پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا
صفات ظاهری امام رضا (ع)
در فصول المهمه آمده است كه آن حضرت قامتی معتدل و میانه داشت .
● اخلاق و رفتار آن حضرت
طبرسی در اعلام الوری گوید: درباره گوشهای از خصایص و مناقب و اخلاق بزرگوارانه آن حضرت ، ابراهیم بن عباس ( یعنی صولی ) گوید : رضا ( ع ) را ندیدم كه از چیزی سؤال شود و آن را نداند و هیچ كس را نسبت بدانچه در عهد و روزگارش می گذشت داناتر از او نیافتم . مأمون بارها او را با پرسش درباره هر چیزی می آزمود و امام به او پاسخ می داد و پاسخ وی كامل بود و به آیاتی از قرآن مجید تمثل می جست . آن حضرت هر سه روز یك بار قرآن را ختم می كرد و خود می فرمود : اگر بخواهم می توانم در كمتر از این مدت هم قرآن را ختم كنم امامن هرگز به آیهای برنخوردهام جز آن كه در آن اندیشیدهام كه چیست و در چه زمینهای نازل شده است . همچنین از ابراهیم بن عباس صولی نقل شده است كه گفت : هیچ كس را فاضل تر از ابوالحسن رضا نه دیده و نه شنیدهام . از او چیزهایی دیدهام كه از هیچ كس ندیدم . هرگز ندیدم با سخن گفتن به كسی جفا كند .ندیدم كلام كسی را قطع كند تا خود آن شخص از گفتن فارغ شود . هیچ گاه حاجتی را كه می توانست برآورده سازد ، رد نمی كرد . هرگز پاهایش را پیش روی كسی كه نشسته بود دراز نمی كرد .
ندیدم به یكی از دوستان یا خادمانش دشنام دهد . هرگز ندیدم آب دهان به بیرون افكند و یا در خندهاش قهقهه بزند بلكه خنده او تبسم بود. چنان بود كه اگر تنها بود و غذا برایش می آوردند غلامان و خدمتگزاران و حتی دربان و نگهبان را بر سر سفره خویش می نشانید و باآنها غذا می خورد . شبها كم می خوابید و بسیار روزه می گرفت. سه روز ، روزه در هر ماه را از دست نمی داد و می فرمود : این سه روز برابر با روزه یك عمر است . بسیار صدقه پنهانی می داد بیشتر در شبهای تاریك به این كار دست می زد .
اگر كسی ادعا كرد كه فردی مانند رضا ( ع ) را در فضل دیده است ، او را تصدیق مكنید . طبرسی از محمد بن ابو عباد نقل كرده است كه گفت : " امام رضا ( ع ) در تابستان بر حصیر و در زمستان بر پلاس بود . جامه خشن می پوشید و چون در میان مردم می آمد آن را زینت می داد . صدوق در عیون اخبار الرضا ( ع ) گوید : آن حضرت كم خوراك بود و غذای سبك میخورد . در كتاب خلاصهٔ تذهیب الكمال به نقل از سنن ابن ماجه گفته شده است : امام رضا ( ع ) سید بنی هاشم بود و مأمون او را بزرگ می داشت و تجلیلش می كرد و او را ولیعهد خود در خلافت قرار داد . حاكم در تاریخ نیشابور گوید : وی با آن كه بیست و اندی از سالش می گذشت در مسجد رسول الله ( ص ) فتوا صادر می كرد . و در تهذیب التهذیب آمده است : رضا با وجود شرافت نسب از عالمان و فاضلان بود . صدوق در عیون اخبار الرضا ( ع ) به سند خود از رجاء بن ابوضحاك كه مأمون وی را برای آوردن امام رضا ( ع ) مأموریت داده بود ، نقل كرده است : به خدا سوگند مردی پرهیزكار تر و یاد كننده تر مر خدای را و خدا ترس تر از رضا ( ع ) ندیدم . وی در ادامه گفتار خود می افزاید : وی به هر شهری كه قدم می گذاشت مردم آن شهر به سویش می آمدند و در خصوص مسایل دینی خود از وی پرسش می كردند و او نیز پاسخشان می داد و برای آنان احادیث بسیاری از پدر و پدرانش ، از علی ( ع ) و رسول خدا ( ص ) نقل میكرد . چون با امام رضا ( ع ) به نزد مأمون بازگشتم وی درباره حالت آن حضرت در سفر از من پرسش كرد .
من نیز آنچه دیده بودم از روز و شب و كوچ و اقامتش برای وی باز گفتم . مأمون گفت ، آری ابن ابو ضحاك وی از بهترین مردم زمین و داناترین و پارسا ترین ایشان است . سمعانی در انساب می نویسد : ابو حاتم بن حبان بستی روایت كرده است از پدرش ، عجایب ، روایت كرده است از او ابوصلت و دیگران كه امام رضا دچار توهم می شد و خطا می كرد . به اعتقاد من رضا از نسبی شریف برخوردار بود ؟ از جمله عالمان و فاضلان محسوب می شد و خلل در روایت او از سوی راویان است ، هیچ راوی ثقهای از او روایت نكرده جز آنكه متروك گشته است . یكی از روایات مشهور از آن حضرت صحیفه است كه راوی آن بدین خاطر مورد طعن قرار گرفته است . یكی از كسانی كه نسخهای از انساب را در اختیار داشته ، چنان كه در نسخه چاپی این كتاب مشهود است ، برهامش آن چنین نوشته است : به این گستاخی بزرگی كه از سوی این مغرور عنوان شده بنگر ! چگونه فرزند رسول خدا ( ص ) و وارث علم و دانش آن حضرت و یكی از علمای عترت نبوی و امام ایشان كه بر افزونی علم و شرف وی اجماع كردهاند در علم رسمی برای دستیابی به دنیا تلف كرده و بالاخره بر مسند قضاوت بلخ و غیر آن تكیه زده چگونه آشكار گردیده است كه امام علی بن موسی الرضا توهم و خطا كرده است ؟ حال آنكه فاصله زمانی میان این دو در حدود یك صد و پنجاه سال می باشد .
اگر دشمنی با خاندان پیامبر ، كه خداوند به حب و مهر ورزی نسبت به ایشان امر كرده است و پیامبر بر تمسك به آنان فرمان داده نیست ، پس چه دلیل دیگری برای اثبات گفته خود دارد ؟ خدا آنان را بكشد به كجا رانده می شوند . ؟ از قراین بر می آید كه یكی از خوانندگان این كتاب كه نتوانسته چنین سخنی را تحمل كند ، به قصد نابود كردن آن محكم بر روی آن كوبیده است ، اما آن هنوز آشكار و روشن باقی است .
منبع : سایت مداحی
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران توماج صالحی سریلانکا کارگران حجاب رهبر انقلاب پاکستان دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور
کنکور هواشناسی سازمان سنجش تهران فضای مجازی اینترنت سیل شهرداری تهران پلیس سلامت فراجا قتل
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت سکه ایران خودرو سایپا بورس ارز
تلویزیون سینمای ایران امیر تتلو ترانه علیدوستی کتاب سریال تئاتر شعر مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ باتری
اسرائیل آمریکا روسیه رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه چین اوکراین اتحادیه اروپا ترکیه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال لیگ برتر انگلیس فوتسال بازی تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس پرسپولیس بارسلونا رئال مادرید
هوش مصنوعی همراه اول ناسا فیلترینگ اپل فناوری ایلان ماسک تبلیغات سامسونگ تیک تاک
سلامت روان فرونشست زمین استرس داروخانه پیری سرکه سیب دوش گرفتن