شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

زلزله را در خانه تمرین کنیم


زلزله را در خانه تمرین کنیم
گذشته از والدین، بزرگسالان هر خانواده می توانند با فراگیری توصیه های ایمنی و عمل به آنها جان خود و اطرافیان را در برابر خطرات ناشی از زلزله حفظ كنند.
الف ) ایمن سازی محیط منزل:
▪ خانه خود را از نظر آسیب پذیری زلزله بررسی كنید .
▪ آتش سوزی ناشی از وقوع زلزله می تواند از لوله های شكسته شده نفت و گاز و . . . ایجاد شود. بنابراین آبگرمكن و دیگر وسایل نفت سوز و گاز سوز را توسط پیچ و مهره و سایر وسایل ممكن در جای خود محكم كنید.
▪ در صورت امكان از اتصالات انعطاف پذیر استفاده كنید.
▪ وسایل سنگین كه هنگام زلزله امكان سقوط دارند از جمله كتابها و گلدانهای آویز و لوسترها را با وسایل ممكن در جای خود محكم كنید.
▪ اشیاء بزرگ و سنگین را در قفسه های پایین تر قرار دهید و قفسه ها را با روش ایمنی به دیوارها محكم كنید.
▪ اجسام سنگین و وسایل خانگی بلند مانند یخچال كمد كتابخانه از جمله اشیاء خطرناك به شمار می روند.
▪ سعی كنید آنها را در جای خود استوار سازید. اگر قابل ایمنی شدن نیستند به یاد داشته باشید هنگام وقوع زلزله از آنها فاصله بگیرید.
▪ شیروانی ها و لوله های بخاری را بازرسی كنید و امكان سقوط آنها را در زمان وقوع زلزله از بین ببرید.
▪ اشیایی كه در قسمت خارجی ساختمان قرار دارند مانند كولر، گلدانهای پشت پنجره و ظروف مواد غدایی را بردارید و در جای مناسبی قرار دهید.
▪ از ریختن مواد خطرناك مانند مواد شیمیایی، اسیدها و ضدعفونی كننده های قوی در ظروف های شیشه ای بپرهیزید.
▪ حتی المقدور در خانه سازی یا تعمیر بناهای قدیمی از آیین نامه های ساختمانی به منظور كاهش خطرات زلزله پیروی كنید.
▪ كیف حاوی وسایل ضروری بعد اززلزله را در مكان امنی كه دسترسی به آن در هنگام ضرورت آسان باشد قرار دهید و همه اعضای خانواده را از محل آن آگاه سازید.
ب ) همه اعضای خانواده باید بیاموزند كه:
▪ چگونه جریان برق را قطع و شیرهای آب و گاز و نظایر آن را از محل اصلی ببندند.
▪ در حد امكان در یادگیری كمك های اولیه بكوشند زیرا پس از بروز یك زلزله شدید محلهای درمانی و پزشكی مملو از جمعیت خواهند شد و در نتیجه دسترسی به امكانات پزشكی بسیار مشكل خواهد بود.
▪ هر چند گاه یكبار وقوع زلزله فرضی را در خانه خود صحنه سازی نمایند و به كمك همه اعضای خانواده روشهای ایمنی و پیشگیری در برابر زلزله را تمرین كنند.
▪ امكان وقوع حوادث ناشی از زلزله را در خانه خود از بین ببرند. برای مثال محل خواب خود را دور از پنجره ها قرار دهند و راههای خروجی و راهروها را بررسی كنند و وسایلی را كه ممكن است بعد از یك زمین لرزه آنها را مسدود كند به جای دیگری انتقال دهند.
▪ از محل خروجی های اضطراری زنگهای خطر و كپسولهای آتش نشانی آگاهی داشته باشند تا هنگام لزوم بتوانند بی درنگ از آنها استفاده كنند.
▪ از مهارتهای همسایگان خود اطلاع حاصل نمایند. ممكن است تا رسیدن امداد به شما چندین روز طول بكشد و بنابراین این مهم است كه بتوانند به یكدیگر كمك بكنند.
▪ هر چند گاه یكبار با افراد خانواده در مورد زلزله و دیگر مصایب طبیعی گفت و گو كنند و توصیه های لازم را به خاطر بسپارند.
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید