پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

نواده ناپلئون در صحنه سیاست فرانسه


نواده ناپلئون در صحنه سیاست فرانسه
در گرماگرم انتخابات فرانسه، ناگهان اعلام شد كه یكی از نوادگان ناپلئون نیز حضور دارد، اعلام نام ناپلئون در پسوند یكی از كاندیداهای مجلس فرانسه، كافی بود كه دوربین های رسانه ها چهره او را نشانه روند.
در تصویری كه از این بازمانده خانواده ناپلئون بر صفحه نخست جراید فرانسه نشست، آثار چندانی از شباهت به امپراتور وجود نداشت. اما هر چه بود او عضوی از تیره و تبار فردی بود كه روزگاری فرانسه را به محور قدرت جهان تبدیل كرده بود.
نام دقیق این بازمانده ناپلئون كه امروز یكی از مشهورترین افراد فرانسه شده «چارلز ماری ژروم ویكتور ناپلئون» است. ۱۹ اكتبر ۱۹۵۰ در خانواده ای كه نام بلند ناپلئون بناپارت را یدك می كشد، به دنیا آمد. او بزرگترین اولاد ذكوری است كه از این خاندان سلطنتی به جا مانده است. بنابراین، اینك او بزرگ این خاندان محسوب می شود.
گفته می شود، ناپلئون بناپارت كسی كه فرانسه را به عنوان قدرت برتر اروپا معرفی كرد، صاحب ده خواهر و برادر بود. او دو بار ازدواج كرد. از ازدواج اول او كه از سال ۱۷۹۶ شروع شد و تا ۱۴ سال پس از آن ادامه داشت، فرزندی به جا نماند و منجر به طلاق شد. ناپلئون در سال ۱۸۱۰ برای بار دوم ازدواج كرد. حاصل این ازدواج كه با ماری لوئیس دختر امپراتور اتریش انجام شد، یك پسر به نام ناپلئون دوم بود.
ناپلئون دوم از بدو تولد به عنوان پادشاه روم منصوب شد. او ده ساله بود كه ناپلئون بناپارت در جزیره سنت هلن به صورت اسرارآمیزی درگذشت. درباره چگونگی مرگ مرموز او ۲روایت مطرح شد. برخی معتقدند ناپلئون به سرطان معده دچار بود و بر اثر آن درگذشت و برخی نیز می گویند وی را با ارسنیك مسموم كردند. به هر حال پس از مرگ ناپلئون بناپارت، امپراتور فرانسه، ناپلئون دوم، تنها پسر و فرزند رسمی و قانونی اش، وارث او شد. اما عمر ناپلئون دوم طولانی نبود و او خیلی زود زمانی كه تنها ۲۱ سال داشت، بر اثر بیماری سل درگذشت و با این اتفاق نسل خود ناپلئون بناپارت منقرض شد.
اگرچه با مرگ ناپلئون دوم وارثی به طور مستقیم برای ناپلئون وجود نداشت، اما وی همان طور كه گفته شد، صاحب ده خواهر و برادر بود. یكی از برادران وی كه ۱۵ سال از اوكوچكتر بود، ژروم نام داشت. «ژروم» به یمن امپراتوری برادرش، پادشاه «وستفالی» بود. او سه فرزند داشت. فرزند بزرگ او ویكتور نام داشت. هم او بود كه نام فامیل خانواده را از بناپارت به ناپلئون تغییر داد تا نسبت و نسب خانوادگی فرزندان و نوادگان آینده با ناپلئون بناپارت كبیر حفظ شود. «ویكتور» با دختر شاه لیوپولد ازدواج كرد و صاحب یك دختر و یك پسر شد. پسر او لوییس كه سال ۱۹۱۴ به دنیا آمد تا سال ۱۹۹۷ نیز زنده بود و ۲ سال پس از آن كه شیراك به عنوان رئیس جمهور فرانسه انتخاب شد، درگذشت.
شاهزاده چارلز ناپلئون كه اكنون وارد انتخابات فرانسه شده فرزند لوییس و در واقع نبیره برادرزاده ناپلئون كبیر است. او متولد ۱۹۵۰ است.
چارلز ناپلئون دارای مدرك دكترای اقتصاد از دانشگاه «سوربن» پاریس است. او برخلاف اجدادش كه به امور ارتش و نظامی گری می پرداختند به حوزه فرهنگ و كتابت اشتغال داشته و چند كتاب و مقاله نوشته است.
از بین آنها می توان به این موارد اشاره كرد:« تاریخ حمل و نقل شهری»، «بناپارت و پائولی»، «بناپارت ها، شورشیان بالفطره»، و «برای یك جمهوری جدید» كه این آخری امسال در نشر فاروس منتشر شد. چارلز ناپلئون می گوید: همواره سعی كرده است در این كتاب ها به صورتی بی پروا عقاید سیاسی خود را بیان كند. چارلز ناپلئون هم اینك بانكدار و مشاور امور اقتصادی است.
براساس آنچه فرانسوی ها گفته اند «چارلز» ۵۷ ساله كه سعی دارد به عنوان نماینده وارد مجلس ملی فرانسه شود، از سال ۲۰۰۰ یعنی از سن ۵۰ سالگی وارد عرصه سیاست شد، در نخستین اقدام در انتخابات شهرداری آژاكسیو شركت كرد.
آژاكسیو شهری است كه ناپلئون بناپارت در آن زاده شده است و مردم آن همواره به این شهرت خود مباهات كرده اند. چارلز امید زیادی به پیروزی خود و كسب عنوان شهردار در این شهر داشت اما در نهایت شكست خورد.
شكست در انتخابات موجب نشد «چارلز ناپلئون» از پا بنشیند، او دوباره تلاش كرد و این بار موفق شد به عنوان یكی از اعضای شورای شهر آژاكسیو انتخاب شود. تلاش های وافر او در آژاكسیو سرانجام تا آنجا نتیجه بخشید كه در سال ۲۰۰۴ به عنوان معاون شهردار آژاكسیو انتخاب شد.او سپتامبر ۲۰۰۵ نیز خبر داد تصمیم دارد در انتخابات شهرداری «فونتن بلو» كه سال ۲۰۰۸ برگزار خواهد شد، شركت كند. فونتن بلو جایی است كه ناپلئون از آنجا به جزیره سنت هلن، تبعیدگاه خود، رفت.
«چارلز ناپلئون» اكنون در جناح بندی های فرانسه از حامیان حزب بایرو است حزبی كه به موفقیت خیره كننده در انتخابات ریاست جمهوری دست یافت. بایرو چهره ای روشنفكر و محبوب است. گفته می شود چارلز زندگی سیاسی ساده ای دارد با همسر و دو دخترش در پاریس زندگی می كند و البته علاوه بر این دو دختر، دو فرزند دیگر نیز از ازدواج اول خود دارد.
او در نطق های انتخاباتی و ابراز عقاید سیاسی اش آدمی صریح و رك گو ظاهر شد و به راحتی اعتقادات خود را درباره سیاست های ساركوزی ابراز كرد.
او می گوید: «البته با ساركوزی موافقم كه باید در زمینه اقتصاد، آزاد اندیش باشیم و اقتصاد آزاد را رواج دهیم. اما چگونه فرانسه می تواند ادعای جهانی شدن را داشته باشد كه الان از آن بی بهره است. از این رو بابت راهی كه برای جهانی شدن برمی گزیند، نگرانم.
او می گوید: ساركوزی علاقه مند به انقلابی تاچری است؛ چیزی كه برای فرانسه امكانپذیر نخواهد بود. ساركوزی با ریسكی وحشتناك می خواهد فرانسه را به دو بخش فقیر و غنی تقسیم كند. اما من به روش «بلری» معتقدم و می گویم باید با یك مدل سوسیال ـ لیبرال از قشر فقیر حمایت كرد.
او درباره دلبستگی خود به حزب بایرو می گوید: من با عقاید بایرو موافقم. جامعه نیز با عقاید او موافق است.راه بایرو راهی میانه چپ و راست سنتی فرانسه است. ما به ائتلافی كلی درباره مسائل مهم نیازمندیم. ائتلاف بر سر چیزهایی مثل گرم شدن كره زمین، جهانی شدن و ... در مورد این گونه مسائل، محض دیدگاه چپ یا راست بی معنا است. سرانجام نواده ناپلئون می گوید: من اعتقاد دارم با سیاست درست و رفع مشكلات داخلی می توان فرانسه را تبدیل به قلب اروپا كرد. اما نكته ای هم هست كه شاهزاده را به دردسر می اندازد.
او می گوید: «وقتی شروع به صحبت می كنم، همه از من می خواهند از گذشته حرف بزنم. تاریخ، تاریخ است و من متعلق به اكنون. من می خواهم فقط از حال و آینده حرف بزنم و دیگر هیچ.»
بنفشه غلامی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید