پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به جنایات نیروهای حافظ صلح در افغانستان


نگاهی به جنایات نیروهای حافظ صلح در افغانستان
«روزی نمی گذرد كه خبر كشته شدن تعدادی از شهروندان غیر نظامی افغان در حملات جنگند های آمریكا منتشر نشود و پس از آن طولی نمی كشد كه فرماندهان نظامی ناتو با اتخاذ موضع گیری اعلام می دارند این افراد مظنون به عضویت در گروه طالبان یا شبكه القاعده هستند. امروز دیگر این بهانه ها كهنه شده است و تجاوزات صریح جنگنده های آمریكایی به مناطق مسكونی مجالی برای این ادعاهای كذایی نگذاشته است.
كار ناتو این بار به انجام عذرخواهی از ملت افغانستان كشیده شده است اما آیا این عذرخواهی می تواند آب رفته را به جوی بازگرداند؟» روزنامه الشرق -چاپ قطر- با ارایه تحلیلی تحت عنوان «ننگ یك جنایت با عذرخواهی پاك نمی شود» درباره هدف قرار گرفتن غیرنظامیان در حملات ناتو در افغانستان نوشته است: «گویا به جای آن كه جنگنده های آمریكا از بمب های هوشمند برای بالا بردن سطح هدف گیری دقیق استفاده كنند، از بمب های كودن كه هیچ دقتی درهدف گیری ندارند استفاده می كنند و گرنه چگونه ممكن است كه در هر بار حمله نظامی جنگنده های آمریكایی به مناطقی كه مظنون به فعالیت القاعده هستند بیشتر غیر نظامیان افغانی هدف قرار داده می شوند!
ابراز تاسف و انجام عذرخواهی از سوی یك طرف نظامی نسبت به اشتباهی كه در انجام ماموریت و هدفی كه به او داده شده است یك امر معمول و بلكه یك اصل دیپلماتیك كاملا معروف است به طوری كه امروزه سیاست عذرخواهی و ابراز تاسف نسبت به اشتباه سیاسی یا نظامی به عنوان یكی از اصول عامه دیپلماسی تعریف می شود؛ اما این تاسف هرگز نمی تواند از بار مسوولیت قانونی و انسانی مربوط به جنگ های نظامی بكاهد، وانگهی تاسف و اشتباه نیز بار معنایی خود را دارد.»
در ادامه این تحلیل آمده است: «زمانی كه در برهه ای از زمان عذرخواهی نسبت به امری انجام می گیرد به آن معنا است كه آن اشتباه دوباره تكرار نخواهد شد اما این موضوع درباره افغانستان و عراق قابل تطبیق نیست زیرا یك نوع جنایت همیشه در حال تكرار شدن است و همیشه غیر نظامیان مسلح درحملات نیروهای آمریكا در عراق و نیروهای ناتو در افغانستان قربانی می شوند. بنابراین ابراز تاسف و عذرخواهی از اشتباهی كه بعضا به یك واقعیت روتین در عراق و افغانستان تبدیل شده است، اصلا قابل قبول نیست.
یاپ دو هوپ شفر، دبیركل ناتو در توضیح كشته شدن بیش از ۲۵ شهروند غیر نظامی افغان كه در حملات جنگنده های ناتو در جنوب افغانستان هدف قرار داده شدند، به اختصار می گوید: «كشته شدن این ۲۵ نظامی افغان امر بسیار تاسف باری است.» اما شفر باید بداند برای تعبیر احساس خود نسبت به این فجایع انسانی در افغانستان كه تكراری و مشابه به هم است به كلمه ای غیراز«متاسفم» نیاز دارد كلمه ای كه بتواند عمق فاجعه را بیان كند و باری از هم و غم باقیماندگان این فجایع انسانی را بر دارد.»
روزنامه الشرق در این تحلیل خود می نویسد: «سربازان ناتو نباید فراموش كنند كه آن ها هزاران كیلومتر راه طی نكرده اند تا پیام آور قتل و كشتار، هرج و مرج و ویرانی در افغانستان باشند. ناتو اگر نمی تواند نیروهای خود را از افغانستان خارج سازد حداقل این نیروها را به عاملی برای هدف قرار دادن غیر نظامیان افغان تبدیل نكند. از زمانی كه آمریكا ریاست ناتو در افغانستان را به عهده گرفته است الگوهای عملیات نظامی افغانستان به چیزی كاملا مشابه و برابر با عملیات نظامی آمریكا در عراق تبدیل شده است.
در هر عملیات نظامی كه در افغانستان یا عراق انجام می شود اگر ده غیر نظامی كشته شوند میان آنها دو مظنون دستگیر یا كشته می شوند و در برخی اوقات این دو مظنون نیز در میان تلفات انسانی این عملیات های نظامی دیده نمی شود. در تمامی عملیات های نظامی كه در عراق توسط نیروهای آمریكایی انجام می گیرد و اكثرا در شب واقع می شود، كودكان و زنان عراقی هدف قرار داده می شوند و برغم آن فرماندهی آمریكا اعلام می دارد كه در آن منطقه یا آن منزل افراد مظنون به فعالیت تروریستی یا مسلحان شبكه القاعده مستقر بودند در حالی كه دوربین های رسانه های خبری چیز دیگری از این حادثه ضبط می كنند، چیزی كه حقیقت سیاست های وحشیانه و تلخ ارتش آمریكا در عراق را نشان می دهد.»
در این تحلیل آمده است: «از همان زمان كه آمریكا فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان را برعهده گرفت الگوی سیاست نظامی در عراق و افغانستان كاملا مطابق شده است. روزی نمی گذرد كه ۱۰ تا ۱۵ تن از غیر نظامیان افغان در عملیات متفرقه ناتو به ریاست آمریكا در افغانستان كشته نشوند، جالب آن كه تعداد اشتباهات نیروهای ناتو در هدف گیری دقیق محل فعالیت اعضای طالبان روز به روز بیشتر شده است.
چندی پیش در یكی از این عملیات ها در جنوب افغانستان به گفته حامد كرزای، رییس جمهور افغانستان بیش از ۵۲ غیر نظامی افغان كشته شدند در حالی كه دبیركل ناتو تعداد این تلفات را تنها ۲۵ غیر نظامی اعلام كرد و با ابراز تاسف مختصری اعلام داشت: «اعضای طالبان از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می كنند به همین دلیل است كه در هربارعملیات نظامی تعدادی ازغیر نظامیان تلف می شوند» اگر بخواهیم موشكافانه این اظهارات شفر را ارزیابی كنیم، می بینیم كه نیروهای ناتو براساس قانون صریح بین الملل باید به حق ملتی برای انجام مقاومت مشروع در برابر نیروهای اشغالگر معترف باشند.
بنابراین براساس این اصل صریح فرماندهی نیروهای ناتو نباید براساس بهانه سپرهای انسانی مردم بی گناه افغان را هدف توپ و گلوله قرار دهد زیرا این مردم حتی در صورت عدم حضور طالبان در میان خود حق حمل سلاح برای رویارویی با دشمن اشغالگر را دارند.» در پایان این تحلیل آمده است: «اظهارات شفر برای توجیه عملیات اخیر نیروهای ناتو در جنوب افغانستان نه از جنبه نظامی نه از جنبه قانونی و نه حتی از جنبه اطلاعاتی یعنی ارزیابی منطقه حادثه قبل از انجام حملات نظامی قابل توجیه نیست.
جنگنده های آمریكایی بنا بر اظهارات مسوولان افغان تنها در عملیات نظامی جنوب افغانستان بیش از ۶۰ تن از غیر نظامیان را كشته كه بسیاری از این افراد متعلق به یك خانواده بودند و براساس اطلاعات بدست آمده سه خانواده هجده نفره در این حملات كشته شدند. گویا سیاست هرج و مرج و بحران آمریكا دیگر نیازی به رسوایی ندارد زیرا عملكرد و سیاست های دولت بوش به حد و مرزی از رسوایی رسیده است كه دیگر هیچ كس را یارای تحمل این رسوایی ها نیست.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید