پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فولکس واگن در رویای تسخیر بازار جهانی خودرو


فولکس واگن در رویای تسخیر بازار جهانی خودرو
فولكس واگن گولف آلمان با تولید روزانه دو هزار دستگاه خودرو پر فروش ترین خودروساز اروپا به شمار می آید. این خودروساز جهانی محصولات خود را در چهار قاره جهان تولید و در هر شش قاره كره خاكی به فروش می رساند. فولكس واگن با تولید دو هزار دستگاه خودرو در روز و با تنوع گسترده محصولات، خود را در ردیف برترین خودروسازان جهان جای داده است. خودروساز آلمانی پا را از بازار منطقه ای اروپا فراتر نهاده و به دنبال غلبه بر قدرت های برتر صنعت خودروسازی در بازارهای بزرگ جهانی است.
فولكس واگن همواره سرآمد پر فروش ترین خودروسازان اروپا بوده است. هم اكنون فولكس واگن در اروپا، آمریكای شمالی، آمریكای جنوبی و آسیا محصولات خود را تولید كرده و در ۱۵۰ كشور جهان به فروش می رساند. تنوع خارق العاده محصولات فولكس واگن توجه هر خریداری را در هر نقطه جهان به خود جلب می كند. خودروهای ارزان برای آمریكای جنوبی، خودروهای بزرگ و جادار برای آمریكای شمالی و ده ها مدل و طرح دیگر نشان از توجه عمیق فولكس واگن به نیازهای بازارهای جهانی است و این همان كلید موفقیت شركت آلمانی می باشد.تولید در یك كشور و عرضه یك نوع محصول به نقاط مختلف جهان دیگر در میان خودروسازان بزرگ جهان معنایی ندارد. آنها حتی یك مدل را بطور مشابه در دو بازار مختلف به فروش نمی رسانند. چراكه نیازها و خواسته های خریداران از كشوری به كشوری دیگر تفاوت دارد.درآمد سرانه مردم در آمریكای جنوبی به مراتب كمتر از اروپا و آمریكای شمالی است. اگر خودروسازی محصولات خود را تنها برای فروش در اروپا و آمریكای شمالی طراحی و تولید كند، دیگر سهمی در بازار آمریكای لاتین نخواهد داشت. از طرفی خودروسازی همچون هیوندای كره كه تمام محصولات خود را در رده كلاس B و C تولید می كند، در صورت عدم موفقیت در بازار كشورهای جهان سوم دیگر شانسی برای رقابت در بازارهای لوكس و پردرآمد جهان نخواهد داشت. هم اكنون تنها ضعف هیوندای در برابر تویوتا، جنرال موتور، فورد، بی ام و، بنز، دایملر كریسلر و دیگر قدرت های برتر صنعت خودروسازی ناتوانی شركت كره ای در تولید خودروهای لوكس و گران قیمت است.هم اكنون بخش تحقیقات فروش خودروسازان بزرگ، از مهم ترین بخش های آنها به شمار می رود. امروز خودروسازی پیروز است كه بخش فروش و تشخیص نیازهای بازار محصولات آن، تحقیقات و بررسی های خود را صحیح و هوشمندانه انجام داده و پی به خواسته واقعی خریداران برده باشد.مسئولان فولكس واگن تولید در یك كشور و صادرات به بازارهای دور را منحصر به فروش های كمتر از ۵۰ هزار دستگاه می دانند. به اعتقاد آنها وقتی مدلی بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروش در بازاری دارد، دیگر تولید داخلی آن محصول عاقلانه نیست و شركت سازنده باید به فكر افتتاح كارخانه در منطقه مجاور آن بازار باشد.
● CKD یا منتاژ كامل
به اعتقاد مسئولان فولكس واگن وقتی شرایط برای افتتاح خط تولید در منطقه ای محیا نیست، محصول هرگز نباید به شكل كامل و منتاژ شده به مقصد فرستاده شود. منتاژ اجزا و قسمت های مختلف یك خودرو نیازمند تكنولوژی و فناوری پیشرفته ای نیست اما نیروی كار قابل توجهی نسبت به تولید قطعات و موتور خودرو می طلبد. از طرفی حمل و نقل اجزای سازنده خودرو بصورت منتاژ نشده بسیار آسان تر و ارزان تر از حمل محصول نهایی است. بنابر این فولكس واگن محصولات خود را بطور كامل و منتاژ شده راهی بازارهای دور دست نمی كند، بلكه با هزینه ای كمتر اجزا و قطعات خودرو را در همان مقصد منتاژ می كند.
اروپای غربی مهم ترین بازار گلف است. طیف خریداران محصولات گلف بسیار گسترده است و فولكس واگن متناسب با هر قشری از جامعه خودروی گلف تولید می كند. می توان گفت : گلف محصولی بدون رده بندی است. اگر یك دانشجو پشت رول پورشه یا مرسدس بنشیند، كمتر كسی وی را مالك واقعی خودرو می داند. و اگر یك هنرپیشه سینمایی و یا یك رئیس بانك از یك فیات كوچك پیاده شود ممكن است مورد سرزنش قرار گیرد. اما گلف تنها محصول اروپایی است از خودروهای لوكس و اسپورت چند ده هزار دلاری تا خودروهای دانشجویی چند هزار دلاری را تولید و وارد بازارهای جهانی می كند.
● تولید در ۴ قاره
تولید در ۴ قاره از نوادر صنعت خودروسازی به شمار می آید. اما آیا این گستردگی خطوط تولید، موجب رشد و پیشرفت فولكس واگن شده است؟
در پاسخ به این سوال باید گفت : آری. اگر سر گذشت موفق ترین خودروسازان جهان طی سال های اخیر را مورد مطالعه قرار دهید بی شك به پاسخی مشابه می رسید. آری. برترین خودروساز جهان یعنی تویوتا موتور سرزمین
آفتاب نیز این چنین توانست بر رقیب سرسخت آمریكایی خود غلبه كند. آریس محصول موفق تویوتا در آمریكای شمالی، اروپا، ژاپن و چین تولید می شود. ساختار اساسی و نمای ظاهری تمام آریس ها به یك شكل است. اما آریس تولید شده در آمریكا و آریس تولید شده در چین هرگز یك محصول نیستند و هر یك متناسب با بازار فروش از ابعاد و سیستم فنی و امكانات منحصر به خود بهره می برد.
● گلف محصولی آلمانی یا جهانی
در سال های نه چندان دور ما شاهد گلف های آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و حتی گلف های آسیایی و لاتین بر روی جاده ها در افسا نقاط كره خاكی خواهیم بود. اما مهم فولكس واگن یعنی نام سازنده گلف است. مهم نیست كه گلف در كجای دنیا ساخته شود. مهم این است كه گلف خودرویی آلمانی است با كیفیت محصولات آلمان.
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید