جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


خوابگاه؛ دنباله ای موفق از فیلمی ترسناک


خوابگاه؛ دنباله ای موفق از فیلمی ترسناک
«خوابگاه: قسمت دوم» نام فیلمی است كه در ژانر وحشت، دو هفته متوالی، توجه مخاطبان این نوع فیلم ها را به خود جلب كرده است. این فیلم كه دنباله فیلم «خوابگاه»، ۲۰۰۵ محسوب می شود، جزو آن دسته از دنباله هایی است كه مانند بخش نخست و شاید بهتر از آن، داستانش راروایت می كند.این فیلم داستان سه دختر جوان آمریكایی دانشجو در رم را شرح می دهد كه تصمیم می گیرند، تعطیلاتشان در آخر هفته را در اسلواكی سپری نمایند. بدین ترتیب از طریق یك تور مسافرتی، راهی این كشور می شوند.
در آنجا به زنی برخورد می كنند كه در كارگاه نقاشی شان به عنوان مدل قرار می گرفته است. این زن با سخنان فریبنده آنها را به جایی می برد كه به جز عذاب، چیز دیگری برای آنها ندارد. او كه با وعده هایش برای ایجاد امنیت، آسایش، تفریح و به دست آوردن احساس جوانی، آنها را به خوابگاهی در روستایی كوچك می رساند، مقدمه شكنجه هایی كه در انتظار آنها است را فراهم می كند.
این سه دختر جوان به امید سپری كردن تعطیلاتی مفرح، پا به این خوابگاه می گذارند. اما دو فرد با ویژگی های شیطانی، تمامی رویاهای آنها را نقش بر آب می كنند. این دو فرد با شكنجه های متعدد، دنیایی غیرقابل باور از ناراحتی و ترس را برای این سه دختر آمریكایی به وجود آورده و به تدریج آنها را به قتل می رسانند.دو فیلم «خوابگاه» با تمام وحشتشان،ملال آور نیستند.
در توضیح این حرف باید گفت كه یك فیلم ترسناك خوب باید به گونه ای باشد كه بیننده با ترس به تماشای صحنه های آن بنشیند. سخن فوق بدین معنا نیست كه موجب شود صحنه های فیلم را با انزجار نگاه كند یا اینكه یكنواختی خسته كننده فیلم، علاقه او را برای تماشای ادامه آن، كاهش دهد، بلكه چنین فیلمی در عین وحشت زده نمودن مخاطب، ذهن او را آشفته و مغشوش نمی سازد، بدین ترتیب تماشای كل فیلم برای تماشاگر، سرگرم كننده و مفرح می شود.
نقطه مقابل دو فیلم «خوابگاه»، به عنوان دو اثر سینمایی ترسناك خوب مجموعه فیلم های «اره» و سری فیلم های زامبی ها، قرار دارند.همانطور كه ذكر شد هدف اصلی یك فیلم ترسناك به وحشت انداختن مخاطب است كه در این صورت اكثر فیلمسازان با مورد توجه قرار دادن مولفه ترس در سراسر فیلم، اصول دیگری چون كاراكترپردازی را نادیده می گیرند. اما در فیلم «خوابگاه: قسمت دوم» نه تنها این مشكل وجود ندارد، بلكه الی روث، كارگردان و فیلمنامه نویس آن با ریزبینی تمام كاراكترپردازی آن را انجام داده و داستانی قوی را به تصویر درآورده است.الی روث در این فیلم نیز، مانند بخش نخست آن، استعداد بی نظیرش در فیلمسازی را به نمایش گذاشته است.
«خوابگاه: قسمت دوم» فیلمنامه ای خوب وپرداخته شده دارد و داستانی منسجم را به تصویر كشیده است. نكته قابل توجه این است كه الی روث در نگارش داستان، آن را فدای خشونت نكرده است.در نهایت «خوابگاه: قسمت دوم» كه داستان شیطان های انسان نما به روایت الی روث است با تكنیك های به كار رفته در كارگردانی اش، اعم از جلوه های بصری و روایت داستان، دنباله خوبی برای بخش نخست قلمداد می شود.
● شناسنامه فیلم:
▪ نام فیلم: خوابگاه: قسمت دوم
▪ ژانر: ترسناك
▪ بازیگران: لورن گرمان، هیتر ماتارازو، بیجو فیلیپس، روگربارت
▪ مدت نمایش: یك ساعت و سی و چهار دقیقه
▪ نویسنده و كارگردان: الی روث
▪ محصول كشور: آمریكا
سحر امینیان
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید