جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

صنعت یهودی سوزی


صنعت یهودی سوزی
هولوكاست یا یهودسوزی بخشی است كه ذهن اندیشمندان و محققین یهودی و غیریهودی را برای مدت چند دهه به خود مشغول داشته است. بر همین اساس محققین بسیاری اعم ازموافق و یا مخالف مدتهاست كه دراین باره طرح بحث می كنند. موافقین براین باورند كه نازی ها در جنگ جهانی دوم اقدام به كشتن شش میلیون یهودی دراتاق های گاز و كوره های آدم سوزی كرده اند، اما در مقابل مخالفین كه از آنها به تجدیدنظرطلبان نیزیاد می شود براین باورند كه ابعاد تحریف و اغراق شده ای ازجمله اتاق های گاز دراین داستان وجود دارد كه باید مجددا مورد بررسی قرارگیرد.
اما در این بین اندیشمندان یهودی دیگری نیز وجود دارند كه به اصل هولوكاست به عنوان یك واقعه معترض نیستند اما این مسئله را سیاسی شده می دانند كه اسراییل ازآن بهره برداری سیاسی می كند و به تعبیر آنها اسراییل با هولوكاست، تجارت می كند.
یكی از این افراد «نورمن فینكل اشتاین» (norman G finkelstein) استاد یهودی دانشگاه دپال در شیكاگو آمریكاست كه اثر حاضر یعنی صنعت هولوكاست (Holocause Industry) را به رشته تحریردرآورده و این اثر در ایران علاوه بر نام اخیر به نام دیگری نیز تحت عنوان «سوداگران فاجعه» ازسوی علاءالدین طباطبایی به فارسی برگردانده شده است.
فینكل اشتاین كه مادرش از بازماندگان اردوگاه های نازی ها به شمار می رود دست به افشاگری در این مورد زده و گفته است كه سازمان های صهیونیستی ازهولوكاست سوءاستفاده می كنند و بستگان وی ازغرامت هایی كه این سازمان ها از مؤسسات مالی و اعتباری اروپا دریافت می كنند تاكنون ۱۰ سنت هم دریافت نكرده اند و آنها را متهم به تجارت با این موضوع واستفاده از آن به عنوان بهانه ای برای سركوب انتقاد از اسراییل كرده است.
وی همچنین درمقدمه كتاب خود می گوید: «این كتاب كالبدشكافی صنعت یهودسوزی و همچنین كیفرخواستی برای به محاكمه كشاندن آن است.»
این استاد دانشگاه آمریكایی می گوید: «بحث من این است كه یهودسوزی درحقیقت بازنمودن ایدئولوژیك از كشتار یهودیان به دست حزب نازی آلمان هیتلری به شمار می آید. همانند دیگر ایدئولوژی ها، این ایدئولوژی نیزهر چند سست و اندك، پیوندی با واقعیت دارد.
وی دراین اثر خود بهره برداری از یهود سوزی را خمیرمایه اصلی بحث خود قرار می دهد و كسانی را كه با استفاده از این فریبكاری اقدام به باج خواهی می كنند مزدورانی توصیف می كند كه با استفاده از به تعبیر وی ظلم به كار رفته علیه یهودیان اقدام به كاسبی می كنند.
اظهارنظر در خصوص این واقعیت ازسوی فینكل استاین سبب گردیده است تا صهیونیسم به یك باره علیه وی برخاسته و او را به یهودستیزی متهم كند و همین امر سبب گردید تا نورمن كتاب دیگری تحت عنوان «فراتر از جرات(Beyond chutzpah) بنویسد كه هنوز این كتاب به فارسی ترجمه نشده است ودر آن به استفاده از یهود ستیزی برای سركوب انتقادها اشاره می كند.
یك بار در اواسط سال ۲۰۰۲ فینكل اشتاین متن آلمانی اثر خود صنعت هولوكاست را در برلین معرفی كرد تا روزنامه نگاران آلمانی سؤالات خود را مطرح كنند. دلیل جنجال مطبوعات نقطه نظرات ستیزجویانه كتاب او بود.
نویسنده قبل از آنكه سرزنش و اعتراض متوجه او شود می گوید: وقتی آنها به من نگاه می كنند تا من از گناه آنان كم كنم ناامید خواهندشد.
وی نگران بود كه نظریاتش ازسوی جناح ریاكار بد تفهیم شود اما خواسته واقعی او این بود كه صنعت هولوكاست را از كاربیندازد. فینكل اشتاین كه برای حریف سیاسی چپ خود آشناست می گوید: این هولوكاست است كه امروزه احساس ضدسامی گری را تشدید می كند. سپس محقق شروع می كند به تكرار تئوری های مورد بحث و جنجال برانگیز خود كه او را ستاره مطبوعات و رسانه ها كرد.
او می گوید: در آمریكا از استیناف وجدانهای ناپاك سوءاستفاده می شودتا سیاست دوستی با اسراییل را توجیه كنند، درباره تعداد كارگران اجباری یهودی عمداً مبالغه شده است تااز آن برای منافع خود سود برند. درباره خود قربانیان تنها پرداخت های (غرامت) آهسته، انجام می شودتا دوبرابر وصول شود. داستان هولوكاست به گونه ای دیگر تحریف می شود.
هنگامی هم كه اعتراضات برعلیه او شدت می یابد او با كتابش خود را مشغول می كندو تن صدای یكنواخت او تغییر نمی كند او می گوید: ماباید با یكدیگر صادق باشیم.من مخالفت هایی را به رسمیت می شناسم كه انسان بتواند وارد آن شود.
او سودجویی های ناشی از هولوكاست رایادآوری می كند، خود نیز آن را این روزها با فروش كتابش تجربه كرده است. انتقاد او با حمله به انتشارات یهودی ها آمریكایی، به تئوریهای دسیسه آمیز ضدسامی گری كمك می كند او این انتقاد را رد می كند. فینكل اشتاین می گوید: من به خاطر پدر و مادرم و صداقت تاریخ در اینجا هستم.
جارو جنجال های مطبوعات آلمان پیرامون فینكل اشتاین یادآور مواردی هستند كه چهارسال پیش در مورد نویسنده آمریكایی«دانیل گلدهاگن» و كتاب وی تحت عنوان «مأمور آماده به خدمت هیتلر» اتفاق افتاد.
با وجوداین، بحث ها و اظهارنظرها كمی باعث تعجب است وكتاب جنجال برانگیز صنعت هولوكاست هنوز هم به شدت مورد انتقاد قرارمی گیرد. ازاین رو فینكل اشتاین نسبت به فهم مردم آلمان و یهودیان دیگرنقاط جهان در زمینه صحت سیاسی كتاب خود جوابگو می باشد.
كتاب«صنعت یهودی سوزی» اثر «نورمن فینكل اشتاین» با ترجمه «سوسن سلیم زاده» ازسوی سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۱۸۰ صفحه و شمارگان ۲۰۰۰ نسخه منتشر شده است.
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید