پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بازهم فوتبال از همه جلو زد


بازهم فوتبال از همه جلو زد
● پردرآمدترین ورزشكاران دنیا
شاید اگر بگوییم فوتبال یكی از محبوب ترین ورزش های دنیاست بیراه نگفته باشیم. حتی آمار و ارقام هم گواه همین مطلب است. در میان بازیكن پردرآمد غیرامریكایی، ۹ فوتبالیست دیده می شود كه هر كدام با بالاترین ارقام به دلار جابه جا می شوند. برخی از آن ها نیز مرهون ثروت آبراموویچ، مالك میلیاردر چلسی هستند. از میان این ۲۰ ورزشكار در سطح بین المللی ۵ نفر در لیگ های امریكایی بازی می كنند.
۹ فوتبالیست، ۳ بیسبالیست، ۲ بسكتبالیست، ۲ تنیس باز، ۲ قهرمان مسابقات ماشین سواری، یك گلف و یك قهرمان موتورسواری پردرآمدترین ورزشكاران جهان هستند.
وقتی قهرمان بلامنازع فرمول یك و راننده فراری میشائیل شوماخر بالاخره از گردونه مسابقات بیرون رفت یك ستاره دیگر فرمول یك و رقیب شوماخر صدر جدول پردرآمدترین ها را از آن خود كرد. فرناندو آلونسو هم اكنون در صدر جدول پردرآمدترین ورزشكاران غیر امریكایی قرار دارد در حالی كه درآمد او نصف درآمد ۸۰ میلیون دلاری شوماخر در سال ۲۰۰۶ است.
تا این جا دو نكته قابل توجه می بینیم. اول این كه فوتبال را می توان ورزش شماره یك جهان لقب داد همان طور كه آمارها نشان می دهد. دوم این كه داشتن وجهه مناسب در رسانه ها و مطبوعات، رفتارهای دوستانه و مردم پسند هر چند عامل تاثیرگذار مهمی محسوب نمی شود اما در رده بندی این جدول تاثیر دارد به طور مثال والنتینو روسی قهرمان موتوجی پی دارای این خصوصیات است.
یك نكته مهم دیگر به خصوص در فوتبال این است كه وجهه و عملكرد سابق ورزشكار بیش از دستاوردهای كنونی اش اهمیت پیدا می كند، تمام ۹ فوتبالیست این فهرست ۲۶ ساله مسن هستند و نشان می دهد كه برای به دست آوردن درآمد بیشتر باید زمان بیشتری صرف كرد و بیشتر زحمت كشید.
نقطه ضعف این موضوع هم در این است كه وقتی فوتبالیست از نقطه اوج به سمت فرود می رود و كم كم درخشش خود را از دست می دهد باز هم همه علاقه دارند كه آن ها را در اوج نگه دارند. الساندرو دل پیرو، رونالدو و دیوید بكام از این جمله هستند. هر سه آن ها دیگر در روزهای اوج زندگی حرفه ای خود قرار ندارند اما هنوز در فهرست ثروتمندترین ورزشكاران جهان هستند. نكته مهم این است كه وقتی یكبار ورزشكار مشهور شد باید برای حفظ این شهرت حتی در خارج از میدان از هیچ كوششی دریغ نكند و هر سه ورزشكار ذكر شده در بالا به روشی این شهرت را حفظ می كنند.
دل پیرو دارای ویژگی های اخلاقی خونگرم و آرامی است. رونالدو همیشه لبخند یك پسربچه را به لب دارد و انگار هیچ وقت بزرگ نمی شود و هر روز به نحوی نامش سرزبانهاست حتی اگر به واسطه چاقی اش باشد. بازیكنانی مثل رونالدینیو یا تیری آنری در تیم حرف اول را می زنند، چه در زمین و چه خارج از زمین. دقت كنید كه آنری در لیست مذكور جایگاه نهم را در اختیار دارد و رونالدینیو در مكان دوم ایستاده است.
سه فوتبالیست دیگر فهرست ما عامل موثر دیگری دارند. رومن آبراموویچ، میشائیل بالاك، آندری شوچنكو و جان تری هر سه بازیكنان چلسی و در این فهرست هستند. شكی نیست كه مالك باشگاه چلسی از پولدارترین های ورزش است و همین عامل باعث شد كه این سه بازیكن در فهرست پولدارترین ها قرار گیرند.
شكی نیست كه این سه بازیكن از مهارت های خاصی برخوردارند اما مثل شش فوتبالیست دیگر نه فوق ستاره هستند و نه جایگاه خاصی در تبلیغات عامه پسند دارند، پس می توان دستمزد بالای آن ها را دلیل شهرت آن ها دانست.
سوال مهم این است كه آیا این اعداد و ارقام افزایش پیدا می كند. در ورزش های فردی، شهرت ورزشكار وابسته به رشته ورزشی است. به طور مثال روس ها و ایتالیایی ها به واسطه مسابقات موتورسواری موتوجی پی شناخته می شوند و تا زمانی موتورسواری اش ادامه داشته باشد به كمك حامیان مالی و رسانه ها پولدارتر می شوند.
در ورزش های امریكایی دو نیروی سقف درآمد (در بسكتبال) و مالیات (در بیسبال) جلوی هر نوع افزایش نجومی در دستمزدها را می گیرد. بنابراین هر نوع افزایش ناگهانی باید مورد تایید باشد. (ولی واسطه ها همیشه راهی برای افزایش درآمدها پیدا می كنند)
اما اوضاع در حال تغییر است. آبراموویچ قصد دارد به فوتبال به عنوان یك تجارت معمولی نگاه كند، باشگاه های ایتالیایی و اسپانیایی هم با پس انداز باقی مانده از چند سال اخیر خود ادامه می دهند و باشگاه های انگلیسی تحت اختیار برخی مالكان امریكایی معمولی هستند. (مثل گلیزرز در منچستر یونایتد، جورج ژیلت و تام هیكس در لیورپول، اندی الرنر در آستون ویلا و احتمالاً استن كروئنكه در آرسنال). بنابراین به نظر می رسد كه دوران سبقت گرفتن از یكدیگر در خرید ستاره ها و خرج كردن پول های گزاف به پایان خود نزدیك شده است.
بنابراین بازیكنان باید به دنبال راه هایی خارج از زمین فوتبال برای كسب درآمد بیشتر باشند، با نگاهی به ۹ فوتبالیست حاضر در فهرست پولدارترین ورزشكاران می توان نتیجه گرفت كه تا چندی دیگر اسامی آن ها را نمی بینیم چون یا بالارفتن سن دیگر اجازه بازی به آن ها را نمی دهد و یا دیگر وجهه بین المللی به اندازه كافی ندارند.
مونا گل نبی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید