پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خداحافظ چاقی موضعی


خداحافظ چاقی موضعی
● روشی جدید برای درمان چاقی
اگرچه لیپوساکشن شیوه جدیدی از جراحی زیبایی است، اما در حال حاضر به شایع‌ترین عمل جراحی زیبایی تبدیل شده است.
دکتر «جورجیو فشر» اولین بار لیپوساکشن را در سال ۱۹۷۴ در رم ایتالیا ابداع کرد و توسط دکتر «ایلووز»، جراح پلاستیک فرانسوی، در سال ۱۹۷۸ به پاریس برده شد. این روش در طی سال‌ها پیشرفت کرد، کانولاهای ریزتر و کوچک‌تری ساخته شد، لیپوساکشن متورم ابداع شد و فرمول های جدید لیپوساکشن مثل لیپوساکشن به کمک اولتراسونیک و برق به‌کار گرفته شدند.
لیپوساکشن درواقع کشیدن چربی‌های نامطلوب توسط دستگاه مکنده و از طریق سوراخ‌های کوچک و بدون برش جراحی است.
این عمل جراحی با استفاده از لوله‌های فلزی شبیه نی‌های باریکی به‌نام «کانولا» انجام می‌شود. هدف لیپوساکشن رفع چربی‌های موضعی است که معمولاً در قسمت شکم، باسن، پهلوها، ران داخلی وخارجی، زانوها و زیر چانه وجود دارند. بیرون کشیدن چربی روش جایگزینی برای کم کردن وزن و ورزش نیست، اما راهی است برای تناسب اندام و ایجاد اندامی باریک‌تر و لاغرتر با استفاده از برداشتن چربی‌هایی که با تلاش پی‌گیر و مداوم از بین نمی‌روند.
این شیوه در حال حاضر تنها روش در دسترس برای برداشتن سلول‌های چربی در نواحی خاصی از بدن است. چربی‌های سطح بدن از دو لایه عمقی و سطحی تشکیل شده‌اند. ضخامت لایه سطحی در تمام نقاط بدن تقریباً ثابت است، ولی لایه عمقی در نواحی مختلف دارای ابعاد متفاوتی است. در لیپوساکشن چربی‌های لایه عمقی برداشته‌ می‌شود، اما چربی لایه سطحی نباید دستکاری شود. اگر این نکته رعایت نشود، باعث بروز ناهمواری در ناحیه‌ای که روی آن جراحی صورت گرفته می‌شود. دستیابی به نتیجه مطلوب در لیپوساکشن مستلزم وجود پوستی سالم و بدون علائمی از ترک‌های پوستی است.
پوست یک فرد جوان که دچار چاقی شدید و سابقه حاملگی نباشد، حالت ارتجاعی و انعطاف دارد و بعد از کشیدن چربی زیر آن می‌تواند متناسب با حجم جدید، خود را جمع کرده و حالت آویزان پیدا نکند. فقط مشاوره با یک متخصص می تواند تعیین کند آیا شما یک کاندیدای قابل قبول برای لیپوساکشن هستید یا خیر. مشاوره قبل از انجام عمل از اهمیت بسیار زیادی دارد. در این مشاوره سابقه کامل پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد و آزمایش‌ها و معاینات فیزیکی مناسب انجام می‌شود تا میزان سلامتی شما معلوم شود.
اگر سیگاری هستید از شما خواسته می‌شود سیگارتان را ترک کنید، چون سیگار کشیدن به میزان زیادی رگ‌های خونی را تنگ می‌کند و باعث می‌شود جریان خون در بدن کاهش یافته، زخم‌ها دیرتر بهبود پیدا ‌کنند. یکی از فاکتورهای مهم در این عمل کیفیت پوست شماست، در بیشتر موارد پوست یک عضو دینامیک است و می‌تواند جمع شده و بعد از عمل جراحی با ظاهر جدید بدن خودش را سازگار کند، اما در بعضی از بیماران ممکن است الاستیستی (کشسانی) پوست به خاطر شل شدن، آویزان شدن یا چروک شدن آن در ناحیه‌ای که می‌خواهد این عمل روی آن صورت گیرد، کم باشد.
در این موارد لیپوساکشن نتیجه مطلوبی نخواهد داشت و ممکن است نیاز باشد قسمتی از پوست هم برداشته شود. لیپوساکشن متورم شاید مهمترین پیشرفتی که در طی دهه اخیر در لیپوساکشن رخ داده است، ایجاد تکنیک متورم باشد که توسط دکتر «کلین» در آمریکا ابداع شد.
این تکنیک شامل تزریق حجم نسبتاً زیادی از محلول آب نمک حاوی یک ماده بی‌حس‌کننده موضعی رقیق و آدرنالین به بافت‌های چربی است؛ به این ترتیب ناحیه‌ای بالش مانند ایمن ایجاد می‌شود که کانولاها می‌توانند درون آن قرار بگیرند. نکته مهم‌تر این‌که این عناصر به حل شدن پیوندهای بین سلول‌های چربی کمک و حذف و بیرون کشیدن آن را آسان‌تر می‌کنند.
درضمن به خاطر وجود آدرنالین، خونریزی از رگ‌های خونی هم کاهش پیدا کرده و پزشک می‌تواند مقادیر بیشتری چربی را با خیالی راحت‌تر خارج کند. این روش خونریزی و کبودی کمتری ایجاد می‌کند. وجود حجم زیادی از ماده بی‌حس کننده رقیق شده نیز باعث می‌شود، فرایند عمل با بی‌حسی موضعی بدون استفاده از آرام بخش یا مسکن و بیهوشی عمومی انجام شود. لیپوساکشن اولترا سونیک اخیراً وسایل و تجهیزات جدیدتری برای انجام لیپوساکشن به ثبت رسیده و مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
یکی از آخرین تجهیزات، وسیله لیپوساکشن اولتراسونیک است. اولتراسوند به معنای صوت با دامنه بلند است که باعث ایجاد تکان و خلأ می‌شود و هر چیزی را که تکان می‌دهد، شل می‌کند؛ مثل مسواک‌های اولتراسونیک جدید. اصل اولتراسونیک شل کردن چربی به‌صورتی است که چربی بتواند سریع‌تر از سایر روش‌ها از بدن تخلیه شود.
متأسفانه به‌خاطر فرکانس بالای ایجاد شده توسط این وسایل کانولاهای اولتراسونیک بسیار داغ می‌شوند و گزارش‌های زیادی از سوختگی در بیماران وجود دارد. همچنین در لیپوساکشن اولتراسونیک نسبت به روش‌های دیگر سروما بیشتری ساخته می‌شود. سروما به مجموعه‌ای از مایعاتی گفته‌ می‌شود که بافت‌ها در پاسخ به ایجاد آسیب ترشح می‌کنند.
در مجموع می‌توان گفت به دلیل وجود عوارض بیشتر این شیوه لیپوساکشن، استفاده از آن فقط محدود به مناطقی از بدن است که حاوی چربی متراکم بوده و با روش معمول قابل کشیدن نیستند. لیپوساکشن برقی لیپوپلاست به کمک برق، تکنیکی است که حدود شش سال از عمر آن می‌گذرد.
کانولاهایی که در این تکنیک برای برداشتن چربی استفاده می‌شوند از نوع متداول و معمول هستند، تنها تفاوت در دستگیره برقی است که باعث می‌شود کانولاها به صورت مکانیکی عمل‌کنند و به صورت دستی حرکت داده نشوند که درنتیجه لرزش کانولاها با فرکانس حدود ۱۰۰ بار در ثانیه خواهد بود و فرکانس و گرمای کمتری نسبت به روش اولتراسونیک تولید می‌شود و وارد شدن کانولاها را به درون بافت چربی ساده تر و راحت‌تر می‌کند. هنگام انجام این کار جراح می‌تواند تلاش و توجه‌اش را روی از بین بردن چربی ناحیه مورد نظر متمرکز کند و با اطمینان و کارایی بیشتری کارش را انجام دهد و مثل سایر روش‌ها انرژی‌ خود را صرف حرکت دادن کانولاها به‌صورت دستی به سمت جلو و عقب نکند. این روش می تواند مزایای زیادی در تمام نواحی بدن داشته‌باشد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید