چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

متفاوت از جان کری


متفاوت از جان کری
درگیری میان نیروهای ارتش لبنان و گروه فتح‌الاسلام دغدغه‌های تازه‌ای را در اذهان آگاه ایجاد نموده است. به راستی چرا جریان ۱۴ مارس نسبت به درگیری نظامی در اردوگاه فتح‌البارد اصرار دارد؟ چرا کاخ سفید در ابتدای این درگیری‌ها کمک‌های گسترده نظامی خود را به دولت “فواد سینیوره” ارسال نمود؟
واقعیت امر این است که سمیر جعجع، سعد حریری، ولید جنبلاط و فواد سینیوره مهره‌های بی‌اراده غرب در بیروت محسوب می‌شوند. هدف اصلی این افراد، حذف حزب‌الله لبنان از معادلات سیاسی بیروت و تبدیل نمودن لبنان به کشوری وابسته است. پس از پیروزی حزب‌الله بر اسرائیل در جریان جنگ ۳۳ روزه، این افراد در صدد برآمدند تا پیروزی سیدحسن نصرالله و فرزندان مقاومت اسلامی را کمرنگ جلوه دهند. پس از گذشت مدتی کوتاه، مسئله همراهی جریان ۱۴ مارس با صهیونیست‌ها در جریان جنگ ۳۳ روزه باعث شد تا ماهیت اصلی سینیوره و هوادارانش افشا شود.
با آغاز تحصن مخالفان جریان ۱۴ مارس در اطراف دفتر نخست‌وزیری، معادلات سیاسی لبنان وارد مرحله تازه‌ای شد. سمیر جعجع و سعد حریری با اجاره ساختمان‌های اطراف دفتر نخست‌وزیری، تک تیراندازها و نیروهای نظامی وابسته به خود را در آنها مستقر کردند. هدف شوم این افراد، کشتار طرفداران حزب‌الله و آغاز جنگ داخلی در لبنان بود. کاخ سفید، لندن و کاخ الیزه نیز از این روند حمایت می‌کردند. طرفداران جریان ۱۴ مارس در زمان برگزاری تحصن مخالفان سینیوره، بارها سعی کردند تا ضمن کشتار افرادی بی‌گناه و ایجاد تشنج در میان طرفداران سیدحسن نصرالله و میشل عون، زمینه را جهت وقوع جنگ داخلی در لبنان فراهم نمایند. اما درایت فوق‌العاده دبیرکل حزب‌الله سبب شد تا بار دیگر غرب و جریان ۱۴ مارس در مقابل سیدحسن نصرالله تسلیم شوند. سیدحسن نصرالله به طرفداران خود دستور داد تا از هرگونه مقابله به مثل نظامی با نیروهای وابسته به سینیوره خودداری کنند. این مسئله سبب شد تا جریان ۱۴ مارس بار دیگر خود را بازنده مناسبات سیاسی بیروت ببیند.
در جریان وقوع دیگری میان گروه فتح‌الاسلام و ارتش لبنان نیز گروه ۱۴ مارس به دنبال منافع خود است. در حالی که سیدحسن نصرالله گروه تروریستی فتح‌الاسلام را محکوم کرده، حل مسالمت‌آمیز مسئله را خواستار شده است. اما طرفداران سینیوره سعی دارند اوضاع داخلی لبنان را ناآرام جلوه دهند و بدین وسیله کمک‌های غرب و رژیم اشغالگر قدس را به سود خود جلب نمایند. نکته دیگری که در اینجا قابل تامل می‌باشد، ارتباطات نزدیکی است که میان جریان ۱۴ مارس و گروه فتح‌الاسلام وجود دارد! برخی از اعضای این گروه افراطی اذعان نموده‌اند که با دولت سینیوره ارتباط داشته‌اند. از آنجایی که ارتباطات مستقیم میان القاعده و کاخ سفید پس از آغاز ریاست جمهوری بوش پسر غیر قابل انکار است، می‌توان “فتح‌الاسلام” را هدیه واشنگتن و تل‌آویو به جریان ۱۴ مارس در بیروت دانست!
مثلث واشنگتن، تل‌آویو، پاریس که همواره سعی در ایجاد لبنانی وابسته و ساکن داشته‌اند، به صورت مستقیم از هر دو گروه فتح‌الاسلام و ۱۴ مارس حمایت می‌کنند. آنها در جریان اوج‌گیری درگیری‌های لبنان، برگزاری دادگاه ترور رفیق حریری را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب کردند. این در حالی است که سیا و موساد، اصلی‌ترین عوامل ترور حریری به شمار می‌روند.
در نهایت اینکه جریان ۱۴ مارس در لبنان محکوم به شکست خواهد بود.
سینیوره و هوادارانش، هرچند که از حمایت غرب بهره می‌برند اما در مقابل رزمندگان حزب‌الله و درایت سید حسن نصرالله و همراهانش قدرتی برای مانور ندارد. حزب‌الله پس از پایان جنگ ۳۳ روزه با روحیه‌ای مضاعف و آ‌مادگی کامل‌تر در مناسبات سیاسی بیروت حضور پیدا کرده است. هیچ هجمه‌ای از سوی جریان ۱۴ مارس با آمریکا و تل‌آویو نخواهد توانست قدرت حزب‌الله و مقاومت اسلامی را نابود کند. این حقیقتی است که سینیوره و سعد حریری چشمان خود را بر روی آن بسته‌اند و گویا تا به فعلیت رسیدن شکستی دیگر در مقابل مقاومت اسلامی،‌ قصد ندارند تا حقیقت “قدرت حزب‌الله” را بپذیرند.
حامد رشیدی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید