پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نقطه پرتابی برای ستاره


نقطه پرتابی برای ستاره
● گفت وگو با آنجلینا جولی درباره «یک قلب توانا»
آنجلینا جولی (متولد ۱۹۷۵، فرزند جان وویت) فارغ التحصیل مدرسه تئاتر لی استراسبرگ و از محبوب ترین بازیگران حال حاضر هالیوود است. او که اولین فیلمش را در پنج سالگی بازی کرده، در سال ۱۹۹۹ با فیلم Girl,Intrrupted جایزه اسکار بهترین بازیگر مکمل زن را دریافت کرد. جولی تاکنون در ۳۳ فیلم بازی کرده و اخیراً با ساختن فیلمی به نام «مکانی در زمان» وارد دنیای کارگردانی هم شده.
او که بیشتر به عنوان یک بازیگر تجاری مطرح است با فیلم «یک قلب توانا» ابعاد جدیدی از توانایی هایش را به عنوان یک بازیگر آشکار کرد. این فیلم متفاوت شاید یک نقطه پرتاب برای بازیگر جذابی باشد که گرچه در فراز شهرت و محبوبیت است اما هنوز به جایگاه چندان معتبری به عنوان یک بازیگر «هنرمند» دست نیافته. او در گفت وگوی کوتاه زیر درباره بازی در این فیلم صحبت می کند.
«یک قلب توانا» فیلمی است به شدت واقع گرا.
▪ آیا این برای شما به عنوان بازیگر اهمیت دارد؟
بله، برای من کار کردن با کارگردانی مثل وینترباتم، که گرایش زیادی به واقعیت و صداقت دارد، تجربه بسیار مغتنمی بود. او خودش را فدای فهمیدن حقیقت می کند؛ وسواس عجیبی دارد در کشف حقایق مربوط به وقایع تاریخی و ملاقات با افرادی که از این حقایق مطلعند. او همه را با اطلاعات گسترده اش مبهوت می کند. ما چیزهای زیادی از او یاد گرفتیم. فکر می کنم او بهترین کارگردانی بود که می توانست این فیلم را بسازد. در ضمن کار همه ما حس می کردیم که در دستان توانای او قرار داریم.
▪ کمی درباره رابطه تان با مارین پرل صحبت کنید.
من اولین بار چهار سال پیش با او آشنا شدم؛ جریان مربوط به قرار بازی یی بود که برای بچه های مان گذاشته بودیم. می دانید، آن زمان من و او مادرهای مجردی بودیم و بچه های تقریباً همسنی داشتیم. از آن زمان به بعد ما به تدریج بیشتر و بیشتر با هم آشنا شدیم تا اینکه در جریان ساخت این فیلم، فرصتی برقرار شد که کاملاً یکدیگر را شناختیم. او زن فوق العاده یی است؛ یک دوست خوب و یک مادر شگفت انگیز.
مارین چیزهای زیادی به من یاد داد. اولین باری بود که من با یک روزنامه نگار بزرگ دوست می شدم و این برایم خیلی جالب بود. او حامی خوبی برای زن ها و روزنامه نگاران دیگر است. در واقع یکی از دستاوردهای مهم این فیلم برای من، دوست شدن با مارین بود. مارین انسان بزرگی است. او به خاطر حادثه یی که برایش رخ داد، حق دارد که پر از نفرت و خشم باشد اما او چنین نیست. بسیار مهربان و فکور است و به دنبال تغییر دادن و بهتر کردن اوضاع از طریق گفت وگو و مدارا است و این درسی است برای همه ما.
وینترباتم عادت به هدایت بیش از حد بازیگرانش ندارد. در فیلم صحنه یی هست که شما بعد از دریافت خبر مرگ دانیل به طرز وحشتناکی جیغ می کشید. در مورد این صحنه توضیح دهید.
ما برنامه از پیش تعیین شده یی برای آن صحنه نداشتیم. من نمی دانستم که مارین در آن صحنه دقیقاً چطور واکنش نشان داد. نمی توانستم از او بپرسم و این کار را هم نکردم. من باید بدترین لحظه زندگی مارین را بازی می کردم؛ لحظه یی که او بدترین خبر زندگی اش را می شنود. در شبی که آن صحنه را می خواستیم بگیریم من و بقیه اعضای گروه به دانیل فکر می کردیم و به مارین؛ به اینکه این اخبار دردناک چه اثری در او گذاشت.
در آن صحنه مایکلغوینترباتمف به من گفت اگر دوست داری در را باز بگذار و اگر دوست نداری آن را ببند. این تنها نکته هدایت کننده یی بود که او در مورد چگونگی اجرای این صحنه به من گفت. من هم در را باز گذاشتم و صحنه را آن طور که دیدید اجرا کردم. آن واکنش، واکنشی بود که من حس می کردم اگر به جای مارین بودم نشان می دادم. آن صحنه سخت ترین صحنه یی بود که تا به حال بازی کرده ام. یکی از نکاتی که در این فیلم به کمک من آمد این بود که من هم مانند مارین یک مادر هستم و احساس او را به پسرش، که در زمان مرگ دانیل هنوز در شکمش بود، کاملاً درک می کردم.
▪ همان طور که گفتم این فیلم تعهد زیادی به بازگو کردن حقیقت دارد. به نظر شما سینما می تواند در بازگو کردن حقیقت هم نقش داشته باشد و صرفاً به دنبال داستان گویی نباشد؟
صد در صد و باز هم می گویم که هیچکس بهتر از مایکل نمی تواند از عهده این کار بر بیاید. من شخصاً به سینما نمی روم تا سرگرم شوم بلکه می روم تا چیزی یاد بگیرم. شاید تاکنون در فیلم های صرفاً داستان گو و بعضاً با داستان های اغراق آمیز زیادی بازی کرده ام اما به سینمای واقع گرا علاقه خاصی دارم و شاید این فیلم، آغازی باشد برای بازی در چنین فیلم هایی.
شما سفیر حسن نیت سازمان ملل هم هستید. بعضی ها معتقدند که این هم نقشی است مانند دیگر نقش هایی که در فیلم ها بازی می کنید،
بعضی ها شاید خیلی چیزها فکر کنند. باید بگویم که این کار به زندگی من معنا بخشیده. ما اگر به درد دیگران نخوریم چه ارزشی داریم؟
منابع؛N.N.C و Dark Horizons
و Glamour.com
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید