سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به وضعیت تیم های حاضر در مسابقات یورو ۲۰۰۸


نگاهی به وضعیت تیم های حاضر در مسابقات یورو ۲۰۰۸
مسابقات باشگاهی در سطح قاره اروپا به پایان رسیده و قطعاً فوتبالدوستان یك سرگرمی بزرگ را از دست داده و از این به بعد اخبار نقل وانتقالات بازیكنان را دنبال می كنند. در این میان بازی های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ می تواند تا حدی موجبات دلگرمی علاقه مندان به این رشته را فراهم سازد و آنها با دنبال كردن نتایج تیم های مورد علاقه خود سعی می كنند به هر طریق ممكن از وضعیت آنها مطلع شوند.
اگر موافق باشید وضعیت تیم ها را در گروه های مختلف بررسی كنیم كه در این بین اتریش و سوئیس، میزبانان مشترك دور نهایی این رقابت ها، بدون سپری كردن بازی های مقدماتی در انتظار معرفی تیمهای صعودكننده هستند. با هم به اختصار شرایط تیم ها را مقایسه می كنیم:
● گروه A
▪ ۴ تیم مدعی، بلژیك ناامید
در گروه A، ۸ تیم حضور دارند كه تیم لهستان با ۱۹ امتیاز از ۹ مسابقه صدرنشین این گروه است. آنها در آخرین دیدار مقابل ارمنستان تن به یك باخت ناامیدكننده دادند تا ۲ تیم صربستان و پرتغال كه هر ۲ ، ۷ بازی انجام داده اند با ۱۴ امتیاز به دنبال این تیم چشم به بازی های دور برگشت داشته باشند. فنلاند هم از ۸ مسابقه ۱۴ امتیاز كسب كرده كه ناامید نیست و شاید در ۶ مسابقه باقی مانده خود معادلات صعود را برهم بزند.
به نظر می رسد ۲ تیم صربستان و پرتغال كه هر ۲ در جام جهانی اخیر حاضر بودند، بتوانند در دور برگشت با نتایج مقبول ، امتیازات لازم را جمع آوری كرده و از این گروه صعودكنند و جالب اینكه ۳ تیم از كشورهای استقلال یافته یعنی ارمنستان، قزاقستان و آذربایجان كه در این گروه قرار دارند، می توانند در تغیین تیم های صعودكننده نقش داشته باشندكه باید دید كدام تیم صعود می كند.بلژیك یكی از قدرت های فوتبال اروپا و جهان ، در دهه های پیشین با كسب نتایج ضعیف از ۸ مسابقه یعنی ۲ پیروزی، یك تساوی و ۵ شكست، ۷ امتیازی است و هیچ امیدی برای صعود از این گروه ندارد.
● گروه B
▪ اسكاتلند و اوكراین، سد راه بزرگان
در این گروه فرانسه و ایتالیا از ۷ مسابقه به ترتیب ۱۷ و ۱۶ امتیازجمع آوری كرده و اسكاتلند با ۱۵ امتیاز و اوكراین با ۱۲ امتیاز و البته یك مسابقه كمتر، موی دماغ فینالیست های دور اخیر جام جهانی شده اند كه البته با بازگشت مصدومان فرانسه و آمادگی هر چه بیشتر ستاره های لاجوردی، در مسابقات بعدی بعید است این ۲ تیم بتوانند سد راه حضور ۲ تیم قدرتمند و معتبر جهانی در دور نهایی یورو ۲۰۰۸ شوند.
این گروه شامل ۷ تیم است كه ۳ تیم لیتوانی، گرجستان و جزایر فارو از جمله این تیم ها هستند و با توجه به بضاعت فنی خود تنها تلاش می كنند به تیم های معتبر حاضر در این گروه گل بزنند وگرنه حتی خیال مساوی گرفتن از یكدیگر را نیز ندارند. نكته جالب در این گروه آن است كه بجز ایتالیا، ۳ تیم دیگر بالانشین یا بازی های خود را از رقیب برده اند یا اینكه نتیجه را واگذار نموده كه حكایت از انجام بازی های هجومی در این گروه دارد و مطمئناً روی كیفیت بازی ها تأثیر می گذارد. تیم ملی فرانسه در این گروه با زدن ۱۵ گل و تنها ۲ گل خورده آمار بسیار جالبی از خود به یادگار نهاده كه باید دید آیا مردان دومه نش می توانند كماكان این روند را حفظ كنند یا خیر؟
● گروه C
▪ قهرمان دور قبل پیشتاز گروه
یونان قهرمان دور قبل این مسابقات، از ۷ بازی ۱۸ امتیاز كسب كرده و پیشتاز گروه است. بوسنی با ۷ مسابقه و ۱۳ امتیاز، تركیه ۶ مسابقه و نروژ ۷ مسابقه و همین تعداد امتیاز به دنبال مردان «ری هاگل» هستند تا از این گروه خود را بالا كشیده و بازی ها را در بین بزرگان دنبال كنند. این گروه هم ۷ تیم دارد كه مجارستان یكی از قدرت های قدیمی فوتبال جهان از بلوك شرق به همراه مالت و مولداوی شانسی برای صعود نخواهند داشت و قطعاً باید تیم های صعودكننده را در بین همان ۴ تیم جست و جو كنیم كه چنانچه ترك ها بتوانند در بازی عقب افتاده هر ۳ امتیاز را از آن خود سازند، به همراه یونان می توانند خرج خود را از سایرین جدا كرده و دور برگشت را با امیدواری های بیشتر آغاز نمایند.
● گروه D
▪ مدعیان سنتی به دنبال آلمان
ژرمن ها با هدایت صحیح یوآخیم لو از ۷ مسابقه ۱۹ امتیاز كسب كرده و با آماری فوق العاده یعنی ۲۹ گل زده و ۴ گل خورده پیشتاز بلامنازع این گروه بوده و بعید است در ادامه راه دچار مشكل شوند، به خصوص كه مصدوم بزرگی همچون بالاك كاپیتان خود را در بازی های آینده به همراه خواهند داشت.
جمهوری چك و ایرلند ۲ رقیب سنتی ژرمن ها در این گروه به ترتیب صاحب ۱۴ و ۱۳ امتیاز هستند كه از تیم هایی نظیر اسلواكی، ولز، قبرس و سن ماریو پیشی گرفته و قطعاً رقابت بین این ۲ تیم برای صعود به همراه آلمان ها می تواند جذابیت های این گروه را بالا ببرد. چك ها هارمونی همیشگی را ندارند اما در بازی های اخیر اوضاع تا حدودی برای آنها مشخص شده و ایرلند هم با اندیشه های سرمربی جوان خود (استانتون) كم كم به آرامش رسیده و در نتیجه گیری بهتر از قبل عمل می كند و در بازی های باقی مانده می تواندرقیب جدی و باانگیزه ای برای سایر مدعیان این گروه باشد.
● گروه E
▪ مدعیان اصلی در رتبه های ۳ و ۴
كرواسی در این گروه از ۷ مسابقه ۱۷ امتیاز كسب كرده، اسرائیل از ۸ بازی ۱۷ امتیاز به دست آورده و میهمان ناخوانده در جمع بالانشینان است و مطمئن باشید هیچ بختی برای صعود نخواهد داشت.
روسیه باگاس هیدینگ از ۷ بازی ۱۵ امتیاز و انگلستان از ۷ دیدار ۱۴ امتیاز به دست آورده كه قطعاً با بازگشت دیوید بكهام وضعیت مردان مك كلارن بهتر خواهد شد. مقدونیه، استونی و آندورا سایر تیم های این گروه هستند كه بختی برای صعود ندارند و با توجه به وضعیت تیم ها، پیشینه ای كه دارند و قدرت فنی ۲ تیم روسیه و انگلستان مطمئناً از اسرائیل پیشی می گیرند و رقیب جدی كرواسی خواهند بود كه می توانند جذابیت بازی های این گروه را افزایش دهند.
● گروه F
▪ سوئد در صدر، دانمارك هنوز امیدوار
سوئد صدرنشین این گروه از ۷ مسابقه ۱۸ امتیاز كسب كرده و امید فراوانی برای صعود دارد كه قطعاً با بازگشت زلاتان ابراهیموویچ به تركیب، قدرت این تیم در خط حمله دوچندان خواهد شد. اسپانیا تیم دوم این گروه از ۷ بازی ۱۵ امتیاز كسب كرده و مردان آراگونز اگر كمی غفلت كنند، برای صعود دچار مشكل خواهند شد.
ایرلند شمالی تیم سوم گروه از ۶ بازی صاحب ۱۵ امتیاز است و نتایج خوبی كسب كرده و شاید با ادامه این روند شگفتی ساز دوره مقدماتی لقب بگیرد. دانمارك از ۶ بازی ۱۰ امتیاز دارد و حركت ناشایست یكی از طرفدارانش در دیدار مقابل سوئد نتیجه شكست ۳ بر صفر و محرومیت سنگینی را برای این تیم رقم زده كه باید دید آیا یوفا این محرومیت را كاهش خواهد داد یا خیر؟ به هر حال دانمارك صاحب اعتبار و بازیكنان بزرگی است كه می تواند رقابت صعود در این گروه را جذاب تر از تمامی گروه ها نماید، چرا كه در نگاه عادی سوئد و اسپانیا مدعیان اصلی صعود هستند.
● گروهG
▪ ۲ تیم از شرق، رقیب مردان فان باستن
رومانی از ۷ دیدار ۱۷ امتیاز و بلغارستان از همین تعداد مسابقه ۱۵ امتیاز كسب كرده اند. ۲ تیم بلوك شرق كه در دهه ۹۰ میلادی به لطف حضورچهره های سرشناس خود در باشگاه های معتبر اروپایی اوج گرفته بودند، حالا با نسل جدید فوتبالیست های خود صدر این گروه را به اشغال خود درآورده و مردان فان باستن را برای صعود دچار مشكل كرده اند.
هلند از ۶ مسابقه ۱۴ امتیاز داشته و می تواند با یك پیروزی به رتبه دوم جدول صعود كند. مجموعه غنی و پرقدرت لاله های نارنجی بزرگترین مدعی صعود از این گروه خواهد بود اما ۲ تیم فعلی در صدر جدول ثابت كرده اند اگر از لحاظ روانی به وحدت تیمی برسند، پایین كشیدن آنها از بالا مشكل خواهد بود. آلبانی، بلاروس، اسلوونی و لوكزامبورگ نمی توانند تهدیدی برای ۳ تیم فوق باشند اما قطعاً در سرنوشت آنها تأثیر خواهند داشت.
بازی های مقدماتی یورو ۲۰۰۸ محلی است برای خودنمایی قدرت های برترقاره سبز مقابل یكدیگر و در این میان تیم های كوچك تر سعی می كنند ازتقابل با بزرگان تجربه اندوزی كرده و تك ستاره های خود را به تیم های معتبر معرفی كنند.
علاقه مندان فوتبال حتم بدانند در دور نهایی این جام باز همشاهد جدال نزدیك و سنگین تیم های اروپایی به همراه ستاره هایی خواهیم بود كه میل بازی كنار یكدیگر داشته و عامل نزدیك شدن قدرت تیم ها به همدیگر هستند وهمین مسأله باعث شده این رقابت ها پس از جام جهانی مهمترین تورنمنت ملی در سطح جهانی لقب بگیرد كه به عقیده اكثر كارشناسان، سطح فنی آن از جام جهانی هم بالاتر است.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید