چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خوشا به حال جماعت فوتبالیست!


خوشا به حال جماعت فوتبالیست!
در هر فصلی از سال كه روزنامه ها را ورق بزنی، بیشتر از آنكه اظهار نظر در مورد مسایل فنی را از زبان بازیكنان تیم های لیگ برتری بخوانی، به گلایه ها و شكایت آنها از عدم پرداخت مطالبات و نیز بازارگرمی ها و بعضاً تهدیدهای آنان برمی خوری، به گونه ای كه انگار در سخت ترین شرایط، روزگار می گذرانند و خیل عظیم هواداران مجبورشان كرده كه این وضعیت بس طاقت فرسا! را تحمل كنند.
چنین نقل قول هایی را معمولاً در نیمه اول هر سال، بیشتر می توان در جراید دید و در رسانه های شنیداری و دیداری از نظر گذراند و وقتی این جریان شدت می گیرد، دیگر نمی توان طاقت آورد كه در نتیجه چنین مطالبی روی كاغذ می آید و به گوشه ای از حقایق اشاره می شود.
در این مقاله سعی داریم قسمتی از مزایای فوتبالیست بودن را به رشته تحریر درآوریم. مواردی كه می خواهیم به آن اشاره كنیم تا حدودی تكراری است و شمای خواننده ممكن است بارها آنها را شنیده و یا در موردش ساعت ها فكر كرده باشید اما لازم و ضروری دیدیم در چنین روزهایی از سال كه بازار نقل و انتقالات فوتبال بسیا ر آشفته است و خیلی ها به خود اجازه می دهند از آب گل آلود ماهی گرفته یا خود را مظلوم و رنج كشیده جلوه دهند، این موضوع را بار دیگر پیش كشیده تا خیلی از فوتبالیست های كشورمان به حقیقت شرایط واقف گردند.
راستش را بخواهید زمانی این فكر به ذهنمان خطور كرد و تصمیم گرفتیم این مطلب را بنویسیم كه در لابه لای خبرها به موضوع پرداخت پاداش های كلان به بازیكنان تیم برنده فینال پلی آف برخوردیم. همان طور كه خود نیز به خوبی در جریان امر قرار دارید، مدیران ۲ باشگاه راه آهن و فولاد قبل از برگزاری دیدار نهایی بازی های پلی آف لیگ برتر برای آنكه نفرات تیم خود را انگیزه ای متفاوت از همیشه ببخشند، وعده دادند اگر تیمشان پیروز بازی ورزشگاه نقش جهان باشد، پاداش های میلیونی پرداخت خواهند كرد.
لازم به ذكر است كه به هیچ عنوان قصد نداریم نفس این عمل را زیر سؤال ببریم چرا كه پرداخت پاداش در هر كاری، رسمی معمول است اما در این بین می خواهیم به نكته ای اشاره كنیم كه برخوشبخت بودن جماعت فوتبالیست، مهر تأیید می زند.بازیكنان فولاد و راه آهن در حالی قول پرداخت پادا ش های میلیونی در صورت برتری یافتن بر حریف، آن هم تنها در یك دیدار را شنیدند كه وظیفه اصلی شان به ازای پولی كه در طول فصل دریافت می كردند، حداقل حفظ تیم در لیگ برتربود .
آنها بابت تك تك بازی های لیگ ششم كه اكثرشان را نیز با شكست پشت سر گذاشتند، پول گرفته بودند اما در شرایطی كه به هر دلیلی تیمشان در معرض سقوط به دسته پایین تر قرار گرفت ،باز وعده پاداش شنیدند. در واقع آنان و امثال آنان بابت وظیفه ای كه انجام نداده بودند، قول پرداخت مبلغی ویژه را شنیدند و حالا امروز بازیكنان تیمی مثل راه آهن را بالا بالا می نشانند كه چه، آقایان توانسته اند تیم را در لیگ برتر حفظ كنند.
حقیقت این است كه اگر آنها در طول فصل نتایجی بهتر كسب می كردند - البته در این بین از مشكلات فنی و تاكتیكی یك تیم هم نمی توان غافل شد- اصلاً كار به پلی آف و بازی مرگ و زندگی نمی كشید تا مدیران باشگاه مجبور شوند هزینه ای سنگین و كاملاً اضافه را متحمل شوند.آری! آقایان فوتبالیست بدانند كه خوشبخت هستند چرا كه نه تنها به سبب عدم انجام وظیفه محوله - حال می خواهد به هر دلیلی باشد- جریمه نمی شوند بلكه پاداش هم می گیرند تا مأموریت اولیه را باتأخیر و پس از كلی حرص و جوش خوردن دیگران به سرانجام برسانند. موردی كه تا بهاینجای مطلب بدان پرداخته ایم، تمام مزایای فوتبالیست بودن نیست و می توان به خیلی موضوعات دیگر نیز اشاره كرد.
بازیكنان تیم های فوتبال این مرز و بوم، به ویژهلیگ برتری ها، نه تنها بیشتر از آنچه كه باید، دستمزد می گیرند - در قیاس با صنوف دیگر كه شما نسبت به آن آشنایی كامل دارید - بلكه در كنار این مورد، از خدمات رایگان بعدی نیز برخوردارند، همچون این مسأله كه در طول ۱۲ ماه سال اظهارنظرهایشان همراه با تصاویر آنها در رسانه های جمعی منعكس می شود. آنان نه تنها برای مشهور شدن هزینه ای پرداخت نمی كنند، بلكه پیش پرداخت و حقوق نیز می گیرند.
از جمله موارد دیگر باید این مهم را مدنظر قرار داد كه فوتبالیست ها، به خصوص آنهایی كه در تیم های پرطرفدار پایتخت و نیز اكثر تیم های شهرستانی بازی می كنند، بدون آنكه رقمی پرداخت كنند، از حمایت ده ها هزار هوادار برخوردارند، هوادارانی را می گوییم كه در جهش جماعت فوتبالیست به پله آخر، نقش ویژه ای را ایفا می كنند.
در مورد مبالغ قرارداد آنان هم كه معمولاً بدقولی ها و به تعویق افتادنش، بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید، باید گفت به قول معروف دیر و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد! منظورمان این است كه در نهایت همه به پول خود می رسند و اگردر این بین گله و شكایتی هم وجود دارد، در كل خیلی بد نیست چرا كه به هر حال چندی از این شكایات، آقایان را به صفحه اول روزنامه ها و نیز مقابل دوربین های تلویزیونی می كشاند و بر شهرت و معروفیتشان می افزاید.
آری! اینها تماماً حقایق و مزایایی است كه وجود دارد اما عادی شدن شرایط موجب شده بعضی از فوتبالیست های كشورمان از آن غافل بمانند. در این رابطه حرف فراوان است كه نمی توان به تمام آنها پرداخت. تا همین جا هم كفایت می كند كه آقایان به آنچه وجود دارد و آنها در نظرش نمی گیرند واقف گردند، بقیه اش هم باشد برای بعد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید