جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آغاز تمرینات لوشامپیونه در هیاهوی نقل و انتقالات


آغاز تمرینات لوشامپیونه در هیاهوی نقل و انتقالات
سخن از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی در میان نیست بلكه تا همین چند سال پیش و با وجود اینكه سنت اتی ین از عظمت و شكوه افسانه ای خود دور افتاده بود،بازهم حضور در ورزشگاه جفری گیشار و سبزپوش شدن برای بسیاری از بازیكنان، افتخارآمیز جلوه می كرد؛ در حالی كه اینك بازیكنانی كه با همین تیم صاحب اسم و رسم شده و آنهایی كه غوره نشده در پی مویز شدن هستند، با قهر و دعوا و جنجال های رسانه ای، پیراهن سبز را از تن درآورده و به گوشه ای پرتاب می كنند!
● دورنمای تاریك فصل آینده
سنت اتی ین پس از پشت سر نهادن فصلی ناموفق و قبول ۸ شكست در ورزشگاه همیشه جوشان «جفری گیشار» و قرار گرفتن در مقام نازلیازدهمی، اینك و در شرایطی كه «لوران روسیه» یكی از قدیمی های سبزپوش را به عنوان مربی برگزیده است، برای آغاز فصل تازه از حال و هوای خوبی برخوردار نیست.
سنت اتی ین در طول فصل گذشته به ویژه در نیم فصل دوم از ناهماهنگی فكری، روحی و تاكتیكی برآمده از اختلاف نظر میان مدیران اجرایی و فنی با یكدیگر و با بازیكنان رنج می برد و آن وابستگی اسطوره ای سبزپوش بودن در روابط آنها مشاهده نمی شد.
در تعطیلات زمستانی «فردریك پیكیون» مهاجم خوب این تیم كه مورد توجه لیون قرار داشت، در پی جدا شدن از سبزها بود كه با مخالفت شدید سران باشگاه (با توجه به رقابت دشمن گونه میان ۲ تیم) روبرو شد و سرانجام پس از اینكه از حضور در تمرینات سر باز زد، با حرف و حدیث های فراوان به عضویت موناكو درآمد.
شیوه برخورد پیكیون در نوع خود (با توجه به سوابق سنت اتی ین) بی سابقه بود و درنهایت به شكسته شدن حرمت و احترام میان بازیكنان و بالادستی ها انجامید.این تیم در تمام نیم فصل دوم از آرامش روحی و هماهنگی تاكتیكی محروم بود و بسیاری از قدیمی ها از جمله «ژولین سابله» كاپیتان باسابقه و عنصری كه از سبزها جداناشدنی می نمود، ناراحتی و اعتراض خود را نسبت به سران تیم و ضعف های فنی بروز دادند تا جایی كه «سابله» در چند بازی آخر به ویژه در دربی با لیون كه به شكست سنگین سبزها منجر شد، از روی نیمكت كار را دنبال می كرد.
پس از پایان فصل، سران تیم در نخستین اقدام، «لوران روسیه» بازیكن دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ میلادی سنت اتی ین كه چند سال به عنوان مربی در كنار تیم بود را به عنوان نفر اول گروه فنی انتخاب كردند. با آمدن «روسیه» (بازیكن سابق این تیم) و شناختی كه او از این تیم داشت، به نظر می رسید اوضاع و احوال به سوی آرامش برود و او بتواند برای فصل بعد تیمیهماهنگ و مقتدر را جمع و جور كند. «روسیه» در آغاز كار، برنامه های تاكتیكی خود را بر حفظ استخوان بندی تیم فصل قبل و حضور چند بازیكن تازه در نقاط مختلف زمین ذكر كرد.
او در اولین اقدام بر ماندن چند بازیكن اصلی و محوری تیم مانند «سابله» در نقش یك هافبك دفاعی تیم«زومانا كامارا» مدافع مركزی و مستحكم سبزها و همچنین مهاجم جوان و آینده داری به نام «باخه گومیس» كه در نیم فصل دوم با درخشش فراوان و به ثمر رساندن ۱۰ گل جای خالی پیكیون را پر كرده بود، اصرار می ورزید.
در این میان سابله كه كمتر كسی تصور می كرد به غیر از جفری گیشار در جای دیگری فوتبال خود را ادامه داده و به پایان برساند، به طور رسمی از جدایی و رفتنسخن گفت و پس از چند هفته حرف و حدیث به عضویت لانس درآمد تا سال های پایانی عمر فوتبال خود را با «گای رو» سپری كند.البته دست اندركاران سنت اتی ین هم دست به كار شدند و «روسیه» چند بازیكن از جمله هافبك یونانی، تاولاریدیس و یك مهاجم آینده دار به نام «پایه» را بهجفری گیشار آورد اما فكر نمی كرد ۲ عنصر بسیار مهم در شكل گیری برنامه هایش یعنی كامارا و گومیس هم پای خود را در یك كفش كرده و با وجود قراردادهای طولانی، تقاضای رضایتنامه و رفتن از سنت تی ین را داشته باشند.
● تجربه دردسرآفرین «پیكیون»
هنگامی كه از چند روز پیش سنت اتی ین مانند ۱۱ باشگاه دیگر تمرینات خود را برای فصل تازه لوشامپیونه آغاز كرد، طرفداران تیم توانستند از نزدیك چهره بازیكنان تازه وارد به جفری گیشار را مشاهده كنند اما در عوض متوجه شدند كامارا و گومیس در جمع تمرین كننده ها دیده نمی شوند.
درواقع این ۲ بازیكن در پی حرف و حدیث های قبلی مبنی بر ترك سنت اتی ین صبح همان روز با حاضر شدن در دفتر باشگاه عدم رضایت خود را از ماندن در جمع سبزها به اطلاع مدیران رسانده بودند.كامارا كه به شدت موردتوجه پاری سن ژرمن قرار دارد، گفت: «حرفی كه می زنم و تصمیمی كه می گیرم، برگشت ناپذیر است. من با شخص «لوران روسیه» هیچ مخالفتی ندارم اما نمی خواهم با مربی كنار بیایم كه در پایان فصل رفتنی باشد.
می خواهم در تیمی بازی كنم كه از ثبات خوبی برخوردار باشد.»از طرف دیگر گومیس كه او نیز همانند كامارا از سوی «روسیه» انتقال ناپذیر اعلام شده همچون كامارا به طور جدی از رفتن حرف می زند و در پی آن است با تكرار تجربه پیكیون، یعنی حاضر نشدن در تمرینات و به راه انداختن سر و صدا و هیاهوی خبری، حرف خود را بر كرسی نشانده و سنت اتی ین را ترك كند.روسیه گفت: «كامارا و گومیس با سنت اتی ین قرارداد طولانی دارند و هیچ جایی نمی توانند بروند. من روی حضور آنها حساب باز كرده ام.»
به نظر می رسد رفتار پیكیون و تسلیم شدن سران تیم مقابل او، به عنوان یك نمونه موفق، اینك در اختیار كامارا و گومیس قرار دارد و این ۲ تلاش می كنند تا وقتینقل و انتقالات فوتبال فرانسه تمام نشده ،با ایجاد خلل در برنامه های «لوران روسیه»سنت اتی ین را ترك كنند و در این راه به گفته خود تا مرحله رویارویی با مدیران هم پیش خواهند رفت.
از طرف دیگر سرمربی سبزها گفت: «كامارا و گومیس بازیكنان سنت اتی ین هستند و با ما قرارداد دارند و ما نیز برای نگه داشتن آنها تا هرجا لازم باشد ،می رویم.»البته «لوران روسیه» حق دارد. او روی این ۲ بازیكن حساب باز كرده است و می داند با رفتن آنها برنامه های تاكتیكی به هم می خورد اما این را هم می داند كه نگه داشتن بازیكنی كه دلش با تیم نیست چه ضررهایی به بار می آورد.
«روسیه» تا آنجا روی كامارا حساب كرده است كه گفت در فصل آینده او كاپیتان تیم خواهد بود.درواقع با رفتن سابله و با وجود حضور چند بازیكن قدیمی، «روسیه» برای حفظ «كامارا» بازوبند كاپیتانی را برای او درنظر گرفته است اما در مورد اینكه چنین افتخاری بتواند مدافع مركزی و خوب سبزها را از وسوسه رفتن بازدارد، نمی توان اظهارنظر كرد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید