جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


شروع پررونق و پایان کم‌رونق


شروع پررونق و پایان کم‌رونق
بهار سینمای ایران با استقبال چشمگیری آغاز شد و پس از گذشت زمان از این استقبال كاسته شد و در پایان فصل بهار در ركود به سر می‌برد و تنها فیلمی كه در هفته‌های آخر بهار دیده می‌شد، فیلم «پارك وی» آخرین ساخته فریدون جیرانی بود اگرچه فروش این فیلم كه انتظار بسیاری از آن می‌رفت نیز چشمگیر نبود.
تنها فیلم‌هایی كه در این فصل فروختند، «اخراجی‌ها» به كارگردانی مسعود ده‌نمكی، «مهمان» به كارگردانی سعید اسدی و «خون‌بازی» به كارگردانی رخشان بنی‌اعتماد بودند كه هر سه نیز در نوبت اول اكران این فصل قرار داشتند. خبرگزاری فارس طی گزارشی به فروش سینمای ایران در فصل بهار پرداخته است.
فروش «اخراجی‌ها» بهار امسال توانست متوسط فروش فیلم‌های ایرانی در فصل بهار را به حد مطلوبی برساند اما در نهایت فروش سایر فیلم‌های اكران بهار با افت شدیدی نسبت به اكران نوروز و نیز اكران بهار ۸۵ روبه‌رو شد كه به عقیده كارشناسان، گسترش لحظه‌به‌لحظه توزیع و تكثیر سی‌دی‌های غیرمجاز فیلم‌های روی پرده در این افت، تاثیر مستقیم داشته است. بر این اساس، فیلم‌ پرحاشیه اخراجی‌ها (مسعود ده‌نمكی) با فروش یك میلیارد و ۴۰۰میلیون تومانی در تهران كه این رقم با فروش شهرستان به رقم دومیلیارد و این فیلم به عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم امسال سینمای ایران تاكنون دست یافت. در اكران نوروز فیلم مهمان (سعید اسدی) نیز به عنوان یك فیلم اجتماعی با مایه‌های طنز، فروش قابل قبولی داشت و حدود ۳۵۴میلیون تومان فروخت و فیلم اجتماعی خون بازی(رخشان بنی‌اعتماد) نیز پس از ۸۱ روز ۷/۲۴۳میلیون تومان فروش داشت. كم‌مخاطب‌ترین فیلم اكران فروردین، شب به خیرفرمانده(انسیه شاه‌حسینی) بود كه در ۳۹ روز اكران فقط ۹میلیون تومان فروخت. اما در اردیبهشت ماه، قلقلك(مسعود نوابی) با فروش ۳/۱۵۴میلیون تومانی و صحنه جرم ورود ممنوع(ابراهیم شیبانی) با ۱/۴۱میلیون تومان اكران خود را سپری كردند.
در این ماه دو فیلم سنگ‌، كاغذ، قیچی(سعید اسدی) و نقاب (كاظم راست‌ گفتار) نیز به نمایش عمومی درآمدند كه علی‌رغم برخورداری از موقعیت مناسب اكران، اسیر شبكه غیرمجاز توزیع فیلم‌های ایرانی شدند. نقاب در ۴۱ روز ۲/۱۹۲ میلیون تومان فروش داشت و سنگ، كاغذ قیچی تا هفته ششم اكران ۲/۱۰۴میلیون تومان فروخت. دو فیلم دنیای آینده (احمدرضا جغتایی) با ۲/۴ میلیون تومان و آرامش در میان مردگان با ۱۱ میلیون تومان اكران محدود خود را در میانه‌های اردیبهشت و ماه خرداد پشت سر گذاشتند. نوبت سوم فصل بهار از ۱۶ خرداد با اكران فیلم اگه می‌تونی منو بگیر (شاهد احمدلو) آغاز شد كه توزیع همزمان سی‌دی قاچاق این فیلم همزمان با آغاز اكران آن، ركورد ورود سی‌دی قاچاق به بازار را شكست.
این فیلم در ۱۰ روز اول، ۴۰میلیون تومان فروخت كه فروش مناسبی برای فیلم نبود و در ادامه نیز فروش روزانه این فیلم، چندان ارتقا پیدا نكرد. در این ماه، پارك وی(فریدون جیرانی) به عنوان موفق‌ترین فیلم لقب گرفت، چرا كه نه سی‌دی قاچاق فیلم منتشر شد و نه برخلاف پیش‌بینی‌ها فضای خشن فیلم بر استقبال مخاطب اثر منفی گذاشت. اكران این فیلم با رقم ۱۶۵میلیون تومان در ۲۱ روز به تابستان كشیده شد. روز سوم(محمد حسین لطیفی) نیز با یك پیش‌نمایش یك هفته‌ای آغاز كرد و با فروش ۱۵میلیونی به استقبال اكران تابستان رفت. گرداب(حسن هدایت) نیز به عنوان آخرین فیلم اكران بهار،‌ پس از چند سال، اكران محدودی را در تهران آغاز كرد. همچنین در فصل بهار، نمایش فیلم‌های خارجی اكران به صورت تك سانس و یا در سالن‌های محدود، بازخورد جالب‌توجهی بین مخاطبان فیلم های روز دنیا داشت.
تنوع در اكران فیلم‌های ایرانی، یكی از نكات جالب توجه اكران بهار ۸۶ بود. نمایش ۳ فیلم كمدی، ۲ فیلم در ژانر دفاع مقدس، یك فیلم كودك، ۲ فیلم جنایی،‌ ۳ فیلم حادثه‌ای و ۲ فیلم اجتماعی، گرچه با موفقیت همه آنها همراه نبود اما بستر مناسب را برای آزمایش میزان توانایی جذب مخاطب در ژانرهای مختلف به وجود آورد. این در حالی است كه اكران بهار سال گذشته، با فروش یك میلیاردی آتش بس و فروش بالای ۳۰۰میلیونی ازدواج به سبك ایرانی، سوغات فرنگ، هوو و چند می‌گیری گریه كنی؟ از موقعیت و متوسط فروش بالاتری نسبت به امسال برخوردار بود.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید