ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ / Thursday, 21 August, 2014 /
از قطارهای سریع بیشتر بدانیم

از قطارهای سریع بیشتر بدانیمMaglev ( حمل و نقل شناور مغناطیسی ) نام تکنولوژی جدیدی می باشد که با توجه به مشخصه های برجسته اش انقلابی در صنعت حمل و نقل ایجاد خواهد کرد. "ماگلو" نوعی از حمل و نقل می باشد که قطار را به طور شناور و کاملا جدا از زمین به وسیله نیروی الکترومغناطیسی به طرف جلو می راند. این روش جدید سریع تر، راحت تر و مطمعن تر از روش حمل و نقل کنونی، همراه به چرخ های مرسوم می باشد..
به دلیل وجود نیروی محرکه اصلی این سیستم در ریل آن، به جای خود قطار، این قطارها بسیار سبک و کنترل آنها در سراشیبی ها بسیار آسان می باشد. ریل های استفاده شده در این سیستم نیز از مواد سبک ساخته شده است. تکنولوژی ماگلو ( Maglev ) این اجازه را به او می دهد که به راحتی به سرعت هواپیما ها ( ۵۰۰ تا ۵۸۰ کیلومتر ) دست یابد.
قطارهای الکترو مغناطیسی از سال ۱۹۸۴ وجود داشته اند، ولی محدودیت های اقتصادی و علمی مانع از رشد سریع آنها شده است. اولین قطار الکترومغناطیسی تبلیغاتی IOS نام داشت ( به معنی اولین بخش عملیاتی ) که در شانگهای چین مسافران را در یک مسیر ۳۰ کیلومتری ( ۱۸۶ مایل ) با سرعت ۴۳۱ کیلومتر بر ساعت ( ۳۶۸ مایل ) در عرض ۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه به فرودگاه می رسانید.
تکنولوژی
در حالت کلی دو نوع ماگلو وجود دارد:
۱) سیستم تعلیق الکترومغناطیسی ( EMS )
۲) سیستم تعلیق الکترو دینامیکی ( EDS )
در سیستم تعلیق الکترو مغناطیس، قطار با داشتن الکترومغناتیس بسیار قوی بر روی ریل فشار آورده که همین عمل باعث معلق ماندن آن می شود. این مغناتیس ها در جهت ریل تنظیم شده و بوسیله کنترل باز خورد، میزان تعلیق خود را محاسبه و حفظ می نماید.
سیستم تعلیق الکترودینامیک به شیوه دیگری عمل می کند بدین صورت که هم ریل و هم قطار دارای مغناطیس می باشند که قطار به وسیله نیروی دافعه قطب های هم نام ارتفاع و فاصله خود را از ریل نگه می دارد.
قسمت مغناطیس قطار از الکترومغناطیس های به هم پیوسته ( مثل ماگلو JR ) یا از مغناطیس های پایدار تشکیل شده است. قسمت مغناطیس ریل ها نیز از تحریک منطقه توسط سیم پیچ های مغناطیسی به وجود می آید.
درسرعت های پایین سیم پیچ های کنونی توانایی تحمل وزن قطار را دارا نمی باشند و باید برای ثبات آنها در هنگام ایست کامل و در سرعت های پایین چرخ ها و یا وسایل شبیه آن در زیر قطار وجود داشته باشند تا قطار به سرعت های بالا دست یافته و از زمین جدا شود. برای این منظور سیم پیچ های بکار رفته در ریل ها، باعث حرکت رو به جلو قطار شده و همچنین با نیروی مغناطیسی فوق العاده خود باعث تعلیق قطار می شوند. همچنین این سیم پیچ ها یک موتور طولی نیز محسوب می شوند و حالت پیچشی آنها باعث بوحود آمدن یک جریان مداوم الکترو مغناطیس در کل ریل می شود.
و هم اکنون نگاهی داشته باشیم به مزایا و معایب تکنولوژی مالگو EMS ( سیستم تعلیق الکترو مغناطیسی ):
از مزایای این سیستم می توان مغناطیس بسیار نا چیز در درون و بیرون قطار، تکنولوژی بالا که می توان بوسیله آن به سرعت ۵۰۰ کیلومتر در ساعت دست یافت و عدم نیاز به چرخ یا نیروهای محرکه دیگر را نام برد.
از معایب آن نیز می توان به فاصله موجود میان قطار و ریل که خواهان بررسی بی درنگ توسط کامپیوتر برای ممانعت از برخورد آنها با یکدیگر می باشد اشاره کرد.
▪ فوق هدایت گرهای EDS:
مغناطیس های بسیار قوی بر روی فوق هدایتگر نصب شده اند که فاصله زیاد ریل از قطار که منجر به دسترسی این قطار به سرعت ۵۸۱ کیلومتر شده است را باعث شده اند، و همچنین ظرفیت بار بسیار زیاد آن از مزایا این سیستم می باشد. یکی از همین قطارها در دسامبر سال ۲۰۰۵ به صورت تبلیغی از فوق هدایتگرها با درجه حرارت بالا در مغناطیس های خود استفاده کرد که آنها به وسیله مایع خنک کننده گران نیتروژن خنک می شدند.
از معایب این سیستم نیز می توان به عدم توانایی در برقراری ارتباط های تلفنی، عدم توانایی در برقراری ارتباط مسعولین قطار به واگن مسافران بوسیله سیستم صوتی داخل کابین ها و عدم توانایی در استفاده از وسایل الکترونیکی مثل ذخیره کننده های مغناطیسی و هاردیسک ها به علت وجود جریان مغناطیسی بالا در قطار اشاره کرد. همچنین این مشکلات و هزینه بالای این سیستم باعث باقی ماندن این تکنولوژی در مرحله تست شده است.
▪ سیستم مغناطیسی پایدار EDS:
از مزایای این سیستم می توان به سیستم تعلیق بدون اشکال، عدم نیاز به قدرت برای فعال کردن مغناطیس ها، قرار گیری منطقه مغناطیسی در زیر قطار و توانایی ایجاد مغناطیس بالا در سرعت های بسیار پایین ( ۵ کیلومتر در ساعت ) برای تعلیق قطار نام برد. همچنین در صورت بروز مشکل، قطار قبل از ایست کامل به صورت کاملا آهسته و با ریتم یکنواخت سرعت خود را کم کرده تا کاملا متوقف شود و از معایب آن نیز می توان به نیاز آن به چرخ برای به حرکت در آوردن آن در هنگام ایست کامل و تکنولوژی کاملا جدید و در نتیجه تستی بودن آن اشاره کرد.
هیچ کدام از سیتسم های فوق هدایتگر و مغناطیس پایدار قادر به تعلیق قطار در وضعیت سکون نیستند، ولی با این حال سیستم مغناطیس پایدار قطار را در سرعت های پایین، نزدیک به ریل نگه می دارد، ولی در هر دو آنها به چرخ در هنگام سکون و سرعت های پایین نیاز هست. در حالی که EMS سیستم تعلیق الکترومغناطیس مجهز به هیچگونه چرخی نمی باشد.
▪ نیروی محرکه:
سیستم تعلیق الکترومغناطیس قادر به ارائه تعلیق و نیروی پیش راننده بوسیله موتور طولی ( سیم پیچ ) می باشد، و این در حالیست که سیستم تعلیق الکترودینامیکی تستی قادر به معلق ساختن قطار بوسیله مغناطیس های نصب شده بر روی خود می باشد.
▪ پایداری:
قدرت تحمل وزن مغناطیس هایی که تنها از الکترومغناطیس و پرمنگنات در آنها استفاده شده است به اندازه کافی نمی باشد، این تئوری را Earn Shaw بیان می کند. EMS بر پایه پایداری فعال الکترونیکی طراحی شده است. این چنین سیستم هایی بصورت پایدرا میزان فشار وارد بر مغناطیس را اندازه گرفته و الکترومغناطیس را تنظیم می کنند. همچنین با توجه به اینکه تمامی سیستم های تعلیق الکترودینامیک سیستم های متحرک هستند تئوری Earn Shaw در مورد آنها صادق نمی باشد.
● مقایسه ماگلو با قطارهای مرسوم
به علت عدم وجود تماس بین ریل و قطار در قطارهای مغناطیسی، اصطحکاک بسیار کمی آن هم تنها اصطحکاک بدنه قطار و هوا وجود دارد. مصرف قدرت قطارهای ماگلو برای هر مسافر بر کیلومتر در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲۴% کمتر از قطارهای معمولی در سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می باشد.
به خاطر عدم حرکت ماگلو بر روی ریل، این قطارها محدودیت سرعت قطارهای معمولی را به خاطر تلرانس ریل و پیچ ها ندارند. سرعت این قطار ها هم اکنون در بعضی موارد به ۶۵۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیده است و پیش بینی می گردد سرعت آنها تا ۱۰۰۰ کیلومتر نیز افزایش یابد.
وزن الکترومغناطیس در طراحی EMS ها و EDS یک فاکتوربسیار مهم تلقی می شود، یک میدان مغناطیسی بسیار قوی نیز برای بلند کردن این قطار سنگین وزن مورد نیاز می باشد. در یک مقاله چاپ شده در سال ۲۰۰۴ که متعلق به "نجمن آکوستیک آمریکا" می باشد، چنین ذکر شده است که صدای تولید شده توسط این قطارها بسیار بیشتر از صدای تولیدی قطارهای معمولی با وجود تماس فولاد با فولاد می باشد.
تفاوت صدای این قطارها با قطارهای معمولی ۵ دسیبل ( ۷۸% ) می باش که عدد کمی نیست. قطارهای فوق سریع الکترومغناطیس خواستار بودجه هنگفتی برای به تولید رسیدن هستند، ولی می توان این هزینه را با هزینه ساخت قطار های معمولی و یا فرودگاه مقایسه کرد. ولی واقعیت دیگری نیز در مساله اقتصادی این قطارها وجود دارد، هزینه کمتر نگهداری و تعمیر این قطارها نسبت به قطارهای معمولی می باشد که همین یکی از نکات مثبت آنها به حساب می آید.
قطار سریع السیر شانگهای با هزینه ۱.۲ میلیون دلار ساخته شده و هزینه هر مسافر ۶ دلار برآورد شده است. این قطار روزانه توانایی جابجایی ۲۰.۰۰۰مسافر را داراست.

منبع : carx1

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
بازار و بازاریابی    بازرگانی خارجی    صادرات    راهنمای صادرات    راهنمای صادرات - خدمات    تأسیس کمیته صادراتی   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    غزلیات   
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    تجزیه و تحلیل فرصت های بازار    تحقیقات بازاریابی و سیستم های اطلاعاتی    تهیه اطلاعات    فرآیند تحقیقات بازاریابی    تهیهٔ طرح تحقیق   
شعر و ادب    جامی    هفت اورنگ    اورنگ دوم سلامان و ابسال   
سرگرمی    تعبیر خواب    آغوش   
بازار و بازاریابی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی    مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران    مناطق ویژه اقتصادی ایران    منطقه ویژه اقتصادی سیرجان    ترخیص قطعی، کالا، قوانین، مقررات و آئین نامه ها، اسناد و مدارک    قوانین امور گمرکی ترخیص قطعی کالا   
بانک و بیمه    بورس اوراق بهاءدار    شیوه های ارزیابی قیمت سهام شرکت ها    شاخص    شاخص های بورس   
صنعت توریسم    فهرست موضوعی و تشریحی جاذبه های ایران    جاذبه های طبیعی    دشت ها و كویر ها   
شعر و ادب    امیر خسرو دهلوی    گزیده اشعار    غزلیات   
شعر و ادب    مولوی    دیوان شمس    رباعیات   


کلمات در حال جستجو
خودرو    شورای رقابت    وزارت صنعت    کمیسیون صنایع    آمریکا    عراق    داعش    عملیات    اسرائیل    حماس    غزه    جنگ    آژانس    ایران    گزارش    صرافی    بانک مرکزی    بازار ارز    نیروی انسانی    منابع انسانی    مسکن    اجاره بها    فوتبال    لیگ برتر    هفته چهارم    جدول لیگ    روحانی    مذاکرات هسته ای   



بازسازی اماکن زلزله‌زده ایلام به سرعت آغاز می‌شود - ‌وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق زلزله زده ایلام گفت: دولت با تمام امکانات به جبران خسارت‌های ناشی از زلزله مناطق مختلف استان ایلام خواهد پرداخت.
عراقچی: اگر به توافق نهایی نرسیم، فاجعه رخ نمی دهد - معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه گفت: توافق ژنو فرصتی ایجاد کرده است تا به توافق نهایی برسیم اما اگر هم به توافق نرسیم فاجعه ای رخ نمی‌دهد.
آغاز اجرای طرح لیزینگ محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان با اعتبار 100 میلیارد تومان - رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از آغاز فاز نخست طرح «توسعه بازار دانش‌بنیان» کشور خبر داد.
روایت دولتی از حقيقت زيبای نهفته در نرفتن روحانی به مجلس - فاصله موافقان و مخالفان استیضاح وزیر علوم در فردای رای عدم اعتماد به فرجی دانا بیشتر از روزهای پیش از استیضاح است. نویسندگان هوادار رئیس جمهور به توضیح و تجلیل از حضور نیافتن رئیس جمهور در مجلس پرداخته‌اند. از دل خبر سفر روحانی به اردبیل هم خبر کاهش نرخ هدف تورم موضوع مهم اخبار اقتصادی روزنامه‌های پنج‌شنبه است. ضمن این که شاید زنگنه وزیر بعدی در صف استیضاح باشد.
ویروس ابولا در آفریقا همچنان قربانی‌ می‌گیرد - سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: شمار قربانیان شیوع ویروس مرگبار ابولا در آفریقای غربی از فروردین ماه گذشته تاکنون به یکهزار و 350 نفر افزایش یافته است.
واگذاری مدیریت شرکت‌های سهام عدالت به تعاونی‌های سهامی عام - معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد را پنج درصد ذکر کرد و از وزارت امور اقتصاد و دارایی خواست با همکار سازمان بورس زمینه تبدیل شرکت های سهام عدالت استانی به تعاونی‌های سهامی عام را فراهم کند.
پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی - پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir در نظر دارد به پرسش‌های شرعی مخاطبان خود در موضوعات خاصی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده، منطبق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ دهد.
خاراندن الکتریکی گوش، راهی برای تضمین سلامت قلب - بنا بر تحقیقات جدید، تحریک‌ الکتریکی یکی از عصب‌های موجود در گوش می‌تواند سلامتی قلب را افزایش دهد.
پله‌هایی که نوبتی مرخص می‌شوند - اگر کمی به فکر سلامت پاهای خود باشیم و پس از یک روز سخت بخواهیم از مسیر خنک مترو و زیرگذر به منزل برسیم، بعید است از پله استقبال نکنیم، بنابراین کمی شلوغی را تحمل می‌کنیم یا در صف عبور از پله‌برقی منتظر می‌مانیم. البته تقریبا سالم‌ و روشن بودن پله‌برقی‌ها تبدیل به یک فکر فانتزی یا رویا برای پایتخت‌نشینان شده است. شهروندان تهرانی معمولا با صحنه غم‌انگیزی از پله‌های برقی خاموش، سر جایشان خشک می‌شوند و منظره انواع موانع از جمله گلدان‌های تزئینی مقابل ورودی پله‌برقی‌های نه یک یا دو روز ، بلکه هفته‌ها جلوی چشم آنهاست.
اگر افراد از فتنه برگشتند اشکالی نیست؛ انسان جایزالخطاست - رییس قوه قضاییه با تشکر ویژه از عنایت رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضا و اعتمادی که معظم‌له نسبت به مسئولان عالی قضایی ابراز فرمودند، گفت: نکات مذکور در حکم انتصاب مجدد رییس قوه قضاییه به دقت پیگیری و اجرایی خواهد شد.
بازداشت مبلغ کویتی حامی جبهه النصرة - نیروهای امنیتی کویت یکی از شهروندان این کشور را که از حامیان مالی جبهه النصره به شمار می‌آید دستگیر کردند.
بازیگری که نقش‌های ماندگار به خودش داد - فریدون جیرانی در نوشتاری تحت عنوان «این بازی‌ها را به خاطر بسپاریم» درباره‌ی سه‌ بازیگری که نقش‌های ماندگاری در فیلم‌های جشنواره‌ی فجر داشتند نوشت که یکی از آن بازیگران، مهدی فخیم‌زاده در فیلم «آذر،شهدخت و پرویز و دیگران» بود.
محمدی: این فدراسیون بدون تایید فیفا معتبر نیست!/ وزارتخانه مقابل کفاشیان بی‌تجربه بود - رییس اتحادیه فوتبال ایران با پرده‌برداری از برخی اتفاقاتی که درباره تغییر اساسنامه فدراسیون و شب انتخابات رخ داده، گفت: هیچ کدام از تغییرات مدنظر فدراسیون در اساسنامه از نظر قانونی رای نیاورد و وزارت ورزش هم مقابل علی کفاشیان بی‌تجربه بود!
پرندگان دریای خزر قدرت پرواز ندارند - پرهای پرندگان دریای خزر آغشته به نفت شده و قدرت پرواز آنها کاهش یافته است.
مردم تبت چگونه با ارتفاعات بالا سازگار می‌شوند؟ - مردمان تبت در ارتفاع چهار هزار و 511 متری زندگی می‌کنند و هم‌اکنون تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه یوتا برای نخستین بار مولفه ژنتیکی عامل سازگاری آن‌ها را یافته‌اند.
اورژانس‌های بیمارستانی استاندارد می‌شوند - رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از استانداردسازی اورژانس‌های بیمارستانی در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد.
گزارش ایسنا از ماجرای اعتبار اساسنامه فدراسیون فوتبال - فکر می‌کنید در آشفته‌بازار فوتبال ایران ماجرای معتبر بودن یا نبودن تغییرات اساسنامه فدراسیون که تداوم مدیران فعلی در گرو آن است به چه نتیجه‌ای برسد؟!
آسمان‌هایی که هواپیماها از آنها فراری هستند - ایرلاین‌های بین المللی این روزها با اخبار سقوط، حملات موشکی، آب و هوای بد، شیوع ابولا در کشورهای غرب آفریقا و به تازگی خطر تشکیل ابر خاکستر یک آتشفشان دیگر روبرو هستند.
نتانیاهو خواستار تشکیل محور منطقه‌ای علیه مقاومت شد - نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر وزارت جنگ در تل‌آویو خواستار تشکیل محور منطقه‌ای علیه مقاومت در نوار غزه شد.
محسنی‌اژه‌ای جای خود را به رییسی داد - حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای دادستان کل کشور با حکم رییس قوه قضاییه، معاون اول قوه قضاییه شد.
سریال‌های جدید جعفری‌جوزانی، لطیفی و آقاخانی در راهند - محمدحسین لطیفی، مسعود جعفری‌جوزانی و سعید آقاخانی با ارائه‌ی طرح‌های جدید به شبکه سه، قصد ساخت سریال‌های جدید برای این شبکه را دارند.
آیت‌الله صافی: دنیا مدیون نهضت علمی امام صادق(ع) است - آیت‌الله صافی گلپایگانی، در نوشتاری به مناسبت سالروز شهادت حضرت جعفر بن محمد الصادق(ع)، مجامع علمی دنیا را مدیون نهضت علمی آن حضرت خواند.
مرمت خانه کمال‌الملک تا پایان امسال - فرماندار فیروزه گفت: مرمت خانه کمال‌الملک در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال 93 بازسازی مطبخ این خانه که در وضعیت مناسبی نیست نیز تکمیل شود.
درخواست فرانسه برای همکاری ایران و غرب علیه تکفیری‌ها - انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت های هسته ای ایران، اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره ضرورت برداشته شدن تحریم ها، درخواست فرانسه برای اقدام بین المللی علیه تکفیری ها در عراق، ضرورت همکاری ایران و غرب برای مقابله با تکفیری ها و بازتاب استیضاح وزیر علوم ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
مرگ تلخ یک خبرنگار و آزادی یک گروگان/ یک اتفاق بد دیگر برای دایی! - خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: بیشتر اتفاقات این هفته تحت تاثیر اتفاقی قرار گرفت که پس از دو هفته دوباره جامعه ورزش را عزادار کرد. در این هفته تیم ملی فوتبال یک پله در ...
سهم کدام وزارتخانه ها در استیضاح بیشتر است/وزارتخانه های رکوردار را بشناسید - مجلس - استیضاح در مجالس مختلف انگیزه ها، اهداف و مقاصد متفاوتی را دنبال کرده است.
رضا کیانیان به وزارت اطلاعات رفت - سریال «عامل سوم» با موضوع انرژی هسته ای و مبارزه با خرابکاری در ژانر جاسوسی و پلیسی به کارگردانی ابراهیم شیبانی در لوکیشنی که به عنوان ستاد وزارت اطلاعات در ...
ابوالفضل پورعرب کمک هزینه «احمدی‌نژاد» را نپذیرفت - ابوالفضل پورعرب این روز‌ها هنوز مشغول استراحت است و روند درمانی خود را طی می‌کند.
پخش سری جدید «عموپورنگ» از مهرماه - مدیر شبکه دو سیما از آغاز پخش سری جدید برنامه عموپورنگ با برنامه‌های ویژه و آیتم‌های مختلف از مهر ماه و همزمان با بازگشایی مدارس خبر داد.
چگونه یک ویدئو را تبدیل به یک Live Wallpaper کنیم؟ - آیا یک ویدئو یا فیلمی دارید که آنقدر به علاقمندید که دوست دارید همواره آن را بر روی گوشی موبایل خود ببینید؟ شاید این ویدئو ثبت لحظاتی شیرین از زندگی شما یا بخشی از موزیک ویدئوی محبوب شما است. در این صورت نظر شما در مورد اینکه این ویدئو را تبدیل به یک Live Wallpaper کنیم، چیست؟ اگر فکر میکنید این یکی ایده جذاب است، به خواندن مطلب ادامه دهید!


بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved