سه شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۷ / Tuesday, 22 May, 2018

تغییر مفهوم کار و کارکنان در روابط عمومی الکترونیک


تغییر مفهوم کار و کارکنان در روابط عمومی الکترونیک
بی تردید از روزگاری كه بشر پا به عرصه گیتی نهاده تاكنون نگرش به مفهوم كار و كاركنان به اقتضای زمان و فرهنگ جوامع، تحولات متعددی را به خود دیده است.
با ورود آدمی به هزاره سوم و پشت سر گذاشتن عصر ارتباطات، اطلاعات ، زمان نقش بسیار تعیین كننده ای برای ادامه حیات و ماندگاری در عرصه های جهانی دارد. امروزه سرعت یكی از مهمترین عناصر موثر در پیشرفت شتاب آور فن آوری در موج سوم محسوب می شود. در این دوره پردازش اطلاعات شتابی بی نهایت به خود گرفته است كه از پیامدهای آن می توان به رفع مشكلات مخاطب در كوتاه كردن دسترسی به محصولات و خدمات اشاره كرد.
در گذر این تحولات شگرف “روابط عمومی” به عنوان حلقه اتصال دهنده نهادها و سازمان ها به جامعه، همچنین عامل پیوند دهنده فرهنگ ها، سنن، آرا و نظرات جوامع و عنصر اصلی ارتباط ملت ها، نبض تپنده ذهنیت جهانی محسوب می شود.
همانطور كه یادآور شدیم، كوتاه ترین زمان در اطلاع رسانی، مهمترین ویژگی عصر ارتباطات به شمار می رود و در این راستا روابط عمومی ها در جامعه اطلاعاتی باید به كارگیری فن آوری های جدید ارتباطی و خدمات مورد نیاز مخاطبان را به سرعت ارائه دهند. مشتركان در جامعه اطلاعاتی برای دریافت اطلاعات منتظر نوشتن اعلامیه یا گزارش روابط عمومی نخواهند ماند. روابط عمومی در دنیای مجازی به تعریف جدید نیاز دارد، لذا در آینده ای نزدیك باید با تغییر در ماموریت این حوزه، اهداف جدیدی به آن اضافه كرد، در غیر این صورت روابط عمومی به دستگاههای صرفاً اداری یا دبیرخانه برای با مخاطبان تبدیل می شود.
● ضرورت ایجاد روابط عمومی اطلاع مدار:
حال كه در سالهای آغازین عصر اطلاعات ایستاده ایم و شبكه های اطلاع رسانی هر روز بر افكار عمومی تاثیرات پی در پی و بی امان می گذارد و اطلاعات به صورت روز افزون بر سراسر جهان گسترش یافته و اهمیت و ضرورت امواج و اطلاعات هر روز بیشتر احساس می شود، لذا ضرورت اطلاعات در دنیای امروز به ما كمك می كند كه روابط عمومی نوین را یك “روابط عمومی اطلاع مدار” بنامیم. در دنیایی كه همه جوانب آن به سرعت رنگ كهنگی به خود می گیرد و با اطلاعات تازه تر همه چیز، هر لحظه نو می شود، روابط عمومی باید از حالت سنتی خود خارج شده و ضرورت های زمانه ای را كه در آن قرار دارد، درك كند.
امروزه فن آوری با نرخ فزاینده و به صورت تصاعدی در حال رشد است. قانون مور (MOORS LAW) در این مورد می گوید: قدرت محاسباتی رایانه ها هر ۱۸ ماه دو برابر می شود.
قانون “مت كالف” (MATCALF) نیز می گوید: میزان رشد یك شبكه به میزان توان دوم استفاده كنندگان از آن شبكه است و در نهایت قانون گیلدرز (GILDERS) می گوید: مسیرهای ارتباطی شبكه ها هر ۱۲ ماه سه برابر می شود. همانگونه كه از مثالهای فوق بر می آید سرعت رشد فن آوری اطلاعات بسیار زیاد بوده و این امر در تمامی پدیده ها از جمله موسسات دولتی و روابط عمومی ها تاثیرات شگرفی بر جای می گذارد.
در عرصه رقابت جهان امروز انتظارات شهروندان نیز در مورد خدمات، محصولات و نحوه كیفیت و ارائه آن به طور روز افزون در حال تغییر است. سازمانها نیز باید بتوانند پاسخ گوی این نیازها باشند.
در واقع روابط عمومی الكترونیك شیوه ای برای سازمان ها به منظور استفاده از فن آوری اطلاعات است كه با افراد تسهیلات لازم جهت دسترسی مناسب به اطلاعات و خدمات دولتی به اصلاح كیفیت آن و ارائه فرصت های گسترده برای مشاركت در فرآیندها و نمادهای مردم سالاری می دهد.
تغییر مفهوم با توجه به تحولات در جنبه های پاسخگویی، مسئولیت پذیری، شفاف سازی و … در این میان مفهوم كار و كاركنان نیز رنگ و بوی دیگری به خود می گیرد.
در این راستا مفهوم روابط عمومی نوین پاسخ به نیازی است كه ما آن را نتیجه رویكرد الزامی روابط عمومی های نوین اطلاعات و ارتباطات (ICT) می دانیم. رسانه ها، محیط سازمانی و مخاطبان روابط عمومی با گسترش روز افزون پدیده هایی چون روزنامه نگاری الكترونیك و دولت الكترونیك و در نهایت ظهور جامعه اطلاعاتی، تحولات شگرفی را به خود می بیند و در همین حال نقش روابط عمومی در حل مسائل ارتباطی مخاطب و سازمان در برخورد با فن آوری های نوین ارتباطی اهمیت بسیاری می یابد و در این صورت چاره ای نیست جز شناخت درست فرصت ها و چالش های فضای سایبر و حركت به سوی روابط عمومی الكترونیك.
روابط عمومی الكترونیك گام اول است در جهت ایجاد سازمان الكترونیك و در نهایت دولت الكترونیك. روابط عمومی با توجه به ماهیت اطلاعاتی خود، جایگاه مناسبی است برای استفاده از تكنیكها، ابزارها و روش های فن آوری اطلاعات كه متاسفانه امروزه كمتر از آن بهره مناسب می برند. دلیل آن مهجور بودن روابط عمومی در سازمانها، عدم دانش مدیران و یا بخشنامه ای بودن فعالیت ها است.
● تغییر ساختارهای سازمانی در روابط عمومی الكترونیك
تولید دانش در دنیای كنونی رویكردهای نوینی را پدیده آورده كه از جمله آنها مدیریت دانش و مدیریت فن آوری اطلاعات است. برای مدیریت دانش، دیگر كار، سرمایه و ماشین آلات منابع اصلی تولید ثروت نیستند، بلكه این دانش و دانشگران هستند كه به عوامل اساسی و درآمد زا مبدل می شوند.
با پیاده سازی روابط عمومی الكترونیك، ساختارهای سازمانی در روابط عمومی تغییر یافته و به صورت كاملاً‌ مسطح در می آیند، مرزها و واحدهای سازمانی كمرنگ تر شده و تمام فعالیتهای سازمانی به صورت افقی انجام می گیرد.
همه فعالیتها و وظایف بر اساس شبكه های اطلاع رسانی طراحی و اجرا شده و كارمندان روابط عمومی نیاز به حضور فیزیكی در محل سازمان ندارند. آنها شركا اطلاعاتی سازمان خود بوده و به همین جهت نیز دارای قدرت هستند. از طرفی این كاركنان به صورت مستمر در حال یادگیری و آموزش خواهند بود و خلاقیت و نو آوری به مهمترین وظایف آنها مبدل می شود.
كارهای سازمان به صورت بر خط (ON _LINE) انجام خواهد شد و مدیریت سازمانها بدون واسطه با مشتریان و ارباب و رجوع در ارتباط هستند، فرایند تصمیم گیری شكل غیر متمركز پیدا می كند و زمان تصمیم گیری افزایش خواهد یافت. با پیاده شدن روابط عمومی الكترونیك، بخش زیادی از كاركنان این قسمت آزاد شده و می توان از آنها در كارهای فكری در جهت ارتقا خدمات استفاده كرد.
همچنین در كشورهایی نظیر كشور ما كه فرایندهای اداری مبتنی بر كاغذ هستند، حركت در جهت دولت الكترونیك مستلزم مهندسی مجدد فرایندهای اداری است. در این زمینه مساله فرهنگ سازی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، لذا یكی از اهرمهای قوی آموزش های همگانی در خصوص اهمیت، مزایا و نحوه استفاده از این مجموعه امكانات است.
● مزایای روابط عمومی الكترونیك برای كاركنان و مشتریان
۱) كار از راه دور: با روی كار آمدن روابط عمومی الكترونیك می توان بستری را برای پرطرفدارترین و محبوب ترین شیوه شغلی كه در سراسر جهان مطرح است، فراهم كرد. (Telecommuter) این شیوه در وهله اول صرفه جویی و كاهش هزینه های زیر بنایی و سرانجام از همه مهمتر افزایش نرخ بهره وری را به همراه دارد. در این حالت هر فرد، گروه و یا سیستمی كه با مخاطبان بیرونی خود برای تحقق اهداف سازمان تلاش می كند خود یك عنصر ارتباطی تاثیر گذار محسوب می شود.
۲) ایجاد تعادل بیشتر بین كار و زندگی: با الكترونیكی شدن روابط عمومی، كاركنان این بخش می توانند در شرایط شغلی مستقل و دور از كنترل به روش سنتی، مدیریت بهتری را از خود نشان دهند. از سویی به دلیل شناور بودن ساعات كاری، كاركنان توازن مناسب تری را بین مسئولیت های زندگی و كاری خود برقرار می كنند.
۳) كاهش هزینه ها و افزایش نرخ بهره وری كاركنان: در این شیوه، كاهش هزینه های غیر ضروری در انتقال اطلاعات مورد نظر است. به طوری كه استفاده از كاغذ با دیجیتالی شدن جهان ارتباطات به حداقل می رسد. كه از سویی حذف بوروكراسی های اداری را در بردارد، از سوی دیگر به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی كمك شایانی می كند. همچنین در این شیوه می توان با حل مشكلات توزیع نشریات روابط عمومی و حذف مدیریت توزیع و پخش در فرایند ارتباطی از نیروی انسانی طی مراحل آموزشی به شكل بهینه استفاده كرد.
به طور كلی شفاف سازی، پایین آوردن هزینه ها، از بین بردن رشوه گیری و فساد اداری از جمله مواردی است كه در حوزه تغییر مفهوم كار و كاركنان گنجانده می شود.
۴) الزام به پاسخگویی به صورت ONLINE : حجم بالای اطلاعات در دنیای مجازی، نوعی كم حوصلگی و تنوع طلبی در مخاطب ایجاد می كند تا به محض عدم دریافت سرویس مورد نظر وارد حوزه دیگری شود، روابط عمومی الكترونیك روش به كار گرفتن فن آوری جدید ارتباطی و سیستم های نوین اطلاع رسانی برای ارائه خدمات منطبق بر خواسته ها و نیازهای مخاطبان به طور لحظه ای (ONLINE) به منظور تحقق بخشیدن به هدف های روابط عمومی است. در واقع راه اندازی روابط عمومی الكترونیك رسیدن به روزی است كه به توان تمام خدمات یك سازمان را به طور شبانه روزی و بدون نیاز به مراجعه فیزیكی مخاطبان آن سازمان و تنها با اتصال به پایگاههای آن نهاد انجام داد. (به صورت ۷ روز هفته و ۲۴ ساعته)
۵) پیش بینی نیازهای تعریف نشده مخاطب: یكی دیگر از تفاوت های این سبك در مقایسه با روش سنتی كار، آن است كه در حالت الكترونیك، كاركنان باید از پیش نیازهای تعریف نشده مخاطب و مراجعان خود را پیش بینی كنند و آمادگی پاسخگویی به مشكلات و مسائل آن ها را داشته باشند. در این حالت منتظر نمی مانیم تا ببینیم مشتری چه می خواهد، فكر همه چیز را از قبل كرده ایم، و این همان مفهوم حقیقی و تازه كیفیت است.
۶) كاهش فساد اداری: استفاده از این فن آوری می تواند در پایین آوردن فساد اداری كه منشا آن ارائه اطلاعات به شهروندان است، نقش به سزایی داشته باشد و با شفاف كردن فعالیت سازمان ها، گامی موثر در جلب اعتماد عمومی محسوب می شود.
۷) دو سویه بودن ارتباطات: روابط عمومی الكترونیك می تواند شرایطی را فراهم آورد كه فاصله بین دولتمردان و مردم را به حداقل رسانده و ضمن انعكاس دو سویه نظرات آن ها از طریق نظر سنجی ها كاملاً به روز و (حتی به ثانیه) نحوه و چگونگی خدمات دولت را اصلاح و گسترده نماید. همچنین یكی از كاركردهایی كه می توان برای این نوع روابط عمومی در نظر گرفت گسترش دموكراسی در جامعه و حركت به سوی تحقق آن است. در این میان دخیل كردن آرا و نظرات مردمی در جریان امور گامی بزرگ در ارتباط دو سویه محسوب می شود. از این طریق می توان به تفاهم و مشاركت و تعامل دو جانبه یا چند جانبه دست یافت. در این حالت شیوه از بالا به پایین نگریستن و سخن گفتن كه زمینه ای است برای كاهش اعتماد عمومی، از بین می رود.
۸) بهبود ارتباطات برون سازمانی و بین سازمانی و مردم
۹) افزایش معرفت عمومی مردم درباره سازمان
۱۰) افزایش خلاقیت و نو آوری در كاركنان
۱۱) جایگزینی خودكار نفرات در زمان های غیبت
۱۲) سیستم كارتابل الكترونیكی مدیران و انجام وظایف، كنترل و امضا از راه دور
۱۳) ایجاد فرم های تبادل اطلاعات جهت همكاری با دانش پژوهان برای پیوند دانش روز با سازمان
۱۴) ارائه مطالب و دوره های آموزش عمومی برای پرسنل و مراجعان سازمان با توجه به ماموریت و تعریف وظایف سازمان
۱۵) پیگیری خودكار امور محوله و گزارش های خودكار
۱۶) راه اندازی سیستم امتیاز دهی مراجعان به واحدها و پرسنل سازمان به منظور تحلیل كیفیت ارائه خدمات● چالشهای موجود برای نهادینه ساختن روابط عمومی الكترونیك
۱) ضرورت تغییر نگرش سنتی مدیران روابط عمومی: این محور یكی از چالش های موضوع مورد بحث است. این یك واقعیت است كه در سازمان ها، افرادی كه نگاهی سنت گرایانه دارند، هر گونه تغییر در وضعیت فعلی را مخل منافع خود می دانند. این گروه شامل مدیران ارشد مخالف اطلاع رسانی و كارمندان جز كه نسبت به از دست دادن شغل فعلی خود بیمناكند، می شود.
۲) ضرورت آموزش به كاركنان در زمینه تجهیزات الكترونیك: كارشناس روابط عمومی، بیش از آن كه یك كارشناس فنی و IT باشد، كارشناسی است با بینش و تفكر دیجیتالی و مسلط به مسائل ارتباطی كه نیازی هم ندارد همانند یك برنامه نویس مهندس كامپیوتر به مسائل فنی مسلط باشد و كارشناس و مدیر نو اندیش روابط عمومی وظیفه اصلی اش خلق ایده و تصمیم سازی بر اساس نیاز مخاطب است.
۳) ناتوانی در مرزبندی اطلاعات محرمانه و غیرمحرمانه
۴) هزینه های سنگین، ایجاد، نگهداری و توسعه شبكه های اطلاع رسانی و پایگاه های اطلاعاتی
۵) فقدان یا كمبود نیروهای متخصص فن آوری اطلاعات
۶) چگونگی دسترسی همه كاربران به تجهیزات الكترونیك
۷) نحوه ارائه كلی اطلاعات مورد نیاز مشتریان
۸) مساله مرتبط با مواجه شدن با افرادی كه كمتر با رایانه آشنا هستند
● گامهای لازم برای پیشبرد روابط عمومی الكترونیك موفق
كینگ (KING) ،چهار گام را در این زمینه پیشنهاد می كند:
ـ گام اول: دریابید كه مشتریان شما چه كسانی هستند و هر یك از آنها نیازهای متفاوتی با دیگری دارد.
ـ گام دوم: مشتریان خود را به سمت استفاده از خدمات سوق دهید، كینگ می گوید: اینترنت بهترین شیوه برای جذب مشتریان است. آنها دوست ندارند برای گرفتن خدمات روزها و ماهها معطل بمانند. حال اگر تسهیلاتی ایجاد شود كه آنها از منزل خدمات خود را دریافت كنند به رضایت مشتری منجر می شود و دردسرهای كاركنان نیز كاهش می یابد.
ـ گام سوم: دریابید كه مشتریان شما چه نیازهایی دارند و چه چیزهایی می خواهند.
ـ گام چهارم: رابطه با مشتری را ادامه دهید، كینگ معتقد است یكی از نشانه های رهبری دارای بینش درست این است كه برنامه هایی را به منظور ارتباط با مشتری طرح ریزی و استراتژی هایی را نیز بدین منظور طراحی كند. این مساله به بهبود شرایط اقتصادی، ایجاد وفاداری و ارتباط مناسب با مشتری در سالهای آتی را منجر می شود.
در پایان نباید فراموش كرد برای نیل به اهداف یاد شده، همواره دغدغه هایی نیز وجود دارد، گذر از روابط عمومی سنتی و تغییر در مفهوم كار و كاركنان، طبعا با نناقض هایی روبرو خواهد بود. آن جا كه سخن از روابط عمومی به عنوان مهندسی انسانی است، وظیفه اصلی روابط عمومی در یك مجموعه فراهم كردن زمینه و بستر ارتباطی به خصوص ارتباط چهره به چهره است.
در واقع گذشته از آنچه گفتیم روابط عمومی عبارتست از مردم شناسی، مردم داری و مردم یاری در راستای كمك به اثر بخشی سازمان . با این عمل می توان در مردم نفوذ كرد. روابط عمومی هنر پل زدن به دل های مخاطبان است كه با سه ركن اطلاع رسانی، متقاعد ساختن و مشاركت عمومی، به دنبال اقناع كردن مخاطب خود می باشد.
از دیگر مشكلات موجود در توسعه روابط عمومی الكترونیك، نداشتن امكان استفاده از خدمات فن آوری اطلاعاتی برای همگان است. چنین فاصله ای نه تنها در بین كشورهای جهان وجود دارد، بلكه در بین شهروندان یك كشور هم چنین تبعیض قابل مشاهده است.
علی ایحال در مجموع با همه مشكلات و كاستی ها، باید اذعان كرد سرعت تحولات جای هیچگونه درنگی باقی نمی گذارد و تغییر سازمان های ما به سازمان های دیجیتالی در طول روزها و ماهها به سرعت در حال انجام است، آنچه باقی می ماند یافتن پاسخی مناسب و در خور به تحولات روز دنیا است كه باید در محافل علمی و صنفی روابط عمومی ها جستجوكرد.

منابع:
www.e_publicrelation.com
www.telework_connection.com/what_is.htm
Tadbir ۱۴۶_دولت الكترونیك
Weblog.eprsoft.com/archives/cat
مومنی نور آبادی ـ مهدی ـ دولت الكترونیك و خدمت رسانی به عموم مردم

منبع : انجمن روابط عمومی ایران

مطالب مرتبط

نقش روابط عمومی در نهادینه کردن ارتباطات سازمانی

نقش روابط عمومی در نهادینه کردن ارتباطات سازمانی
امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی در خور توجه است. تبدیل روابط عمومی به ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در قرن حاضر است. بنابراین،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
با چنین دیدگاهی جزء مهمی از سازماندهی هر دستگاهی،‌ مدیریت روباط عمومی و مهم ترین ویژگی مدیران عالی توانایی ایجاد ارتباطات درون و برون سازمانی است و چنانچه عالی ترین مقام هر دستگاه و سازمانی به این وظیفه خطیر بی تفاوت باشد. یا در مدیریت کلان سازمان چنین مدیریتی اندیشیده نشود. بخش عمده ای از وظیفه دستگاه مورد نظر ابتر می ماند و از حداکثر توان بالقوه آن سازمان نمی توان بهره برد.
رسانه ملی درمقام بزرگ ترین دانشگاه عمومی و فرهنگی خود بزرگترین مدیریت روابط عمومی کشور شمرده شده و نیازمند آگاهی از افکار عمومی نیاز سنجی مخاطبان از سویی اتخاذ روشهای بهبود ارتباطات دو سویه میان مردم و دولتمردان از سوی دیگر است. از این رو باید اذعان کرد به لحاظ اهمیت و وسعت وظایف رسانه ملی توجه به روابط عمومی و نقش کلیدی ارتباطات در سازمان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
● محورها:
هر راهبرد ساختار نیروی انسانی و امکانات و اعتبار ویژه ای را می طلبد.
روابط عمومی ها در پارادیم مدرن اتاق فکر ارتباطات هستند نه واحد صف و اجرا.
ارتباطات ملی در پنج حوزه دولت نهادهای مدنی افراد و جامعه و رسانه ها قابل حصول است.
ارتباطات حلقه های تودر تویی دارد که مهم ترین و هسته مرکزی آن ارتباطات انسانی است.
آنان که روابط عمومی ها را برای تعریف تمجید و پوشاندن ضعفهای سازمانی می خواهند قائل به این رویکرد هستند.
رویکرد علمی- سازمانی ضمن اصالت قائل شدن بر ارتباطات به ویژه ارتباطات انسانی به مثابه یک هدف در زندگی بشر (نه ابزار) به مدیریت صادقانه افکار عمومی در جهت منافع ملی و در سطح پائین تر منافع سازمانی قائل است.
تعاریف گریزی کوتاه گویی و مجمل نویسی، صداقت و صراحت،‌ خوش مشربی،‌ آراستگی و خوش برخی از ملزومات این ارتباطات انسانی است.
وظیفه مدیریت ارتباطات و روابط عمومی انجام سخت افزاری امور نیست، بلکه وظیفه اصلی آن مدیریت افکار و اندیشه های سازمانی به سوی افق و چشم انداز سازمان است.
سازمانها هر چه بزرگ تر می شوند مدیریت ارتباطات و روابط عمومی در آنها پیچیده تر می شود.
با گسترش فناوریهای ارتباطی در سالهای اخیر و شبکه های رایانه ای اطلاع رسانی،‌ اولویت دولت الکترونیک باید روابط عمومی الکترونیک باشد.
برای جلوگیری از هدر رفتن زمان توان و نیروی انسانی در سازمان ها امروز باید با اطلاع رسانی جوامع مدیریتها و سطوح کارشناسی را در تصمیم سازی یاری کرد و بستر اصلی تسهیل ارتباطات را فراهم ساخت.
نظام ارتباطی که کل گرا باشد و افراد حقیقی را در سپهر برنامه ریزی و هدف گیری خود قرار ندهد کمتر به توفیق دست خواهد یافت.
در سالهای اخیر رسانه ها چندان قوت و تأثیر گذاری و نفوذ یافته اند که نوع تعامل با آنها می تواند متضمن بقایای ممات با افول کارکرد سازمانها باشد.
آشنایی کارگزاران روابط عمومی به زبانهای رایج دنیا آشنایی با نرم افزارهای ارتباطی نوین ایجاد پیوندهای مستحکم با کانونهای قدرت در عرصه جهانی از جمله ملزومات ارتباطات بین المللی است.
تنظیم و اجرای ارتباطات کارآمد مؤثر و مبتنی بر دانش و تجربه
برقراری ارتباط مستمر با دیگر رسانه ها برای ایفای نقشهای مکمل در کارکردهای ملی و نقد منصفانه عملکرد موجود از دیگر حوزه هایی است که با ساماندهی ارتباطات رسانه ای قابل دستیابی است.
در قالب ساختار روابط عمومی در سازمان صدا و سیما، پیچیدگیها و مهارتهای منحصر به فرد خود را دارد.
ساماندهی ارتباطات درون این سازمان بزرگ از جهت مدیریت مهارتی منحصر به فرد طلب می کند.
ساماندهی ارتباط بین حدود ۳۰ هزار نیروی این سازمان در سراسر کشور،‌ در قالب حدود ۳۰۰ عنوان شغلی پروژه ای است که صرفاً در قالب برنامه ریزی زمانمند قابل اجرا است.
مشکل فقط در مفاهمه و ارتباطات به معنای خاص آن است که امید است با تغییرات صورت گرفته در دولت و رسانه ملی به این مهم یاری رساند.
ایجاد هسته های فکری تخصصی بین کارکنان در حوزه های مختلف برای فکر سازی و تصمیم سازی و ......... ازجمله راهکارهای ارتباطی درون سازمانی در رسانه ملی که قابل اجرا و نظارت و ارزیابی است.
برنامه سازی رادیویی و تلویزیونی برای ایرانیان داخل و خارج از کشور و دیگر علاقه مندان به ایران اسلام و انقلاب اسلامی در گوشه و کنار جهان فرایندی بسیار پیچیده است که اغلب عوامل مؤثر بر آن نامحسوس هستند.
نیروی انسانی متخصص و هنرمند امکانات و اعتبارات مالی و ایده های متعالی ترکیب چهار رکن، صدا و سیما را به چشم اندازهای ایده آل نزدیک می کند آن حلقه مفقوده ای که این اجزا را ترکیب می کند ارتباطات است.
● اشاره
امروزه در مجامع و محافل علمی بحثهای فراواین درباره مقولاتی چون روابط عمومی ارتباطات افکارعمومی رسانه ها تبلیغات اطلاعات و فناوریهای مربوط به میان می آید و نتایج آن در قالب نظریه ها راهبرد ها راهکارها و پیشنهاد های موردی به سازمان ها ادارات مؤسسات و شکرتهای فعال در حوزه های گوناگون ارائه می شود و با نسبتهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین موانع و چالشهای پیش روی به کارگیری دیدگاههای تخصصی در حوزه ارتباطات به معنای عام و کلی آن در سازمانهای کوچک و بزرگ عبارت اند از:
۱) نبود ساختار سازمانی مناسب برای مدیریت هدایت و نظارت بر ارتباطات
۲) جهل و سوۀ فهم مدیران علی سازمانها به نقش ارتباطات بر ارتباطات .
۳) ضعف و ناتوانی صاحب نظران حوزه ارتباطات در کاربردی ساختن نظریه ها و بومی سازی نظریه ها جهانی در این حوزه.
۴) نبود مدیران و کارشناسان توانا خبر و علاقه مند برای اجرا و تحقق دیدگاههای کارشناسی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی.
در برخی از سازمانها ترکیبی از علل چهار گانه مذکور مشاهده می شود که از نظر آسیب شناسی باید برای آنها چاره اندیشید.
آنچه در زیر می آید پرسشهایی که همواره پاسخهای جدید می خواهند.
پرسشهای اساسی که همواره صاحبت نظران و دست اندرکاران را به خود مشغول داشته و این مشغله ذهنی را ضرورتی اجتناب ناپذیر برای پویایی فکری در این حوزه ساخته است عبارتند از:
▪ نگاه ما به ارتباطات چگونه است؟
▪ آیا آن را امری صوری و سطحی می دانیم، یا عمقی و زیربنایی؟
▪ آیا به ارتباطات رسمی قائلیم یا به ارتباطات غیر رسمی،‌ ولی محسوس هم در سازمان باور داریم؟
▪ به عبارت دقیق تر،‌ بر اساس کدام نظریه ارتباطاتی فکر و عمل می کنیم؟
▪ آیا نظریه ثابت و تعریف شده ای در ارتباطات سازمانی ساری و جاری است یا نوعی از تعارض و تکثیر در سازمان مشاهده می شود؟
▪ برای نمونه، اساساً‌ سازمانی که ما در آن فعالیت می کنیم چه نیازی به ارتباطات دارد و اگر فکری برای ارتباطات نکنیم چه خدشه ای بر فرآیند فعالیتهای سازمانی وارد می شود؟
▪ در رسانه ملی نقش ارتباطات در کارکردهای سازمان چیست؟
▪ منظور کارکردهای آموزشی،‌ اطلاع رسانی، تفریحی و سرگرمی،‌ نظارتی،‌ تهیجی و تبلیغی است. آیا بین الگوهای حاکم بر ارتباطات درون سازمانی و ارتباطات بیرون سازمانی هماهنگی وجود دارد؟
▪ مثلاٌ آیا درصد قابل توجهی از امور داخل سازمان با ارتباطات غیر رسمی سامان می یابد؟
▪ آیا در خارج از سازمان هم این شکل از ارتباطات مؤثر واقع می شود؟
▪ آیا در ارتباطات متصور ما انسان محور است یا ساختار؟ آیا ما انسان یا فرد سازمانی را معیار می دانیم یا سازمانی انسان را؟
همانگونه که ملاحظه کردید، این پرسشها اولاً پاسخهای متفاوتی دارد. ثانیاً راهبردهای سامزان را در قبال ارتباطات متفاوت می سازد و ثالثاً هر راهبرد، ساختار، نیروی انسانی و امکانات و اعتبار ویژه ای را می طلبد و رابعاٌ‌ هر پاسخ نتایج گوناگونی را برای سازمان در بر خواهد داشت.
از این رو، ضروری است در هر سازمان به پرسشهای مذکور پاسخهای شفاف و مبتنی بر نظر و عمل داده شود تا کارایی سازمانی افزایش یابد.

وبگردی
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید
نخل طلای کن در فرودگاه به جعفر پناهی رسید - عوامل فیلم «سه رخ» با استقبال جعفر پناهی به ایران بازگشتند و جایزه جشنواره فیلم کن را به او رساندند. جعفر پناهی به همراه نادی ساعی ور، برای فیلم "سه رخ" جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن امسال را دریافت کردند اما به دلیل آنکه پناهی ممنوعیت قانونی برای خروج از کشور داشت، موفق به حضور در جشنواره و دریافت جایزه نشد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران
ویدئو / مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران - مراسم بدرقه تیم ملی فوتبال ایران با حضور اصحاب هنر و ورزش یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم که با حضور بازیکنان و کادر فنی تیم ملی به همراه اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال انجام شد، از سرود رسمی تیم ملی ایران رونمایی گردید.
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی
ویدئو / دیدار ملی‌پوشان فوتبال ایران با روحانی - رئیس جمهور در دیدار با ملی‌پوشام فوتبال ایران از بازیکنان و کادر فنی تقدیر کرد. در این مراسم پیراهن شماره ۱۲ تیم ملی فوتبال کشورمان به حسن روحانی اهدا شد.
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور!
حمله ماموران شهرداری به پلیس راهور! - حمله ور شدن ماموران سد معبر شهرداری به ماموران راهنمایی رانندگی
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه
دستگیری معروف ترین شرور تهران، در ۵۰۰ متری مرز ترکیه - شرور سطح یک که در آخرین اقدام خود یکی از دوستانش را در منطقه ولنجک به قتل رسانده بود؛ در ۵۰۰ متری مرز ترکیه دستگیر شد.
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز!
لحظه ریزش وحشتناک کوه در جاده هراز! - ریزش ناگهانی کوه که توسط مسافران به ثبت رسیده است...!
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد
همسر محسن افشانی با ریش و سبیل در استادیوم آزادی دستگیر شد - قبل از شروع بازی تیم‌های پرسپولیس و الجزیره یکی از بازیگران سینما کشورمان قصد داشت به همراه همسرش وارد ورزشگاه آزادی شوند که این دو نفر توسط نیروهای انتظامی بازداشت شدند.
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است
فیلم | خسرو معتضد: جسد مومیایی قطعا متعلق به رضاخان است - فیلم - در ویدئوی زیر بخشی از صحبت های خسرو معتضد، مورخ را می شنوید که نتیجه تحقیقاتش را درباره مومیایی پیدا شده در حرم حضرت عبدالعظیم بیان می کند.
پهلوانان این روزهای ما
پهلوانان این روزهای ما - تصویری زننده و به شدت ناراحت کننده بر جا مانده از مسابقه انتخابی تیم ملی کشتی ایران که به کتک کاری و جنجال کشید. خانواده عبدولی باز هم پای ثابت این درگیری بود که چهره ورزش پهلوانی ایران را تیره کرد
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان
(ویدئو) تشویق اصغر فرهادی در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان - در این ویدئو تشویق اصغر فرهادی و پنه لوپه کروز، خاویر باردم و دیگر عوامل فیلم «همه میﺩﺍنند» در جشنواره کن توسط بزرگان سینمای جهان را مشاهده می‌کنید.
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم
فیلم حجوم داعشی‌های حاتمی کیا به یک مرکز خرید و وحشت و اعتراض مردم - عوامل فیلم «به وقت شام» روز گذشته با حضور عجیب و رعب آور در پردیس سینمایی کوروش مردم را وحشت زده کردند. در این حرکت تبلیغاتی بازیگران نقش داعش، با گریم و پوشش داعشی ها، سوار بر اسب راهی پردیس سینمایی کوروش شدند و با حضور در مرکز خرید و فودکورت مجموعه، رفتارهای عجیبی نشان دادند که باعث وحشت و اعتراض مردم شد.
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم
تصاویر مخفی از بزرگترین مرکز فروش مواد مخدر در جنوب تهران / فیلم - این گزارش حاوی تصاویری از بزرگترین مرکز فروش و مصرف مواد مخدر در جنوب شرق تهران است که مخفیانه ضبط شده‌است.
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم
کشتار اسب‌های کولبران / فیلم - متاسفانه طی یک ماه گذشته دستکم سه نوبت و هر نوبت دستکم 30 اسب باربر متعلق به کولبران در جنگل میرآباد شهرستان اشنویه با شلیک گلوله از پای درآمده‌اند.
سید احمد خمینی معمم شد
سید احمد خمینی معمم شد - سید احمد خمینی فرزند آیت‌الله سید حسن خمینی در حضور جمعی از علما و پدر و پدربزرگ خود در حسینیه جماران معمم شد.
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی!
دختران پرسپولیسی با ریش و سبیل در ورزشگاه آزادی! - امروز عکسی از 5 تماشاگر بازی روز گذشته در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد 5 دختر جوان با گریم‌های عجیب و حرفه‌ای خودشان را به عنوان پسر جا زده و وارد ورزشگاه شده‌اند.
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت
اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت - از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!