سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

آموزش کامپیوتر به کودکان پیش از دبستان


آموزش کامپیوتر به کودکان پیش از دبستان
همواره این سوال مطرح است كه برای آموزش كامپیوتر به كودكان چه شخصی مناسب‌تر است؟ آیا خود ما می‌توانیم این كار را انجام دهیم یا می‌بایست فردی متخصص آموزش وی را بر عهده گیرد؟
این نـوع آموزش از جـمله مـواردی اسـت كـه به تـجربه كافی و صبر و حوصله زیاد نیازمند است. بسیاری از سوء تفاهم‌ها و برخوردها زمانی بروز می‌كنند كه والدین توقعی بیش از توانایی فرزندشان دارند و مطالب آموزشی را با دیدگاه خود بـه آنها می‌آموزند، در حالی كه لـحن و حـالت انـتقال مطالب به كودكان نیازمند روندی خاص است.
در این مـقاله انتظاراتی را كه می‌توانیم از كودكان چهار، پنج و شش ساله داشـته باشیم مـطرح كرده و بیان می‌شـود كه نـیاز آموزشی در این گروه سنی از چه طریق برآورده خواهد شد.
در این مقطع سنی كودكان مقاومت و لجبازی بیشتری نشان می‌دهند و نـمی‌توانند به طور جدی مراحل آموزشی را طی كنند و باید توجه داشت كه در این هنگام بازیگوشی كودك نوعی جلب توجه والدین و تقاضای محبت بیشتر از آنهاست، زیرا او نمی‌تواند به صورت مستمر و در حالتی خشك و جدی، سیل آموخته‌ها را به ذهن خود تحمل كند و به نوعی نیازمند وقفه در آموزش است.
آموزش كامپیوتر در سنین خردسالی تنها به صورت عملی و با استفاده از نرم‌افزارهای متناسب با سن آنها امكان پذیر است و همان گونه كه در مقاله "كودكان از چه زمانی می‌توانند كار با كامپیوتر را آغاز كنند؟" (ماهنامه وب شماره ۸۳) بیان شد، به دلیل بروز واكنش حركتی كودكان در این سنین می‌بایست آنها را به آموزش كامپیوتر در حالت دلخواه تشویق كرد تا آموخته‌های وی با تفنن همراه بوده و به صورت شهودی كسب شوند.
اگر فرزند شما تقاضای كمك می‌كند، بهتر است به او كمك كنید اما دقت كنید كه آیا او به كمك شما نیاز دارد؟
به طور مـثال اگر وی در كاری سـاده‌ای كه قـبلاً تجربه كرده و انجام مجدد آن برایش دشوار نیست از شما كمك خواست، تسلیم نشوید، حتی اگر وضعیت را بدتر كند، زیرا در مدت كوتاهی او به كودكی تنبل و وابسته به شما تبدیل خواهد شد، ولی زمانی كه علیرغم تلاش وی، عمل مورد نظر در كامپیوتر انجام نمی‌شود، با هدایت دست او و توضیح مرحله به مـرحله عملیات به صورت آهسته این كار را به او بیاموزید و با وقفه‌ای كوتاه از او بخواهید كه خود نیز آن را آزمایش كند.
مسئله دیگری كه در آموزش كامپیوتر به كودكان باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه در انتقال مطالب ابداً عجله نكنید و نگران این نباشید كه درسهایی را كه برای یاد دادن در یك روز در نظر دارید به روز بعد منتقل كنید.
به كودكان اجازه دهید كه هر قدر زمان برای یادگیری و تمرین مطلبی نیاز دارند صرف كنند؛ چرا كه این زمان رابطه مستقیم با میزان یادگیری آن مطلب خواهد داشت.
به خاطر داشته باشید، زمانی كه مهارت‌های كامپیوتر را به كودكی آموزش می‌دهید، ممكن است لازم باشد تا بارها موردی را تكرار كنید. در این مواقع می‌بایست گذری به مطالب دیگر زده و تمركز بیش از حد او را از مورد گیج كننده به مورد دیگر معطوف كنید و پس از گذشت زمان اندكی مجدداً آن مطلب را برای وی بازگو كنید.
حتی اگر زمانی متوجه شدید كه او نمی‌تواند مطلب مذكور را فرا گیرد، با اصرار بیش از حد میل و اشتیاق او را تضعیف نكرده و آموزش را به روز‌های بعد موكول كنید.
مهم‌ترین نـكته‌ای كه والـدین باید به آن تـوجه كنند ایـن است كه فراگیری مهارت‌های مختلف كامپیوتر به كودكان، بـخش اصلی آموزش آنها را تشكیل نمی‌دهد، بلكه بازی كردن جالب توجه‌ترین تجربه‌ایست كه آنها می‌توانند در مورد كامپیوتر داشته باشند، بنابراین تا هنگامی كه این شـوق در آنها وجود دارد و با انجام بـیش از حد آن بـه خود آسیب نمی‌رسانند، آنـها را آزاد بگذارید تا با انجام بازی‌ها دید خود را نسبت به كامپیوتر و دنیای مجازی بیشتر كرده و همین طور مهارت‌های دست خود را نیز افزایش دهند. این امر سبب می‌شود كه در آیـنده حـتی در مقابل دشوارترین مباحث كامپیوتر از خود اشتیاق كافی برای آموختن بروز دهند.
در مورد كامپیوتر تشویق و تحسین كودك راه مناسبی برای آموزش مهارت‌هاست؛ كودك نیاز به راهنمایی‌های شما و تمرین بیشتر دارد ولی باید صبر كنید و حوصله داشته باشید تا به نتایج مطلوب برسید.
تا سن شش سالگی كودكان می‌توانند مهارت‌های پایه را بر مبنای بازی كردن فراگیرند؛ بنابراین ضمن استـفاده از نرم‌افزار‌های آموزشی مبتنی بر بازی، خود نیز دارای بیانی خلاق باشید تا او از آنچه مجبور به فراگیریش است، خسته نشود.
اغـلب والـدین امروزی احـساسات خود مانند اضطراب، نگرانی، عـجلـه و غــیره را در رفـتـار با كـودكـان منـعكـس می‌سـازند. بـنابراین دقـت داشته باشید كه در هنگام آموزش كامپیوتر به كودكان یا خود را به طور كامل كنترل كرده و یا این آموزش را به زمانی موكول كنید كه آرامش كافی در شما وجود دارد.
در آخر لازم به ذكر است كه موارد گفته شده تنها بخشی از نكات مورد توجه در آموزش كامپیوتر به كودكان است و باید توجه داشت كه بهترین حالت آموزش تنها زمانی رخ می‌دهد كه فردی متخصص و با حوصله، تدریس كامپیوتر را به گروهی از كودكان انجام دهد؛ زیرا كامپیوتر از جمله ابزارهایی است كه كار گروهی در كودكان را تقویت كرده و خود نیز در این حالت بیشترین بازدهی را خواهد داشت.
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید