پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

تعطیلات پرخطر


تعطیلات پرخطر
هر ساله در سرتاسر دنیا با شروع تعطیلات تابستانی آمار مرگ و میر و جراحت های شدید در بین کودکان بالا می رود. دوچرخه سواری، آب تنی و شنا، اسکیت، حتی تاب و سرسره بازی در شمار فعالیت های تابستانی بسیار پرطرفدار هستند. گاهی این بازی ها خطراتی را به دنبال دارد. با پیشگیری و رعایت نکات ایمنی، تا حد زیادی می توان این حوادث را کاهش داد.
● دوچرخه سواری
پژوهش ها نشان می دهد که توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و اتخاذ تصمیمات سریع و درست، به تدریج بین ۱۰ تا ۱۴ سالگی و پس از آن رشد می یابد. حتی اگر بسیاری از کودکان زمانی که پنج یا شش ساله هستند از هماهنگ سازی لازم برای دوچرخه سواری برخوردار باشند، توانایی آنها برای تشخیص به موقع خطرات عبور و مرور خیابانی هنوز کامل نشده است.
هر تابستان صدها کودک دوچرخه سوار در برخورد با وسایل نقلیه به شدت مجروح و ده ها تن قربانی می شوند که از این میان ۸۰ درصد مرگ ومیرها و تقریباً ۳۰ درصد جراحت های شدید، نتیجه آسیب دیدگی های جمجمه ای است.تنها با استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه می توان خطر ضربات مغزی و جمجمه ای را ۷۰ تا ۸۵ درصد کاهش داد. اگر فرزندتان قصد دوچرخه سواری دارد، نکات زیر را رعایت کنید:
▪ مطمئن شوید فرزندتان حتماً هنگام دوچرخه سواری کلاه ایمنی بر سر می گذارد و مخصوصاً آن را درست می پوشد. کلاه ایمنی باید مستقیم روی سر قرار گیرد، بدون اینکه روی سر بازی کند و به چپ و راست خم شود و بند کلاه حتماً باید بسته باشد.
▪ وقتی فرزندتان کمتر از ۱۲ سال دارد اجازه ندهید در خیابان دوچرخه سواری کند مگر وقتی که او را همراهی کنید. در سن ۱۲ سالگی هم باید ابتدا نحوه دوچرخه سواری در خیابان را به فرزندتان هنگامی که قوانین عبور و مرور در خیابان را به او یاد می دهید، روی اهمیت این نکته پافشاری کنید که ابتدا ببینید آیا وسایل نقلیه در مدخل های ورودی کوچه و خیابان هستند یا نه. کودکانی که در پیاده روها دوچرخه سواری می کنند اغلب توسط وسایل نقلیه ای که وارد کوچه یا خیابان می شوند مجروح می شوند. بسیار مهم است به کودکان تاکید کنید هرگز با دوچرخه در کوچه و خیابان ماجراجویی نکنند و خود را به خطر نیندازند.
فرزند شما باید به دفعات و ساعت های زیاد به همراه شما تمرین کند تا بتواند به تنهایی در خیابان دوچرخه سواری کند. کودکان در این سن اغلب به خودشان خیلی اطمینان دارند و برای به دست آوردن استقلال، سماجت می کنند. هرگز تسلیم آنها نشوید و اگر از توانایی ها و شایستگی های آنها مطمئن نیستید، اجازه ندهید به تنهایی در خیابان دوچرخه سواری کنند.
● اسکیت
علاوه بر رعایت موارد بالا، اجازه ندهید فرزندتان کفش های اسکیت را به پا کند مگر آنکه مطمئن شوید قبل از آن کلاه ایمنی، زانوبند، محافظ آرنج و مچ بند را به طور کامل پوشیده است.
▪ به فرزندتان یاد بدهید در تقاطع کوچه و خیابان ها کاملاً متوقف و به دو طرف نگاه کند تا مطمئن شود راه آزاد است سپس از خیابان عبور کند.
● شنا و آب تنی
هر ساله ده ها کودک در آب غرق یا به دلیل عوارض شبه خفگی، در بیمارستان ها بستری می شوند که ممکن است موجب بروز ضایعات مغزی دائمی شود. کودکان زیر پنج سال در مقایسه با کودکان بزرگتر، دو برابر بیشتر در معرض خطر غرق شدن هستند زیرا آب برایشان جذابیت دارد اما خطرات آن را نمی شناسند. بیشتر موارد غرق شدن در کودکان خردسال، زمانی رخ می دهد که آنها در نزدیکی آب «بازی» می کنند و نه هنگام «شنا». یک سوم موارد غرق شدگی و شبه غرق شدگی در استخرها روی می دهد.
▪ اگر استخر دارید، مطمئن شوید که حصاری (با حداقل ۲/۱ متر فاصله و مجهز به یک در مقاوم در برابر ورود کودکان) از چهار طرف استخر خانوادگی را محافظت می کند. دیوار اقامتگاه شما نباید یکی از چهار گوشه این حصار باشد.
▪ وقتی کسی شنا نمی کند نردبانی را که به استخر وارد می شود، بردارید.
▪ همیشه در کنار کودک زیر پنج سال خود بمانید وقتی او در آب یا حیاطی که آب دارد بازی می کند برای حفاظت بیشتر به او جلیقه نجات بپوشانید.
▪ یک کودک می تواند در ۲۰ سانتیمتر آب غرق شود. در نتیجه هرگز فرزند کوچکتان را هنگامی که لباس شنا به تن دارد تنها نگذارید زیرا ممکن است سر بخورد و غرق شود. به لاستیک ها و کمربندهای بادی که به کمر یا بازوی بچه ها بسته می شوند اعتماد نکنید آنها جلوی غرق شدن کودک را نمی گیرند.
▪ مراقب بچه های بزرگتر و نوجوان باشید، حتی اگر خوب شنا می کنند. آب به کسی رحم نمی کند، بچه ها گاهی خیلی سریع خود را در محاصره آب می بینند و تنها در عرض چند دقیقه ممکن است غرق شوند.
▪ هنگام شنای فرزندانتان یک تلفن بی سیم یا موبایل کنار استخر بگذارید تا هرگز برای پاسخ دادن به تلفن آنها را ترک نکنید. فراموش نکنید که چند ثانیه غفلت کافی است تا فاجعه ای رخ دهد.
▪ اگر به دریا می روید هرگز کودکتان را بدون مراقب نزدیک آب رها نکنید، به خصوص اگر شنا کردن نمی داند. زیاد به غریق نجات ها اعتماد نکنید زیرا باید از افراد زیادی مراقبت کنند، لاستیک ها و جلیقه های بادی نیز قابل اعتماد نیستند.
اگر جریان آب قوی است یا موج ها تند هستند مراقبت را دوبرابر کنید. شن و ماسه ساحل نیز ممکن است به انواع میکروب ها آلوده باشد. اجازه ندهید فرزندتان بدون لباس در ماسه ها بازی کند دختران کوچک ممکن است دچار عفونت های واژینال شوند بنابراین روی ماسه ها حوله ای پهن کنید. (ترجیحاً زیر چتر آفتابی)
● پیاده روی در کوچه و خیابان
هر تابستان ده ها کودک عابر پس از برخورد با وسایل نقلیه تسلیم مرگ یا در اثر جراحات شدید در بیمارستان ها بستری می شوند. سرعت وسایل نقلیه هنگام حرکت تاثیر زیادی بر شدت جراحات دارد.
مثلاً یک عابر پیاده در برخورد با وسیله نقلیه ای با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت، ۱۰ درصد در معرض خطر کشته شدن قرار می گیرد، اما اگر وسیله نقلیه با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند، احتمال خطر به ۸۰ درصد افزایش می یابد. والدین هرگز نباید اجازه دهند فرزندشان از خیابان های شلوغ که سرعت حرکت وسایل نقلیه بالاست به تنهایی عبور کند.
اگر فرزندتان کمتر از ۹ سال دارد مطمئن شوید همراه فردی بزرگ تر به خیابان می رود. کودکان زیر ۹ سال هنوز نمی توانند در خیابان درست تصمیم گیری کنند. آنها خیلی زود و به آسانی حواس شان پرت می شود و نمی توانند به طور عینی و ملموس خطر را تشخیص دهند. مواردی مانند سرعت مجاز، فاصله وسیله نقلیه، صدای بوق و... برای آنها غیر قابل تشخیص است. اگر راننده ای بوق بزند ممکن است کودک- که نمی تواند صداها را آن طور که باید تفسیر کند- موقعیت خود را اشتباه جهت یابی می کند.
▪ آموزش اصول ایمنی در خیابان را از زمانی که کودکتان هنوز خیلی کوچک است شروع کنید. در مورد اهمیت توقف کامل در تقاطع خیابان ها و کوچه ها تاکید کنید و به آنها یاد دهید همواره ببینند آیا از مدخل کوچه و خیابان وسیله ای وارد می شود یا نه. به فرزندتان یاد بدهید وقتی می خواهد از جلوی ماشینی که ایستاده عبور کند، مستقیم به چشمان راننده نگاه کند تا مطمئن شود راننده متوجه حضور او در خیابان شده است.
وقتی بچه ها کوچک هستند، والدین باید همراه آنها به خیابان بروند و به آنها یاد بدهند چگونه می تواند در ایمنی کامل از خیابان عبور کرد. تا زمانی که برای والدین اثبات نشده که فرزندشان می تواند به تنهایی از خیابان عبور کند نباید اجازه این کار را به او بدهند.
● زمین های بازی
هر ساله در فصل تابستان صدها کودک در پی سقوط از وسایل بازی در پارک ها و زمین های بازی شدیداً مجروح می شوند.
▪ مطمئن شوید که وسایل بازی بر روی سطح نرمی (ماسه، شن ریز، صفحه های پلاستیکی و...) کار گذاشته شده است. از بازی در زمین هایی که سطح آنها سخت و سیمانی است دوری کنید.
▪ اگر کودک شما کمتر از پنج سال دارد، اجازه ندهید روی وسایلی که ارتفاع شان بیشتر از ۵/۱ متر است بازی کنند. وزن کودکان خردسال نسبت به قدشان بسیار سنگین تر است و هنوز نمی توانند تعادل خود را حفظ کنند، بنابراین بیشتر از دیگران در معرض خطر سقوط هستند.
▪ مراقب وسایلی که ممکن است در کودک ایجاد خفگی کند باشید، مانند طناب، بند کلاه ایمنی، بندهای لباس (ممکن است در وسیله بازی گیر کنند و باعث خفگی کودک شوند).
▪ همیشه یک چشمتان به فرزندتان باشد، به ویژه در سنین پیش دبستانی و مراقب باشید از وسیله بازی صحیح استفاده کنند.
▪ بررسی کنید سطح وسایل بازی (تاب، سرسره و...) زیاد داغ نباشد.
● نیش حشرات
بچه ها معمولاً از نیش حشرات در امان نیستند. خوشبختانه در اغلب موارد آسیب دیدگی ملایم است اما گاهی خطرات جدی به دنبال دارد.
▪ وقتی به مناطق مملو از حشرات می روید لباس های آستین بلند و شلوار بلند به فرزند خود بپوشانید.
▪ بهتر است جنس لباس ها دارای بافت محکم یا پارچه ای ضخیم باشد تا از پوست بهتر محافظت کند، از آنجا که پشه ها جذب رنگ های تیره می شوند، رنگ های کمرنگ را انتخاب کنید.
▪ اگر از پمادهای دفع حشرات استفاده می کنید محصولی را انتخاب کنید که دارای غلظت کمتری باشد و در عوض دفعات استفاده را افزایش دهید زیرا پوست بچه ها بسیار لطیف است. هرگز این مواد را روی صورت و دست ها نمالید زیرا ممکن است وارد دهان یا چشم های کودک شود.
▪ هرگز این پماد ها را برای بچه های زیر دو سال استفاده نکنید.
ـ برای تسکین درد ناشی از نیش حشرات؛
ـ- کمپرس آب سرد کنید.
ـ- از دارویی استفاده کنید که به شکل لوسیون باشد.
در موارد زنبورزدگی (زنبور معمولی، زنبور عسل، زنبور سرخ)، نیش را با موچین یا سوزنی که روی شعله داغ شده بیرون بکشید، سپس ضد عفونی کنید. با این همه، بعضی کودکان نسبت به سم این حشرات حساسیت دارند و دچار آلرژی می شوند، بنابراین جای نیش ها می تواند خطرناک حتی مرگبار باشد. اگر در کودکتان واکنش های غیر طبیعی می بینید (قرمزی روبه ازدیاد و گسترده، باد کردن صورت و مشکلات تنفسی) در مراجعه به پزشک و مراکز درمانی تردید نکنید.
محبوب اربابی
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید