سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تردید و تقلب


تردید و تقلب
مسی، مهاجم طلایی بارسلونا اولین نفری نبود كه یك گل مشكوك به ثمررساند. پیش از او، ده ها فوتبالیست چه با دست و چه با پا، گلی كاملاً جنجال برانگیز به نام خود ثبت كردند. نمونه های تاریخی می خواهید؟ از«دست خدا»ی مارادونا تا «گل ومبلی» و پنالتی جنجالی جدال ۷ دهه پیش رئال مادرید و بارسلونا و همچنین تغییر سرنوشت فصل ۱۹۹۱-۱۹۹۰ لیگ اروپا با یك گل عجیب، فوتبال مانند هر پدیده اجتماعی كاملاً شفاف به پیش نرفته است. شاید این ۷ مورد شما را قانع كند.
۱) دست خدا
همه فوتبالدوستان از آنچه مارادونا در بازی مرحله یك چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۸۶ رقم زد، اطلاع دارند. یك حركت انفرادی از اعجوبه، پاس زیبا توسط یك همتیمی و در نهایت گلزنی با دست. وقتی می گفتند یك دست صدا ندارد، مسلماً به موردی غیر از این مسأله استثنایی اشاره می كردند چون ضرب دست مارادونا چنان قدرت داشت كه به تنهایی انتقام یك ملت را گرفت و اجازه نداد داغ جزیره مالویناس (یا همان فالكلند كه توسط انگلیسی ها اشغال شد) بر دل این ملت مغرور آمریكای جنوبی بماند.
پس از تثبیت برتری ۲ بر یك آرژانتین، مردم «بوینس آیرس» عكس قربانیان جنگ ۲ كشور را در دست گرفته و به خیابان ها ریختند. شكست خورده های سیاست در دوز و كلك های فوتبالی دست انگلیسی ها را از پشت بسته بودند. آنها ثابت كردند پیروزی فوتبالی گاهی فراتر از آنچه تصور می شود، ارزش دارد، بخصوص اگر راقم چنین بردهایی از «دست خدا» صحبت كند. «فالكلند» هرگز به آرژانتین بازپس داده نشد و برد با تقلب یاران مارادونا نیز برای همیشه در تاریخ به ثبت رسید. آبی و سفیدهای آمریكای جنوبی «تقاص» پس ندادند و حتی جام را هم بالای سر بردند اما بعد...
۲) فینال جام جهانی ۱۹۹۰
قرار بود فینال تكراری آلمان و آرژانتین، حسن ختام باشكوهی برای تورنمنت سرد و كم گل جام جهانی ۱۹۹۰ رقم بزند با این حال اصلاً جالب نبود. همه به وقت اضافه فكر می كردند. مارادونای مصدوم هم دیگر مجال استفاده از دست های طلایی خود را به دست نیاورد تا اینكه... یك آلمانی زمین خورد و داور مكزیكی دیدار نقطه پنالتی را نشان داد.
ادامه ماجرا را می دانید. بره مه پشت توپ ایستاد و توپ را به فاصله چند سانتی متر، دور از دستان «گویگو چه آ» دروازه بان پنالتی گیر حریف، درون دروازه جای داد. برای نخستین بار در تاریخ معتبرترین تورنمنت فوتبال دنیا تنها گل فینال را از روی نقطه پنالتی زد؛ آن هم به مشكوك ترین شكل ممكن. مارادونا روی سكوی مراسم پایانی اشك می ریخت. او اعتقاد داشت دار و دسته هاوه لانژ (رییس برزیلی وقت فیفا) چون نمی خواستند نزدیك ترین اسطوره به پله افسانه ای افتخارات بیشتری كسب كند، چنین رسوایی به بار آوردند! او نمی دانست از گذشته دور همیشه به عده ای خاص از جمله میزبانان جام جهانی لطف می شده است.
۳) «گل ومبلی»
شاید جنجال برانگیزترین گل تاریخ فوتبال. انگلستان و آلمان پس از تساوی ۲ بر ۲ در وقت قانونی فینال جام ،۱۹۶۶ در وقت اضافه جنگ كلاسیك ۲ دشمن دیرینه را ادامه دادند. در یك لحظه زمان متوقف و حقیقت شاید گم شد.«جف هورست» با یك ضربه دیدنی، زیر تیرك دروازه «تلیكوفسكی» دروازه بان دورتموندی آلمان را به لرزه درآورد.
به نظر می رسید توپ از خط دروازه رد نشده است. آن تصاویر سیاه و سفید كه در اوج تبادل نظر داور و كمك داور «تلیكوفسكی» دروازه بان دورتموندی آلمان را نشان می داد، هنوز گاهی اوقات در برنامه های آرشیوی تلویزیونی پخش می شود.
وقتی «توفیق بهرام اف»كمك داور فقیددیدار صحت گل را مورد تأیید قرار داد، تمام پشت سر سنگربان سیاه جامه ژرمن ها لرزید و مرد تنهای چهارچوب دروازه میهمان، ناامیدانه به سمت عوامل تصمیم گیرنده دوید. فایده ای نداشت... انگلستان در ادامه یك گل دیگر به تور دروازه حریف چسباند. بابی مور جام را بالای سر برد اما هنوز با گذشت ۴۱ سال ازآن واقعه، هنوز هیچ كس نمی داند آیا «گل ومبلی» واقعاً گل بود یا نه.
۴) گل ارواح
مورینیو، سرمربی چلسی در پایان دیدار برگشت مرحله نیمه نهایی فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ لیگ قهرمانان گل لوییز گارسیای لیورپولی را «گل ارواح» خطاب كرد. او اعتقاد داشت ضربه بازیكن اسپانیایی میزبان از خط نگذشته و كمك داور فقط وقتی سرو صدای وحشتناك هواداران حاضر در آنفیلد را شنید تصمیم نهایی را گرفت.
نكته جالب، عكس العمل بازیكنان هنگام بیرون كشیده شدن توپ توسط گالاس بود. عده ای از لیورپولی ها فریاد شادی سر داده بودند، بازیكنان چلسی دنبال كمك داور می دویدند و در این میان كره گر، مدافع تیم زننده گل بدون توجه به تب و تاب موجود، سایر همتیمی های خود را به میانه میدان فراخواند تا مبادا آبی های لندن بلافاصله با استفاده از خلاء خط دفاعی، دروازه آنها را بگشایند.
به هر حال لیورپولی ها پس از چند دقیقه! شادی به زمین بازگشتند و در شب پراحساس آنفیلد (جرارد اعلام كرد نیم ساعت قبل از شروع بازی، فریاد هواداران شیشه های رختكن را می لرزاند) به فینال و البته در نهایت جام رسیدند؛ با یك گل مشكوك!
۵) یك بار دیگر با دست
مارسی، غول بزرگ اوایل دهه ۹۰ فوتبال اروپا فقط به قصدفتح لیگ قهرمانان فصل ۱۹۹۰-۱۹۸۹ پای به میدان رقابت گذاشته بود. آنها در سال های باشكوه خود، فقط رقیبی چون میلان را هم قواره خود می دیدند.
رویارویی با قرمز و مشكی های پایتخت مُد ایتالیا، فقط در فینال فصل مذكور امكان پذیر بود و برای شكل گیری این جدال، بنفیكای جان سخت سد بزرگی به حساب می آمد. بازی رفت مرحله نیمه نهایی با نتیجه ۲ بر یك به سود مارسی میزبان خاتمه یافت.
رقابت دور برگشت در پرتغال با تساوی بدون گل در حال پایان بود. این یعنی صعود مارسی به فینال اما ناگهان یك بازیكن پرتغالی هوس كرد یاد مارادونا را زنده و با دست سند صعود را امضا كند. این بازیكن متقلب دور از چشم داور كار خود را به انجام رساند و بنفیكا موفق شد به كمك اهرم گل زده در خانه حریف مارسی را شكست دهد. سرو صدای زیادی به پا شد اما نتیجه تغییر نیافت چه كسی می گوید مسی پا در جای مارادونا گذاشته است؟ قبل از او، آن بازیكن پرتغالی، آرام و بی سر و صدا یاد اسطوره را زنده كرده بود.
۶) كاملاً غیرورزشی!
به دهه ۳۰ می رویم. در آن دوران فوتبال اسپانیا كاملاً متأثر از مسایل سیاسی بود و رئال مادرید و بارسلونا به عنوان پرچمدار ورزش این كشور بیشتر یك تریبون تبلیغاتی به نظر می رسیدند. هر رقابت ۲ رقیب در جام حذفی (موسوم به جام پادشاهی) جنگ های كلاسیك دنیا را یادآور می شد. داوران هم از اینكه به نفع تیم محبوب خود سوت بزنند، ابایی نداشتند.
یك مرد سیاهپوش سوت به دست، وقاحت را به اوج رساند. در دقیقه ۳۰ بازی نهایی جام حذفی مشكوك ترین پنالتی تاریخ فوتبال به سود رئال مادرید اعلام شد. بازیكن سفیدپوش هرگز تصور نمی كرد داور،گول زمین خوردن واقعاً تصنعی او را بخورد... رئال مادرید با یك گل به پیروزی رسید و جام را بالای سر برد. مسؤولان بارسا اعتراض كتبی به فدراسیون فوتبال اسپانیا فرستادند اما چون كاتالانی بودند، فریادشان به جایی نرسید.
۷) ... و اكنون مسی
نه اینكه قبل از شاهكار او هیچ بازیكنی در این فصل با دست گل نزده باشد؛ با این حال حركت او می توانست سرنوشت لالیگا را عوض كند. در رقابت های این فصل یك بار آگوئرو، جوان همسن و سال مسی در بازی آتلتیكو مادرید مقابل ركرتیوو گل مارادونایی به ثمر رساند و چند هفته قبل نیز نیستلروی از دست خود برای ضربه زدن استفاده كرد .
او در نهایت، عامل گلزنی راموس نام گرفت.همان گل ۳ امتیاز باارزش را به حساب قوی سپید واریز كرد.اما گل مسی... شرح ماجرا را می دانید؛ یك سانتر، حركت به قصد سرزنی و در نهایت گلی كه با دست به دست آمد! اگر بارسا می برد، بدون شك قهرمان می شد.البته آبی و اناری ها هنوز ناامید نشده اند. اگر جیمناستیك را ببرند و مایوركا، رئال مادرید را متوقف كند اتفاق موردنظر رخ خواهد داد. در این صورت تأثیر دست خلاف جوان آرژانتینی بیش از پیش نمایان می شود.
● تصاویر ویدئویی!كمك كنید
اگر گلزنی با دست «مجاز» به شمار می آید كه هیچ اما اگر مذموم است چرا سران فوتبال راه بازدارنده ای درنظر نمی گیرند؟ شاید تنها راه چاره، استفاده از تصاویر ویدئویی باشد. حداقل ایجاد اندكی وقفه در این بازی زیبا، بسیار بهتر از آلوده كردن روح این رشته ورزشی به انواع و اقسام تقلب ها است.سپ بلاتر، رییس فیفا مخالف سرسخت ورود تكنولوژی به عرصه چمن سبز است وشاید هنوز فكر می كند فوتبال به سادگی روزهای جوانی وی (زمانی كه در یك ساعت سازی مشغول به كار بود) پیگیری می شود.
خب! البته او هم به اندازه كافی مقصر نشان می دهد چون به عنوان بالاترین عضو اجرایی مهمترین سازمان تصمیم گیرنده این ورزش، هنوز نمی داند این ورزش درآمیخته با سیاست، چقدر فریبنده است و عده ای حاضرند برای چند یورو سود بیشتر حتی با دست هم دروازه حریف را باز كنند...
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید