جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


قصه آدم های تاریخی در بستری جنایی - معمایی


قصه آدم های تاریخی در بستری جنایی - معمایی
● با فرهاد توحیدی نویسنده «یک مشت پر عقاب»
فرهاد توحیدی از نویسندگان با تجربه یی است که چناچه شرایط و امکانات مهیا باشد، در دو رسانه سینما و تلویزیون نتایج قابل قبولی از نوشته های او حاصل خواهد شد. اخیراً سریال ۹۰ قسمتی «سلام» به سرپرستی او از شبکه ۵ در حال پخش است. وی در حقیقت یک گروه نویسنده را سرپرستی می کند اما آنچه در این سریال بیشتر مد نظر است، بعد معنوی آن است که به مناسبت سال پیامبر اکرم(ص) این معنا در لایه های زیرین داستان نهفته است. با وجود این، نمی توان آن را سریال خوش ساختی به حساب آورد و این کاستی را به یک نفر خاص نسبت داد.
از این گذشته توحیدی اکنون چندین کار را در دست دارد و اخیراً سریالی با عنوان « یک مشت پر عقاب » به نویسندگی او و کارگردانی اصغر هاشمی و با تهیه کنندگی سیما فیلم به پایان رسیده است. در این سریال بازیگرانی چون رضا کیانیان، حامد بهداد و...نقش آفرینی می کنند. « یک مشت پر عقاب » را می توان سریالی تاریخی - جنایی به حساب آورد. با فرهاد توحیدی درباره این سریال به گفت وگو نشسته ایم ؛ تا آنجا که می دانم « یک مشت پر عقاب » یک کار تاریخی است.
▪ این نوشته در ابتدا برای خود شما از چه جذابیتی برخوردار بود؟
خب طبعاً ما بچه های نسل انقلاب هستیم و خودمان در جریان آن بودیم، علاقه من هم از اینجا شروع می شود، چون ما انقلاب را تجربه کردیم. با این همه، نمی دانم قصه ازکجا آمده است.یک موقع است که آدم می بیند قصه از ابتدا وجود دارد.
▪ زمان قصه برمی گردد به سال های ۵۷-۵۶ یعنی اوج انقلاب، آیا دلیل خاصی داشتید؟
قصه راجع به خانواده یی است که ظاهراً در آن خودکشی رخ می دهد و همه به نوعی در پی یافتن دلیل این خودکشی هستند. در واقع پس زمینه انقلاب و ماجراهای انقلابی در قصه شکل می گیرد.
▪ در این قصه آیا قهرمان اصلی هم دارید ؟
بله. قهرمان اصلی ما جوانی است فارغ التحصیل شرکت نفت. او یک سرباز وظیفه است که برای آموزش افسری در ارتش فعالیت دارد. مخاطبان از طریق این جوان با رویکردها و ماجراهای انقلابی آشنا می شوند.
▪ حتماً برای آن جنبه از قصه که بعد تاریخی اش پررنگ تر است، از منابع زیادی استفاده کردید؟
خب مسلم است که خاطرات ما برای پخش از تلویزیون کفایت نمی کند، بنابراین از منابع متعددی استفاده کردیم. مثلاً مجلدهای زیادی از روزنامه کیهان و اطلاعات است که به شکل کتبی از آنها استفاده
کرده ایم ؛خاطرات اعلم، خاطرات هایزر، خاطرات سولیوان و تاریخ شفاهی انقلاب که اکنون در دانشگاه هاروارد تدریس می شود و در آن با آدم ها و شخصیت های سیاسی مهمی مصاحبه شده است که در رژیم گذشته سیاستمدار بودند.
▪ درباره وقایع انقلاب سال ۵۷ سریال های زیادی ساخته شده است مثل «شب چراغ» و مجموعه های دیگر. شما از کدام منظر به انقلاب نگاه کردید؟
ما در این سریال به نوعی به روابط پرداختیم اما گرهی در این روابط است. قصه ما هم به روابط فیمابین ایران و امریکا می پردازد. در واقع از طریق آن خودکشی که گفتیم وارد داستان می شویم و داستان تقریباً از این روابط شکل می گیرد.
▪ آیا فکر می کنید این نگاه جنبه مثبت دارد یا منفی؟
فکر می کنم بهتر است اول سریال دیده شود.
▪ در « یک مشت پر عقاب» روابط بین آدم ها هم را نشان می دهید ؟
ببینید من هیچ وقت با قطعیت قضاوت نمی کنم. بله، « یک مشت پر عقاب » قصه آدم ها است اما مایه های سیاسی هم دارد.
▪ قصه سریال هم جنبه تاریخی دارد، هم جنایی - معمایی. در داستان شما چند روایت در وجود دارد؟
این سریال در واقع سکانس به سکانس نوشته شده است اما باید دید در عمل به چه شکل درآمده است. مطمئناً تمام جزئیات انقلاب را نمی توانستیم در قاب بسته تلویزیون نشان دهیم چرا که امکانات ما محدود است.
البته لوکیشن ها هم قابل دسترسی نیستند و از لحاظ مالی توان تهیه لوکیشن های مربوط به آن دوره بسیار سخت است.
بله، برای لوکیشن های آن دوره و مکان هایی که این حوادث اتفاق می افتد، دچار مشکل بودیم. در هر حال سعی کردیم با توجه به فیلمنامه، آنها را کم رنگ تر یا پررنگ تر ببینیم. مثلاً خانه ها بخشی از فضاهای تاریخی ما هستند که چندان امکان بازسازی آنها را نداشتیم
▪ آیا از ابتدا قرار بود که اصغر هاشمی کارگردانی این کار را به عهده بگیرد ؟
بله، ما خودمان آقای هاشمی را انتخاب کردیم و قرار شد با ایشان کار کنیم و همان طور که می دانید تجربه مشترک سریال «آپارتمان» را هم پشت سر داشتیم و حالا این تجربه دوباره تکرار شده است.
▪ اصغر هاشمی معتقد بود که فاز سوم کار ریتم کندتری دارد، آیا شما هم این طور فکر می کنید ؟
خب چون فاز سوم درونی تر می شود، طبیعتاً ریتم کند تری را می طلبد.
▪ «درونی تر می شود» یعنی چه ؟
یعنی اینکه به درونیات افراد، حوادث، آدم ها و درگیری ها و تعامل درونی این شخصیت ها می پردازد و به همین خاطر درونی تر است.
مریم درستانی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید