در زمینه سازماندهی مجدد فایل ها یا Defragging و وعده های مربوط به مطالبی که در آینده اضافه خواهند شد، احتمالا ارزش این را دارد که گهگاه به این تارنما سر بزنید.
بخش Free Tech Support این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهد که سوال خود را در مورد یک مشکل مطرح کند و راه های ممکن برای رفع این مشکل را دریافت کند؛ چه این مشکل نرم افزاری باشد چه سخت افزاری.
بهترین نکته در مورد www.helpwithpcs.com این است که دستورالعمل ها کوتاه و واضح هستند؛ و نباید مدام از یک صفحه به صفحه دیگر بروید. علاوه بر این، این تارنما حاوی مطالب سودمند دیگری نیز است؛ از جمله لغت نامه اصطلاحات و واژگان فنی و خودآموزهای آن-لاین بسیار زیاد در مورد نرم افزارهای رایج و به خصوص سیستم های عامل.
▪ PCSupport.About.com
روزنامه نیویورک تایمز دائما در حال چاپ مقالات زیادی در مورد مطالب About.com است. صفحه های PC Support این تارنما حاوی اطلاعات وسیع و کاملی برای کمک به آشنا شدن با مشکلات مربوط به کامپیوترهای شخصی و رفع این مشکلات است.
مطالب این تارنما که به زبان ساده نوشته شده اند و تقریبا عاری از هر گونه اصطلاحات کامپیوتری هستند. منابع این تارنما حاوی راه های مختلف مواجه با مسائل گوناگون است - از فورمت کردن دیسک های سخت و نصب نرم افزار گرفته تا انجام تعمیرات اضطراری و افزایش سرعت جستجوگر.
صفحه های این تارنما حاوی اطلاعات بسیار زیادی است، بنابراین در ابتدا بهتر است با فهرست ارایه شده در سمت چپ صفحه اصلی کار خود را آغاز کنید. در این فهرست اطلاعات به چهار دسته تقسیم شده اند: ضروریات، پیشنهادات مربوط به پشتیبانی از کامپیوتر، مطالب و ابزارها.
در بخش مطالب یا Topics، راهنمایی های عملی را برای انجام تعمیرات و نگهداری، رفع مشکلات، و بهبود امکانات سیستم خواهید یافت. از جمله مطالبی که برای مبتدی ها بسیار سودمند است قسمت "خودآموز خود انجام" یا DIY Tutorial است که شما را مرحله به مرحله در بهبود سیستم سخت افزاری کامپیوتر راهنمایی می کند. این خودآموزها حاوی توضیحات و عکس های ساده جهت آسانتر کردن درک هر مرحله است.
تارنمای About.com منابع خود را با اطلاعات جمع آوری شده از دیگر تارنماها در اینترنت ترکیب می کند. این بدین معنی است که ممکن است در برخی مواقع به لینک ها داده شده وصل نشوید، ولی این اتفاق چنان به ندرت پیش می آید که باعث ناراحتی شما نمی شود.
یکی از نکات ویژه About.com این است که می توانید سوالات خود را به متخصصین این تارنما ای-میل کنید.
▪ GeekSquad.com
این تارنما، تارنمای یک شرکت آمریکایی است که تیمی از متخصصین فنی سیار را به منازل کاربران و شرکت های کوچک جهت انجام پشتیبانی و تعمیرات فنی اعزام می کند. با اینکه هدف اصلی این تارنما تبلیغ این شرکت و خدمات ارایه شده توسط آن است، ولی www.geeksquad.com حاوی اطلاعات سودمند بسیاری در زمینه "چگونه انجام دهیم" است.
صفحه "اطلاعات اصلی" یا Central Intelligence دارای اطلاعات گسترده در پنج زمینه مختلف است: امنیت، شبکه سازی، موسیقی دیجیتال، تصویرسازی دیجیتال و بازی. علاوه بر این، در قسمت جدیدی که تحت عنوان "اطلاعات جدید" یا Recent Intelligence ایجاد شده است، لینک های مختلفی به مطالب بسیار، بسیار فراوان وجود دارد.
حال و هوای این تارنما بسیار دلچسب است که موجب می شود ترس از کار با کامپیوتر و ابهامات در این زمینه رفع شوند. اگر در صفحه های مختلف این تارنما در قسمت "اطلاعات اصلی" جستجو کنید، اطلاعات سودمند بسیار زیادی به دست خواهید آورد که شما را تبدیل به یک کاربر زرنگ و دانای کامپیوتر خواهد کرد.
این تارنما همچنین حاوی یک بخش مرکزی لینک های مختلف، تحت عنوان دان-لودز (Downloads) در صفحه "اطلاعات اصلی" است. در این بخش کاربران می توانند درایورهایی را پیدا کنند که کامپیوترشان را قادر می سازد با دیگر دستگاه های جانبی از قبیل چاپگرها، دستگاه های MP۳، دوربین های دیجیتال و از این قبیل وسائل کار کند. این لینک ها شما را به تارنماهای سازندگان این دستگاه ها وصل می کند، ولی پیدا کردن آن چیزی که دنبالش هستید کار آسانی خواهد بود، زیرا GeekSquad منابع مربوط به درایورها را با در نظر گرفتن نوع و سازنده آنان دسته بندی کرده است.
● میزگردها
سه تارنمایی که در بالا ذکر شدند، با عرضه اطلاعات و توصیه های مستقیم در مورد "چگونه انجام دهیم" به کابران، موجب خوشنودی سریع شما می شود، ولی چندین تارنمای دیگر نیز وجود دارند که کاربران می توانند سوالات خود را به آنها ارسال کنند و توصیه های لازم را از دیگر کاربران یا حتی از متخصصین فنی داوطلب دریافت کنند. در واقع، این تارنماها برای استفاده افرادی مناسب تر است که به کمک فوری نیاز ندارند یا آنهایی که مقداری دانش فنی دارند یا آمادگی آن را دارند که در مورد پاسخ های دریافت شده تحقیق کنند - و همچنین اگر فرد باشهامتی هستید و مایلید یاد بگیرید چگونه کامپیوترتان را خودتان تعمیر و تنظیم کنید. در کل، باید آدرس خود را در این تارنماها ثبت کنید و حساب های رایگان تشکیل دهید.
سرمک اظهار داشت، استفاده از این صفحه ها آسان است. او گفت، "کافی است سوال های خود را ارسال کنید، و تا آنجا که می توانید جزییات مشکل را مطرح کنید، و چند نفر داوطلب به سوال شما پاسخ خواهند داد. خدمات Tech Support Guy رایگان است زیرا "مخارج این تارنما از طریق تبلیغاتی که در کنار صفحه ها مشاهده می شود، و همچنین کمک های مالی کاربران سپاسگزار تامین می گردد."
▪ در زیر نام برخی از میزگردهای شناخته شده آمده است:
ـ Ask Me Help Desk at www.askmehelpdesk.com/computers
ـ ۵ Star Support at www.۵starsupport.com
ـ Protonic.com at www.protonic.com
ـ Suggest A Fix PC Support Forums at www.suggestafix.com
ـ Tech Support Guy at www.techguy.org
● ترس به خود راه ندهید - تقریبا
اگر به دنبال یافتن کمک آن-لاین در زمینه کامپیوتر هستید، حتما از چند قاعده اصلی پیروی کنید: زرنگ باشید، محتاط باشید، ولی ترس به خود راه ندهید. پیش از آنکه شروع به آنگولک کردن نرم افزار خود کنید، همیشه مطمئن شوید که یک کپی دیگر از تمام فایل هایی که نمی خواهید از دست بدهید، درست کرده اید (در هر صورت باید همیشه این کار را بکنید).
از منابعی که شناخته شده نیستند هیچ چیز را دان-لود نکنید. در آخر، هیچوقت اطلاعات شخصی خود را بدون کنترل سیاست های حفظ اطلاعات شخصی آن تارنما و اینکه چگونه می خواهند از این اطلاعات استفاده کنند، در اختیار هیچ منبعی قرار ندهید.
برای خدمات و دان-لودهای رایگان، معمولا نباید اطلاعات شخصی زیادی را ارایه دهید. اگر تارنمایی این اطلاعات را از شما خواست، باید بلافاصله زنگ هشداری باشد و احتمالا بهتر است که از این تارنما خارج شوید.
سرمک توصیه می کند، همیشه کمی شکاک باشید. او می گوید، "درست مانند بقیه اطلاعاتی که به صورت آن-لاین دریافت می شوند، باید مراقب باشید." به همین علت او کارکنان مخصوصی جهت بازبینی اطلاعات عرضه شده در تارنمای Tech Support Guy جهت اطمینان از خطرناک نبودن هیچیک از پیشنهادها و توصیه ها استفاده می کند.
او می گوید، "اگر چیزی به نظرتان درست نمی آید، همیشه سوال کنید یا منتظر پاسخ نفر بعدی باشید."پس، پیش به سوی دنیای مجازی و خوره کامپیوتر شدن.
منبع : گروه علمی نابغه های ایران


همچنین مشاهده کنید