پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

قربانیان جنگ بی‌پایان


قربانیان جنگ بی‌پایان
طی روزهای اخیر مردم عادی و غیرنظامی افغانستان آماج حملات بیرحمانه نظامی و تروریستی گروه‌های مخالف و متخاصم داخلی و خارجی قرار داشته‌اند.
نیروهای خارجی در قالب نیروهای سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (NATO) و ایساف (ISAF) از یكطرف و نیروهای داخلی در اشكال و گروه‌های مختلف مخالف حضور نیروهای خارجی و دولت مورد حمایت آنان از سوی دیگر این روزها بر شدت حملات و فعالیت‌های نظامی خود در سراسر افغانستان افزوده‌اند. شدت حملات دو طرف درگیر در افغانستان به‌حدی است كه طی هفته گذشته فقط دركابل، پایتخت افغانستان سه عملیات انتحاری متوالی از سوی طالبان صورت گرفت كه گستردگی شعاع دایره آن باعث نگرانی همگان شد.
طی حادثه یادشده، بسیاری از مردم جان خود را به‌وسیله تیراندازی بی‌هدف سربازان ناتو كه از سر خشم و غیظ حملات انتحاری درمسیر كاروان‌های عبوری نیروهای مذكور صورت گرفته بود، از دست دادند كه همین وضعیت باعث خشم مردم كابل گردیده و با تجمع و راهپیمایی شعار مرگ بر كرزای و مرگ بر آمریكا و ناتو سر دادند. گرچه سال گذشته دقیقا در چنین زمانی بود كه در شمال كابل نیروهای تحت امر آمریكا درحادثه مشابه به روی مردم عادی و غیرنظامی افغانستان در منطقه خیرخانه كابل آتش گشودند و این مساله باعث خشم و نفرت روز‌افزون مردم افغانستان به‌ویژه مردم كابل گردید و همزمان در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۸۵ كه حامد كرزای در تهران به‌سر می‌برد، شورش وسیعی در پی اتفاق یادشده از سوی مردم كابل به‌صورت خودجوش در مخالفت با حضور نیروهای بیگانه به‌راه افتاد و با آتش‌زدن بانك‌ها و وزارتخانه‌ها و مراكز دولتی افغانستان توسط مردم خشمگین از اعمال خودسرانه سربازان تحت امر آمریكا خسارت و ضرر و زیان بی‌شمار به اموال دولتی و غیردولتی افغانستان وارد آمد. گرچه مقامات آمریكا و ناتو در آن زمان از حادثه پیش‌آمده در كابل ابراز تاسف و تاكید كردند كه دیگر چنین حوادثی در افغانستان رخ نخواهد داد اما نه تنها چنین نشد كه طی یك سال گذشته بارها شاهد حملات كور نیروهای ناتو در مناطق مختلف افغانستان بوده‌ایم كه باعث كشته و زخمی‌شدن افراد بی‌گناه و غیرنظامی گردیده است. در موارد متعددی وسعت و تلفات حملات هوایی و زمینی ناتو علیه مردم بی‌دفاع و غیرنظامی افغانستان چنان بی‌رحمانه بود كه اشك كرزای رئیس‌جمهور این كشور را در مقابل دوربین‌های رسانه‌ای جمعی نیز درآورده است. وی دلیل رقت و اشك ریختن خود را لبریزشدن كاسه صبر مردم افغانستان از وضعیت موجود یعنی حملات دهشت‌افكنانه تروریست‌ها از یكطرف و حملات بی‌هدف و ناهماهنگ نیروهای خارجی حاضر در افغانستان از سوی دیگر عنوان نموده كه در نتیجه هر روز بسیاری از افراد بی‌گناه و زنان و كودكان مظلوم افغانستان قربانی آن می‌شوند. گرچه افغانستان به‌دلیل موقعیت ژئوپولیتیكی همواره مطمع‌‌نظر زورمداران بوده و هیچ زمانی این كشور ثبات لازم را تجربه نكرده است و همیشه مردم عادی قربانی اصلی جنگ‌های بی‌پایان بوده‌اند.اخیرا كرزای رسما به آمریكا و ناتو اعتراض كرده و دلیل قدرت گرفتن روزافزون مخالفان و تروریست‌ها را عملیات ناهماهنگ و كور نیروهای تحت امر آمریكا در افغانستان دانسته است! گرچه رئیس‌جمهور افغانستان خواسته است فرافكنی بكند و گناه اصلی مشكلات و مصائب مردم افغانستان را به گردن نیروهای خارجی در افغانستان بیندازد و خود را در واقع تبرئه نماید، غافل از اینكه مسبب اصلی اوضاع نابسامان فعلی در افغانستان، شخص رئیس‌جمهور با اتخاذ سیاست‌های غیرعملی درعرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی افغانستان
می باشد كه در نهایت فرصت‌های به‌وجود آمده تبدیل به تهدید چشمگیر در جبهه های داخلی و خارجی گردیده است.بر كسی پوشیده نیست كه كرزای بیش از ۶ سال است كه بر افغانستان حكومت می‌كند و در این مدت هر روز بر قدرت مخالفان (طالبان، حكمتیار و ...) بیش از پیش افزوده گردیده و مردم نیز از وضعیت ناشی از سیاست‌های دولت افغانستان به كلی ناراضی و رویگردان می‌باشند و به‌صورت داوطلبانه به گروه‌های مخالف دولت ملحق می‌گردند. بدیهی است كه وضعیت كنونی دولت كابل بیشتر تداعی كننده اواخر عمر دولت‌های مورد حمایت شوروی سابق در افغانستان می‌باشد و چنانچه رویكرد موجود از سوی دولتمردان افغانستان درعرصه راهبرد داخلی تصحیح و اصلاح نگردد، باید منتظر بدتر شدن اوضاع در این كشور جنگ‌زده بیش از گذشته باشیم.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید