پنج شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ / Thursday, 24 January, 2019

تخت سلیمان تکاب مجموعه ای پررمز و راز


تخت سلیمان تکاب مجموعه ای پررمز و راز
تخت سلیمان و مجموعه آثار باستانی آن یكی از مهم ترین و مشهورترین مراكز تاریخ و تمدن كشور ایران است.
مجموعه آثار تاریخی تخت سلیمان كه در كوهستان های غرب كشور و در محل بسیار مصفا و خوش آب و هوایی قرار گرفته، در زمان های قدیم دارای موقعیت سوق الجیشی حساس بوده است. بقایای مجموعه بر روی جبهه ای از سنگ در ۴۸ كیلومتری شمال شرق تكاب قرار گرفته در میان انبوهی از آثار طبیعی و مصنوعی مانند دریاچه ها، آبگرم ها، قبور كهنسال و ابنیه تاریخی دیگر احاطه شده است.
تخت سلیمان در زمان های پیش از تاریخ و دوران هخامنشی و اشكانی و ساسانی معبر شاهراه های عمده بود كه از طرف همدان به طرف ارمنستان و آسیای صغیر رفته و از لحاظ لشكركشی نیز اهمیت فوق العاده ای داشته و این مكان محل تلاقی و برخورد اقوام مختلف بوده است.
تخت سلیمان امروزی باقیمانده قلعه و آثار بزرگ و عمارات مخصوص برای سكونت موبدان بوده است كه در زمان اشكانیان و ساسانیان در نهایت آبادی و اوج قدرت بوده و در نتیجه حمله رومیان و تاخت وتاز اقوام عرب و مغول ویران شده و آثار تمدن آن از بین رفته است.
آتشكده آذرگشنسب كه در دوران اسلامی به تخت سلیمان شهرت یافت از وسیع ترین مجموعه بناهای ساسانی است كه تاكنون شناسایی و از زیرخاك بیرون آورده شده است. از گذشته های دور شرایط مناسب دره سرسبز و چشمه های همیشه جوشانش برای زندگی بسیار مناسب بوده است و خیلی زود مورد سكونت قرار گرفته و در دوره خسرو اول ساسانی (انوشیروان) با انتقال آتش مقدس از شیز قدیم (تقریباً ناحیه ای در جنوب دریاچه ارومیه) این منطقه بر اهمیت آن افزوده شد.
آتشكده آذرگشنسب كه آتشكده پادشاهان و سرداران بوده موقعیت جنگجویان را حفظ می كرده و به عنوان نماد وحدت كشور از احترام بالایی برخوردار بوده است به طوری كه بعد از پادشاهی اشخاصی از خاندان ساسانی آنها پیاده به این محل آمده و ضمن زیارت، تاج شاهی را بر سر می گذاشتند.
نخستین صحنه ای كه در روبه رو شدن با این مجموعه بی نظیر چشم را خیره می كند حصار عظیم دوره ساسانی است كه با ظاهری تدافعی به طول ۱‎/۱۲۰ كیلومتر و عرض حدوداً ۳‎/۸۰ متر به شكل بیضی، تمام مجموعه و دریاچه مقدس را احاطه كرده است.
در حالی كه هسته اصلی دیوارها از لاشه سنگ و ملات ساروج است پوشش بیرونی حصار را سنگ های بزرگ حجاری شده زینت بخشیده اند.
این حصار ۱۳ متر ارتفاع دارد و سالم ترین قسمت باقیمانده آن در جبهه غربی و جنوب غربی كه بخشی از آن به تازگی به شكل اولیه مرمت شده است.
حصار مربوطه دارای ۳۸ برج به صورت قوس در جبهه بیرونی بوده و دارای دو دروازه است. دروازه جنوب شرقی به علت زیبایی حجارهای بالای طاق و نیز آسیب ناچیز از اهمیت بیشتری برخوردار است.
آتشكده آذرگشنسب در ضلع شمالی دریاچه قرار گرفته و دارای نمایی چهارطاقی است كه درون آن محراب آتش قرار گرفته و راهروهای مخصوص مراسم عبادی اطرافش را فراگرفته اند.
جایی كه موبدان در حالی كه سرودهای مقدس اوستا را زمزمه می كردند در كنار آتشدان دهان خود را با پارچه ای می بستند تا با نفس خود آن را آلوده نسازند و دستكش به دست چوب های از قبل پاك شده را با انبر روی آتش قرار می دادند.
در سمت راست چهارطاقی دومین اتاق مهم این آتشكده یعنی «یزشن ـ گاه» قرار گرفته است كه در آن آتش را وقتی برای نیایش در معرض دید نبود، شعله ور حفظ می كردند.
در ضلع شمال غربی، ایوان بلند و شكوهمند ساسانی معروف به ایوان خسرو كه از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده قرار دارد كه تنها دیوارهای باقی مانده هنوز به عنوان شاخص این مجموعه تلقی می شود.
این ایوان بلند كه برای اقامت پادشاهان ساسانی در زمان اجرای مراسم زیارت آتشكده آذرگشنسب، بار عام احداث شده است و به احتمال زیاد تاریخ ساخت آن مربوط به خسرو اول معروف به انوشیروان است.
از برخی تاریخ نویسان و جغرافیدانان دنیای قدیم در مورد شكوه، تزئینات سقف و ملزومات اشرافی بویژه تخت جواهرنشان سلطنتی طاقدیس این ایوان شاهی یادداشت هایی باقی مانده كه گویای توجه خاص شاهان ساسانی به رونق و شكوه این مكان مذهبی ـ سیاسی است.
تخت طاقدیس كه برحسب قرار گرفتن خورشید قابل چرخش و تنظیم بوده جنسی از عاج و چوب ساج و سایبانی از نقره و طلا داشته كه طاقی از طلا و لاجورد كه آسمان را با كواكب به تصویر می كشیده آن را دربرمی گرفته است.
همچنین باید به تالار ستون دار كه كاربرد آن هنوز قطعی نشده و به مقوله یك آتشكده دیگر یا كاخ قلمداد شده اشاره كرد. یكی از معابد شناسایی شده در تخت سلیمان تالاری است كه در ضلع شرقی آتشكده آذرگشنسب قرار دارد به دلیل تشابه سبك معماری احتمالاً مكانی بوده برای ستایش ایزد بانوی آب (آناهیتا) در اوستا «ایدوسیور آناهیته» چشمه ای است كه از كوهی افسانه ای «هوكیئویه» می جوشد. این روایت می تواند نشانگر اهمیت انتخاب این محل برای استقرار جایگاه مقدس طی هزاران سال و بخصوص در دوران ساسانی باشد.
تقریباً در قسمت جنوبی قلعه دریاچه زیبایی به شكل بیضی نامنظم به طول ۱۲۰ و به عرض ۸۰ متر و عمق ۴۵ تا ۶۵ متر پر از آب وجود دارد.
مسأله جالب توجه درباره این دریاچه این است كه این دریاچه هیچ وقت سرریز نمی شود و اگر جلوی جریان آب را نیز باز كنند از حجم آب كاسته نمی شود به همین خاطر دریاچه تخت سلیمان را دریاچه سحرآمیزی می دانند كه دارای ناشناخته های بسیاری بوده و بررسی ها و پژوهش های هدفمند را می طلبد.
با وجود این قلعه با عظمت تكاب در سال ۶۲۴ میلادی به واسطه حمله ارتش روم و شكست سپاهانیان خسرو دوم (پرویز) مورد غارت وتخریب و بی حرمتی واقع و از اعتبار آن كاسته شد و دیگر هرگز رونق پیشین را نیافت تا این كه در دوره ایلخانان مغول، آباقاخان با انجام تعمیرات وسیع و احداث بناهای جدید به روی شالوده بناهای ساسانی از این مكان به عنوان تفرجگاه و شكارگاه خود استفاده كرد و بعد از ایلخانان مغول این مكان به صورت شهرك كم اهمیتی با مشاغل متنوع تا قرن ۱۱ هـ.ق به حیات خود ادامه داد و تا زمانی كه هیأت آلمانی به سرپرستی رودلف ناومان در سال ۱۹۶۰ نخستین گمانه ها را در این محل آغاز كردند متروك ماند.
بعد از به ثبت رسیدن مجموعه ساسانی تخت سلیمان تكاب به عنوان چهارمین اثر ایرانی در فهرست آثار جهانی از سوی سازمان یونسكو تلاش هائی جهت آشكار شدن رازهای سر به مهر این مجموعه آغاز شده كه هنوز هم بی وقفه ادامه دارد. در نتیجه در این كاوش ها و حفاری ها قسمت های مختلف این مجموعه شناسایی و مداركی به دست آمد كه نشان می دهد پس از مرگ آباقاخان، بناهای كاخ شكار مجموعه نیز تخریب و بلافاصله در اواخر همان دوره مجموعه تخت سلیمان به شهركی تبدیل می شود كه بناهای عام المنفعه آن همچون بازار، مسجد، حمام، كارگاه های صنعتی و حتی تعدادی از منازل مسكونی با مصالح كاخ شكار آباقاخان در اطراف دروازه شمالی و قبرستان ساكنان شهرك مذكور در قسمت بیرونی مجموعه شكل گرفته است.
اما در خصوص این مجموعه توجه به دو نكته ضروری است اول این كه در جغرافیای تاریخی ایران، شهر شیز از پایتخت های بزرگ آذربایجان است كه بعدها مركز بزرگ آتشكده عظیم شهر یاران ساسانی گردید و در ادبیات فارسی نام این آتشكده فراوان دیده می شود در اهمیت و توجه به آن نوشته اند كه سلاطین ساسانی برای بزرگداشت این جایگاه مقدس پای پیاده از تیسفون به زیارت این آتشكده آمده و در برابر آن زانو زده و اظهار عبودیت می كرده اند و اما نكته دوم این كه نظر به این كه علمای باستان شناسان و علاقه مندان به آثار تاریخی پیوسته در جست وجو و تفحص برای پیدا كردن مكان اصلی این آتشكده بوده و از روی اسناد و نوشته های پیشینیان مخصوصاً متون پهلوی و اوستا كنجكاوی نموده اند. بعضی محل این آتشكده را در نزدیك دریاچه ارومیه و برخی در شهر شیز دانسته اند كه تا پیش از حفاری این مطلب همچنان مكتوم و مورد بحث مانده بود.
حتی در فهرستی كه از آتشكده های زمان ساسانی به دست مورخین اسلامی تهیه و تنظیم شده محل آتشكده اعظم شهریاران ساسانی را در دو نقطه مثبت نوشته اند یكی شهر شیز و دیگری در محل تخت سلیمان است. اسكلت آتشكده بزرگ ساسانی پس از گذشت قرن ها، اختلاف كلی بین شیز و تخت سلیمان را برطرف كرده و روشن می سازد كه شهر شیز همان تخت سلیمان امروزی است كه مركز بزرگ ترین آتشكده زمان ساسانی بوده است و این امر اهمیت كاوش های علمی در تخت سلیمان را آشكار می كند.
مجموعه تخت سلیمان تكاب با مناظر و مواهب طبیعی خود و اطراف آن همچون تابلوی كم نظیری است كه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می كند. آب های معدنی و نقاط دیدنی و كوهستان های سبز و خرم اطراف این مجموعه، از عوامل بسیار مهم جذب هر توریست و جهانگردی است.


منبع : روزنامه ایران

مطالب مرتبط

برخورد با نسخ خطی نیازمند وسیع نگری

۱. نسخ خطی و تمدن گذشته
نسخ خطی موجود در ایران بخش ارزشمند و میراثی گران بها از تمدن عظیم و ماندگار جهان اسلام در سده های گذشته است. ایرانیان در طول سده های نخست هجری و به همان ترتیب در طول قرون بعد گام های بسزایی در برپایی و غنای تمدنی برداشتند كه امروزه در مقیاس بین المللی با عنوان تمدن جهان اسلام شناخته می شود و آبخشور بسیاری از تغییر و تحولات رشد یافته تمدن كنونی مغرب زمین است. نقطه اوج این تمدن قرون میانی هجری است كه از سوی شرق شناسان دوران «رنسانس اسلامی» نامیده شده و ایرانیان از آن دوران قریب ۶۰۰ نام در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی را به خود اختصاص داده اند. بدیهی است یكی از عمده ترین و اساسی ترین راه های انتقال علم و دانش در آن عصر، همانند امروز «كتاب» بوده است، با این تفاوت كه در قرون گذشته هنوز ماشین جایگزین هنر دست نشده بود. بدین ترتیب آن چه از این میراث گران بها در ایران باقی مانده بخشی قابل توجه از یك میراث عظیم تر است كه امروز بی هیچ گفت و گویی جنبه جهانی یافته است و این همه ضرورت حفظ و نگهداری و بازنگری در نحوه برخورد با این میراث را در داخل ایران افزون می كند.یكی از نخستین نكاتی كه در مواجهه با نسخ خطی مطرح می شود، بحث درباره جنبه های مختلف ارزش این آثار اعم از تاریخی، هنری و تكنیكی است. نسخ خطی در واقع اسناد و گنجینه هایی از دانش كهن و تحول آن به شمار می روند و نیز بیان گر سیر تحول و تكامل صنعت و هنر در ساحت كتاب. متاسفانه در طول تاریخ بسیاری از این كتب به دلایلی همچون جنگ، تهاجم، غارت، آتش سوزی و نظایر آن از میان رفته اند. اما همین میزان كه باقی مانده؛ مهم ترین و نخستین ماخذ و منابع نقد و بررسی علوم مختلف _ بویژه علوم انسانی _ هستند و در بعضی حوزه ها همچون تاریخ و ادبیات، سنگ بنای هر تحقیق و پژوهش تازه ای به شمار می روند. ضمن آن كه تدوین و طرح سیر تكاملی علوم مختلف مثل فسلفه، سیاست و پزشكی جز با تكیه بر متون كهن مسیر نیست. بر این اساس تصحیح،‌ چاپ و معرفی این بخش از «میراث مكتوب» تمدن ایران، كاری لازم و بایسته است كه خوشبختانه در طول سال های اخیر این مهم بتدریج جامه عمل پوشیده است و در این رابطه باید به خصوص از «دفتر نشر میراث مكتوب» یاد كرد كه طی چند سال گذشته نسخ خطی بسیاری را در حوزه های مختلف علمی با تصحیح انتقادی اهل فن، به دست چاپ سپرده است. دسترسی اهل تحقیق به نسخ و اسناد خطی قدیمی همواره یكی از مشكلات پژوهشگران این حوزه هاست بخصوص در مواری كه متون كهن در مراكز غیر فرهنگی حفظ و نگهداری می شوند، كه این مورد اگر چه اندك است با این حال ذهنیت غیر فرهنگی حاكم بر آن سازمان ها، موجب دشواری دسترسی و یا حتی عدم دسترسی پژوهشگران به متون مورد نیاز خود در داخل و خارج كشور می شود. تا آن جا كه به كتابخانه ها و مراكز فرهنگی مربوط می شود، جمع آوری اسناد و نسخ تاریخی پراكنده و «باز تولید» آنها، رایانه ای كردن مشخصات نسخ خطی، تهیه عكس،‌میكروفیلم و CD در دسترس آسان تر و سریع تر محققان به متون كهن نقش بسزایی دارد.
۲. نسخ خطی و مردم
جلب مشاركت و اعتماد مردم برای این كه اسناد تاریخی و خانوادگی خود را جهت مرمت و آفت زدایی و حفظ آنها در اختیار سازمان های مربوطه و به طور اخص در اختیار سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران قرار دهند، از اقدامات مهم و شایسته، در رابطه با موضوع حفظ و نگهداری اسناد و نسخ كهن است. خوشبختانه در طول سال های اخیر اقدامات متعددی در راستای ضد عفونی، مرمت و حفظ اسناد و فرمان های تاریخی خانواده ها با محترم شمردن مالكیت آنها صورت گرفته است كه از جمله آخرین اقدامات قابل تقدیر، اعلام واگذاری رایگان صندوق امانات اسناد و نسخ خطی است. تاكنون مجموعه هایی نفیس از اسناد و مدارك قدیمی در اختیار خانواده ها به صورت داوطلبانه تحویل سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران شده است.
۳. نسخ خطی آرشیوهای علمی
دیگر از موضوعات قابل اشاره در مورد متون قدیمی و كهن، موضوع ارتباط با مراكز آرشیوی اسناد و نسخ خطی مشابه در خارج از كشور و به ویژه كشورهای همسایه جهت مبادله تجربیات و اطلاعات یكدیگر و از همه مهم تر استفاده محققان داخل و خارج كشور از اسناد و متون مورد نیازشان است. سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران، كتابخانه و مركز اسناد و نسخ خطی مجلس شورای اسلامی، كتابخانه ملك، كتابخانه آیت اله مرعشی نجفی و دیگر مراكز و كتابخانه هایی كه به طور مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع آرشیو و نگهداری اسناد و نسخ قدیمی سر و كار دارند، در حقیقت بنا به ماهیت مسئولیت و خدماتی كه بر عهده آنان است جنبه بین المللی و نه صرفا داخلی و ملی دارند و از نظر استفاده محققان و پژوهشگران از این اسناد، مخاطبان آنها جهانی می باشند. به این ترتیب موضوع ارتباط میان این مراكز و سازمان ها در سراسر جهان با یكدیگر و مبادله تجربیات، داشته ها، ارایه خدمات به پژوهشگران و رفع موانع مشكلات موجود بر سر راه محققان اهمیت بسزایی دارد.۴. نسخ خطی و مالكیت
اما یكی از مباحث جدی و بسیار بحث برانگیز در مورد نسخ خطی، مساله مالكیت این نسخ و بحث های حقوقی پیرامون مالكیت این آثار است. گفت و گو بر سر این كه آیا نسخ خطی می توانند مالكیت خصوصی داشته باشند و آزادانه و بدور از ممنوعیت های دولتی به معرض مبادله گذاشته شوند یا خیر، هنوز سرانجام قطعی و قانع كننده ای نیافته است. این گفت و گوها تاكنون موافقان و مخالفان بسیاری داشته و طرحی كه اخیرا در رابطه با مالكیت شخصی این آثار تقدیم مجلس شورای اسلامی گردید، به گسترده تر و جدی تر شدن بحث ها و گفت و گوها انجامیده است. نخستین نكته ای كه پیش از وارد شدن به این بحث ها و سنجش نظرات موافقان و مخالفان طرح رسمیت بخشیدن به مالكیت خصوصی نسخ خطی، می باید به آن پرداخت، ارایه یك تعریف ماهوی از نوع و جایگاه نسخ خطی در آثار فرهنگی است؛ اسناد و نسخ خطی در كنار دیگر، آثار و مواریث بر جای مانده از گذشته و جزو میراث ملی هر كشوری محسوب می شوند و این میراث ملی خود بخشی از میراث فرهنگ و تمدن بشری به شمار می آید و به تمامی افراد بشر تعلق دارد. ضمن آن كه وقتی مجموعه ای از آثار را «ملی» می نامیم، این عنوان به لحاظ حقوقی به این معنا خواهد بود كه آثار مورد نظر به «مردم» تعلق دارند و نه صرفا به «دولت». در غیر این صورت می باید «آثار ملی» را «آثار دولتی» بنامیم و مالكیت آنها را تماما به دولت واگذار كنیم. لذا نام گذاری آثار فرهنگی گذشته تحت عنوان آثار ملی به طور عمده به این معنا خواهد بود كه این آثار به مردم یك كشور تعلق دارند و در حقیقت دولت _ ضمن آن كه می توان مالك بخشی از آنها باشد _ به نمایندگی از مردم، مسئولیت حفظ و نگهداری این آثار را به عنوان آثار ملی و بشری، از طریق سازمان های مسئول دولتی بر عهده دارد. گذشته از این، وقتی به ارزش های متعدد تاریخی، هنری و فرهنگی این آثار به طور اعم توجه كنیم، خواهیم دید كه بزرگ ترین و اساسی ترین وظیفه مردم و دولت یك كشور در مواجهه با آثار ملی خود، حفظ و نگهداری آن آثار است به عبارت دیگر تا آنجا كه به ارزش واقعی (و نه تجاری) این آثار مربوط می شود، مهم ترین نكته «حفظ» آنها برای نسل های آتی است و این كه آثار در «كجا» و توسط «چه كسی» حفظ شوند، در مرتبه بعدی اهمیت قرار دارند. البته چه بهتر كه آثار ملی و تاریخی هر ملت و قومی توسط همان مردم و در سرزمین اصلی آنها حفظ شود اما از آنجایی كه در شرایط كنونی چنین امكانی در هیچ نقطه ای از جهان وجود ندارد، بنابراین حفظ و نگهداری آثار كهن و از جمله اسناد و نسخ خطی بیشترین اهمیت را می یابد تا محل نگهداری آنها و شاید لازم به ذكر نباشد كه مناسب ترین مكان از نظر امكانات بهترین محل حفظ آنهاست. از سوی دیگر، طبیعی است كه جمع آوری، شناخت و حفاظت اسناد و متون كهن توسط سازمان های دولتی و پایان بخشیدن به قاچاق نسخ خطی به خارج از كشور به تنهایی با دشواری های گوناگونی رو به روست و از همین رو انجام این كار نیاز به جلب مشاركت ملی و بین المللی دارد. بهترین راه حل برای جلب مشاركت مردم و صاحبان اسناد و نسخ خطی معرفی، ثبت، حفظ این آثار و مهم تر از همه خاتمه دادن به خرید و فروش غیر رسمی و قاچاق نسخ خطی به خارج از كشور و نیز جلوگیری از نگه داشتن آثار خطی قدیمی در شرایط نامناسب فیزیكی، تاسیس یك مركز رسمی دولتی است تا صاحبان اسناد و نسخ خطی بعد از ثبت آثارشان در سازمان های مربوط، آزادانه در آن مركز تحت نظارت كارشناسان رسمی دولتی آثار خود را مبادله كنند. همچنین اجازه خروج این آثار از كشور هم با مركز مورد نظر باشد. در چنین شرایطی تنها اشخاص علاقه مند و سازمان هایی كه مسئول جمع آوری و حفظ متون و اسناد كهن می باشند، به تهیه این آثار دست خواهند یازید و طبیعی است كه آنها بر حسب علاقه یا مسئولیت، در نگهداری و حفاظت این آثار بسیار كوشاتر از بسیاری از صاحبان فعلی آثار مورد نظر باشند. بدون تردید در این حالت با وجود آزادی قانونی مالكیت و مبادله این آثار و ارزش گذاری واقعی آنها، دیگر لزومی برای خرید و فروش پنهانی و قاچاق نسخ و اسناد قدیمی به خارج از كشور و بهره برداری فرصت طلبانه دلالان و خریداران بیگانه باقی نمی ماند. در عین حال تاسیس یك مركز رسمی دولتی برای ارزیابی و ارزش گذاری اسناد و نسخ نفیس، به بازار جاعلان نسخ خطی و سازندگان اسناد و نسخ جعلی و قلابی خاتمه می بخشد و از اتلاف سرمایه های علاقه مندان به جمع آوری این آثار و بروز هرج و مرج در میان آثار مورد اشاره كه موانعی را بر سر راه محققان پدید می آورد، جلوگیری خواهند كرد.

وبگردی
ماجرای عجیب رزمایش قطع اینترنت !
ماجرای عجیب رزمایش قطع اینترنت ! - خبرها حاکی از آن است که رزمایش قطع اینترنت از سوی سازمان پدافند غیر عامل طراحی و مدیریت شده است. اما سازمان پدافند غیر عامل این موضوع را تکذیب کرده است.
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی
دوربین مخفی ساختمان لواسان داماد شمخانی و فاطمه حسینی - همه چیز درباره ساخت و ساز فاطمه حسینی، داماد شمخانی و داماد صفدرحسینی | سر کشیدن دوربین مخفی شهرداد به ساختمان های آقازاده ها در لواسان! | پخش اختصاصی از صفحه آپارات آوانت
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی
ماجرای دختربازی اسلامی از زبان رحیم پورازغدی - رحیم پورازغدی در مراسمی که با موضوع فجای مجازی بود،گفت: دختر خانم چادری یک عکس آنچنانی از خودش گذاشته و نوشته زن نباید قربانی نگاه شهوت مردانه بشه، بعد پسره زیر پستش نوشته"ما رایت الا جمیلا"
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم.
ما به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. - رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: ما در نظام جمهوری اسلامی به نمایندگی از امام زمان (عج) و به نمایندگی از خدا در امور مردم دخالت می کنیم. اگر فردی در زمان طاغوت در زندان بود، حبسش از مجازات اخروی او کم نمی کرد اما امروز اگر این تحمل کیفر یا قصاص و شلاق و دیگر احکام توسط حکام اسلامی و شرعی انجام می شوند یکی از آثار اخروی آن برای محکومان این است که این مجازات در آخرت از آنها برداشته می شود
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم
جزئیاتی از منشا بوی بد تهران / فیلم - بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند.
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ
کلیپ جنجالی مهدی یراحی در باره جنگ / پاره سنگ - مهدی یراحی، خواننده ای که اخیرا موزیک ویدئوی جدید و اعتراضی خود با نام «پاره سنگ» را منتشر کرده است، از طرف برخی رسانه ها و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی هنری مورد انتقاد قرار گرفته و شایعه هایی درباره ممنوع الفعالیت شدن یراحی به دلیل این ویدئو کلیپ و همچنین پوشیدن لباس کارگران گروه ملی در حمایت از مردم اهواز در کنسرت 6 دی ماه خود مطرح شده است. یراحی از جمله خواننده هایی است که همیشه نسبت به اتفاقات…
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان !
اهمیت فیلم صحنه دار و مرگ 10 انسان ! - گویا تلخی پخش فیلم صحنه دار، بیش از مرگ ۱۰ نفر است. درست همانطور که مسئله حجاب برای خیلی‎ها مهم تر از معیشت مردم است.
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی !
آقازاده شورای عالی انقلاب فرهنگی ! - انقلاب فرهنگی از این بالاتر که فرزند عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در آمریکا تابعیت بگیرد و از آنجا برای ایرانیان سبک زندگی تدریس بکند؟
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان!
رقص گروهی دختران دانشگاه الزهرا در حضور آقایان! - ویدئویی عجیب از حرکات موزون گروهی دختران در دانشگاه الزهرا درحالی در فضای مجازی در حال انتشار است که مردان نیز در این مراسم حضور دارند!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.