پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رونالدو در ایستگاه پایانی فوتبال


رونالدو در ایستگاه پایانی فوتبال
«تا كنون ۲ بار ازدواج كرده است كه همسر اول او عضو تیم فوتبال زنان اسپانیا بود و از وی یك پسر به نام رونالد دارد. در حال حاضر به یكی از مانكن های اسپانیایی دلبسته و از وی خواستگاری كرده است.
رونالدو لوییز نازاریا دلیما یا همان رونالدوی معروف را همگی می شناسیم. مهاجم برزیلی كه در طول یك دهه فوتبال حرفه ای خود توانسته به عناوین وافتخارات زیادی دست پیدا كند. گل های فراوان، آقای گلی، توپ طلا، قهرمانی جام جهانی و.....پسرك شیشه ای برزیلی در ۲۲ سپتامبر ۱۹۷۶ در ریودوژانیروی برزیل متولد شد و از همان دوران طفولیت به علت علاقه شدید به فوتبال در كوچه پس كوچه های ریو با توپ های پلاستیكی فوتبال بازی می كرد.
پدر و مادرش سونیا و نلیو در ابتدا با این كار موافق نبودند اما رونی با پا فشاری فراوان در سال ۱۹۹۳ فوتبال حرفه ای خود را آ غاز كرد. نخستین عنوان قهرمانی بین المللی اش را در ۱۹۹۴ و در آرژانتین به دست آورد.
رونالدو یكی از با استعدادترین و ماندگارترین فوتبالیست های دنیا است كه تا امروز نام آنها در كتاب تاریخ فوتبال ثبت شده، او كه فوتبال را از باشگاه های محلی ریو آغاز كرد خیلی زود توانست پله های ترقی را بپیماید و موجبات دعوت خود به تیم ملی نوجوانان برزیل را در سن ۱۴ سالگی فراهم آورد.
داشتن ۹ مدال در سن ۲۳ سالگی ركورد خوبی است، بازی ها و گل های ملی او نشان دهنده توانایی ها و قابلیت های بالای این نابغه فوتبال می باشد. مهمترین موفقیت رونی را در زمین چمن باید سرعت و تكنیك بالای بازی او در دریبل كردن و استفاده از فضاهای خالی محوطه ۱۸ قدم دانست و بی شك وی یكی از تكنیكی ترین ستاره های فوتبال جهان است.
رونالدو در سال ۱۹۹۴ اولین جام جهانی فوتبال حرفه ای خود رابا قهرمانی تجربه كرد و پس از آن در سال های ۱۹۹۶و۱۹۹۷توانست توپ طلای بهترین بازیكن جهان را تصاحب كند. وی در سن ۱۷ سالگی با احتساب ۶۰ بازی، توانست ۵۸ گل در كارنامه خود ثبت كند. پس از آن بود كه از تیم Cruzeiro به PSV آیندهوون هلند پیوست، اما فكرمی كنید مبلغ قرار داد او برای این جابجایی چقدر بود؟ ۴ میلیون دلار برای استعداد خوبی كه در جام ۹۴ آمریكا به علت كم سن بودن فقط یك نیمكت نشین بود!با بازی های درخشانش در آیندهوون عملاً جنگ بزرگی میان بارسلونای اسپانیا و اینتر ایتالیا به راه انداخت.
هریك می خواستند با مبلغ بالاتری او را به جمع بازیكنان خود اضافه كنند. او در سال ۱۹۹۶ كه جایزه فوتبالیست سال را دریافت كرد، عنوان آقای گلی لالیگا را نیز در كارنامه خود ثبت نمود و در بازی فینال قهرمانی اسپانیا نیز گل پیروزی كاتالان ها را به ثمر رساند، در این میان برای برزیلی ها در فینال جام كوپا آمه ریكا نیز گلزنی كرد.
● نوار بد شانسی ها
اما روز فینال جام ،۹۸ روز آغازبد شانسی و ناكامی های گلزن قهار برزیلی بود.شایعات متعدد در خصوص خط خوردن او از تیم ملی برزیل و مصدومیت های پیاپی در رقابت های مختلف باشگاهی باعث شد تا او از ادامه بازی های باشگاهی سری A باز بماند، پارگی رباط زانوی راست در نوامبر همان سال موجب شد تا او به صورت متناوب ۲ سال از زمین چمن به دور باشد و سال های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در اینتر بدترین فصل های فوتبالش را سپری كند.
● خائن بزرگ جوزپه مه آتزا
شاید عده بی شماری از هواداران اینتر او را یك خائن به حساب بیاورند كه پس از بهبودی نسبی اش و حضور درخشان درجام جهانی ایتالیا را به مقصد جایی كه از آنجا آمده بود (اسپانیا) و سانتیاگو برنابئو ترك كرد، اما نكته اصلی این است كه هیچ وقت آب یك آرژانتینی و یك برزیلی باهم در یك جوی نمی رود و مسأله اساسی روابط بین هكتور كوپر و رونالدو بود كه مشكل ساز شده و در نتیجه موجب شد تا رونی علیرغم میلش به قوهای مادرید بپیوندد و حضور ۵ ساله ناكام او در ایتالیا با عزیمتش به اسپانیا و رئال مادرید خاتمه یافت.
در رئال مادرید هم هرچند در ابتدای حضورش با مشكلات زیادی مواجه نشد اما در مادرید هم نتوانست مانند گذشته موفقیتش را كسب نماید. اوج درخشش رونالدو را فقط می توان به بارسلونا نسبت داد و پس از خروج وی از جمع كاتالان ها در اكثر تیم هایی كه حضور داشت بسیار كم فروغ ظاهر شد.
به هر حال رونالدو پس از اختلافات نصفه و نیمه با كاپلو مجدداًً راهی ایتالیا شد تا روزهای پایانی عمر فوتبالی خود را در میلان سپری كند. برلوسكنی غول سیاسی كشور ایتالیا كه با زیركی هرچه تمام تر میلان را از سقوط به سری B نجات داد و در نهایت خود و تیمش را قهرمان اروپا نامید، درصدد جذبرونالدو برآمد تا هم از نظر روحی تیم خود را تقویت نماید و هم باعث سرازیر شدن اسپانسرهای مالی به سوی میلان شود. به هر حال باید دید كه رونالدو قادر خواهد بود تا رؤیای شیرین فوتبال خود را به پایان ببرد یا نه.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید