جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ابزارهای آزادی و امنیت


ابزارهای آزادی و امنیت
آزادی های شخصی كه به عنوان حقوق بدیهی و مسلم شهروندان كشورهای پیشرفته به حساب می آیند، هر گونه احتمال ارتكاب به اعمال تروریستی را در این كشورها، دو چندان كرده است .در نتیجه در این برهه زمانی ، بین ضرورتهای قانونی و منطقی برای محدود كردن افراد و همچنین رعایت حریم شخصی و به اصطلاح آزادی فردی كه در ادبیات این كشورها مفهومی ریشه ای دارد، تضاد و برخوردهای سختی به وجود آمده است .
امروزه تكنولوژی، نقش بسیار مهمی را در این درگیری بازی می كند به طوری كه در بسیاری از طرحهای مقابله با تروریسم جهانی، تكنولوژی هم به عنوان یك ابزار و هم هدف موردتوجه قرار میگیرد. به عبارتی ، استفاده از تكنولوژیهایی نظیر علم زیست سنجی، تجهیزات استراق سمع گفتگوها در تلفنهای همراه، دوربینهای مخفی، ابزارهای بلوكه كردن نامه های الكترونیكی خصوصی، استفاده از پایگاههای داده اشتراكی مرتبط با اطلاعات شخصی افراد و یا حتی كارتهای هویت> هوشمند<، از شناسایی افراد به صورت مستقیم به مراتب ساده تر و راحتتر است .
یك چیز واضح است و آن اینكه در جنگ ، اطلاعات صحیح از هر سلاح گرم دیگری ، برای حفظ امنیت اشخاص ، با ارزش تر است .اما مساله اینست كه چگونه می توان این اطلاعات را بدون بروز خشونت از سوی طرفین ، جمع آوری كرد و در واقع می توان گفت هیچ عاملی نمی تواند، مانع و یا قیدی بر سر سوءاستفاده تروریست و رژیمهای حامی آن از آزادیهای فردی به حساب آید .اولین قدم در جهت همسو كردن و از بین بردن منافات بین اصول امنیتی و دموكراسی اجتماعی ، شناخت شیوه های مختلف تكنولوژیكی ، جهت مقابله با تروریسم جهانی است كه در زیر به آنها اشاره می كنیم .
● قانونمند كردن دنیای الكترونیكی
چرا باید شهروندان یك كشور، به خاطر تجسس و ردیابی گروههای تروریستی به منظور جمع آوری اطلاعات ، خسارت ببینند‚روزانه میلیاردها پیغام الكترونیكی از طریق شبكه های دیجیتالی به صورت نامه های الكترونیكی و مكالمات صوتی با تلفن معمولی و تلفن همراه ، پیامهای رادیویی و ارتباطات بی سیم و انتقال فایل های دیجیتالی ، توسط ماهواره مبادله می شوند.
در دنیای دیجیتالی كنونی ، جزئی ترین اطلاعات شخصی افراد، نظیر وضعیت سلامتی ، اطلاعات مربوط به مبادلات مالی و امور بانكی ، گزارش خریدهای Online افراد و وضعیت مالی و اعتباری آنها و حتی عكس های خانوادگی و اثر انگشت آنها، در بانكهای اطلاعاتی موجود در سیستم های كامپیوتری ثبت می شوند .
این در حالیست كه طبیعت دیجیتالی بودن ارتباطات مدرن و ترافیك بالای شبكه ، امكان ردیابی و كنترل فعالیتهای محرمانه گروههای تروریستی را منتفی می كند.
قانونگذاران و وكلای این كشورها، سالیان سال ، تلاش كرده اند تا از طریق منع قانونی ، جلوی فاش كردن اطلاعات خصوصی را در مواقع غیر ضروری ، بگیرند و در این راستا، با وضع قوانین مختلف توانسته اند، دسترسی نهادهای دولتی به اطلاعات شخصی را محدود كنند ولی هم اكنون در كنگره آمریكا، بحثهای مختلفی در زمینه گسترش میزان نفوذ دولت برای جمع آوری اطلاعات شخصی افراد و وارسی های الكترونیكی ، صورت گرفته است و دولت بوش به منظور مبارزه با تروریسم ، مجوز دسترسی نهادهای دولتی و امنیتی به اطلاعات خصوصی افراد، نظیر وضعیت اشتغال ، شماره تلفن ، نامه های الكترونیك ، اعتبارات بانكی و مالی افراد را صادر كرده است و به شركتهای سرمایه گذاری داخلی و خارجی اجازه داده است ، اطلاعات خود را با هم به اشتراك بگذراند .این در حالیست كه پیشتر، این كار منع قانونی داشته است .اعضای كنگره درصدد هستند تا از محدودیتها و قوانین بازدارنده در این زمینه ، بكاهند.
● رمزگذاری
در شرایط كنونی ، كاملا منطقی است كه شهروندان كشورهای پیشرفته ، برای ارسال نامه های الكترونیكی محرمانه ، انجام خرید و یا امور بانكیOnline ، حفاظت از فایل های شخصی و اطمینان از در امان بودن مكالمات تلفنی خود، از ابزارهای پیشرفته مخفی سازی استفاده كنند .ابزارهای قدرتمند مخفی سازی مانند برنامهPGP ، می توانند پیغام ها را غیر قابل خواندن كنند، به طوری كه فقط فردی كه كلید یا رمز عبور را دارد، می تواند پیغام مزبور را مشاهده كند .
تكنولوژی مزبور به قدری پیشرفته و دقیق است كه گاهی باز كردن یك پیغام الكترونیكی بدون داشتن رمز، با كمك كامپیوترهای بسیار پیشرفته ، ممكن است چند سال و یا چند دهه بطول بیانجامد.
نیروهای انتظامی و امنیتی بر این باورند كه گروههای تروریستی ، عموما از شیوه های مخفی سازی بسیار قدرتمندی برای برقراری ارتباط با یكدیگر استفاده می كنند، به طوری كه كنترل گفتگوهای تلفنی و یا سایر روشهای حفاظتی ، كاملا بی اثر خواهند بود.
در دهه گذشته ، دولتهای موفق ، دولتهایی بوده اند كه توانسته اند تمام روشهای لازم جهت رمزگشایی سریع اطلاعات محرمانه را در اختیار نیروی انتظامی قرار دهند.
گروهی از حامیان حقوق بشر معتقدند كه تسهیلات دسترسی به كدهای محرمانه ، نه تنها حریم خصوصی افراد را متزلزل می |كند، بلكه هر گونه امنیت سرمایه گذاری و مبادلات تجاری را به خطر می اندازد.
● علم زیست سنجی
اثر انگشت و سایر مشخصه های فیزیكی و شیمیایی منحصر بفرد افراد، به مقامات امنیتی و انتظامی امكان می دهد تا تشخیص هویت و شناسایی افراد مظنون را با دقت بسیار بالا انجام دهند .اما هم اكنون مشكل اساسی ، كند بودن و گاهی غیرممكن بودن انجام این كار در مقیاس وسیع است .
دستگاههای اسكنر جدید، به راحتی قادرند مشخصه های فیزیكی اشخاص مانند طرح شبكیه چشم ، ویژگیهای صدا، ساختار صورت و غیره را به صورت بلادرنگ و با دقت عمل بسیار بالایی ، از طریق مقایسه با اطلاعات درج شده در بانك اطلاعاتی خود تشخیص دهند .مقامات امنیتی و انتظامی آمریكا، استفاده از این نوع اسكنرهارادرموردافرادی كه سعی می كنند از شبكه های بانكی ، دستگاههایATM ، شبكه های كامپیوتری و صنایع هواپیمایی سوءاستفاده كنند، بسیار موثرتر از سایر روشها می دانند .ولی مشكل در اینجاست كه پیدا كردن و دسترسی به مشخصه های هویتی تروریستهای خارجی اگر غیر ممكن نباشد، بسیار مشكل است و این افراد به هیچ وجه اجازه انتشار ویژگیهای مزبور را نمی دهند.
علم زیست سنجی قبلا در حیطه ورزش و برای شناسایی و تایید هویت بازیكنان مورد استفاده قرار می گرفت و هم اكنون در فرودگاهها، به كار می رود.
استفاده از این روش، احتمال دسترسی غیر مجاز به اطلاعات محرمانه را هم در دنیای مجازی و هم دنیای حقیقی به حداقل می رساند ولی از لحاظ امنیتی و اطلاعاتی مشكلات دیگری را نیز به وجود می آورد به طوری كه به هیچ وجه نمی توان در این حالت، ناشناخته ماندن افراد را تضمین كرد. این مساله از لحاظ امنیتی به نفع سازمانهای اطلاعاتی نیست و در ضمن در این سیستم، احتمال نفوذ و دزدیدن مشخصه های هویتی افراد مختلف جهت سوءاستفاده از هویت آنها، مشكلات امنیتی دیگری را به وجود می آورد.
● سیستم حفاظتی Carnivoreو Echelon
هم اكنون دولت و نیروهای انتظامی آمریكا از تكنولوژی های جدیدی كه قادر است محتوای هدرهای پیغامهای الكترونیكی را تجزیه و تحلیل كند و یكسری واژه های كلیدی را در مكالمات تلفنی تشخیص دهد، برای كنترل ارتباطات خصوصی افراد استفاده می كنند.
ایالت متحده آمریكا از یك سیستم كامپیوتری كه قبلا تحت عنوان Carnivoreشناخته می شد و هم اكنون DCS ۱۰۰۰ نامیده می شود، برای اعمال تدابیر امنیتی خود استفاده می كند .این سیستم می تواند به سرورهای یك ISP متصل شود و پیغامهای پست الكترونیكی ، فایل های منتقل شده و كلیه فعالیتهای مربوط به گشت وگذار كاربران و پیغامهای فوری هر فردی كه عضو این ISPاست را به دقت كنترل كند.
اف بی آی اعلام كرده است كه از این سیستم فقط برای تحت كنترل درآوردن افراد مظنون استفاده خواهد كرد.
سیستم بین المللی دیگری به نام Echelonنیز وجود دارد كه توسط ایالت متحده آمریكا به وجود آمده و در اروپا مورد استفاده قرار می گیرد .این سیستم می تواند تمام ارتباطات جهانی را كه به صورت دیجیتالی و الكترونیكی و از طریق ماهواره یا تلفن های همراه انجام می گیرند، متوقف كند.
این سیستم به همراه سیستم وارسی و كنترل پیغامها كار می كند و به این ترتیب زمانی كه سیستم ، واژه ای مانند بمب را در یك مكالمه تلفنی یافت و آن ارتباط تلفنی را مشكوك تشخیص داد، سیستم Echelonمی تواند ارتباط مزبور را قطع كند و به مقامات امنیتی اجازه دهد تا آن را ردیابی كنند و زیرنظر داشته باشند.
● كنترل همگانی
هم اكنون سیستم امنیت آمریكا به گونه ای است كه اگر شما در خیابانی از نیویورك قدم بزنید، سوار وسیله نقلیه ای شوید، وارد منزلتان شوید و یا حتی اگر مسیرهای خیلی طولانی را رانندگی كنید، توسط دوربین و تلویزیون های مدار بسته تحت نظر خواهید بود .حملات تروریستی اخیر در آمریكا، موجب شده است كه دوربین های تجسس زیادی در اماكن عمومی مورد استفاده قرار بگیرند .در این روش ، نیروهای انتظامی با بررسی میزان تردد افراد در اماكن عمومی و به اشتراك گذاشتن اطلاعات مربوطه با آژانسهای اطلاعاتی مختلف ، تدابیر خاصی را به صورت همگانی در پیش گرفته اند.
● كارتهای شناسایی هوشمند
این نوع كارتها كه به صورت گسترده در اروپا مورد استفاده قرار گرفته اند، دارای ریز پردازنده ای هستند كه می تواند اطلاعات خصوصی افراد را در مقیاس وسیع ذخیره كند .اخیرا استفاده از این كارتها، در آمریكا نیز به صورت فزاینده ای ، معمول شده است .
بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر، دولت آمریكا و مقامات انتظامی آن ، اعلام كرده اند كه همه شهروندان ملزم به دریافت این كارتها هستند .این كارتها به گونه ای طراحی شده اند كه می توانند جایگزین گواهینامه رانندگی، گذرنامه، سوابق پزشكی، اطلاعات هویتی و سایر اطلاعات خصوصی افراد شوند .هم اكنون تهیه این كارت به همه شهروندان آمریكا توصیه شده است چرا كه در صورت عدم دریافت این كارت ، ترانزیت این افراد با معطلی فراوان انجام خواهد شد .با استفاده از كارتهای مزبور احتمال ورود تروریستهای خارجی به آن كشورها نیز به حداقل خواهد رسید .
پانته آ امیر یگانه
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید