پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خروج از ساعت شنی


خروج از ساعت شنی
معمولا در ‌اندام‌‌های نامتناسب، قسمت بالا و پایین بدن وزن بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد، درست مانند یك ساعت شنی؛ و دور كمــر نیز از سایر قسمت‌‌ها كم‌حجم‌تر است. این امر هم در مورد خانم‌ها و هم درمورد آقایان صدق می‌كند.
به طور معمول افرادی با اندام‌های شبیه ساعت شنی‌ كه قصد دارند تا وزن خود راكاهش دهند، كم یا زیاد ترجیح می‌دهند این مقدار وزن هم از قسمت بالایی و هم از قسمت پایینی بدن‌شان كاسته شود. آن‌ها تمایل دارند تا پا‌ها و بازو‌های خود را لاغرتر كنند. البته تعداد بسیار زیادی از خانم‌‌هایی كه دارای هیكل ساعت شنی هستند، به اشتباه نام هیكل قاشقی روی خود‌شان می‌گذارند. آن‌ها بیشتر بر روی سایز باسن خود تاكید دارند. در حقیقت هم نیم تنه بالایی آن‌ها چاق می‌شود و هم نیم تنه پایینی، اما در این میان، نیم تنه پایینی استعداد بیشتری در جذب چربی‌‌ها دارد. این دسته از افراد باید دقت بیشتری را بر روی حركات استقامتی كه به طور مجزا برای قسمت‌‌های مختلف بدن خود انجام می‌دهند، داشته باشند.
مزیتی كه چنین هیكل‌‌هایی دارند این است كه به همان سرعت كه اضافه وزن پیدا می‌كنند به همان سرعت نیز می‌توانند وزن اضافی خود را از دست بدهند بنابراین هر چند خیلی سریع چاق می‌شوید، اما به راحتی و به همان سرعت نیز می‌توانید وزن اضافی خود را كاهش دهید. این دسته از افراد باید تمرین‌‌های وزنه‌برداری را كنار بگذارند تا چربی‌‌ها به طور یكسان در سراسر قسمت‌‌های بدن‌شان پخش شود. به همین دلیل است كه یك شخص با چربی‌‌های پخش شده در تمام قسمت‌‌های بدن خود، از یك فرد هیكل ساعت شنی با وزن مشابه، لاغر‌تر به نظر می‌رسد. تنها با رژیم غذایی نمی‌توان به وزن دلخواه دست پیدا كرد به ویژه اگر تنها كاهش وزن مطرح نباشد و كم شدن میلیمتر‌ها برای شما ارزش داشته باشد. از دست دادن وزن آن هم در قسمت‌‌هایی كه دارای چربی بیش از‌اندازه هستند، نیازمند انجام تمرینات مناسب است. اگر جزو یكی از افراد پرچربی هستید، ناامید نشوید. هنوز جای امیدواری باقی است. شاید یك مرتبه تبدیل به یك فرد لاغر نشوید، اما به راحتی می‌توانید لباس‌های سایز ۸ را بر تن كنید. حتما لازم نیست زمانی كه روی ‌ترازو می‌روید تغییر وزن را احساس كنید، بلكه می‌توانید وزن فعلی خود را داشته باشید، اما فقط سایزتان را پایین بیاورید.
● خوبی‌ها و بدی‌های هیكل ساعت شنی
افرادی كه دارای هیكل‌‌های ساعت شنی هستند، نسبت به بقیه افراد خوش ‌شانس‌ترند چرا كه دارای استخوان‌‌های قوی بوده و از ماهیچه‌‌های خوبی برخوردارند. این افراد نسبت به سایرین كمتر در معرض پوكی استخوان قرار دارند. در افراد مسن این گروه نیز شكستگی‌‌های كمتری در ناحیه استخوان‌‌ها دیده می‌شود. آنها برای ورزش‌‌هایی كه نیازمند سرعت و قدرت هستند، ساخته شده‌اند. همچنین انجام ورزش‌‌هایی كه هم نیازمند تقویت هم‌زمان تنه و پایین تنه هستند برای این دسته از افراد راحت‌تر از سایرین می‌باشد. برای ساعت شنی‌‌هایی كه لاغر هستند، پیاده‌روی و كوه پیمایی ورزش مناسبی به شمار می‌رود، اما برای سایر افراد این گروه این دو ورزش چندان مناسب نیستند. لازم به ذكر است كه افرادی كه دارای چنین‌ اندامی ‌هستند، صاحب بدن‌‌هایی انعطاف‌پذیر بوده و كمتر دچار ناراحتی‌‌های مربوط به كمر می‌شوند چرا كه عضلات شكمی‌آن‌ها به طور طبیعی قدرتمند هستند. آنها پا‌های لاغر و قوزك‌‌های كوچكی دارند و ساق‌‌های‌شان عضلانی است. مشكل اساسی آن‌ها در قسمت خارجی بازو‌ها، داخلی و پشتی ران‌‌ها، و زیر باسن است. بعضی از آن‌ها نیز مشكل اضافه وزن را در قسمت پایینی شكم خود دارند كه موجب افزایش ‌اندازه دور شكم آن‌ها می‌شود. این دسته از افراد به راحتی و با به كارگیری حركات نامناسب ورزشی می‌توانند وزن خود را افزایش دهند به همین دلیل در اجرای تمرینات استقامتی و حركات با وزنه باید دقت بیشتری به خرج دهند. اگر شما جزء یكی از افراد هیكل ساعت شنی هستید به شما پیشنهاد می‌كنیم تا برای مدتی انجام حركات استقامتی و بلند كردن وزنه را كنار بگذارید تا وزن‌تان كاهش پیدا كند و توده‌‌های چربی از بین بروند. اگر چنین اتفاقی رخ نداد می‌توانید دومرتبه تمرین‌‌های قبلی خود را از سر بگیرید. متاسفانه این دسته از افراد به دلیل انتشار نامتعادل چربی‌‌ها در بدن، در مقایسه با سایر افراد، استعداد بالاتری به جذب چربی دارند.
● از این ورزش‌ها غافل نشوید
ـ طناب زدن با سرعت یا اجرای حركات دوچرخه
ـ راه رفتن با سرعت بدون دویدن یا كوه‌پیمایی
ـ دستگاه اسكی با بالاترین سرعت به همراه فشار زیاد و كم هم برای نیم تنه بالایی و هم نیم تنه پایینی (تنها در صورتی كه بیش از‌اندازه اضافه وزن نداشته باشید)
ـ خرك
ـ بالا آوردن‌زانو و رساندن آن به سینه مخالف، لگد زدن به حالت L ، بیرون و تو بردن پا‌‌ها، قیچی عمودی
ـ استفاده از دستگاه‌‌های وزنه برداری داخل سالنی
ـ انجام ورزش‌‌های متدوال نیم تنه بالایی بدن به همراه میله ۲ كیلویی ایروبیك، پرس پشت گردن، پرس سینه، تمرین عضلات دو سر و سه سر بازویی
ـ بلند كردن وزنه‌‌های سبك (با میله خالی بدون وجود وزنه)
ـ اسكات‌زاویه‌دار (اگر بیش از‌اندازه اضافه وزن ندارید)
ـ كشش و پیچش پا‌ها
ـ شنا برای مسافت طولانی (فقط كرال سینه)
● از این ورزش‌ها پرهیز كنید
تمرین با استپ، حركات ایروبیك، كیك بوكس، اسكات، پرس پا، تمرین‌‌های استقامتی، دوچرخه زدن در جا ، كوهنوردی و دویدن به ویژه در حال حمل وزنه‌‌های سنگین، پرش با طناب، استپر یا بالا رفتن از پله به طور استقامتی، كلیه تمرین‌‌هایی كه در آن به قوزك وزنه بسته می‌شود، كلیه حركاتی كه برای تقویت قسمت نیم تنه پایینی بدن در آن از حركات استقامتی یا وزنه استفاده می‌كنند، كلیه حركاتی كه برای تقویت قسمت نیم تنه بالایی بدن در آن از وزنه یا حركات استقامتی استفاده می‌كنند، حركات استقامتی و وزنه‌برداری، غلت خوردن روی تپه‌‌ها و قایقرانی استقامتی.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید