پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

پیش از آن که بیمار شویم درست خوردن را جدی بگیریم


پیش از آن که بیمار شویم درست خوردن را جدی بگیریم
مردم صبح ها جلوی مغازه ها و سوپرماركت ها صبحانه می خورند. همان جا می ایستند و در حالی كه دارند به كارهایی كه باید بكنند و به جاهایی كه باید بروند، فكر می كنند به كیكی كه خریده اند گاز می زنند.
پزشكان معتقدند صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است و خوب و كامل خوردن آن تا حد زیادی انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز تامین می كند. اما برای مردم خواب آلودی كه صبح ها در حال رفتن به محل كارشان هستند، صبحانه همان یك دانه كیكی است كه سرپایی جلوی سوپر یا مغازه می خورند. ظهرها این اتفاق جلوی ساندویچ فروشی ها و فست فودها می افتد. شاید فقط شب ها است كه سفره در خانواده ایرانی معنای واقعی خودش را پیدا می كند، هرچند اگر سروته غذای شب هم با سفارش پیتزا، هات داگ و ساندویچ چیزبرگری از رستوران نزدیك خانه، هم نیاید.
دوری از سنت ها و پیروی از فرهنگ غذایی مد روز كه وارداتی است، سبب شده یا با اندام های ورم كرده و چاق روبه رو باشیم و یا لاغری را به قیمت ضعف و بی حالی به دست بیاوریم. زمانی در فرهنگ غذایی ما حبوبات جای خودش را داشت.
آش ماش كه مادر بزرگ ها می پختند سرشار از ویتامین ها و به ویژه ویتامین B بود. اما حالا حتی اسم این غذاها را هم نمی دانیم. به بچه ها می گوییم، «پتاژ» اما نمی گوییم پتاژ همان سوپی است كه از قدیم در غذاهای خودمان جای خاصی داشت.
من چه قدر افسوس می خورم كه مردم به جای یك وعده غذای اصلی سفارش پیتزا و ساندویچ می دهند، الویه درست می كنند یا از بیرون آن را می خرند، غافل از این كه سیب زمینی فقط تا ۱۰ دقیقه بعد از پخت، ارزش غذایی دارد و بعد از آن فقط شكم را پر می كند. از طرفی غذاها را محدود كرده ایم به پختن برنج و خورش. آن هم هر شب.
قدیم كجا مردم این قدر برنج می خوردند. برای خیلی از خانواده ها كه فقط سالی یك بار رشته پلوی شب عید بود و بعضی هم هر چند وقت یك بار برنج می خوردند، كه نه با مدام خوردنش كسی این قدر اضافه وزن داشت و نه برای گرفتن رژیم لاغری خود را از خوردن آن محروم می كرد. اگر پیاز و ماست سر سفره نبود، دست به غذا نمی بردند و حالا ما این ها را حذف می كنیم سالاد با سس فراوان درست می كنیم و جای دوغ، نوشابه می خوریم و با جایگزین كردن غذاهای آماده و مد روز خارجی به انواع بیماری ها خوشامد می گوییم و تا مدت ها با عوارضش دست به گریبانیم.
این دید انتقادی به وضعیت تغذیه و نحوه غذاخوردن مردم فقط در گفته های متخصص تغذیه نیست كه نمود دارد، بلكه بسیاری از كارشناسان تغذیه می گویند استفاده بیش از حد از غذاهای آماده (Fast food) شیرینی، قند و شكر و روغن های نامناسب كه میان مردم رایج است، زنگ خطری جدی برای سلامتی آن ها است و فقط اصلاح رفتارها و عادت های غذایی است كه می تواند آن ها را از ابتلا به بسیاری از بیماری ها در امان نگه دارد.
مهری موسی وند
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید