پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

سلیولیت و چاقی ران - علل و راههای درمان


سلیولیت و چاقی ران - علل و راههای درمان
اصولاً خانم ها بیشتر از قسمت ران ها چاق می شوند. در دختـر ها از سن ۱۴ سالگی شروع می شود و با بالا رفتن سن افزایش یافته و لایه های پوست نـازک تـر می شوند. چاقی ران یا سلیولیت بیشتر در خانم ها بعد از زایمان و همچنین در افرادی که از قرصهای ضد حاملگی
اسـتـفـاده می کنند ایجاد می شود. همچنین این عارضه می تواند بعد از بــوجود آمدن جراحت در بدن که سیستم گـردش خـون را مـخــتل می کند ایجاد شود. در افرادی که پیـوسته در حالت نشسته هستند نیز بافت های پیوندی سخت تر شده و در پوست فرورفتگی ایجاد می کند.
مرد ها کم تر دچار این عارضه می شوند، به این علت که شبکه سلول های چربی آن ها در عمق پوست وجود دارد. اگر به نقشه بدن زن نگاه کنید، خواهید دید که سلول ها شکل بسیار صافی دارند و بسیار به سطح پوست نزدیک هستند و این مسئله باعث گود رفتگی و فرورفتگی در پوست می شود. اما سلول های بدن مرد شکل تیز تری دارند و با فاصله بیشتری از پوست واقع شده اند که باعث می شود به ندرت به این عارضه مبتلا شوند.
▪ بعضی عوامل که ابتلا به سلیولیت یا چاقی ران را تشدید می کنند:
ــ وراثت:
بر حلاف استحکام ناخنها و رنگ و بافت مو که نمی توان کاری در موردشان کرد، برای مبارزه با چاقی ران راه های بسیاری وجود دارد.
ـ کمبود جذب آب :
آب کمک می کند که سیستم دفعی به خوبی عمل کند و کلیه سموم و مواد زائد را از بدن خارج کند. سعی کنید روزی ۷ لیوان آب بنوشید.
ـ رژیم های غذایی :
عادتهای بد غذایی (الكل، كافئین، ...) به ایجاد چاقی ران کمک می کنند چون مواد دفعی و سمومی که تولید می کنند در بافت های چربی باقی مانده و خارج نمی شوند. بر خلاف آنچه که شنیده اید، رژیم های غذایی هرگز با این عارضه مقابله نمی کنند. در واقع، رژیم های غذایی حتی خطر ابتلا به آن را نیز افزایش می دهند چون فکر می کنیم که بدن بی غذا مانده است و در صدد جبران آن بر می آییم که این به چاقی ران کمک می کند. همه ی چربی های اشباع شده به ایجاد سلیولیت یا چاقی ران کمک می کنند. این چربی ها راه شاهرگ ها را می بندند و در بافت ها باقی می مانند و باعث اختلال در سیستم دفعی بدن می شوند.
ـ سیگار کشیدن:
نه فقط برای پوست و ریه ها ضرر دارد، بلکه با منقبض کردن مویرگ ها باعث ضعیف تر شدن پوست می شوند. همچنین باعث خراب کردن بافت های پیوندی شده و به ایجاد فرورفتگی و چاقی ران کمک می کند.
ـ استرس و فشار:
باعث درد های عضلانی می شود. همچنین باعث مسدود کردن بافت ها شده و سیستم دفعی بدن را مختل می کند.
ـ معالجات و درمان های مختلف:
نیز باعث مختل شدن عملیات طبیعی بدن می شود و سیستم دفعی بدن را آسیب می رساند. قرص های رژیمی، قرص های خواب آور و قرص های ادرار آور، همه می توانند باعث چاقی ران ها شوند.
ـ ورزش نکردن:
همیشه یک جا نشستن نیز به این عارضه کمک می کند. ورزش، بسیاری خطرات را برای سلامتی شما کاهش می دهد و باعث می شود که کمتر به آن عارضه دچار شوید. ورزش قدرت عضله ها را بالاتر برده و سیستم گردش خون را تنظیم می کند و سلامتی عمومی بدن را بالا تر می برد. بعضی خانم ها فکر می کنند که بعضی مکمل های رژیمی برای مبارزه با چاقی ران ها موثر هستند.
منبع : ایران مانیا


همچنین مشاهده کنید