چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چگونه می‌توان از فناوری اطلاعات برای انجام تحقیق بهره گرفت؟


چگونه می‌توان از فناوری اطلاعات برای انجام تحقیق بهره گرفت؟
در نگاه اول ممكن است انجام تحقیقات در موضوع موردنظر، كار دشواری به نظر برسد، ممكن است مجبور شوید فایل‌ها و مقالات بسیاری را در كامپیوتر ذخیره كرده و در مواقع لزوم آنها را مورد استفاده قراردهید.
اما در این مقاله به روش‌هایی اشاره می‌كنیم كه به شما امكان می‌دهند تا بتوانید حجم انبوه اطلاعات خود را مدیریت كنید. این موارد عبارتند از: فهرست الكترونیكی مقالات (eTOC)، سرویس‌های ارسال خودكار خلاصه مقالات، مطالب ارزیابی شده، مدیریت فهرست مراجع، لیست مراجع موضوعی و لیست آدرس‌های پست‌الكترونیكی افرادی كه به موضوع موردنظر شما علاقمند هستند. (eLists)
● فهرست الكترونیكی مقالات (eTOC)
این فهرست به شكل یك نامه الكترونیكی خودكار از سوی مجله موردنظر شما ارسال می‌شود و حاوی فهرست مقالات این مجله است. اغلب مجلات این سرویس را به صورت رایگان ارائه می‌كنند. این فهرست الكترونیكی به شما كمك می‌كند تا مطالب موردنظر خود را برگزینید و از آخرین و جدیدترین مطالب در زمینه موضوع موردنظر خود مطلع شوید. برای آگاهی از چگونگی عضویت در این سرویس، به وب‌سایت مجله موردنظر خود مراجعه كنید تا دستور‌العمل‌های لازم را دریافت كنید.
● سرویس‌های ارسال خودكار خلاصه مقالات
این سرویس، به صورت خودكار، خلاصه جدیدترین مقالات منتشر شده مجلات موردنظر شما را در اختیارتان قرار می‌دهد. اغلب این سرویس‌ها به شكل رایگان هستند.
● مطالب ارزیابی شده
این مطالب شامل مقالات مستدلی هستند كه در خصوص موضوعات مختلف توسط گروه‌ها و یا افراد بسیار مجرب مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این قبیل مطالب به صورت رایگان در اینترنت موجودند.
● مدیریت فهرست مراجع / لیست مراجع
شما می‌توانید شیوه خاص مدیریت مراجع را خودتان ایجاد كنید. فرضاً می‌توانـید مـقالاتی را كه توسـط برنامه واژه‌پرداز Word ایجاد شده‌اند، مقالاتی كه در پست‌الكترونیكی شما قرار دارند، مقالاتی كه با قالب PDF و html هستند و همچنین مقالات چاپی كه در كمد اتاقتان قرار دارند را دسته‌بندی كرده و در جایی ذخیره كنید. فرضاً مقالات PDF و اسناد Microsoft Word را برحسب موضوع در كـامپیوتر ذخیره كـرده و مقـالات چاپی را كه نسخه‌های الكترونیكی آنها را در اختیار ندارید، در پوشه‌ای نگهداری كنید.
در ضمن می‌توانید لیست مراجع متعددی را برای موضوعات مختلف ایجاد كنید؛ در نتیجـه هر گاه به دنبال اطلاعات خاصی در مورد موضوعات مختلف هستید، یك لیست از پیش آماده شده در اختیار دارید كه می‌توانید آن را بررسی كنید. همچنین می‌توانید فهرستی از مقالات موردنظر را به همراه آدرس اینترنتی آنها در كامپیوترتان ذخیره كنید تا در مواقع لازم به راحتی به آن مقالات دسترسی یابید. بدین منظور می‌توانید از برنامه Endnote بهره گیرید.
eList به لیست آدرس پست‌الكترونیكی افرادی با علاقمندی‌های یكسان اطلاق می‌شود. این لیـست‌ها به افراد امكان می‌دهـند تا در صورت لزوم با یكدیگر به گفت‌وگو بپردازند. فرضاً اگر یك سوال علمی داشته باشید و به سرعت به پاسخ آن نیاز داشته باشید، می‌توانید سوال خود را به یك لیست پستی ارسال كرده و جواب آن را به سرعت دریافت كنید.
● نحوه انجام كار
بهتر است همیشه از فهرست الكترونیكی مقالات و سرویس‌های ارسال خلاصه مقالات استفاده كنید تا در جریان آخرین اخبار و موضوعات مربوطه باشید. هنگامی كه سوالی برایتان پیش آمد، ابتدا مطالب ارزیابی شده‌ای را كه در فایل‌های خود سازماندهی كرده‌اید،‌ بررسی كنید. اگر این كار به شما كمكی نكرد،‌ از لیست مراجع خود بهره گیرید، اما اگر زمان كافی در اختیار نداشتید، سوال خود را به لیست‌های پستی ارسال كنید تا پاسخ آن را دریافت كنید.
مترجم: فرناز رجبی مهر
منبع : وب ایران


همچنین مشاهده کنید