جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


فواید جنگ عراق برای‌هالیوود


فواید جنگ عراق برای‌هالیوود
به مرور كه اهمیت جنگ عراق در تعیین سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریكا در سال ۲۰۰۸ بیشتر می‌شود،‌ هالیوود هم روی تحمل فزاینده تماشاگران برای پذیرش میزان بیشتری از وقایع تكان‌دهنده جنگ، حسابی ویژه باز می‌كند.
از ژوئن امسال تا اوایل سال آینده حداقل ۶ فیلم بلند با محوریت موضوعی خاورمیانه به نمایش درمی‌آیند كه حدود پیشروی آنها در موضوع جنگ عراق بسیار بیشتر از نمونه‌های مشابه در سال گذشته است.شاید در میان این نمونه‌ها فیلم «قلمرو» ساخته ۷۰ میلیونی پیتر برگ از همه بلندپروازانه‌تر باشد .
از سویی شركت زیر مجموعه پارامونت با نام پارامونت ونتیج هم دو فیلم را با موضوعی مشابه در نوبت نمایش دارد: «یك قلب توانا» با بازی آنجلینا جولی كه امسال در كن برگزار كرد و از ۲۲ ماه ژوئن بر پرده ‌رفته و قصه ناپدید شدن و قتل دانیل پرل، نویسنده وال استریت جورنال را روایت می‌كند و «بادبادك باز» به كارگردانی دیوید بینوف بر اساس رمان پرفروش خالد حسینی كه قصه‌اش در باره یك مهاجر افغان است كه برای دیدار با رفقای قدیمی‌اش به افغانستان باز می‌گردد. از دیگر سو و در ماه سپتامبر امسال شركت وارنر ایندیپندنت «در دره الله» را روانه سینماها خواهد كرد. قصه این فیلم هم درباره افسری با بازی تامی لی جونز است كه در مورد ناپدید شدن پسرش پس از بازگشت از جنگ عراق تحقیق می‌كند.
در پاییز امسال شركت واینستاین فیلمی را از مجموعه آثار نمایش داده شده در جشنواره ساندنس، با نام «مرحمت از دست رفته» با بازی جان كیوساك اكران خواهد كرد كه در این فیلم هم سربازی از جنگ عراق باز می‌گردد تا درگذشت همسرخود را به سه فرزند دخترش اطلاع دهد.
یونایتد آرتیستز هم از قافله عقب نمانده و اولین تولید شركت تازه كار خود را با بودجه ۳۵ میلیون دلار به رابرت ردفورد سپرده و او هم با این بودجه فیلمی درباره جنگ‌های آمریكا ساخته و خود نقش پروفسوری را بازی می‌كند كه دو تن از شاگردان قدیمی‌اش با بازی مایكل پنا و درك لوك در افغانستان گرفتار آمده‌اند. در این فیلم و در دیگر وجه قصه آن تام كروز به نقش یك سیاستمدار جمهوریخواه می‌كوشد تا روزنامه‌نگاری با بازی مریل‌استریپ را برای تبلیغ دیدگاه‌های موافق جنگ عراق خود تطمیع و مجاب كند.
«جنگ چارلی ویلسن» نام یكی از تولیدات یونیورسال است كه براساس كتاب مستند جورج كرایل به همین نام ساخته شده و در آن تام هنكس نقش یك نماینده كنگره را برعهده دارد كه طرح مسلح كردن مجاهدین افغان را در
دهه ۸۰ به سیا ارائه می‌دهد و آن را اجرا می‌كند و افغانستان را از زیر سلطه شوروی بیرون می‌كشد.
هنوز شركت پارامونت برای تاریخ اكران «Stop Loss» تصمیم جدی نگرفته اما به نظر می‌رسد این فیلم هم در اواخر تابستان روی پرده برود. در این فیلم به كارگردانی كیمبرلی پیرس، رایان فیلیپ نقش سربازی را بازی می‌كند كه پس از اتمام دوره مرخصی‌اش، به جبهه عراق باز نمی‌گردد.
به گفته یكی از تهیه‌كنندگان نامداری كه در دو فیلم از طرح‌های یاد شده مشاركت داشته، اینك زمانی است كه مردم آمریكا دوست دارند بی‌پرده با این موضوع درگیر شوند. او می‌گوید: «ما در دورانی تاریك زندگی می‌كنیم كه همه بدی و نامطلوبی آن را درك می‌كنند و دوست دارند بازتاب آن را در جایی ببینند.» با وجود رقابت شدید در این دوره و این فصل اكران، یونیورسال تصمیم گرفت با توجه به تب فیلم‌های مربوط به باتلاق خاورمیانه، «قلمرو» را از نوبت اكران در آوریل سال جاری به ۲۸ سپتامبر جاری منتقل كند كه در میانه تابستان و اوج فروش فیلم‌ها قرار دارد. یونیورسال با اختصاص ۲۵۰۰ سالن برای نمایش این فیلم نشان داد به موفقیت «قلمرو» مطمئن است و می‌خواهد از شرایط مساعد موجود بیشترین بهره را ببرد.
«قلمرو» درباره یك مامور اف‌بی‌آی است كه در مورد یك بمبگذاری، در عربستان سعودی تحقیق می‌كند. پیتر برگ كه سابقا بیشتر به بازیگری می‌پرداخت، در این فیلم به ماجرای انفجار سال ۱۹۹۶ در برج خبار در ریاض پرداخته و ماجرای سفر ۶ مامور اف‌بی‌آی را به عربستان برای یافتن تروریست‌های بمبگذار روایت می‌كند.
به هر حال به نظر می‌رسد شرایط كلی برای فیلم‌های اینگونه مهجور، دوباره در حال مساعد شدن است و فعلا این فیلم‌ها تا پایان غوغای انتخابات ۲۰۰۸ برای بازگشت سرمایه و سودآوری حاشیه امنیت خوبی دارند.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید