شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

عطرها و آدم‌ها


عطرها و آدم‌ها
● چه عطری برای چه كسی مناسب‌تر است؟
تنوع و تعدد عطرها اگرچه بسیار زیاد است، اما هر عطری برای هر پوستی مناسب نیست حتی اگر تا به امروز چنین تجربه‌ای نداشته باشید، بالاخره یك روز برای شما هم چنین اتفاقی می‌افتد كه در یك مغازه عطرفروشی، در انتخاب نوع عطر دچار تردید بشوید یا اینكه در ازای خرید عطر موردنظرتان مبلغ هنگفتی راهم پرداخت كنید ولی عطر شما روی پوست‌تان ماندگاری نداشته باشد و حسابی ناراحتتان كند.
به طور كلی عطر، مخلوطی از چند ماده شیمیایی است كه خواص بویایی دارد و رایحه خاصی را ایجاد می‌كند. به طور معمول عطرها به صورت محلول الكلی اسانس‌ها به بازار عرضه می‌شوند و با توجه به غلظت اسانس و درجه الكل به كار گرفته شده در تركیب آنها، نام‌های گوناگونی مثل ادكلن، ادوتوالت و ادوپارفیوم پیدا می‌كنند ولی فرق این محصولات تنها در میزان غلظت عصاره روغنی سازنده بوهای گوناگون آنها است. بدیهی است هر چقدر غلظت عصاره روغنی در یك بو بیشتر باشد، ماندگاری عطر هم بیشتر خواهد بود. ۹۰ تا ۹۶ درصد مواد تشكیل دهنده عطر، الكل است چون الكل باعث می‌شود بو روی پوست نماند و از پوست متصاعد شود. بدون وجود الكل در عطر، شما تنها كسی خواهید بود كه متوجه می‌شوید عطر زده‌اید.
● رایحه واقعی
هر عطر دارای چند رایحه است. رایحه اول همان احساس اولیه از بوی عطر است و در فروش عطر تاثیر به‌سزایی دارد. این رایحه تازه و تند است و به سرعت تبخیر می‌شود. رایحه ثانوی، وقتی رایحه اول از بین می‌رود آشكار می‌شود. این رایحه، بدنه اصلی عطر را تشكیل می‌دهد و ملایم‌تر از رایحه اولیه است و ۱۰ دقیقه تا چند ساعت بعد از استعمال عطر، احساس می‌شود. رایحه پایه یا پس رایحه، زمانی كه دو رایحه اول از بین رفتند، مشخص می‌شود. تركیبات این گروه ثابت كننده هستند و از اجزای سنگین و پردوامی مثل صمغ‌ها، كهربا، نعناع هندی و غیره تولید می‌شود و در عطرهای باكیفیت چند روزی دوام دارد.
● درست انتخاب كنید
ویژگی عطر اصلی این است كه رایحه‌اش یكنواخت باشد و پس از قرار گرفتن روی پوست تغییر ماهیت ندهد. هنگام خریدن عطر، اجازه دهید تست عطر چند دقیقه روی پوست شما باقی بماند تا رایحه پایه آن تا حدی مشخص شود ولی بیش از سه عطر را هم زمان امتحان نكنید چون بینی شما دیگر قدرت تشخیص نخواهد دشت و شاید رایحه‌ای ناخوشایند از تركیب عطرهای گوناگون به مشام‌تان برسد. در بعضی از عطرفروشی‌ها، یك ظرف قهوه یا كاكائو وجود دارد تا مشتری پس از هر بار امتحان عطر از آن ظرف استشمام كند و به روند امتحان عطر ادامه دهد. هیچ‌گاه عطر را روی پوست خود مالش ندهید چون این كار باعث از بین رفتن مولكول‌های پایه عطر و عدم ماندگاری آن می‌شود ولی این نكته را فراموش نكنید كه پوست‌های گوناگون بر رایحه عطرها آثار گوناگونی می‌گذارند و هر عطری را نباید روی هر پوستی استفاده كرد. به عبارت دیگر برای هر پوستی عطرهای خاصی طراحی شده است.
● چه پوستی، چه عطری
رنگ پوست، چربی یا خشكی پوست، چهره و شخصیت شما تعیین می‌كند چه عطری مناسب شما است! برای افرادی كه پوست روشن دارند استفاده از عطرهایی كه رایحه گل‌ها در آنها به كار رفته توصیه می‌شود و برای پوست‌های گندمی به كار بردن رایحه‌های oriental یا مشرق زمینی مناسب‌تر است. در عین حال افرادی كه پوست روشنی دارند بهتر است از بوهای خنك و ترش یا خنك و تلخ استفاده كنند چون این رایحه‌ها با پوست‌شان سازگاری بیشتری دارد و دوامش هم بیشتر است. به افراد سبزه و گندمی هم رایحه‌های گرم و شیرین توصیه می‌شود. جالب است بدانید، مهم‌ترین لحظه درك رایحه، هنگام عبور فرد است و شما می‌توانید با انتخاب عطر مناسب با چهره و شخصیت‌تان روی دیگران تاثیری به یادماندنی بگذارید. بهتر است در فصل گرما از عطرهای خنك و در فصل سرما از عطرهای گرم استفاده شود. بعضی از خانم‌ها ممكن است از یك عطر مردانه خوش‌شان بیاید ولی به شما توصیه می‌كنیم هرگز از عطرهای مخصوص جنس مخالف استفاده نكنید زیرا خصوصیات هر جنس در رایحه عطر مخصوص آن در نظر گرفته شده و مواد شیمیایی به كار رفته در آن نیز، با فیزیولوژی و هورمون‌های بدن تناسب دارد. نكته دیگر اینكه عطر را روی نقاطی از پوست به كار ببرید كه زیر آنها نبض وجود دارد. در زیر این نقاط خون با فشار بیشتری جریان دارد و حرارت حاصل از آن، به تراوش رایحه‌ و انعكاس آن از پوست كمك زیادی می‌كند. به‌طور معمول نقاط نبضی شامل مچ‌دست‌ها، پشت‌گوش‌ها، آرنج و گردن هستند كه بهترین نقاط برای به كار بردن عطرها به حساب می‌آیند. البته عطر زدن به گردن با افزایش احتمال بروز بیماری‌های پوستی در این ناحیه همراه خواهد بود.
● ماندگاری عطر
افرادی كه پوست چربی دارند، بوی عطرشان نسبت به افرادی كه پوستی خشك دارند، ماندگاری بیشتری دارد. پوست چرب و مرطوب است باعث نگه‌داری و ماندگاری بوی عطر می‌شود. افرادی كه پوست خشك دارند، بهتر است در صورت امكان، عطر خود را در طول روز تجدید كنند.
● چگونه عطر بزنیم؟
متخصصان تولید محصولات آرایشی و بهداشتی توصیه می‌كنند كه عطر را عمدتا به پشت گوش‌ها بزنید تا بوی عطر بیشتر پراكنده شود. مقدار كمی از عطر را هم روی پوست بدن‌تان استفاده كنید. در عین حال یك اسپری كوچك روی موها باعث می‌شود بوی عطر در تمام طول روز باقی بماند ولی به شما توصیه می‌كنیم اگر می‌خواهید رایحه عطر شما ماندگاری بیشتری داشته باشد، هیچ‌گاه روی لباس‌تان از عطر استفاده نكنید.
● تاریخ انقضای عطر
به طور معمول شیشه‌های عطر را به خاطر زیبایی‌شان یا به دلیل دم دست‌تر بودن، روی میز آرایش می‌چینیم. جایی كه به طور معمول روشن و آفتاب‌گیر است. بعد از مدتی متوجه می‌شویم بوی عطرها تغییر كرده است ولی مگر عطر هم فاسد می‌شود؟ برای آنكه عطرتان دیرتر فاسد شود شیشه عطر را در محل خشك، خنك و به دور از پنجره و نور خورشید نگه دارید چون نور خورشید باعث بروز تغییراتی در مواد تشكیل دهنده عطر می‌شود و آن را از بین می‌برد. درضمن برای آنكه عطر عمر بیشتری داشته باشد بهتر است آن را همیشه درون جعبه‌اش نگه دارید.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید