جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تنظیمات حرارتی در طول رشد


تنظیمات حرارتی در طول رشد
هر فعالیت فیزیکی با فرآورده متابولیکی به نام گرما همراه است، وقتی که گرمای بدن به میزان زیادی افزایش پیدا کند احتمالاً اعمال فیزیکی و روانی دچار نقصان می‌شود. بنابراین این تجمع گرما، ضایعه گرمازدگی را موجب می‌شود. همچنین قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای سرد ممکن است با از دست دادن گرمای زیادی از بدن همراه شود که احتمال دارد در عملکرد و سلامتی اختلال ایجاد کند.
در واقع تنظیمات حرارتی بدن به دو قسمت مرکزی و پیرامونی تقسیم شده است، این تقسیم بیشتر برای میزان عملکرد و اهداف آناتومیکی است. برودلی در این رابطه می‌گوید: بخش مرکزی بدن شامل عضلات و تمامی ارگان‌های داخلی است و بخش پیرامونی شامل پوست و چربی زیرپوستی می‌باشد. موضوع اصلی در تنظیمات حرارتی پیشگیری از بالا رفتن یا پائین افتادن بیش از حد دمای مرکزی بدن است. این موضوع به‌وسیله چندین عامل فیزیکی، فیزیولوژیکی و مکانیزم‌های رفتاری حاصل می‌شود. اگرچه پایه اصلی تنظیمات حرارتی فیزیولوژیکی در میان همه انسان‌ها یکسان است لیکن تفاوت شیوه زندگی در این مورد بستگی به پاسخ افراد به فعالیت‌های فیزیکی در آب‌وهوای سرد و گرم دارد. این متن در ابتدا اصول فیزیکی و فیزیولوژیکی عمده در تنظیم‌کننده‌های گرما را معرفی و سپس در مورد تأثیرات رشد و بلوغ در پاسخ به فشارهای ناشی از سرما و گرما بحث می‌کند. (Bar-or ۱۹۸۹ and falk ۱۹۹۶)
● راه‌های فیزیکی انتقال گرما
گرما به‌عنوان فرآیندی از متابولیسم، به‌طور مداوم توسط بدن تولید می‌شود. در طول فعالیت فیزیکی، گرمای متابولیکی به نسبت شدت و مدت کار افزایش پیدا می‌کند، به جز موارد خاص که گرمای اضافی باعث بالا رفتن درجه حرارت بدن خواهد شد. یک افزایش شدید در درجه حرارت مرکزی بدن (بالاتر از ۳۹ درجه) احتمالاً عملکرد بدنی و سلامتی را دچار اختلال می‌کند. همچنین وقتی که کاهش گرما در بدن بیشتر از گرمای تولید شده است، درجه حرارت بدن پائین خواهد آمد. ضمناً کاهش شدید در درجه حرارت مرکی بدن (پائین‌تر از ۳۶ درجه) در عملکرد، آسایش و سلامتی ورزشکار اختلال ایجاد خواهد کرد.
کودکان هزینه متابولیسم بالائی به میزان هر کیلوگرم از وزن بدنشان در طول فعالیت‌هائی که شامل راه رفتن با دویدن می‌باشد، در مقایسه با نوجوانان و جوانان دارند. تفاوت آشکار در گرمای متابولیکی تولید شده در هر گرم از توده وزن بدن در کودکان در طول فعالیت‌های این‌چنینی، بیشتر است. در صورتی‌که این حالت ممکن است در هوای سرد مفید باشد، در مقابل آن در کودکانی که در گرما تمرین می‌کنند، یک وضعیت نامطلوب است.
چهار روش که گرما از طریق آن بین بدن و محیط انتقال داده می‌شود عبارت است از: تابش و تبخیر. مقداری از طریق انتقال، همرفتی و رسانش که به اختلاف حرارت بین پوست و محیط بستگی دارد. وقتی درجه حرارت پوست بالاتر از دمای محیط اطراف باشد، گرما از پوست به محیط جریان می‌یابد. میزان سرد شدن حاصل از تبخیر بستگی دارد به میزان مایع قابل دسترس برای تبخیر (میزان عمده عرق در انسان)، میزان رطوبت در محیط (رطوبت بالا در محیط تبخیر را آهسته می‌کند) و سرعت باد (میزان جابه‌جائی هوائی که در مجاورت با پوست قرار دارد).
اگرچه میزان گرمای تولید شده در طول تمرین متناسب با توده بدن است، میزان گرمای زیادی در میان هر یک از چهار شیوه به ناحیه سطحی پوست وابسته است. نسبت سطح بدن به توده بدن (توده/سطح) در هر شخص بر روی نسبت حرارت دفع شده به حرارت تولید شده در افزایش و کاهش دمای بدن تأثیر می‌گذارد، این نظریه مخصوصاً در شناخت اثرات رشد بر روی تنظیم دما مؤثر است. در مثال نشان داده شده در شکل، کودک ۸ ساله با وجود اندازه بدنی کوچکش به‌طور قابل ملاحظه‌ای از لحاظ نسبت سطح به توده بدن بزرگتر است (۳۸۰ cm^۲/kg) که در نوجوانان (۲۸۰ cm^۲/kg) می‌باشد، در نتیجه صرف‌نظر از فرآیندهای فیزیولوژیکی، میزان گرمائی که از طریق رسانش، همرفتی و تابش در میان کودکان و محیط منتقل می‌شود سریع‌تر از نوجوانان است. همچنین گرچه میزان تعریق هر واحد از ناحیه سطح در کودکان و نوجوانان مشابه است، میزان تبخیر در هر کیلوگرم وزن بدن کودکان سریع‌تر خواهد بود. بنابراین، بر طبق موضوع ثبت شده در این فصل میزان عرق کردن در کودکان پائین‌تر از بزرگسالان است. در نتیجه عمل تبخیر در کودکان معمولاً کمتر از بزرگسالان باعث خنک شدن می‌شود.
طرح ساده معرفی گرمای تولیدی و انتقالی در کودکان و بزرگسالان اندازه پیکان‌ها بازگو کننده بزرگتر بودن میزان گرمای انتقالی هر واحد توده بدن در کودکان است. M بزرگ بازگوکننده بزرگتر بودن گرمای تولیدی در هر واحد توده بدن در کودکان می‌باشد.
(Bar-or ۱۹۸۳).
● مفهوم فیزیولوژیکی تنظیم حرارتی
دو مکانیزم قابل دسترس برای انسان‌ها در جلوگیری از افزایش تدریجی گرمای بدن عبارت است از:
۱) افزایش جریان خون در پوست که انتقال گرما از مرکز بدن به پوست را افزایش می‌دهد.
۲) عرق کردن (تعریق) که دفع گرما از سطح پوست مرطوب راحت‌تر انجام می‌شود.
همچنین در معرض سرما قرار گرفتن دو مکانیزم دیگر برای جلوگیری از سرد شدن بیش از حد بدن است که عبارتند از:
۱) کاهش جریان خون در پوست که انتقال گرما از مرکز بدن به پیرامون را کاهش می‌دهد.
۲) افزایش در میزان سوخت‌وساز که گرمای اضافی تولید می‌کند.
در محیط‌های سرد افزایش تدریجی در متابولیسم تولید گرما می‌تواند بدون عمل لرزیدن حاصل شود اما برای تولید گرما در میزانی سریع‌تر لرزیدن حادث می‌شود. لرزیدن شدید می‌تواند افزایش در میزان سوخت و ساز را پنج برابر یا بیشتر بالا ببرد. همه این اعمال فیزیولوژیکی در مغز مخصوصاً در هیپوتالاموس تنظیم می‌شود که به نشانه‌هائی مثل حرارت مرکز بدن و پوست پاسخ می‌دهد.
● پاسخ به گرما و رابطه آن با رشد و بلوغ
طرحی از پاسخ به تغییرات گرما در طول دوران کودکی و بلوغ وجود دارد که پاسخ‌های آنها به بخشی از تغییرات مشترک در رشد و بلوغ مربوط می‌شود.
● الگوی عرق کردن
میزان عرق کردن در کودکان پائین‌تر از این میزان در افراد بالغ و بزرگسال است، بیشترین تفاوت آشکار زمانی است که میزان تعریق در حجمی از واحد زمان محاسبه شود. اما این موضوع برای قسمت‌های متفاوتی از نواحی سطحی بدن صحیح است. این الگو در شکل ۲ جمع‌بندی شده و داده‌های موجود روی محور عرضی نشان می‌دهند که میزان عرق کردن تدریجاً از کودکی و سراسر دوران بلوغ تا بزرگسالی در حال افزایش است. مشاهدات جغرافیائی در پسرها نشان داده‌اند که افزایش در میزان عرق کردن، هنگامی‌که کودک زود به بلوغ می‌رسد، حاصل می‌شود. یک تمایل مشابه در میان دختران نیز اتفاق می‌افتد اما، عموماً، تفاوت میزان عرق کردن در جنس مؤنث کمتر از جنس مذکر است (kawahata ۱۹۶۰).
▪ سؤال:
آیا میزان عرق کردن کمتر در بچه‌ها به خاطر تعداد کمتر غدد عرق که با گرما فعال می‌شوند می‌باشد یا به خاطر تولید کمتر عرق توسط هر غده؟
تراکم تعداد غده عرق فعال تقریباً بر عکس نحیه سطحی بدن است، یک فرد کوچکتر، تراکم بیشتری از غده عرق را دارد. بنابراین میزان عرق کردن کمتر در بچه‌ها در نتیجه تولید کمتر در هر غده است. غدد عرق در یک فرد بالغ به‌طور متوسط در مقایسه با یک کودک که هنوز بالغ نشده به‌طور متوسط ۵/۲ تا ۳ برابر ترشح دارد این مقدار برای زنان فقط ۵/۱ تا ۲ می‌باشد (Bar-or ۱۹۸۰ falk et . al ۱۹۹۲ a, kawahata ۱۹۶۰).
دلایل تولید عرق کمتر در کودکان به‌طور کامل آشکار نشده است. این تولید کم ممکن است به کوچکتر بودن غدد عرق و همچنین توانائی کمتر در بهره بردن از انرژی برای تولید عرق کردن برگردد. اندازه‌گیری سطوح لاکتات در غدد، به برگشت انرژی بی‌هوازی کمتر در غدد عرق برای قبل از بلوغ در مقایسه با پسران بالغ اشاره می‌کند. (falk et.al ۱۹۹۶).
میزان عرق کردن در حالت بلوغ در مردان، میزان عرق کردن در کودکی، نوجوانی و جوانی هنگام تمرین در شرایط گرم و خشک (۴۲ درجه سانتی‌گراد دما ۲۰% رطوبت) با ۵۰% حداکثر اکسیژن مصرفی در یک اتاق در پسران به‌صورت زیر طبقه‌بندی شده است. قبل از بلوغ (n.pp=۱۶-۱۰.۹±۱.۰)، اواسط بلوغ (MP=۱۵-۱۳.۶±۱.۷) و بعد از بلوغ (LP=۵-۱۶.۲±۰.۴) مردان جوان (n=۱۶) میانگین سنی ۲۰ تا ۳۳ سال را داشتند، معیارها برحسب دقیقه/ میلی‌لیتر معرفی شده بودند و برای یک غده. خطوط عمودی اشاره به ISEM دارند. دوره‌های بلوغ با توجه به خصوصیات عمومی پایه‌گذاری شده بودند، زیرا سن به‌طور آماری در تجزیه و تحلیل کنترل نشده بود. این گرایش‌ها اثرات سن و بلوغ جنسی در پسران را نشان می‌دهد (Falk et. al: and Bar-or ۱۹۹۰).
● پاسخ‌های قلبی - عروقی
تحقیقات اندکی روی تغییرات واکنش‌های قلبی - عروقی به گرمای بالارونده که با رشد و بلوغ مرتبط هستند انجام گرفته است. این تحقیقات با این صورت بوده که برون‌ده قلبی در کودکان با یک سطح اکسیژن مصرفی داده شده، کمی پائین‌تر از بزرگسال‌ها در طی تمرین در یک محیط خنثی‌ای گرمائی می‌باشد (Turkley and wilmore ۱۹۹۷). نمونه‌های مشابهی برای در معرض گرمای مستقیم بودن، یافت نشده است (Drink water et. Al ۱۹۷۷). در زمینه جریان خون پیرامونی، مشاهدات در زنان و مردان داده‌های مشابهی را گزارش می‌کند و آن این است که افزایش در جریان خون پوست کودکان از افراد بالغ و بزرگسال بیشتر است، این افزایش در جریان خون پوستی نتیجه یک مکانیزم جبرانی مهم برای ظرفیت کم‌تبخیر در کودکان است. (felk et.Al ۱۹۹۲b).
● عادت و خوی (سازگاری)
به واسطه انتقال از یک آب‌وهوای سرد یا معتدل به یک آب‌وهوای تر، کاهشی در عملکرد جسمانی (و بعضی اوقات روحی) اتفاق می‌افتد. این پدیده مخصوصاً در ورزشکاران، سربازان یا افراد دیگری که باید فعالیت‌های فیزیکی بعد از تغییر ناگهانی شرایط آب‌وهوائی را انجام دهند، بیشتر به چشم می‌خورد و این دلیلی برای یک کاهش موقت در اجراء است، البته تمرین‌های متعدد (چندین جلسه تمرین) در محیط جدید کم کم عملکرد فیزیولوژیکی و اجراء فیزیک را بهبود می‌بخشد. سازگاری به تغییرات تدریجی فیزیولوژیکی و روانی اشاره دارد تا در هنگامی که افراد در معرض گرمای شدید قرار می‌گیرند به مانند شرایط طبیعی فعالیت‌ها را اجراء کنند.
دوره سازگاری در زمانی که در معرض یک محیط مصنوعی مانند یک اتاق کنترل شده آب‌وهوائی باشد، مورد بررسی واقع شده، برای راحتی کار در اینجا سازگاری برای هر دو مورد (سرما و گرما) به کار برده شده است. در ابتدا هنگامی که افراد با یک آب‌وهوای جدید مواجه می‌شوند، شخصی که سازگاری ندارد یک فعالیت فیزیکی مشخص را در یک محیط با خشکی زیاد به صورتی اجراء می‌کند که ضربان قلب، دمای مغز (مرکزی) و دمای پوست به‌طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از میزان به‌دست آمده آنها در فعالیت مشابه که در محیط سردتر انجام شود، می‌باشد. در طول دوره سازگاری، این عملکردها تدریجاً به سطوح طبیعی متناسب با یک محیط سرد رگشته و اجراء فیزیکی بهبود می‌یابد. راه غلبه بر چنین تغییراتی افزایش تدریجی در میزان عرق کردن است، که سرد شدن بدن را آسان‌تر می‌کند. در افراد با سازگاری بالا اغلب میزان عرق کردن دو برابر افراد با سازگاری پائین است. بعضی از محققین بر این عقیده‌اند که ایجاد سازگاری در سطح بالا باید یک فعالیت فیزیکی بالاتر نسبت به شرایط عادی در آب‌وهوای گرم را شامل شود. برای رسیدن به یک سازگاری کامل، بزرگسالان احتیاج به ۷ تا ۱۰ تکرار سطح بالا دارند که هرکدام از آنها ۴۵ تا ۹۰ دقیقه زمان می‌برد. اگرچه آنها حتی پس از ۴ تا ۵ تکرار پیشینه تا حدودی می‌توانند سازگاری یابند.▪ سؤال: آیا بچه‌ها می‌توانند با گرما سازگاری یابند؟
دختران و پسرانی که در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنند، طبیعتاً سازگارشده هستند و به‌طور قابل ملاحظه‌ای میزان تعریق بیشتر، دمای بدنی کمتر و اجراء بهتر یک کار فیزیکی داده شده نسبت به کودکان هم‌سنی که در مناطق آب‌وهوائی سرد و یا معتدل زندگی می‌کنند، دارا می‌باشند. (Rivera-Brown et. al ۱۹۹۹).
مطالعات پایه روی بچه‌های ۸ تا ۱۰ ساله نشان داده که آنها می‌توانند سازگاری یابند اما در مقایسه با مردان جوان ۲۰ تا ۲۳ ساله سازگاری آنها به نسبت کمتری می‌باشد. یک پسر بچه ممکن است به ۲ برابر زمانی که یک مرد جوان برای رسیدن به یک سطح معینی از سازگاری نیاز دارد، احتیاج داشته باشد (idbar۱۹۸۷). داده‌های نسبی مشابهی برای دختران به‌دست نیامده است. اگرچه عملکرد فیزیولوژیکی بچه‌ها برای بهبود زمان بیشتری می‌برد اما پیشرفت انفرادی آنها که به وسیله یک نسبت از تلاش کنترل شده و سنجیده شده می‌باشد از بزرگسالان سریع‌تر است.
● واکنش در مقابل آب و هوای سرد
در طول مدت قرار گرفتن در یک مکان بی‌حفاظ سرد، نقش و وظیفه تنظیم درجه حرارت، جلوگیری از سرد شدن بیش از حد بدن است. زمانی‌که درجه حرارت محیط پائین‌تر از درجه حرارت پوست است، گرما از پوست به محیط انتقال می‌یابد. در درجه اول شیب دما، باعث از دست دادن سریع گرما می‌شود. فاکتورهای دیگری که از دست دادن گرما را تعیین می‌کنند، واسطه‌هائی هستند که پوست را احاطه می‌کنند (آب در مقابل هوا) در ناحیه تماس ما بین پوست و واسط‌های احاطه‌کننده، درجه حرارت عایق (لباس یا چربی زیر پوستی) و ... به‌عنوان نتیجه اولیه، دو مکانیزمی که بدن در جلوگیری از سرد شدن بیش از حد می‌تواند استفاده کند عبارت است از:
الف) کاهش جریان خون در پوست
ب) افزایش تولید گرمای متابولیکی
اولین تحقیقاتی که واکنش کودکان و بزرگسالان را در تمرین در محیط سرد بررسی کرد، در میان زنان و مردان باشگاه شنا، افرادی که در استخری با دمای ۲۸.۳ درجه سانتی‌گراد شنا می‌کردند. (Sloan and heating ۱۹۷۳) طراحی شده بود. بر طبق موارد نشان داده شده در شکل ۶ میزان از دست دادن حرارت در کودکان کم سن و سال بیشتر است و با افزایش سن در هر دو جنس کاهش می‌یابد. میزان (سطح بدن / توده بدن) همانند ضخامت چربی زیرپوستی، بیشترین اختلاف را در میزان از دست دادن حرارت تعیین می‌کند. کودکان با داشتن توده سطحی بزرگ و پوشش زیر پوستی کم استعداد بالائی در از دست دادن سریع حرارت بدن دادند.
اخیراً یافته‌های فیزیولوژیکی بین پسران ۱۱ و ۱۲ ساله و مردان جوان، که ابتدا استراحت و سپس تمرین می‌کردند (یا ۳۰% حداکثر O۲ مصرفی) در معرض هوای پنج درجه سانتی‌گراد، مقایسه‌ای را انجام داده‌اند. این یافته‌ها نشان دادند پسران در این محیط نه تنها دمای بدنشان را حفظ کردند بلکه در طول زمان استراحت و تمرین این دما پیوسته در حال افزایش بود و مهمتر اینکه این دما در مقایسه با مردان جوان بالاتر بود. این مسئله به این خاطر بود که پسران بیشترین کاهش کارآمد را در جریان خون سطح پوست دارند (به واسطه همین کاهش مؤثر جریان است که گرما در بدن آنها حفظ می‌شود) و از طرف دیگر عامل تحریک‌گر سرما میزان متابولیسم را به یک اندازه در آنها و مردان افزایش می‌دهد. بنابراین، علی‌رغم زیاد بودن سطح به توده بدن در بچه‌ها آنها از طریق جبران فیزیولوژیکی و جلوگیری در از دست دادن حرارت زیاد، گرما را حفظ می‌کنند. دلیل آشکار برای اختلاف نتایج در آب در مقایسه با هوا این است که میزان گرمای انتقالی در آب در حدود ۳۰ برابر بیشتر از این میزان در هوا است. به همین دلیل جریان گرما از پوست به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در آب نسبت به هوا سریع‌تر است. این یافته‌ها چندین استفاده عملی دارد. مربیان شنا، شیرجه، واترپلو و دیگر ورزش‌های آبی باید به نوجوانان و کودکان یا جثه ظرف و لاغر و ورزشکاران تازه‌کار توجه ویژه‌ای داشته باشند.
کودکانی با این خصوصیت ممکن است زمانی که در آب هستند به سطوح خطرناکی از:
کم شدن حرارت و دمای بدن خود برسند (به‌دلیل بی‌تجربگی و بازیگوشی). به همین دلیل دختران شناگر جوان که معمولاً از هم‌تیمی‌های بالغ خود لاغرتر هستند، به‌طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر دمای بدنشان را از دست می‌دهند. برای فعالیت‌های عمومی در خشکی در روزهای سرد، برای جلوگیری از ایجاد خطر برای قسمت‌های در معرض سرما بایستی توجه ویژه‌ای صرف شود، چرا که، خون جاری در پوست کودکان بسیار کم است و دمای پوست آنها به‌ویژه در انگشتان دست و انگشتان پا، بینی و گوش‌ها ممکن است خیلی کمباشد. این وضع ممکن است باعث ایجاد سرمازدگی در کودکان شود که نسبت آن در مقایسه با نوجوانان و جوانان به دفعات بیشتر است. برای جلوگیری در از دست دادن حرارت زیاد، باید مطمئن شویم که نوجوانان لباس‌های مناسبی می‌پوشند.
● دو نمونه از شایع‌ترین بیماری‌های کودکان در فصل سرما
۱) سرماخوردگی
۲) آنفولانزا
سرماخوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرماخوردگی معمولاً خفیف‌تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدیدتری دارد. هنگام سرماخوردگی معمولاً علاوه بر احساس خستگی عطسه و سرفه آبریزش بینی وجود دارد. ممکن است فرد تب نداشته یا تب پائین داشته باشند (فقط ۱ تا ۲ درجه بالاتر از حد طبیعی). همچنین ممکن است کوفتگی عضلانی با سوزش گلو، اشک ریزش و سردرد هم وجود داشته باشد. آنفولانزا نگهبان شروع شده و بسیار آزاردهنده است. کودکان احساس ضعف و خستگی می‌کنند و تب دارند. علائم دیگر شامل سرفه‌های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سردرد شدید، درد چشم و گلودرد می‌باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفولانزا کاملاً خوب شود اما در سرماخوردگی این مدت کوتاه‌تر است.
▪ سؤال: علت سرماخوردگی و آنفولانزا چیست؟
بیش از ۱۰۰ نوع ویروس مختلف می‌توانند سرماخوردگی ایجاد کنند، اما ویروس‌هائی که باعث آنفولانزا می‌شوند زیاد نیستند. همین مطلب یعنی انواع کم ویروس‌هائی که باعث آنفولانزا می‌شوند باعث شده واکسن‌هائی تهیه شود که به پیشگیری از آنفولانزا کمک می‌کند اما در مورد سرماخوردگی ساختن واکسن به‌دلیل تعداد زیاد ویروس‌ها میسر نیست.
در مورد داروها، هیچ درمان یا داروی خاصی برای بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا وجود ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها ویروس‌ها را از بین نمی‌برند. بعضی از داروها فقط به برطرف شدن علائم آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می‌کنند. شما ممکن است داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا را بدون تجویز پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. بعضی از داروهای تجویز شده به نام ضدویروس‌ها می‌توانند به طرف شدن علائم آنفولانزا کمک کنند. این داروها در صورتی که سریع و بلافاصله بعد از آغاز بیماری مصرف شوند باعث ایجاد احساس بهبودی می‌شوند در ضمن این داروها می‌توانند به صورت قرص یا استنشاقی مصرف شوند؛ انواع استنشاقی ممکن است برای برخی از افراد مبتلا به آسم یا بیماری مزمن ریوی ایجاد مشکل نماید. در صورتی‌که کودکان شما مبتلا به آسم هستند و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا به پزشک مراجعه کرده‌اید حتماً ابتلاء کودک به آسم را به وی گوشزد کنید.
● درمان علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
- در خانه بمانید و استراحت کنید مخصوصاً در هنگام بروز تب.
- از مجاورت افرادی که سیگار می‌کشند، اجتناب کنند.
- مایعات فراوان بنوشند مثل: آب، آب‌میوه و سوپ رقیق شده.
- با آب نمک ولرم چند بار در روز غرغره کنند. این کار باعث می‌شود سوزش گلو بهبود یابد. اسپری‌های گلو نیز به کاهش درد گلو کمک می‌کنند.
- قطره‌های بینی که حاوی آب‌نرم (سرم فیزیولوژی) هستند به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخلی بینی کمک می‌کنند.
● چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
در مورد کودکان به‌دلیل اینکه از حساسیت بیشتری برخوردارند بهتر است با مشاهده کوچکترین مورد از سرماخوردگی و آنفولانزا این کار را انجام داد.
در بعضی موارد نیاز به دیدن پزشک نیست. شما می‌توانید علائم را با پیگیری توصیه‌های بالا درمان کنید. فقط در صورتی که در ابتدا علائم آنفولانزا را داشتید به پزشک اطلاع دهید تا پزشک داروهای ضدویروس تجویز نماید. همچنین وقتی هر کدام از موارد زیر را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.
- سرماخوردگی‌ای که بیش از ۱۰ روز طول کشیده است.
- گوش درد یا ترشح از بینی
- درد شدید در صورت یا پیشانی
- تب بالای ۳۸ درجه
- تنفس کوتاه
- خس خس سینه
- خشونت صدا، سوزش گلو با سرفه مداوم.
لازم به ذکر است که موارد گفته شده برای افراد بزرگسال هم وجود داشته و موارد درمانی آن برای آنها نیز کاربرد دارد.
● خلاصه متن
هدف از تنظیم حرارتی جلوگیری از بالا رفتن و پائین افتادن زیاد حرارت بدن است. اصول پایه تنظیم فیزیولوژیکی حرارتی در میان همه انسان‌ها مشابه است، اما اطلاعات به‌دست آمده در مورد رشد و بالیدگی شخصی نسبتاً محدود است. دو مکانیزمی که از افزایش حرارت بدن جلوگیری می‌کند، عرق کردن و افزایش جریان خون در پوست است. میزان عرق کردن در کودکان نسبت به نوجوانان و جوانان کمتر است و این تفاوت به تولید عرق کمتر به وسیله غدد می‌باشد. همین اطلاعات محدود بیان می‌کند که افزایش در جریان خون ‌پوستی در کودکان بیشتر از نوجوانان و جوانان است. این اختلاف یک مکانیزم جبرانی برای تولید عرق کمتر و میزان وضعیت تبخیر در کودکان را نشان می‌دهد.
دو مکانیزم دیگر که به جلوگیری در از دست دادن زیاد حرارت بدن در طول فعالیت در هوای سرد کمک می‌کند، عبارت است از:
۱) کاهش در جریان خون پوستی است.
۲) افزایش میزان متابولیسم در تولید حرارت اضافی
دست‌آوردهای تجربی کمی از فعالیت در معرض هوای سرد وجود دارد، که همین دستاوردها اظهار می‌کنند که پسران افزایش کارآمد بیشتری در جریان خون پوستی دارند و این موجب از دست دادن حرارت بیشتر و افزایش در میزان متابولیسم در مقایسه با مردان می‌شود.
ترجمه: بهرام بازی برون
منابع
- مطلب موجود در اینترنت (دکتر ابراهیم رزم‌پا) عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
۱) Bar - or (۱۹۸۰) climat and the exercising child: Areviw
۲) International jornal of sport Medicine. ۱:۵۳-۶۵
۳) Bar- or o (۱۹۸۳) pediatric sport Medicine for the proctitio - ner
From physiological principles to clinical Applications
۵) Springer - Verlag, New York.
۶) Bar-or o (۱۹۸۹) Temperature regulation during exercise in children and adolescents. Perspective ion Xercise sciens and sport Medicine ۲:۳۳۵-۲۶۷.
۷) Bar - Or o, Inbar o (۱۹۷۷) Relation ship between perceptual and physiological chonges during heat accilimatzation in ۸ to ۱۰ year-old boys. In leavallee H, shepherd RJ (eds), Frontiers of Aetivity and child Health Quebec: pelican, pp ۲۰۵-۲۱۴.
۸) Drink Water BL, Kupprat IC, Denton JE, Crist JL, Horrrath SM (۱۹۷۷) Response of prepubertal girls and college women to workin the heat journal of Appplied physiology: Respiratory, Enviobnmental and Exercise physiology ۴۳: ۱۰۴۶-۱۰۵۳
۹) Falk B (۱۹۹۶) Physiological and health aspects of exercise in hot and cold climates. In o Bar - or (ed), The child and Adolescent Athlete. Oxford: Blackwell scientific, pp ۳۲۶-۳۴۶
۱۰) Falk B,Bar - Or O, calvert R, Mac Dougall JD (۱۹۹۲a) Sweat gland responses to exercise in the heat among permid-and late-pubertal boy. Medicine in sports and Exercise ۲۴:۳۱۳-۳۱۹.
۱۱) Falk B,Bar-Or O,MacDougllJD (۱۹۹۲b) Thermoregulatory responses of per - - mid-and late pubertal boys to exercise in dry heat. Medicine and Science in Sports and Exercise ۲۴:۶۸۸-۶۹۴
۱۲) Kawahata A (۱۹۶۰) Sex differences i n sweating. in HYoshimura, KOgata, SLtoh(e ds) Essential Problems in Clinatic Physiology.Kyto: Nankodo, pp ۱۶۹-۱۸۴.
۱۳) Inbar O ۱۹۷۸) Acclimatization to dry and hot environment in young adults ۸ - ۱۰ years ofl. New YOrk Columbia University, Doctoral Dissertation.
۱۴) Sloan REG, Keatinge WR(۱۹۷۳) Cooling rates of young people swimming in cold water. Journal of Applied Physiology. ۳۵:۳۷۱-۳۷۵.
۱۵) Turiey KR, Wilmore JH (۱۹۹۷) Cardiovascular respones to treadmill and cycle ergometer exercise in children and adults Jounal of Applied physilogy ۸۳, ۹۴۵-۹۵۷.
منبع : ماهنامه علمی تحلیلی و آموزشی ورزش


همچنین مشاهده کنید