شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ویژگی‌های یک عینک آفتابی خوب


ویژگی‌های یک عینک آفتابی خوب
عینک آفتابی نوع عینک است که شیشه‌های آن برای محافظت از چشم در برابر نور آفتاب، تیره یا رنگی شده‌اند. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که در نور آفتاب و در طول روز احساس ناراحتی می‌کنید، به خصوص اگر بخواهید در هوای آزاد و در نور آفتاب، نوشته‌ای را مطالعه کنید. برف و آب، نور محیط را به طرف چشم منعکس می‌کنند، بنابراین در محیط‌هایی مانند ساحل دریا یا هنگام ورزش‌هایی مانند اسکی نور بیشتری از محیط به طرف چشم منعکس می‌شود و لازم است حتماً از عینک آفتابی استفاده کنیم. علاوه بر محافظت چشم در برابر نور ماوراء بنفش خورشید، خیلی‌ها عینک آفتابی می‌زنند برای خوش‌تیپ و شیک‌ شدن و اگر شما به دنبال مد هستید، می دانید هر چند وقت یک بار مدل‌ها و طرح‌هایی جدید توسط کارخانه‌ها و طراحان معروف عینک آفتابی به بازار ارایه می‌شود.
● چرا عینک آفتابی؟
نیازی نیست که مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشمانتان آسیب ببینند، اشعه ماوراء بنفش خورشید از روی شن، برف، سنگ و آب و تمام سطوح اطراف ما، به طرف چشم منعکس می‌شود و اثرات مضر خود را بر چشم وارد می‌کند.
اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند موجب ابتلا به پیرچشمی و آب‌مروارید شود، به علاوه سوختگی قرنیه که موجب کوری می‌شود نیز از شاهکارهای دیگر این اشعه است. تحقیقات جدید در سال‌های اخیر نشان داده‌اند قرار گرفتن برای ساعات طولانی بدون محافظ در برابر نور خورشید شانس ابتلا به بیماری‌های چشمی را افزایش می‌دهد.
متخصصان چشم توصیه می‌کنند اگر شما قرار است.
ساعت طولانی در هوای آزاد مشغول کار باشید یا اگر برای برنزه شدن از نور آفتاب استفاده می‌کنید، حتماً باید مجهز به یک کلاه لبه‌دار و یک عینک آفتابی مناسب باشید.
مهندسان، کارگران، جوشکارها یا حتی کسانی که از لامپ‌های مخصوص برنزه کردن بدن یا سولاریوم استفاده می‌کنند، حتماً باید عینک‌های آفتابی که نور ماوراء بنفش را جذب می‌کند استفاده نمایند.
جالب است بدانید نور ماوراء بنفش خورشید به دو نوع اصلی A و B تقسیم می‌شود. نوع A، طول موج بلندتر دارد و نزدیک‌تر به بخش آبی طیف مرئی است. این نوع نور ماوراء بنفش باعث سوختگی، برنزه شدن، ایجاد چین‌وچروک و پیری پوست می‌شود. نوع B، فعال‌تر از نوع اول است و طول موج کوتاه‌تری دارد و موجب سوختگی شدید پوست و حتی سرطان پوست می‌شود.
قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا سایر منابع مصنوعی ناور ماوراء بنفش، موجب سوختگی لایه‌های سطحی پوست یعنی قرنیه و ملتحمه می‌شود و چیزی مانند آفتاب‌سوختگی در روی پوست را، بر روی بافت‌های سطحی چشم به وجود می‌آورد. احتمال این آسیب در محیط‌هایی که نور ماوراء بنفش را منعکس می‌کنند مانند آب و برف بیشتر است.
سوختگی سطحی بافت‌های چشم گرچه دردناک است ولی خودبه‌خود و در طول یک تا دو روز بهبود می‌یابد. تابش طولانی‌مدت نور آفتاب به چشم باعث آسیب لایه‌های داخلی‌تر چشم می‌شود.
کاتاراکت یا تیرگی عدسی که تقریباً نیمی از اختلالات چشمی را تشکیل داده و سالانه ۲۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، با نور آفتاب و تابش اشعه ماوارء بنفش به چشم ارتباط دارد.
Macular degeneration آسیب دیگر شبکیه است که با افزایش سن و در مرکز میدان دید به وجود می‌آید و علت اصلی کوری در کانادایی‌های بالای ۵۰ سال است و با تابش اشعه ماوراء بنفش و نور آبی شدید به چشم ارتباط دارد.
بنابراین حتماً باید بر روی عینک آفتابی که خریداری می‌کنید میزان جذب اشعه ماوراء بنفش نوع A و نوع B درج شده باشد.
● لنز یا شیشه عینک آفتابی
رنگ لنز یا شیشه یا عدسی عینک آفتابی بسیار متفاوت است و براساس سبک و مد و هدفی که از استفاده از عینک آفتابی داریم، انتخاب می‌شود. با این وجود اکثر افراد شیشه‌های دودی، قهوه‌ای و سبز را برمی‌گزینند، این سه رنگ شکست نور را به حداقل می‌رسانند. شکست نور به خصوص هنگام رانندگی با عینک آفتابی خطرناک است.
رنگ‌های سبز و قهوه‌ای شیشه عینک آفتابی باعث حداقل شکست نور می‌شوند ولی کنتراست را افزایش می‌دهند.
لنزهای قرمز برای نورهای با شدت متوسط و پایین مانند نور آفتاب در طلوع یا غروب خورشید مناسب‌اند چون کنتراست محیط را افزایش می‌دهند ولی عیب آن‌ها افزایش شکست نور است.
لنزهای نارنجی و زرد بهترین قدرت افزایش کنتراست را دارند و عمق دید را بیشتر می‌کنند ولی باعث شکست نور می‌شوند. عینک‌های آفتابی با شیشه نارنجی و زرد را گلف‌بازها و تیرانداز‌ها بیشتر انتخاب می‌کنند چون با آن تا مسافت زیادی را بدون مشکل می‌توانند ببینند.
شیشه‌های عینک آفتابی به رنگ آبی و ارغوانی خاصیت مهمی ندارند و صرفاً به دلیل زیبایی استفاده می‌شوند.
لنزهای بدون رنگ برای محافظت چشم در برابر غبار، ذرات ریز و مواد شیمیایی استفاده می‌شوند. این عینک‌ها گزینه‌های مناسبی برای دندان‌پزشکان، تراشکاران، تکنسین‌های شیمی و آزمایشگاه هستند.
▪ لنزهای قابل تعویض
بعضی از عینک‌های آفتابی جدید این قابلیت را دارند که می‌توان لنز آن‌ها را عوض کرد و در شرایط مختلف نور خورشید در روز، نوع فعالیت یا به عنوان عینک شب از آن‌ها استفاده کرد. این عینک‌ها که معمولاً در فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شوند، با صرفه‌تر از خریدن چندین عینک با شیشه‌های متفاوت است. این عینک‌ها معمولاً از یک صفحه یا شیشه تشکیل شده‌اند که روی هر دو چشم را می‌پوشانند. انواعی که دو شیشه جداگانه دارند کمتر معمول‌اند.
لنزهای قطبی‌شده
بعضی دیگر از عینک‌های آفتابی لنزها یا شیشه‌های قطبی‌شده دارند که از مواد قطبی‌شده در شیشه این عینک‌ها استفاده شده است. استفاده از این نوع عینک‌های آفتابی در محیط‌هایی مانند ساحل دریا که در آن آب خود یک سطح قطبی شده است، انعکاس نور را کاهش می‌دهد.
● شیشه‌های طیفی
شما هم عینک‌های آفتابی را دیده‌اید که در بخش بالایی شیشه رنگ تیره‌تری دارند و به تدریج رنگ شیشه عینک به طرف پایین روشن‌تر می‌شود. دلیل این تیرگی آن است که ما معمولاً در این راستا به آسمان که نور بیشتری دارد نگاه می‌کنیم ولی با بخش‌های پایین‌تر به زمین و اطراف خود که نور کمتری دارند نگاه می‌کنیم.
● شیشه‌های آیینه‌ای
یک پوشش آیینه‌ای می‌تواند به لنز عینک آفتابی افزوده شود. این شیشه‌های آیینه‌ای با انعکاس بعضی پرتوهای نوری پیش از آن‌که از شیشه عینک عبور کنند و به چشم آسیب برسانند، باعث محافظت از چشم می‌شوند.
استفاده از این نوع عینک‌های آفتابی را در نور شدید آفتاب به شما توصیه می‌کنیم. کارخانه‌های سازنده عینک آفتابی بنا به درخواست مصرف‌کنندگان و مطابق مد، این شیشه‌های آیینه‌ای را به رنگ‌های مختلف می‌سازند.
جالب است بدانید رنگ لایه آیینه‌ای روی لنز ربطی به رنگ خود لنز ندارند. به عنوان مثال یک شیشه دودی ممکن است با مواد آیینه‌ای آبی پوشانده شود یا یک شیشه قهوه‌ای با مواد آیینه‌ای نقره‌ای.
● عینک‌های دودی
بسیاری از افراد عینک آفتابی با رنگ شیشه دودی را می‌پسندند البته توجه کنید هر چه شیشه این عینک‌ها تیره‌تر باشد نشانه این نیست که بهتر از چشمان ما در برابر نور خورشید محافظت می‌کنند. عینک‌های دودی در میان نابینایان و کسانی که اختلالات چشمی دیگری مانند لوچی دارند، طرفداران زیادی دارند.
● چشمان شیشه‌ای یا پلاستیکی؟
لنزهای عینک آفتابی یا از جنس شیشه هستند یا پلاستیک. اگر جنس شیشه عینک آفتابی شما پلاستیک باشد، از جنس‌های آکریلیک، پلی‌کربونات و CR-۳۹ ساخته شده است.
لنزهای شیشه‌ای بهترین قابلیت وضوح بینایی را دارند و در برابر خراش مقاوم‌اند، اما به هر حال از شیشه‌های پلاستیکی سنگین‌ترند و ممکن است بر اثر ضربه، بشکنند یا خرد شوند.
لنزهای پلاستیکی سبک‌تر از لنزهای شیشه‌ای هستند ولی به راحتی خراش بر می‌دارند، اما خیال شما را از بابت شکستن یا خرد شدن راحت می‌کنند. لنزهای پلاستیکی پلی‌کربونات سبک و نشکن هستند و در برابر ضربه مقاومند. لنزهای از جنس CR-۳۹ معمولی‌ترین لنزهای عینک آفتابی‌اند که علاوه بر سبکی و مقاومت در برابر خراش، نور ماوراء بنفش و زیر قرمز محیط را کمتر از خود عبور می‌دهند و بیشتر قدرت محافظت از چشم‌ها را دارند.
● فریم (fream)
اگر به یکی از فروشگاه‌های عینک آفتابی سر زده باشید، بدون شک تنوع فریم‌ها یا قاب‌های عینک آفتابی شما را هم گیج کرده و انتخاب قابی که به چهره شما می‌آید را از میان این همه مدل و سایز برایتان دشوار ساخته است.
فریم یا قاب‌ عینک آفتابی از جنس پلاستیک، نایلون، فلز یا سایر آلیاژهای فلزی ساخته می‌شود؛ فریم‌های پلاستیکی معمولاً به دلیل سبکی و قابلیت ارتجاع، در عینک‌های ورزشی استفاده می‌شوند. این عینک‌ها در برابر فشار به جای این‌که بشکنند، خم می‌شوند به علاوه قابلیت خم شدن این عینک‌ها موجب می‌شود که بهتر بر روی صورت بنشینند. فریم‌های فلزی سخت‌تر از انواع نایلونی هستند بنابراین اگر در ورزش استفاده شوند به راحتی آسیب می‌بینند. قسمت انتهای دسته عینک آفتابی که بر روی گوش و بخشی از آن‌که بر روی بینی قرار می‌گیرد، از جنس لاستیک یا پلاستیک است تا بهتر سرجایش قرار گیرد و پوست را اذیت نکند. انتهای دسته بسیاری از عینک‌های آفتابی به پشت گوش خم می‌شود ولی بعضی انواع مستقیم‌اند.
● تمام فریم، نیم فریم، بدون فریم
فریم یا قاب عینک آفتابی لنز یا شیشه را به سه روش نگه می‌دارد:
در عینک‌های آفتابی تمام فریم، قاب عینک دورتادور شیشه را می‌پوشاند اما در عینک‌های نیم فریم فقط نیمی از شیشه را قاب گیرد. در عینک‌های بدون فریم اصلاً قابی در اطراف شیشه عینک وجود ندارد و دسته‌های عینک مستقیماً به لنز چسبیده‌اند. عینک‌های بدون فریم دو دسته‌اند بعضی انواع دارای بخشی از فریم‌اند که دو شیشه عینک را به هم وصل می‌کند ولی انواع دیگر اصلاً این بخش را ندارند و در هر طرف یک لنز و یک دسته دارند.
● راهنمای خرید عینک آفتابی
عینک آفتابی را با دستان کشیده روبه‌روی چشمانتان نگاه دارید و مستقیماً در امتداد یک خط مستقیم از ورای آن به یک خط مستقیم مثل لبه در نگاه کنید. به آرامی عینک را حرکت دهید اگر این خط تغییر شکل داد، خم شد، تاب برداشت و منحنی شد، لنزهای آن عینک آفتابی نقص دارد و مناسب نمی‌باشد.
دقت کنید که عینک آفتابی شما علامت CE را داشته باشد. مطابق قوانین اتحادیه اروپا، عینک‌هایی که این علامت را دارند چشم را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت می‌کنند و مطابق با مقررات حفظ سلامت چشم ساخته شده‌اند و استاندارد هستند.
قانون «هیچ گرانی بدون حکمت و هیچ ارزونی بدون علت نیست» در این‌جا و در انتخاب عینک آفتابی هم صادق است. عینک‌های آفتابی که گران‌ترند و دارای مارک‌های شناخته‌شده‌تری هستند، قدرت محافظت بیشتری از چشم دارند و کیفیت آن‌ها در کارخانه سازنده کنترل شده است. کارشناسان هشدار می‌دهند مضرات استفاده از عینک‌های آفتابی ارزان‌قیمت بیشتر از فواید آن است چون این عینک‌های‌ آفتابی نه تنها از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت نمی‌کنند بلکه به چشم آسیب نیز می‌رسانند.
کسانی که صورت گرد دارند باید از عینک‌های آفتابی با طرح فریم باریک و زاویه‌دار، صورت‌های مثلثی از عینک‌های آفتابی گربه‌ای یا نیم فریم و صورت‌های بیضی باید از عینک‌های با فریم عریض‌تر از عرض صورت استفاده کنند.
منبع : پیک تندرستی


همچنین مشاهده کنید