جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ / Friday, 14 December, 2018

چادر مشکی از حجاب برتر تا تجارت میلیارد تومانی


چادر مشکی از حجاب برتر تا تجارت میلیارد تومانی
چادر مشكی در ایران بیشتر از آنكه یك پوشش باشد نشانه یك ایدئولوژی است. شاید این جریان فكری به زمانی برگردد كه رضاخان دستور داد زن ایرانی چارقد و چادر از سر بردارد.
آنان ترجیح دادند كه خانه‌نشین شوند اما دست از چادر برندارند. همین زمان چادر نمادی از مقاومت شد. اما همین پوشش باستانی در طول تاریخ دستخوش تغییرات اساسی بود.
آنچه در كتاب‌های تاریخی آمده، قدمت چادر به زنان هخامنشیان می‌رسد. چادر برای اولین بار در یك اثر از ابنیه ارگیلی در شمال‌غربی آناتولی كه زنان را سوار بر اسب به تصویر كشیده و هم‌اكنون در موزه استانبول است، پوششی مانند چادر را به صورت ابتدایی آن مطرح می‌كند. البته این پوشش چادرمانند به صورت پارچه‌ای با حاشیه‌دوزی بسیار زیبا، آویزان از پشت تاج خانم‌های هخامنشی دیده می‌شود.
«جرجی زیدان» می‌نویسد: اگر مقصود از حجاب، پوشانیدن تن و بدن است این وضع پیش از اسلام و حتی پیش از ظهور دیانت مسیح معمول بود و دیانت مسیح هیچ تغییری در آن نداده و تا اواخر قرون وسطی در اروپا معمول بوده و آثار آن هنوز در خود اروپا باقی مانده است. در فرهنگ معین برابر لغت چادر نوشته شده: «بالاپوشی كه زنان روی سر اندازند و همه اندام آنان را پوشاند.»
اما چادر به معنی حجاب از زمان صفویان رواج پیدا كرد. اولئاریوس می‌نویسد: «زنان سر خود را كاملا می‌پوشانند و روی آن پارچه‌ای می‌اندازند كه روی شانه‌هاشان می‌افتد و از جلو، گردن و گلو و سینه‌هایشان را می‌پوشاند (مقنعه) و آنگاه كه آهنگ بیرون رفتن می‌كنند با چادر سفید سراسر اندام خود را از سر تا پا می‌پوشانند و رویشان را چنان زیر نقاب پنهان می‌دارند كه جز مردمك چشمان چیزی دیده نمی‌شود.
بر اطلاق زنان ایرانی چهارپوشش جداگانه دارند كه از دو تای آنها در خانه و از دوتای دیگر بیرون از خانه استفاده می‌كنند.
نخست پوششی روسری‌مانند كه غالبا به منظور آرایش است و تا پشت اندام را می‌پوشاند. دوم چارقد كه پوششی سه‌گوشه است، میانش را روی سر می‌اندازند و وسط دو دامن آن را زیر چانه به نوعی گره می‌زنند كه دو دامن روی سینه را بپوشاند و دامن سوم پشت سر را مستور بدارد، پوشش سوم همان چادر است كه سراسر اندام را از سر تا پا می‌پوشاند و پوشش چهارم چیزی شبیه دستمال است كه صورت را می‌پوشاند و روی شقیقه بسته می‌شود. روی این روبند آنجا كه چشم است شبكه‌هایی برای دیدن تعبیه شده است.»
اما همانطور كه در روایت‌های تاریخی نقل شده است، چادر در آن زمان‌ها به رنگ‌های مختلف از جمله بنفش و آبی بوده است و فقط در ماه‌های محرم و صفر، زنان ایرانی برای شركت در روضه‌های عزای امام حسین(ع) از چادرهای مشكی استفاده می‌كردند.
راوندی می‌نویسد: «تا حدود ۱۸۸۰ میلادی (۱۲۹۸ هـ) چادرهای زنان رنگارنگ و بسیار زیبا بود. در این وقت سیاحان و جهانگردان فرنگی كه به استانبول می‌‌آمدند از زنان مسلمانی كه در قبرستان‌ها ایستاده بودند، عكسبرداری می‌كردند.
این امر و انتشار رمان پیرلوتی به نام‌ آزاده خانم كه داستان ارتباط یك نفر فرنگی با زوجه یك افندی مسلمان است موجب نارضایتی سلطان عبدالحمید‌خان شد و فرمود كه از این به بعد خانم‌ها چادر مشكی بپوشند و پیچه بزنند و این رسم كم‌كم به سایر بلاد از جمله تبریز سرایت كرد و بعدها در عهد آتاتورك و كشف حجاب نیز از ۱۹۲۴ میلادی (۱۳۴۳هـ) به بعد در استانبول معمول شد و بعد به تهران راه یافت.»
اما در همان زمان‌ها نیز چادر مشكی رواج پیدا نكرد. ایران كه از اقوام مختلف تشكیل شده و هر یك پوشش خاص خود را دارند هیچ‌گاه چادر را به عنوان پوشش قبول نكردند.مطالعه در پوشش اقوام ایرانی نشان می‌دهد كه چادر بیشتر در اقوام و شهرهایی كه به حاكمیت نزدیك بودند رواج داشت.
اقوام كرد، لر، تركمن، شمالی و... هیچ‌كدام چادر را به عنوان پوشش در پوشاك خود نداشتند. حتی در جنوب كشور و خوزستان هم كه چادر بود، شكل و شمایل چادر در شهرهای مركز را نداشته است.
دكتر درخشنده صادقی در پژوهشی با عنوان حجاب و زنان آورده كه«زنان طبقات كارگری در كشورهای مسلمان كه پایه اقتصاد كشاورزی داشتند بدون چادر در كشتزارها و چراگاه‌ها مشغول به كار بودند.
در ایران تا به امروز در كشتزارهای مرتع و چایكاری‌های شمال، چراگاه‌های غرب و در كارخانه‌های ریسندگی و قالی‌بافی‌ها شاهد این پدیده هستیم. دختران و زنان زحمتكش بدون پوشش چادرسیاه در این بخش‌ها برای گسترش نیروی اقتصادی كشور به كار می‌پردازند.»
● حجاب درگذر انقلاب
انقلاب اسلامی نقطه عطفی برای چادرمشكی بود. تمام زنان شهری كه تا آن زمان از چادرهای رنگی استفاده می‌كردند در بحبوحه انقلاب آن را كنار گذاشتند و چادرمشكی بر سر كرده و در راهپیمایی‌ها شركت كردند.
در تصاویری كه از روزهای انقلاب مانده، زنان ایرانی شركت‌كننده در تظاهرات‌ خیابانی همگی یكپارچه مشكی‌پوش شدند تا تصاویر آنان در تاریخ اینچنین ثبت شود و آغازگر یك جریان فكری باشند.
یكی از عكاسان خارجی كه در آن روزها از خیابان‌های تهران عكسبرداری می‌كرد، در توصیف آن می‌گوید: «زنان ایرانی با چادرهای مشكی مانند دریایی بودند كه رژیم شاه را بلعیدند. همانطور كه من در حین عكاسی از این زنان چادرمشكی به‌وحشت افتادم.»
پوشش زنان انقلابی در آن روزها به دو دسته بود: دسته اول كه بیشتر به محیط‌های دانشگاهی تعلق داشتند و افكار مدرن‌تری در سر می‌پروراندند از پوشش مانتو و روسری استفاده می‌كردند.
البته نه به شكل امروزی آن. آنان مانتوهای روشن می‌پوشیدند و روسری سرشان به غیر از گردی صورت‌شان را می‌پوشاند و دسته دوم كسانی بودند كه وجه مذهبی‌شان پررنگ‌تر بود، آنان بیشتر از خانواده‌های سنتی سربرآورده بودند و طبقه اجتماعی‌شان متوسط رو به پایین بود.
اما هرچه عمر انقلاب اسلامی بالا رفت، حجاب زن ایرانی بیشتر دستخوش تغییرات شد. با اجباری شدن حجاب هر طبقه جای خود را به طبقه قبلی داد. بی‌حجابان دیروز، مانتو و روسری بر تن كردند و از تعداد كسانی كه در انقلاب مانتو و روسری‌پوش بودند كاسته و به افراد چادری افزوده شد.
آن سال‌های اول چادرهای كیفی كه پارچه‌ای ساده و ارزان‌قیمت داشتند بر سر بیشتر خانم‌های چادری رفت، چادرهایی كه علاوه بر حجاب نمادی از ساده‌زیستی صاحبانشان نیزبودند. همان سال‌های اول بود كه در چادر ایرانی اولین تغییر رخ داد. دخترهای جوان‌تر برای آنكه هم حجاب داشته و هم راحت باشند به چادرها كش دوختند و همین كش آنان را از نسل قبلی خود یعنی مادران‌شان متمایز می‌كرد.
در همان زمان‌ها بود كه مادرانشان هم چادر كیفی را كنار گذاشتند و به برسر گذاشتن چادرهای «كلوكه» روی آوردند. دیگر زنان چادری یك‌دست نبودند. نوع چادری كه بر سر می‌كردند تلویحا طبقه اجتماعی را هم نشان می‌داد. هرچند كه چادر كیفی همچنان چادر كار و فعالیت خارج از خانه باقی ماند.
بعد از «كلوكه» چادرهای «شرمن» هم از راه رسیدند. پارچه‌های آنان براق بود و نقش‌ونگارهای درشتی داشت. این چادرهای شرمن خیلی زود جای كلوكه‌های سنگین را گرفته و شد مد جامعه.
فرزندان نسل دوم انقلاب كه روزی خود سنت‌‌شكنی كرده بودند و برخلاف مادران خود كه چادر رنگی بر سر می‌گذاشتند، چادر مشكی‌پوش شده بودند، وارد میدان حجاب شدند. نسل سوم انقلاب تفاوت اساسی با نسل‌های قبلی خود دارند؛ نسل سركشی كه دیگر حرف‌شنوی پیشینیان خود را ندارند.نسل سوم باز هم بر دو گروه تقسیم شدند؛ آنان كه خانواده‌های امروزی‌تر و افكار روشنفكری داشتند، آرام‌آرام چادرهای خود را كنار گذاشتند و مانتو و روسری‌پوش شدند و دسته دوم دختران خانواده‌هایی كه جایگاه سنتی قوی‌تری داشتند چادرهای سنتی را از سر برداشته و رو به انواع چادرهای دیگر اعم از عربی و عبایی و ملی و... آوردند.
آنان نیز می‌خواستند علاوه بر آنكه سنت‌ها را حفظ كرده از آزادی عمل بیشتری برخوردار باشند و اینچنین حجاب زن ایرانی باز هم دچار تغییر شد.
● داستان معرفی چادر در ایران
اما حكایت چادرمشكی در ایران حكایت عجیبی است. در بازار ایران می‌توان پارچه چادری را از متری دو هزار تا ۸۰ هزار تومان پیدا كرد. كارخانه‌های ژاپنی و سوئیسی بازار پارچه‌های چادرمشكی خود را خوب پیدا كرده‌اند.
در كشوری كه به جرات می‌توان گفت هیچ زن چادری ندارد، كارخانه میتسوبیشی اعلاترین پارچه‌های چادرمشكی خود را كه در بازار ایران بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان است به كشورمان صادر می‌كند و كارخانه‌های سوئیسی انواع كرپ‌نازها، كرپ‌ابریشم و حریرابریشم خود را در ایران به‌فروش می‌رسانند و سود خوبی می‌برند.
«حجم واردات پارچه چادرمشكی به ایران حدود ۱۰ میلیون متر در سال است و این در حالی است كه بخش وسیعی از واردات این محصول به صورت قاچاق وارد كشور می‌شود.
قیمت واقعی این محصول در كشورهای كره و ژاپن حدود ۸۰ سنت برای هر متر است اما در حال حاضر همان كالا با قیمتی حتی بیش از پنج دلار در بازارهای ایران به‌فروش می‌رسد به طوری كه برآورد می‌شود تجارت این كالا سالانه ۵۰۰ میلیون دلار درآمد برای واردكنندگان ایجاد می‌كند.» این گفته‌های یكی از مسوولان انجمن صنایع نساجی ایران است.
آنچه مسلم است تفاوت در كیفیت چادرهای تولید وطن با انواع چادرهای وارداتی، زن ایرانی را به سوی خرید انواع چادر خارجی سوق می‌دهد.
چادر ایرانی علاوه بر نامرغوب بودن، كیفیت رنگش چنان است كه با اولین شست‌وشو رنگ از رخش می‌پرد و بور می‌شود.
ظاهرا علاوه بر زن ایرانی، مرد ایرانی هم چندان علاقه‌مند به تولید داخلی نیست و آنان نیز ترجیح می‌دهند كه این محصول پرسود و پرمشتری از خارج از مرزهای كشور وارد ایران شود، چراكه سال گذشته همراه با افتتاح اولین كارخانه تولید پارچه چادرمشكی در كشور، دولت در یك اقدام عجیب تعرفه واردات این كالای پرمصرف در كشور را از ۷۰ درصد به ۲۰ درصد كاهش داد.
البته روابط عمومی وزارت بازرگانی اعلام كرد كه این كاهش به منظور حمایت از مصرف‌كنندگان این كالا صورت گرفته كه با توجه به جایگاه ویژه این كالای فرهنگی در جامعه ما به منظور حمایت از تولیدات داخلی دولت با اختصاص یارانه فرهنگی به تولیدكنندگان پارچه چادرمشكی حمایت از تولید داخلی را نیز مدنظر خواهد داشت.
این روابط عمومی تاكید كرده بود كه تقارن كاهش تعرفه این كالاها با افتتاح و راه‌اندازی و حل بعضی از مشكلات تولید آن در كشور كاملا اتفاقی بوده و وزارت بازرگانی به عنوان مسوول تنظیم بازار كشور درخصوص عدم اجحاف به مصرف‌كنندگان كالا مسوولیت ذاتی داشته و دارد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، توان بالقوه درخصوص تولید این كالا حدود ۵/۱ میلیون مترمربع در سال است كه این میزان تنها چهار درصد مصرف داخلی این كالا را پوشش می‌دهد و برآورد انجام شده از مصرف واقعی داخلی كشور حاكی از مصرف حدود ۳۵ میلیون متر در سال است.
هرچند دولت تعرفه‌ها را با هدف حمایت از قشر متوسط جامعه كاهش داد اما عملا این كاهش به نفع واردكنندگان تمام شد چراكه این كاهش تعرفه روی بازار داخلی و قیمت اجناس هیچ تاثیری نداشت و چادرمشكی كره‌ای یا ژاپنی ارزان نشد.
شاید برای همین بود كه مجلس وارد ماجرای چادرمشكی شد و موضوع را مورد بررسی قرار داد.
مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی نتایج بررسی‌های خود را اعلام كرد. در بخشی از این گزارش آمده كه:
مركز پژوهش‌ها همچنین خاطرنشان ساخت كه با كاهش نرخ تعرفه – به طور طبیعی – واردات پارچه چادرمشكی افزایش می‌یابد و ممكن است بسیاری از پارچه‌های مشكی پس از كاهش تعرفه تحت‌عنوان پارچه چادرمشكی وارد كشور شود و به مصارفی غیر از چادر برسد كه این امر موجب می‌شود اولا تولیدكنندگان داخلی كه اخیرا به فناوری رنگرزی مطلوب پارچه چادرمشكی دست یافته‌اند، نتوانند به رقابت با پارچه چادرمشكی وارداتی بپردازند و ثانیا سایر پارچه‌های مشكی جز در قالب پارچه چادرمشكی از پرداخت مالیات گمركی (تعرفه گمركی) معاف شود زیرا تشخیص اینكه پارچه چادرمشكی به چه مصرفی می‌رسد دشوار و در مواردی غیرممكن است.
همچنین در گزارش مربوطه عنوان شده كه هیچ‌گونه سندی مبنی بر اینكه كمیسیون ماده (۱) براساس چه مطالعه علمی اقدام به كاهش نرخ تعرفه و آن هم نرخ تعرفه چادرمشكی از ۶۶ درصد به ۱۶ درصد كرده، وجود ندارد. از طرفی نیز كاهش نرخ تعرفه به میزان ۳۰ درصد معمولا مرسوم نیست و اصولا باید به مرور زمان صورت گیرد.
این گزارش پیشنهاد كرده است كه اولا كاهش نرخ تعرفه‌ها در راستای حمایت از تولیدات داخلی مبتنی بر مطالعات كارشناسی باشد و ثانیا باید وزارتخانه‌های ذی‌ربط – صنایع و معادن و بازرگانی – استراتژی مشخصی را در راستای اهداف سند راهبردی توسعه صنعتی و همچنین حمایت از تولیدكنندگان داخلی پارچه تدوین كرده و از اخذ تصمیمات مقطعی و متناقض پرهیز كنند.
دفتر مطالعات اقتصادی مركز پژوهش‌ها ضمن اشاره به روند صعودی واردات پارچه چادرمشكی طی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۵ پرداخت یارانه به تولیدكنندگان داخلی چادرمشكی را نیز دارای ایراد دانست و افزود: پرداخت یارانه به تولیدكنندگان پارچه چادرمشكی اولا ضمن افزایش بار مالی و حجم دولت، با سیاست كوچك‌سازی دولت مغایرت دارد. ثانیا اطمینانی در مورد تاثیر اعطای یارانه در افزایش كیفیت تولیدات داخلی وجود ندارد.
در هر حال بعد از سالیان سال كه از سر كردن چادرمشكی زنان ما می‌گذرد سال گذشته اولین كارخانه تولید پارچه چادرمشكی در كشور راه‌اندازی شد، همچنین پس از سال‌ها تحقیق، بالاخره صنعتگران ایرانی توانستند به دانش فنی رنگرزی چادرمشكی دست یابند.
هرچند همین مساله نیز باعث تعجب است كه چطور در طول تمام این سال‌ها كسی به فكر تولید داخلی نیفتاد. شاید مهمترین علت آن تجارت پرسود واردات چادرمشكی است و دست دلال‌هایی كه نمی‌خواهند این تجارت پرسود را از دست دهند.

سعیده اسلامیه

منبع : روزنامه هم‌میهن

مطالب مرتبط

نگاهی به برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی

نگاهی به برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی
دیگر همه عادت کردند که فصل تغییر زمین و آغاز سال جدید، فصل بروز و ظهور برنامه ها و طرح های جدید است، برنامه هایی که یک در هزار اجرا یا توان اجرایی آن پیش بینی می شود. دیگر همه عادت کردند خبر از برنامه های انتظامی را برای برقراری اصلی به نام «نظم در کشور» هر سال با آغاز فصل یا سال جدید بشنوند.
دیگر همه عادت کردند که از نیمه فروردین مردم را به دو نیم و از دیگران جدا کنند و نیمی را «هنجارشکن» بنامند و آنها را «روانی» یا «فاقد هویت» بدانند. همه این عادت ها، همان پوشه های رنگینی است که با پایان فصلی سرد و آغاز بهار، راهی میز مدیران می شود و یک به یک برای اجرا، دستور می خورد.
همه این عادت ها همان ظهور و بروز نیروهای جدید، البته با شکلی تکراری، است که این روزها میهمان خیابان ها می شوند. و همه این عادت ها، همان داستان تکراری طرح های ویژه بهاری یا روشن تر از آن، فصلی است.
حالا مثل همه این عادت ها، همه خوب می دانند که وقتی فرمانده مردان سبزپوش پایتخت چند روزی پس از تعطیلات نوروزی مقابل دوربین ها قرار می گیرد، قاصد چه خبری است. امسال هم مثل پارسال و همه این سال ها، فرمانده نیروی انتظامی پایتخت صبح روز ۱۹ فروردین ماه در آخرین طبقه ساختمان خوش منظره فرماندهی در انتهای پارک طالقانی تهران میزبان خبرنگاران شد تا همانند گذشته خبر از طرحی «ویژه» بدهد.
البته طرحی که با سال های گذشته فرق کوچکی داشت، امسال برخلاف همه این سال ها مردی جوان که نزدیک به ۷ ماه پیش برای تکیه زدن بر صندلی فرماندهی راهی تهران شد قاصد خبر بود. احمدرضا رادان سردار جوانی که تا پیش از این سکان فرماندهی مشهد را در دست داشت، با کارنامه قابل توجهی در اجرای طرح های ویژه در بزرگترین شهر زیارتی ایران به تهران آمده است.
● سوال بی پاسخ
عصر آن صبح بهاری، شهروندان پایتخت از زبان فرمانده شنیدند؛ «طرح برخورد با بدحجابی از اول اردیبهشت ماه سال جاری اجرا می شود که مرحله اول تنها شامل زنان می شود. براساس این طرح، با استفاده کنندگان از شلوارهای کوتاه، شال های کوچک که مو را نمی پوشاند و در اصطلاح به آنها «نوار» گفته می شود، مانتوهای کوتاه و تنگ و لباس های کوتاه و بدن نما برخورد می شود.»
فرمانده پایانی را برای اجرای این طرح ویژه تعیین نکرد و فقط خیلی خلاصه گفت؛ «در مرحله اول برخورد تنها با زنان بدحجاب صورت می گیرد و پس از پایان طرح، تا زمانی که تشخیص بدهیم، ادامه پیدا می کند و در مرحله دوم برخورد با بدپوششی پسران را در دستور کار قرار داده ایم.» اما انگار پوشش مردان مصداق یا نشانه هایی نداشت که فرمانده به آن اشاره کند.
اما انگار فرمانده هم خوب می دانست عادت های مردم را، پس خیلی کوتاه به همه آنها اشاره یی کرد و گفت؛ «اگر سال گذشته و یا پیش از آن طرحی اجرا شده و امسال وضعیت بدتر شده است، ما نتیجه می گیریم که باید عملیات بیشتری را انجام دهیم. از هجمه های تبلیغاتی هراسی نداریم و تا زمانی که احساس کنیم، کفایت کند و نتیجه مناسبی به دست بیاید، اجرای طرح ادامه دارد.»
وضعیت «بدتر» نسبت به سال های گذشته توضیح بیشتری نداشت، اما فرمانده حرف های شنیدنی دیگری هم داشت. او به آماری اشاره کرد که دانشگاه های ناجا پس از تحقیق در مورد افراد «بدحجاب» به دست آورده اند و خیلی خلاصه نتایجی را اعلام کرد که همه را بی گناه و فرد «بدحجاب» را گناهکار دانسته بود.
براساس آن تحقیقات۱۰ درصد مردم (بخوانید زنان) «بدحجاب» هستند که با توجه به روایت رادان از نتایج تحقیق، بدحجاب ها به چهار گروه اصلی «فاقد هویت»، «بیمار روانی»، «دارای اختلال و انحراف جنسی» و «هیجان مدار» تقسیم شدند. که البته از ۱۴۰۰ دختر و پسر ۱۷ساله یی که در این تحقیق مورد پرسش قرار گرفتند بدحجاب ها در کنار این تقسیم بندی، از «ضعف اعتماد به نفس» و نوعی «سردرگمی» هم رنج می برند.
نشانه هایی که امروز بعد از سال ها اجرای طرح های ویژه و یا ضربتی به دست آمده است، کفه سنگین تعادل تحقیق کارشناسان ناجا است که هماهنگی با کفه دیگر را از بین برده است. نوجوانان ۱۷ساله یی که از بدو تولد در ایران چشم گشودند و تا امروز هم با قوانین آن خو گرفتند چرا باید دچار مشکلات «روحی»، «روانی» و یا «اختلالات شخصیتی» باشند که حالا از نگاه مردان نظام که تا دیروز «سرمایه های کشور» نامیده می شدند به «هنجارشکنی» محکوم شوند؟،
سوالی که انگار هم برای فرمانده و هم برای محققان جامعه شناسی نیروی انتظامی مهم و قابل توجه نبوده است.
این را می توان از آرامش فرمانده در اعلام خبر به کارگیری «۳۰ گشت ارشادی، ۱۵ گشت غیرمحسوس و ۱۵ دستگاه گشت تجمعی» فهمید، چون او امیدوار است «پلیس بتواند از تسریع در روند بدحجابی کاسته و آن را کنترل و متوقف کند».
● برخوردی قانونی با رفتار بی قانون
با اینکه رادان آمار را موضوع نگران کننده یی ندانست و تعداد «بدحجاب» ها را تنها ۱۰ درصد کل جمعیت اعلام کرد، اما برنامه ها چیزی بیش از آرامش فرمانده است، وقتی «خودروهایی که در آن افراد بدحجاب نشسته باشند، توقیف و به مدت دو ماه در پارکینگ نگه داشته می شوند» یا «به وظایف مامور راهنمایی و رانندگی که در وظایفش موضوع دیگری تعریف شده، تذکر به «بدحجابی» هم اضافه می شود» اوضاع فرق می کند.
فرقی که این بار نگاه مجلس و حتی دولت را هم به سوی خود خیره کرد و فرمانده کل نیروی انتظامی را هم بر آن داشت که دو روز بعد از آن صبح بهاری پیش از آنکه صداها بلند شود، بر «تغییر نکردن برنامه های«ارشادی» در برخورد با بدحجابی» تاکید و از «اجرای طرح همزمان برای زنان و مردان» خبر دهد و «برخورد فیزیکی در این طرح» را به شدت نفی کند.
اما انگار توضیح فرمانده هم گفته های رادان را تعدیل نکرد، چون معاون اجتماعی وزارت کشور و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس می خواهند جزئیات طرح را بررسی کنند تا اگر شدتی هست، تعدیل شود.
اگرچه هنوز جلسه یی به این منظور نه در وزارت کشور و نه در مجلس تشکیل نشده است، اما شاید تلنگر نظارت دقیق تر بر «ویژه»بودن طرح ها از «ضربت» ناگهانی آنها کم و «سرعت» آن را «کند» کند.
اتفاقی که می توان از تاکید معاون پارلمانی ناجا بر رفتار قانونی ماموران و برخورد مطابق قانون آنها متوجه شد.
برای همراه شدن با نیروی انتظامی مرجع قضاوت کشور هم شرایط ویژه یی دارد، این را سالارکیا معاون انتظامی دادستان تهران اعلام کرد؛ خبری که به اعتقاد او، «جدید» نیست. از نگاه او «برخورد با بدحجابی و رفتارهای خلاف شرع که متأسفانه در برخی از معابر و مراکز عمومی مشاهده می شود و توسط قانونگذار پیش بینی شده است، اتفاق جدیدی نیست.»
اشاره او به تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که در آن قانونگذار به روشنی آورده است؛ «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه و یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم می شوند.»
قوه قضائیه قرار است متخلفان را براساس قانون مجازات کند، اما احمدی مقدم همان روز که گفته های رادان را نرم می کرد، گفت؛ «ماموران فقط با رعایت نشدن حجاب عرفی برخورد می کنند، نه حجاب شرعی.»
حالا باید همه این پیش بینی ها و گفته ها را به خاطر سپرد و اجرای طرحی را که به گفته مدیران قضایی و انتظامی «اتفاقی جدید» نیست، از اول اردیبهشت فقط نگاه کرد.
● «اصلاح» به جای «ارشاد»
این روزها عادت های مردم پایتخت به شهرهای سراسر ایران هم سرایت کرده، حالا فرماندهان نیروی انتظامی مراکز استان ها هم هرکدام روزی را میزبان خبرنگاران می شوند تا از «اجرای طرح ثامن برای برخورد با مروجان بدحجابی»، «تشکیل تیم ویژه مبارزه با بی حجابی»، «ایجاد کمیته عفاف»، «کارگاه های آموزشی برای بدحجابان» و «تادیب بدحجاب ها» خبر دهند و همان برنامه های سال های گذشته تهران را در شهرستان ها هم اجرا کنند. تا شاید پدیده یی فرهنگی را که تنها با آموزش صحیح می توان اصلاح کرد و یا شکل ناهنجاری آن را تغییر داد به گونه یی دیگر تغییر دهند.
حالا تغییر هم به عادتی تبدیل شده، عادتی که در تکرار رفتار و زمان همیشگی می شود و گاه آنچنان کند پیش می رود که کمرنگ و بی اثر می شود. اما انگار این رسم روزگار است، عادت ها باید تغییر کند، هرچند کند و غیرقابل باور. امروز بعد از چندین سال، «گشت ارشاد» به جای «گشت عفاف» ایستاده و «ارشاد» راه را بر «بازداشت» بسته است. شاید سال های بعد «ارشاد» هم جای خود را به «اصلاح» داد و عادتی دیگر را در زندگی ایرانیان وارد کرد.

وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».