پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


پررونق‌ترین بازارهای کار جهان


پررونق‌ترین بازارهای کار جهان
اگر می‌خواهید در یكی از داغ‌ترین بازار‌های كار جهان زندگی كنید،‌ می‌توانید به آمریكای جنوبی كوچ كنید.
حداقل این اقدام در پاییز سال‌جاری میلادی خوب خواهد بود چون آرژانتین و پرو به قدرت‌های قدیمی اقتصادی چون ایالات‌متحده، كانادا و هنگ‌كنگ می‌پیوندند و برای فصل سوم سال ۲۰۰۷ در زمره این دسته از پررونق‌ترین بازارهای كار قرار می‌گیرند.
در شرایطی كه هردوی این كشورها هنوز راه بسیار زیادی در پیش دارند تا از رتبه‌ بندی كشورهای فقیر جهان رهایی یابند، دچار رونق شده‌اند و از شرایط سخت دهه ۹۰ میلادی خارج شده‌اند. تجارت آزادتر،‌ سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در صنایع معدنی و مخابراتی، در كنار افزایش قیمت كالاها كه موجب رونق دلارهای حاصل از صادرات شده است، همه از نشانه‌هایی هستند كه در این بازارها بیش از پیش به چشم می‌خورند. رشد اقتصادی كشور پرو در سال گذشته ۵/۶درصد و رشد اقتصادی آرژانتین در همین سال ۵/۸درصد بود.
جفری جورز، مدیرعامل یك شركت جایابی جهانی به نام من پاور كه به تازگی روند بیكاری را در سرتاسر جهان مورد تحقیق و بررسی قرار داده است، می‌گوید: آمریكای لاتین شروع به یافتن جای پای مناسبی در عرصه اشتغالزایی كرده است. اما او و برخی دیگر از محققان هشدار داده‌اند كه چرخه اقتصادی این منطقه هنوز برپایه رویدادهای ناخودآگاه می‌چرخد و نه تغییراتی برنامه‌ریزی شده و بنیادین.
بارت ون آرك، مدیرعامل بخش تحقیقات اقتصادی مركز كانفرنس بورد، معتقد است آمریكای لاتین هنوز نیاز دارد صنایع متكی بر نیروی كار را به عنوان مكملی برای بخش‌های مخابراتی و معدنی سرمایه‌بر، توسعه دهد. او در مورد رونق اخیر اقتصادی این ناحیه می‌گوید: باید ببینیم آیا در آینده این روند پایدار خواهد ماند یا خیر.
ماهنامه مركز من پاور كه «چشم‌انداز اشتغال جهانی» نام دارد با نظرسنجی از ۵۰۰۰۰كارفرما در ۲۷كشور جهان، پرو را در رتبه دو و آرژانتین را در رتبه چهار رشد مشاغل در ماه‌های جولای تا سپتامبر قرار داده است. این مركز هر یك از كشورها را براساس تفاضل درصد شركت‌هایی كه اعلام كرده‌اند می‌خواهند تعداد كاركنان خود را كاهش دهند از درصد شركت‌هایی كه قصد افزایش كاركنانشان را دارند، امتیازبندی كرده است. به عنوان مثال كشوری كه ۷۵درصد كارفرمایان آن قصد افزایش نیروی كار خود را دارند و ۲۵درصد كارفرمایانش می‌خواهند از تعداد كاركنانشان بكاهند، امتیاز ۵۰+درصد می‌گیرد.
كشور پرو امتیاز ۴۸+درصد گرفته است در حالی كه آرژانتین امتیاز ۳۸+درصد را به خود اختصاص داده است.
توضیح در مورد سایر كشورهای این فهرست بسیار ساده است: بازارهای آزاد و حداقل مداخله دولت به معنای مشاغل بیشتر در این كشورها است. از میان ۱۰كشوری كه روشن‌ترین چشم‌انداز را برای اشتغال خود رقم زده‌اند، شش كشور در فهرست شاخص آزادی اقتصادی مركز هریتیج مشاهده می‌شوند. این فهرست راهنمایی است كه این مركز تحقیقات در مورد بازار آزاد، برای شناسایی كشورهایی كه مالیات كمتر اخذ می‌كنند و دولت آنها حضور كمتری در اقتصاد دارد مورد استفاده قرار می‌دهد.
این شش كشور هنگ‌كنگ، سنگاپور، استرالیا، ایالات‌متحده، نیوزیلند و كانادا هستند. همه این شش كشور در میان هفت كشوری هستند كه بنا به اعلام بانك جهانی بالاترین رتبه را در «سهولت انجام فعالیت‌های اقتصادی» به خود اختصاص داده‌اند.
اما اروپا در میان فهرست كشورهای اشتغالزای مركز من پاور حضور ندارد. كشور نروژ به مدد قیمت‌های بالای نفت تنها نماینده اروپا در این فهرست است. این قاره از فقدان بخش پراهمیت خدمات رنج می‌برد. آلمان هم تازه برنامه‌ریزی كرده بود كه در سال گذشته بر صادرات خود بیافزاید. البته امتیاز ۱۴درصدی آلمان نسبت به امتیاز سال گذشته این كشور كه یك‌درصد بود جهشی قابل توجه را نشان داده است.
پیش‌بینی می‌شود كشور ایرلند نیز كه طی سال‌های اخیر موجی از فناوری‌های پیشرفته را ارائه كرده است در سال ۲۰۰۷ از مشاغل خود بكاهد اگرچه كه رشد اشتغالزایی این كشور همچنان مثبت باقی می‌ماند.
در شرایطی كه قیمت‌های نفت و فلزات می‌تواند بار اقتصاد یك كشور را مدتی به دوش بكشد، رشد اقتصادی با ثبات بستگی به بهبود اوضاع در بخش فناوری‌های پیشرفته و تولیدات دارد.
و این آسیا است كه بیشترین پیشرفت را در این زمینه‌ها به خود اختصاص داده است و ویتنام و فیلیپین در كنار چین یادآور این واقعیت هستند كه كارآیی فزاینده در بخش فناوری پیشرفته، كلید افزایش ثروت و مشاغل در هر كشور است.
● سنگاپور
▪ چشم انداز اشتغال در پاییز آینده: ۵۱+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۳/۹درصد
▪ درآمد سرانه: ۴۷۹۸۲دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۶: ۴/۷درصد
سنگاپور با توجه به اقتصاد بازار آزاد خود كه از محل صادرات لوازم برقی مبالغ هنگفتی را به دست می‌آورد در رتبه‌بندی كشورهای دارای اقتصاد آزاد مركز هریتیج رتبه دو را به خود اختصاص داده است. این به معنای آن است كه دولت این كشور تا حدود زیادی اجازه می دهد فعالیت‌های اقتصادی روندعادی خود را طی كند و از مداخله بی مورد در این روند طبیعی پرهیز می‌كند.
● پرو
▪ چشم انداز اشتغال در پاییز آینده: ۴۸+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۴/۱۱درصد
▪ درآمد سرانه: ۲۶۰۰دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی (در ۱۲ماه گذشته): ۵/۶ درصد
روندهای نامنظم اقتصادی برای اقتصادهای كوچك بسیار عادی هستند حتی برای اقتصاد كوچكی چون پرو كه فقر زیادی در آن به چشم می خورد. با وجود این اصلاحات بازار آزاد در صنایع با اهمیت معدن و مخابرات در كنار تنظیم سیاست‌های آزادتر تجاری منجر به پیشرفت تدریجی اقتصاد این كشور شده است. پرو صادركننده سنگ‌های قیمتی است و رونق در بازار كالاها و افزایش قیمت آنها باعث افزایش نقدینگی در این كشور شده است.
● هندوستان
▪ چشم انداز اشتغال در پاییز آینده: ۳۹+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۸/۷درصد
▪ درآمد سرانه:۳۶۹۲دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۶: ۵/۸درصد
نرخ رشد دو رقمی در بخش‌های خدماتی هندوستان از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها و خدمات مالی و تجاری توانسته است مكمل خوبی برای رشد ۹درصدی این كشور در بخش تولید باشد و این روند چشم انداز خوبی را برای اشتغال هندوستان در آینده به تصویر می كشد.
● آرژانتین
▪ چشم انداز اشتغال در پاییز آینده : ۳۸+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۶/۱۰درصد
▪ درآمد سرانه: ۴۵۷۶دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۶: ۵/۸درصد
صادرات كالاها كه این روزها بر قیمت آنها افزوده شده است، نقدینگی بیشتری را به اقتصاد آرژانتین وارد كرده است. اما هنوز جا برای تغییرات بنیادین در حوزه‌هایی كه نیازمند نیروی كار زیاد است، وجود دارد. كارشناسان هشدار داده‌اند كه رشد اخیر اقتصادی این كشور شاید تنها تحولی نسبی نسبت به دهه ۹۰میلادی در این كشور است.
● كانادا
▪ چشم انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۸+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۲/۷درصد
▪ درآمد سرانه: ۳۹۸۳۲دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۶: ۸/۲درصد
به طور كلی اقتصاد و بازار كار كانادا دست در دست و همپا با اقتصاد و بازار كار ایالات متحده پیش می‌رود. آمریكا بزرگترین شریك تجاری این كشور است كه سود بسیار خوبی را عاید آن می‌كند. منابع طبیعی چون نفت، چوب درختان و فلزات محور اصلی فعالیت‌های اقتصادی امروز كانادا هستند.
● نروژ
▪ چشم‌انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۵+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۴/۳درصد
▪ درآمد سرانه: ۶۴۱۶۸دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۶: ۳درصد
چرخه اقتصادی نروژ كاملا وابسته به نفت است و برای كشوری این چنین وابسته به نفت ثبات اقتصادی در دراز مدت می‌تواند چالشی جدی محسوب شود.
● استرالیا
▪ چشم‌انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۴+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۵/۴درصد
▪ درآمد سرانه: ۵۷۹۸۰دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی (در ۱۲ ماه گذشته): ۸/۲درصد
بخش خدمات بیش از دو سوم اقتصاد استرالیا را به خود اختصاص داده است. از هنگامی كه چین به یكی از مشتریان اصلی این كشور تبدیل شده است، صادرات مواد معدنی و سایر منابع طبیعی استرالیا شاهد رشدی ناگهانی و زیاد بوده است.
● نیوزیلند
▪ چشم‌انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۴+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۲/۴درصد
▪ درآمد سرانه: ۴۶۵۹۲دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی (در ۱۲ ماه گذشته): ۹/۱درصد
نیوزیلند از هنگام استقلالش از انگلیس در دهه ۸۰ میلادی توانست بازار آزادتری را برای خود ایجاد كند. صادرات عمده این كشور شامل مواد شیمیایی، رایانه و ماشین‌آلات سنگین است. به علاوه از اواسط دهه ۸۰ میلادی صنعت توریسم این كشور شاهد رشدی سریع بوده است.
● هنگ‌كنگ
▪ چشم‌انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۳+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۸/۴درصد
▪ درآمد سرانه: ۲۷۶۰۰دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی (در ۱۲ ماه گذشته): ۹/۵درصد
براساس رتبه‌بندی مركز هریتیج، اقتصاد هنگ‌كنگ آزادترین اقتصاد جهان است و به همین دلیل این كشور بیشترین جذابیت را برای كسب و كار و بازارهای مالی دارد. فضای بین‌المللی و فارغ از حمایت صرف از صنایع داخلی موجب شده است این كشور برای غول‌های اقتصادی جهان از جذابیت زیادی برخوردار شود. از سال ۱۹۸۰ به بعد تولید ناخالص داخلی واقعی این كشور بیش از ۵۹درصد است.
● ایالات متحده آمریكا
▪ چشم‌انداز اشتغال در پاییز آینده: ۲۲+درصد
▪ نرخ بیكاری كنونی: ۳/۴درصد
▪ درآمد سرانه: ۴۲۰۱۶دلار
▪ رشد تولید ناخالص داخلی (در ۱۲ ماه گذشته): ۴/۳درصد
اقتصاد ایالات متحده آمریكا كه ۸۰درصد آن را بخش خدمات به خود اختصاص داده است، همچنان یكی از پرجاذبه‌ترین اقتصادهای جهان است. اقتصاددانان انتظار دارند به رغم كاهش رشد سود شركت‌ها در سال‌جاری، شاهد رشد اشتغال در این كشور باشند.
شادی آذری
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید