پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا


انرژیهای تجدیدپذیر کمک به تولید و بهینه‌سازی مصرف برق


انرژیهای تجدیدپذیر کمک به تولید و بهینه‌سازی مصرف برق
در دنیای امروز انرژی به ویژه انرژی الكتریكی جزو مهمترین و اصلی‌ترین شاخص‌های رشد و توسعه به شمار می‌آورد. انرژی از همه نوع آن سبب توسعه اقتصادی و صنعتی جوامع شده و راه را برای همه پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی باز می‌كند.
در دنیای امروز همچنین انواع انرژیهای فسیلی كه برای تامین سوخت نیروگاههای تولید برق به كار می‌روند روبه تمام شدن هستند و جوامع شرقی و كشورهای پیشرفته جهان و تمامی مردم دنیا و ممالك در حال توسعه ضمن صرفه‌جویی در مصرف انرژی الكتریكی درصدد آن هستند كه از طریق انرژیهای تجدیدپذیر، برق مورد نظرشان را تولیدكنند.
با تكیه بر این مساله كه فرارسیدن فصل تابستان، زمان مهمی برای به صدا درآمدن زنگهای هشدار برای مصرف بهینه برق است نگاهها به سمت و سویی می‌رود كه امكانات دیگر برای افزایش تولید انرژی الكتریكی موردتوجه قرار بگیرد و ضمن پیشبرد اهداف مدیریت مصرف برق و همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی الكتریكی، موضوع تامین برق از انرژیهای تجدیدپذیر نیز مطرح شود.
ناگفته نماند كه به گفته كارشناسان نیاز بشر به انرژی روز به روز فزونی می‌گیرد و این روند در سالهای آتی چندان در چشم‌انداز بشر قرار ندارد.
به عبارت دیگر مشخص نیست با این روند مصرف از منابع انرژی فسیلی تا چه میزان بر جای بماند.
در حال حاضر كشور ما به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود كشوری غنی از لحاظ بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر است. وجود انرژی تجدیدپذیر خورشیدی و باد و نیروهای زمین گرمایی این امكان را برای صنعت برق كشور ما به وجود آورده است كه از نیروگاههای خورشیدی و بادی بهره بگیرد. انرژی خورشیدی به دو صورت از طریق تمركز انرژی خورشیدی به وسیله گردآورنده‌های سهموی و ایجاد بخار آب و توربین‌های بخار و تبدیل مستقیم تابش نور به وسیله نیمه‌هادی‌های خاص الكتریسیته قابل حصول است. نوع دوم تبدیل مستقیم تابش نور به سطح نیمه هادیهای خاص الكتریسیته را سیستم فتوولتائیك می‌گویند. در زمینه نیروگاه خورشیدی در منطقه فارس و شیراز، نیروگاه خورشیدی احداث شده است و كارشناسان می‌گویند كه سلولهای فتوولتائیك كاربرد وسیعی در برق‌رسانی به نقاط دورافتاده و كم جمعیت و روستاهای كم خانوار از جمله چادرهای عشایری دارند. از این سیستم برق‌رسانی می‌توان در اماكن تاریخی و فرهنگی دور از شبكه سراسری برق نیز بهره گرفت.
نیروگاههای بادی از دیگر نیروگاههایی هستند كه با بهره‌گیری از انرژی تجدیدپذیر در داخل ایران از كاربرد بسیار برخوردارند به گونه‌ای كه به منظور اجرای سیاست تنوع گرایی برای افزایش سهم انرژیهای تجدیدپذیر طرح احداث نیروگاههای بادی بینالود و دیزباد استان خراسان به مرحله اجرا درآمده است كه شامل ۴۳ توربین بادی با ظرفیت ۴/۲۸ مگاوات است. ضمناً توسعه نیروگاه بادی منجیل هم از ۶۰ مگاوات به ۹۰ مگاوات اجرا شده است.
احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق بادی همه به وسیله بخش خصوصی در مزرعه بادی منطقه بینالود اجرا می‌شود.
انرژی زمین گرمایی نیز از جمله انرژیهای تجدیدپذیر است و تنها منبع انرژی از انرژیهای تجدیدپذیر بوده كه محدودیت زمانی و فصلی ندارد و از سال ۱۳۷۴ مطالعات و بررسی مربوط به طرح نصب نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی زمین گرمایی در مشكین شهر آغاز شد كه پس از مطالعات ژئوفیزیك سه نقطه برای حفر چاههای اكتشافی تعیین شد كه این نیروگاه مراحل پایانی ساخت خود را می‌گذارند
بهرصورت انرژیهای تجدیدپذیر بهترین نوع انرژی برای برنامه‌ریزی در جهت تولید و تامین انرژی الكتریكی و بهینه‌سازی تولید و مصرف برق هستند.
منبع : ماهنامه پیک برق


همچنین مشاهده کنید