چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

«کرسپو» در جنگ با تقدیر


«کرسپو» در جنگ با تقدیر
هرنان كرسپو به تقدیر اعتقاد دارد.اگر از او درباره بدترین شب دوران فوتبالش بپرسید، بازی فینال لیگ قهرمانان فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ مقابل لیورپول را به عنوان جواب درنظر می گیرد. كرسپو هیچ تردیدی در موردنقش سرنوشت ندارد. او گفت: «دست تقدیر مارا از پیشروی بیشتربازداشت.» هرنان در ادامه افزود: «هنگامی كه توپ در یك متری دروازه به بدن دروازه بان برخورد می كند و درون دروازه قرار نمی گیرد، دست تقدیر رو می شود و شما نمی توانید بازی را ببرید. ضربه روحی بزرگی را پذیرفتیم. بله!درد هولناكی را تحمل كردیم.
اگر در چنین شرایطی ببازید، تا مدتی قادر نخواهید بود از جای خود بلند شوید.»شب استانبول، بازتاب دوران حرفه ای مردی بود كه افتخاراتی مانند۲ قهرمانی لیگ آرژانتین، یك جام لیبرتادورس، فتح جام حذفی ایتالیا و جام یوفا همراه پارما، بالای سر بردن جام لیگ برتر انگلستان و البته فتح نوبرانه فصل گذشته اسكودتو همراه اینتر را در كارنامه دارد. ناكامی های او را نیز به یاد می آوریم؛ بیلسا سرمربی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۰۲ به جای كرسپو از وجود باتیستوتا استفاده كرد و البته نتوانست به ادعاهای خودجامه عمل بپوشاند. هرنان فقط ۷۱ دقیقه فرصت حضور در این فستیوال بزرگ را به دست آورد.
به گذشته دورتر نقبی بزنیم.آقای گل بازی های فوتبال المپیك آتلانتا در بازی نهایی این جام شاهد هنرنمایی نیجریه و شكست آبی و سفیدها بود. ستاره فعلی اینتر در لاتزیو نیز دوران پرباری را پشت سر گذاشت. تركیب او، ورون، نستا، ندود، سیمئونه و سالاس در واقع قبل ازرئال مادرید، لغت «كهكشانی ها» را به فرهنگ لغات فوتبال افزود.
كرسپو با ۲۶ گل به مقام آقای گلی دست یافت اما اریكسون كه در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ لاتزیو را به مقام قهرمانی سری A رسانده بود، در نیمه راه از پایتخت خارج شد و قهرمان دوره قبل در جایگاه سوم قرار گرفت.كرسپو، یك سال بعد به عنوان جایگزین رونالدو به اینتر پیوست اما دست تقدیر بازهم او را از درخشش بیشتر باز داشت. كرسپو در ۶ بازی ابتدایی لیگ قهرمانان ۸ گل زد اما در ادامه دچار مصدومیت شد.
آبی و مشكی ها هم در غیاب او لیگ ایتالیا را از دست دادند و از همه بدتر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با وجود آنكه در ۲ بازی رفت و برگشت مغلوب میلان شدند اما به خاطر گل خورده در خانه حریف! (هر ۲ تیم یك ورزشگاه مشترك دارند) از راهیابی به فینال بازماندند.در لندن «رومن آبراموویچ» مالك روس چلسی قصد برپایی یك امپراطوری بزرگ را داشت. او كرسپو را فراخواند؛ با این حال آرسنال ركورد ۱۰۹ ساله قهرمانی بدون شكست در لیگ را شكست. ستاره آرژانتینی به لیگ قهرمانان اروپا می اندیشید.
رانیه ری در بازی نیمه نهایی مقابل موناكو او را نیمكت نشین كرد. تقدیر چقدر بی رحم بود! حضور قرضی در میلان بخت را با وی همراه نكرد. شكست دردناك در فینال استانبول و قرار گرفتن پشت سر یووه متقلب، تمام دستاوردهای همتیمی های هرنان محسوب می شد. والدانیتو (كرسپو را به خاطر علاقه فراوان به خورخه والدانو، ستاره سابق فوتبال آرژانتین «والدانیتو» می نامند» در چلسی به مقام قهرمانی لیگ برتر انگستان دست یافت.
اوضاع در جام جهانی ۲۰۰۶ هم بهتر نبود. هرچند او در این رقابت ها ۳ گل زد اما در بازی حساس مرحله یك چهارم نهایی مقابل آلمان جای خود را به خولیو كروز داد و از روی نیمكت باخت تیم ملی كشورش مقابل آرژانیتن را مشاهده كرد.كرسپو اكنون به اینتر برگشته؛ تیمی كه پس از آن همه خرج بیهوده سرانجام طلسم شكست و جام سری A را بالای سر برد.
كرسپو در این باره گفت: «بازگشت به گذشته آسان نبود. من وقتی دیدم مسؤولان اینتر به من اعتماد دارند، نتوانستم پاسخ منفی بدهم.»مانچینی، مربی اینتر به این دلیل كه «هرنان» سومین گلزن در حال بازی لیگ ایتالیا محسوب می شود، نسبت به جذب او اقدام نكرد بلكه مسایل دیگری همچون گلسازی این بازیكن را مدنظر داشت.رانیه ری، سرمربی سابق كرسپو گفت: «او در انتخاب زاوایا استاد است و قدرت فضاسازی فوق العاده ای دارد.»
شاید همین عوامل باعث شده مهره طلایی آمریكای جنوبی ۱۷۰ میلیون دلار خرج روی دست رؤسای باشگاه های دوران حرفه ای اش گذاشته و هنوز هم در زمره ۱۰ بازیكن گرانقیمت دنیای فوتبال محسوب شود؛ با این حال آرژانتینی ها هنوز او را یك چهره كاملاً محبوب نمی دانند چون یك دهه اخیر را در اروپاپشت سر گذاشته است.او گفت: «آنها می خواهند من در آرژانتین خبرسازی كنم تا از این طریق تنور فوتبال داخلی را داغ نگه دارند.
آرژانتینی ها در خارج از مرزهای آمریكای جنوبی چندان موفق نبوده اند. هنوز مورد احترام اهالی كشورم هستم.»كرسپو در ۷ فصل اخیر، ۶ باشگاه عوض كرده. آیا این جابجایی ها با خواست خودش بوده؟ نه! شاید او به دلایل فنی (انتقال از اینتر به چلسی) یا از سر ولخرجی در (انتقال از میلان به چلسی) رنج سفرهای متعدد را به جان خریده است. «والدانیتو» از ۱۳ سالگی با سرنوشت جنگیده و به نظر می رسد این عامل كلیدی زندگی باید دیر یا زود بدهی خود را به او بپردازد!
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید