پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چند توصیه به کنکوریها ؛ ... خوب بخوابید!


چند توصیه به کنکوریها ؛ ... خوب بخوابید!
شبهای امتحان، شبهای پراسترسی هستند، اصلاً واژه امتحان همیشه پر از استرس است، بخصوص اگر این امتحان قرار باشد نتیجه ماهها زحمت كسی را نشان دهد، بی خوابی و استرس بارزترین آفت شبهای امتحان است، شبهایی كه تا هستند زشت و دوست نداشتنی اند، اما وقتی می روند خاطراتشان شیرین و دلچسب است.
این روزها روزهای پراسترس كنكوریهاست، كنكوریهایی كه قرار است با یك امتحان چند ساعته سرنوشت آینده شان را رقم بزنند.
● كنكوریها برای كاهش استرس شیر و خرما بخورند
... و استرس و امان از استرس شب امتحان! یك متخصص تغذیه به كنكوریها توصیه می كند برای كاهش استرس كنكور شیر و خرما بخورند.
غلامرضا مردانی با تأكید بر اینكه خوردن یك عدد خرما قبل از خواب آرامش زاست، گفت: خرما میوه ای انرژی زاست، به طوری كه ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۱۶۰ كالری انرژی است.
وی با اشاره به اینكه خرما حاوی ۲۵ درصد ساكاروز و ۵۰ درصد گلوكز، ۱ تا ۳ درصد پروتئین و ۲ تا ۶ درصد فیبر است، افزود: خرما دارای ویتامین های A,B۱,B۲ است، ضمن اینكه خرما دارای مقادیر زیادی پتاسیم، كلر، كلسیم، مس، گوگرد، فسفر، آنزیم و اسیدهای آلی است كه این عناصر در تجدید قوای جسمانی و ایجاد آرامش مفید هستند.
این استاد دانشگاه با تأكید بر اینكه آنزیمهای موجود در شیر در افزایش آرامش بسیار مفید است، گفت: شیر غذای كاملی است كه می تواند به راحتی املاح و ویتامینهای مورد نیاز بدن جوانان را فراهم كند.
جوشانده لیمو عمانی و گل گاوزبان استرس كنكوریها را كم می كند .یك متخصص تغذیه نیز با تأكید بر اینكه جوشانده لیمو عمانی و گل گاوزبان می تواند استرس كنكوریها را كاهش دهد، گفت: استرس سبب درد شكم، سردرد و حالت تهوع می شود.
حمید خیراندیش افزود: وجود كمی استرس برای حضور در آزمون كنكور طبیعی و خوب است، اما وقتی میزان این استرس افزایش می یابد سبب بروز اختلالاتی می شود كه ممكن است زحمت چندین ماهه داوطلبان را هدر دهد.
وی با تأكید بر اینكه در روزهای نزدیك به آزمون كنكور داوطلبان باید از غذاهای سبك و مقوی استفاده كنند، گفت: استرس ممكن است سبب سردرد داوطلبان كنكور شود كه به هیچ وجه در این شرایط دارویی به جز استامینوفن توصیه نمی شود.
این متخصص تغذیه به داوطلبانی كه رژیم می گیرند، تأكید كرد: در روزهای نزدیك به آزمون سراسری، رژیم غذایی را فراموش كنند، زیرا رژیم غذایی برای لاغر شدن و كاهش كالری مورد نیاز بدن سبب كاهش قند خون می شود كه این مورد بازدهی آموخته ها را مختل می كند.
● عسل، خرما و پنیر صبحانه ای مناسب برای روز كنكور
یك فوق تخصص تغذیه نیز با بیان اینكه داوطلبان بهتر است در شب كنكور غذای سبكی بخورند، گفت: عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند كه داوطلبان می توانند در صبح آزمون كنكور استفاده كنند.
احمد خداداد با اشاره به اینكه بهتر است تغذیه روزانه به جای ۳ وعده در روز به ۵ وعده افزایش یابد، افزود: توصیه می شود داوطلبان آب زیاد بنوشند، زیرا مصرف آب سبب كاهش افسردگی و خستگی آنان می شود.
وی با تأكید بر اینكه افزایش وعده های غذایی سبب كاهش كلسترول خون می شود، گفت: افزایش وعده های غذایی سبب می شود قند خون در سطح مناسبی قرار بگیرد.
دانشیار دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه آرامش در موفقیت آزمون كنكور نقش بسیار مهمی را ایفا می كند، افزود: خواب و لباس راحت عواملی هستند كه سبب كاهش نگرانی و استرس داوطلبان می شوند.
خداداد به داوطلبان سفارش كرد: در روز آزمون با خود تعدادی خرما همراه داشته باشند، زیرا قند موجود در خرما گلوكز مورد نیاز مغز را تأمین می كند.
وی با اشاره به اینكه دوش آب ملایم سبب كاهش استرس می شود به داوطلبان توصیه كرد میوه هایی همچون سیب و موز را در رژیم غذایی خود قرار دهند.
● كنكوریها ماهی بخورند
اما رئیس انجمن تغذیه ایران به كنكوریها تأكید می كند غذاهایی بخورند كه در بردارنده اسیدهای چرب امگا ۳ باشد.
سیدضیاالدین مظهری گفت: مغز با اسیدهای چرب امگا ۳ بهتر و عمیقتر عمل می كند و این اسیدها در ماهی و آبزیان به وفور دیده می شود.
وی افزود: در زمان امتحان كه استرس و نگرانی بیشتر است، نیازهای تغذیه ای متفاوت است و باید موادی استفاده شود كه نیازهای مغز به اكسیژن، ویتامین و انرژی بدن را تأمین كند.
رئیس انجمن تغذیه ایران افزود: استفاده از قندهای ساده به دلیل اینكه سبب افزایش قند خون می شود، انسولین موجود در خون را افزایش می دهد و این عمل سبب افت تمركز، خستگی و خواب آلودگی می شود.
وی با اشاره به اینكه استفاده از آبزیان در رژیم تغذیه می تواند امگا۳ موردنیاز مغز را تأمین كند، می گوید: انواع سبزیها و میوه ها در بردارنده ویتامینهای مورد نیاز مغز هستند و به مغز كمك می كنند تا بتواند مواد مورد نیاز خود را بهتر تأمین نماید.
رئیس انجمن تغذیه ایران با بیان اینكه تعدادی از داوطلبان برای بیدار ماندن در شب از قهوه و كافئین استفاده می كنند، گفت: استفاده از كافئین نه تنها كمكی به یادگیری نمی كند، بلكه در ساعات اول افراد را سر حال می آورد، اما پس از مدتی فرد را دچار خستگی شدید می كند.
وی به داوطلبان توصیه كرد با انجام ورزشهای سبك خون رسانی به مغز را راحت تر و بهتر كنند.
«مظهری» استفاده از سالادهای فصل را در افزایش یادگیری مؤثر دانست و تأكید كرد: داوطلبان از آجیلهایی همچون بادام، پسته و تخمه های بو نداده استفاده كنند.
● كنكوریها خوب بخوابند
یك متخصص اعصاب و روان نیز به كنكوریها تأكید می كند كه خوب بخوابند.
رحیم همتی گفت: با توجه به اینكه سرعت و دقت در كنكور حرف اول را می زند، كنكوریها باید به خواب و تغذیه خود در روزهای نزدیك به كنكور توجه داشته باشند و در شبهای نزدیك به آزمون خوب و به موقع بخوابند.
وی با اشاره به اینكه خواب كافی، تفریح سالم و تغذیه از ملزومات یادگیری مطالب است، افزود: بیدار ماندن به منظور تمرین و یادگیری در شبهای نزدیك به كنكور، جز خستگی و اختلال در حافظه خاصیت دیگری ندارد.
وی با تأكید بر اینكه بیدارخوابی در شبهای نزدیك به آزمون كنكور استرس داوطلب را افزایش می دهد، گفت: با برهم زدن سیستم زمانی بدن فشار مضاعفی به شبكه عصبی وارد می شود كه این فشار مضاعف سبب خستگی، بی حوصلگی و احساس دلهره در داوطلب می شود.
این متخصص اعصاب و روان با تأكید بر اینكه خستگی و احساس دلهره بیش از حد سبب اختلال در یادگیری می شود، اظهار داشت: خواب مناسب سبب می شود بازدهی آموخته ها راحت تر صورت بپذیرد.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید