چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


سیم‌کارت بهتر ؟


سیم‌کارت بهتر ؟
از زمان ورود تلفن همراه به كشور تاكنون، قیمت گزاف سیم‌كارت در بازار آزاد شكسته شده و علاوه بر افزایش ارایه دولتی، این كالا به نوعی از انحصار دولت خارج شد و انواع سیم‌كارت اعم از دایمی و اعتباری به متقاضیان عرضه می‌شود؛ اما این تنوع و تكثر سیم‌كارت سبب شده متقاضیان در بازار چندین گزینه برای انتخاب داشته باشند كه هر یک دارای ویژگی‌های خاص و متفاوت از دیگری است و داشتن اطلاعات دقیق و در عین حال جدید می‌تواند به انتخاب صحیح منجر شود.
در حال حاضر پنج نوع سیم‌كارت ازسوی سه شركت ارتباطات سیار، ایرانسل و تالیا كه درواقع رقیب تجاری یكدیگر به شمار می‌روند، در بازار موجود است.
سیم‌كارت‌های دایمی دولتی با پیش شماره‌ی ۰۹۱۲ همان سیم‌كارت‌های قدیمی هستند كه سال‌ها بدون رقیب ازسوی شركت ارتباطات سیار واگذار می‌شدند.
در حال حاضر این سیم‌كارت‌ها با كد‌های یك تا هشت عرضه می‌شوند، اما كدهای قدیمی با توجه به اقبالی كه متقاضیان از آن‌ها دارند، گران‌تر از كدهای جدید در بازار خرید و فروش می‌شوند؛ اما قیمت ثبت‌نام سیم‌كارت‌های دولتی فعلا ۲۸۸ هزار تومان است كه گویا از تیرماه ثبت‌نام مجدد برای آن انجام خواهد شد. نرخ مكالمات شهری با این سیم‌كارت‌ها دقیقه‌ای ۴۴۷ ریال و بین شهری، دقیقه‌ای ۷۶۰ ریال برای مشترك منظور می‌شود.
اپراتور اول تلفن همراه در آخرین ثبت‌نام خود در بهمن ماه ۸۵ به ثبت‌نام نوع دیگر از سیم‌كارت‌ موسوم به سیم‌كارت‌ اعتباری دولتی اقدام كرد كه در حدود دو میلیون متقاضی از آن استقبال كردند و واگذاری آن‌ها‌ از اردیبهشت‌ماه جاری آغاز شده است، اما تاكنون متقاضیان محدودی برای دریافت سیم‌كارت‌های خود با مراجعه به دفاتر پستی و خدمات ارتباطی اقدام كرده‌اند. قیمت سیم‌كارت اعتباری دولتی ۳۴ هزار تومان است كه ۱۰هزار تومان هزینه‌ی شارژ اولیه‌ی آن است.
همچنین ۱۰۰۰ تومان آن هنگام ثبت‌نام پرداخت شده و مابقی وجه نیز در هنگام تحویل سیم‌كارت باید پرداخت شود؛ این سیم‌كارت‌ها در تهران با پیش شماره‌ی ۰۹۱۹ عرضه می‌شوند و در استان‌های دیگر متناسب با پیش شماره‌ی تلفن همراه آن استان است و كارت شارژ آن نیز در دو نوع ۱۰ و ۲۰ هزار تومانی عرضه شده و در دفاتر خدمات ارتباطی موجود است.
این سیم‌كارت‌ها محدویت زمانی دارد؛ به طور مثال كارت شارژ‌های ۲۰ هزار تومانی برای پنج ماه دوطرفه است و اگر مشترك برای شارژ مجدد اقدام نكند، برای دو ماه یك‌طرفه و تا یك سال نیز شماره آن حفظ می‌شود.
نرخ مكالمات این سیم‌كارت‌ها هم در حا‌ل حاضر دقیقه‌ای ۶۷۰ ریال است كه پیشنهاد كاهش تعرفه مكالمات آن نیز ارایه شده كه طبق اعلام، به‌زودی مورد تصویب سازمان تنظیم‌ مقررات قرار می‌گیرد.
شبكه‌ی سیم‌كارت اعتباری دولتی همان شبكه‌ی سیم‌كارت‌های دایمی است و تمام امتیازات آن‌ را نیز داشته و در كل كشور آنتن‌دهی دارد.
اما سیم‌كارت اعتباری تالیا، از سوی مجتمع صنعتی رفسنجان در كشور عرضه شد كه به گفته‌ی مسوولان آن ۲۵ مركز استان را تحت پوشش قرار داده و در حال حاضر در حدود یك میلیون مشترك دارد و با پیش شماره ۰۹۳۲ عرضه می‌شود.
تالیا به تازگی محدویت زمانی سیم‌كارت‌های خود را برداشته است و كارت‌ شارژهای آن نیز در دو نوع ۱۰ و ۲۰ هزار تومانی عرضه می‌شود. قیمت آن هم ۴۵ هزار تومان است كه ۲۰ هزار تومان آن هزینه شارژ اولیه آن بوده و نرخ مكالمات آن نیز برای هر دقیقه ۶۷۰ ریال در نظر گرفته شده است.
اپراتور دوم تلفن همراه یا ایرانسل نیز در كم‌تر از یك‌سال پیش در ایران شروع به فعالیت كرد؛ این اپراتور هر دو نوع سیم‌كارت دایمی و اعتباری را نیز عرضه می‌كند و سیم‌كارت‌هایش در بیش از ۹۰ شهر آنتن‌دهی دارد.
قیمت سیم‌كارت‌های دایمی ایرانسل ۱۵۰هزار تومان بوده و با پیش شماره‌ی ۰۹۳۵ است و نرخ مكالمات آن در طرح دقیقه‌یی، ۴۹۹ ریال و در طرح ثانیه‌یی برای هر ثانیه ۳۲/۸ ریال در نظر گرفته شده است كه این مبلغ معادل ‌۴۹۹ ریال به‌ازای هر دقیقه با مبنای محاسبه ثانیه‌یی است.
قیمت سیم‌كارت‌های اعتباری ایرانسل ۲۹ هزار تومان بوده كه پنج هزار تومان آن هزینه كارت شارژ است و نرخ مكالمات آن نیز در طرح دقیقه‌یی، ۶۲۰ ریال و در طرح ثانیه‌یی تعرفه‌ی مكالمه‌ی هر ثانیه در سیم‌كارت‌های اعتباری نیز با ‌۲۷ درصد كاهش از ‌۲/۱۴ ریال به ‌۱۰/۳۳ ریال در داخل شبكه‌ی ایرانسل تغییر یافته است؛ این مبلغ معادل ‌۶۲۰ ریال به‌ازای هر دقیقه با مبنای محاسبه ثانیه‌یی است.
اما هزینه‌ی پیام كوتاه سیم‌كارت تلفن همراه دایمی اپراتور اول ۱۴۰ ریال و هزینه‌ی SMS سیم‌كارت‌های اعتباری تالیا، اعتباری دولتی و هر دو نوع سیم‌كارت اپراتور دوم تلفن همراه ۱۶۰ ریال است.
كارت‌های شارژ سیم‌كارت‌های اعتباری یکی از نقاط مشترک اپراتورهاست؛ تالیا برای مشترکان خود سه نوع کارت شارژ در نظر گرفته که اعتبار آن‌ها میان ۳۰ تا ۷۰ روز است. قیمت این کارت که در سه رنگ قرمز، آبی و زرد در ایستگاه‌های تالیا ارایه می‌شود، به‌ترتیب ۱۰۰ هزار ریال، ۲۰۰ هزار ریال و ۴۰۰ هزار ریال است که به قیمت با احتساب مالیات و عوارض شش درصدی ۱۰۶ هزار ریال، ۲۱۲ هزار ریال و ۴۲۴ هزار ریال به متقاضیان عرضه می‌شود. اعتبار استفاده از کارت شارژ‌های قرمز ۳۰ روز، آبی ۷۰ روز و زرد ۱۵۰ روز است.
اما ایرانسل نیز دو نوع کارت شارژ برای متقاضیان خود در نظر گرفته است که از نظر میزان اعتبار و مدت‌زمان استفاده با یکدیگر متفاوتند.
بر اساس این گزارش، کارت شارژ‌های ایرانسل ۱۰ هزار تومانی و ۲۰ هزار تومانی و پنج هزار تومانی هستند که نوع اول با کسر ۵۶۶ تومان مالیات ۹ هزار و ۴۳۳ تومان مکالمه را برای ۳۰ روز و نوع دوم با کسر هزار و ۱۳۲ تومان مالیات ۱۸ هزار و ۸۶۸ تومان اعتبار ریالی را برای ۷۵ روز فراهم می‌کند.
موضوع صورتحساب مکالمات مشتركان یکی از مواردی که میان سه شبکه ارتباطات سیار موجود متفاوت است.
در سیم‌کارت‌های دایمی دولتی و ایرانسل امکان صدور صورتحساب و ریزمکالمات برای مشترک در نظر گرفته شده است.
صورتحساب سیم‌کارت‌های دولتی هر دو ماه یک بار به‌صورت پستی به درب منازل مشترکان ارسال می‌شود و دریافت ریزمکالمات آن‌ها نیز با پرداخت مبلغ ۲۱۲۰ ریال توسط دفاتر خدمات ارتباطی امکان‌پذیر است. در حالی که صورتحساب سیم‌کارت‌های اپراتور دوم هر ماه به‌صورت پستی یا الکترونیکی ارسال می‌شود و دریافت ریزمکالمات مشترك با پرداخت ماهانه ۱۰ هزار ریال امکان‌پذیر است، با این تفاوت که ریزمکالمات کاربر همراه با شماره‌های گرفته شده و مدت‌زمان مکالمه برای وی همراه با صورتحساب ارسال می‌شود.
ظاهرا فعال‌سازی سرویس صدور ریزمکالمات برای مشترک ایرانسل هزینه‌بر است و مبلغی حدود ۱۰ هزار ریال را شامل می‌شود. مهلت پرداخت صورتحساب ایرانسل به‌طور تقریبی ۲۰ روز پیش‌بینی شده است که به‌نسبت طولانی‌تر از اپراتور اول است.
مبلغ آبونمان هر دوره سیم‌کارت اپراتور اول ۱۲۶۰۰ ریال و اپراتور دوم ۷۵۰۰ ریال است و دوره سیم‌کارت دولتی دو ماهه و سیم‌کارت ایرانسل یک ‌ماهه محسوب می‌شود.
منبع : سازمان خبری اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید