پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


نکته‌های ظریف تجارت


نکته‌های ظریف تجارت
او در مورد این خرس‌ها و سازنده آنها در یك مجله چیزهایی خوانده بود. البته مجله بزرگی بود...یكی از آن مجله‌های مخصوص دختران با مطالبی درباره دكوراسیون، صنایع دستی، جام‌های گل و از این قبیل.پس از خواندن مطلب مربوط به خرس‌های عروسكی، به وب‌سایت آن مراجعه نمود. بخش عضویت را پر كرد تا در جریان جدیدترین محصولات آن قرار گیرد. یكبار همسرم مرا به كنار كامپیوتر برد تا محصولات جدید جنیفر مورفی (طراح و سازنده خرس‌های عروسكی تدی) را كه در بازار به فروش می‌رسد، به من نشان دهد.بسیاری از این عروسك‌های كوچك و سایر كارهای دستی جنیفر مورفی هر كدام به قیمت صدها دلار به فروش می‌رسند.
هر كدام در عرض چند دقیقه، از طریق وب‌سایت وی فروخته می‌شوند.آیا هرگز در مورد جنیفر مورفی چیزی شنیده‌اید؟ من هم نشنیده‌ام. اما او به خوبی به كار ظریف خود ادامه می‌دهد، عروسك‌های كوچك خود را تولید كرده و هر كدام را به صدها دلار می‌فروشد. او برای خود طرفداران وفاداری دارد و در تركیب تجارت و آنچه كه دوست دارد و همچنین استعداد هنری‌اش به هیچ مشكلی برنخورده است.هر چه می‌اندیشم، می‌بینم هرگز آگهی تبلیغاتی‌ای در مورد خرس‌های جنیفر مورفی در هیچ جایی چاپ نشده است. او در مجله‌ها تبلیغات نمی‌كند، مجله‌ها به سراغش می‌آیند تا در مورد او و كارهایش مطلب بنویسند. وی در درجه اول یك حرفه‌ای است، اسباب‌بازی‌های خارق‌العاده‌ای با استفاده از هنر خلاقه خود می‌سازد و فروش طبیعتا به دنبال آن می‌آید. آیا این خرس‌های كوچك تدی می‌توانند به كارشناسان تجارت، راز فروش آسان، پر سود و لذت‌بخش را یادآوری كنند؟
● هر چیزی قابل فروش است
بسته‌بندی و داستانی كه برای فروش كالا می‌گویید به طور مسلم نقش بسزایی در فروش آنها دارد.هر چه بیشتر نمونه‌هایی از بسته‌بندی و داستان‌‌های تبلیغاتی فروش كالا را می‌بینم، بیشتر و بیشتر به این باور می‌رسم كه این دو عامل فروش، بسیار حائز اهمیت هستند. نه قیمت و نه لباسی كه شما هنگام فروش به تن دارید و نه هزینه پوسترهای تبلیغاتی، هیچ‌كدام اهمیتی ندارد، اما نحوه بسته‌بندی كالا مهم است و همین‌طور داستانی كه برای فروش یك كالا به مشتری می‌گویید مهم است.یك نمونه بارز و مستند آن زباله‌های شهر نیویورك است. آیا هرگز شنیده‌اید كه یك «هنرمند»، زباله‌های شهر نیویورك را می‌فروشد؟ بله، درست شنیدید.اجازه بدهید سوالی از شما بكنم: آیا زباله لازم دارید؟ ممكن است برای زباله‌هایم به من پول بدهید؟ جواب هر دو سوال ممكن است «خیر» باشد. اما اگر پاسختان برای سوال دوم «مثبت» بود، با من تماس بگیرید. وسایل دورانداختنی خانواده تئودور را به حراج گذاشته‌ایم.
هزینه ارسال به عهده ما است.اما یك دقیقه صبر كنید. افراد زیادی هستند كه به این خرت و پرت‌های دور ریختنی احتیاج دارند، اگر كه بسته‌بندی این خرت و پرت‌ها زیبا باشد و ماجرای جذابی در موردشان بگوییم. بیش از ۸۰۰نفر در یك حراجی در شهر نیویورك به خرت‌وپرت‌های دورریختنی هر كدام ۱۰۰دلار (۱۰۰دلار بی‌اهمیت) پول دادند. مجسمه‌های كوچك شكسته، قوطی‌های دست‌دوم،... اما به هر صورت دورریختنی بودند. فنجان‌های دست‌دوم، قوطی‌های سیگار، ... اما به فروش می‌رفتند و مردم می‌خریدند! سوالی كه شاید بارها از خودتان پرسیده باشید این است كه چرا در مورد آنچه كه می‌فروشید بهترین سیاست و روش را به كار نمی‌برید؟مطمئنم اگر دقت كنید شما هم به این نتیجه می‌رسید كه باید به بسته‌بندی‌ها و نحوه صحبت با مشتری در مورد كالا دقت كنید.كتاب بازاریابی و كارتن شیر در كنار هم و یك داستان جالب در مورد آنها هنوز هم می‌تواند بازار فروش خودش را به وجود آورد و ناگهان شما كالایی در اختیار خواهید داشت كه به خودی خود به فروش می‌رود.
بروید و ماجرایی برای كالاهایتان بسازید و در بسته‌بندی آنها خلاقیت صرف كنید. بعد عقب بایستید و مشاهده كنید چه اتفاقی می‌افتد.
مترجم: مریم صدیق‌زنده
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید