چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بوفالو هرگز خسته نمی شود


بوفالو هرگز خسته نمی شود
در فصلی پرزحمت و بسیارسخت برای چلسی، اسی ین از مقاوم ترین مردان این تیم بود و حتی جای كاپیتان تری را در قلب خط دفاعی پركرد.
سال ها عابدی په له مظهر و نماد فوتبال غنا بود و درهمان سال ها امثال آنتونی یبوا هم در آن كشور و بهتر بگوییم در لیگ های اروپایی می درخشیدند و برای غنا شهرت و اعتبار به ارمغان می آوردند. نسل فعلی فوتبال غنا نیز خالی از ستاره نیست و استفان اپیا كه مدتی در ایتالیا و حتی یوونتوس بازی می كرد و سپس به لیگ تركیه رفت، نمونه خوبی است و بازوبند كاپیتانی تیم ملی را نیز بردست می بسته است، اما از هر دیدگاهی به موضوع نگاه كنیم، عنوان و لقب ستاره فعلی فوتبال غنا به مایكل اسی ین یعنی مردی می رسد كه او را بوفالو نامیده اند و در تیم پرستاره چلسی، برای خودش ستاره ای است.در فصل پردردسر گذشته كه چلسی بابت مصدومیت شدید و غیبت طولانی چندستاره اش رنج زیادی برد و از این طریق امثال چك، تری، روبن و جوكول را مدتها از میدان دور دید، دیدیه دروگبا و سپس فرانك لمپارد بهترین های چلسی نشان دادند و اولی با سیلاب گلزنی هایش پس از گریستیانو رونالدوی پرتغالی از منچستر یونایتد دومین بازیكن برتر فصل نیز شناخته شد، اما شكی نیست كه «حاضرترین و زحمتكش ترین بازیكن» چلسی در همان فصل درحضور ۲ بازیكن فوق و سایرین، مایكل اسی ین بود. مرد ۲۴ ساله ای كه آن قدر می دود و پرتلاش است كه به باور نمی آید و چه دردوره حضورش در المپیك لیون فرانسه و چه در دو سالی كه در استمفورد بریج حضور داشته، همیشه یك سرباز صدیق و بی ادعا و جنگنده ای بسیارمحكم نشان داده و هرگز خسته نشده است.
● تلاش و دوندگی
مصدومیت طولانی مدت «كاپیتان جان تری» باعث شد در مقاطعی پرشمار از فصل گذشته و بارها و بارها اسی ین را در جای او و در قلب خط دفاعی آبی پوشان لندن ببینیم و با این كه وی اشتباهاتی نیز دراین پست غیرتخصصی داشت، اما هیچكس نمی توانست منكر آثار حضور و تلاش و دوندگی بی وقفه وی باشد. مهمترین و پرسروصداترین اشتباه اسی ین گلی بود كه در آخرین دقایق بازی با ردینگ به اشتباه در دروازه خودی جای داد و باعث شد مردان خوزه موری نیو برد ۱-۲ را با تساوی ۲-۲ عوض كنند و ۲ امتیاز بسیارحساس از دست شان بپرد و امتیازاتی از همین دست بود كه مقام قهرمانی لیگ انگلیس را درنهایت از مشت چلسی خارج كرد و به دست منچستر یونایتد رساند.
با این حال از ارادت این مربی خبرساز پرتغالی به شاگرد سرسخت غنایی اش ذره ای هم كاسته نشده و هرجا كه نفر كم آورده و در تیمش احساس كمبودی كرده، از «اسی ین» سود جسته است و او را مهره ای یافته كه قادر است در هر پستی در خطوط دفاعی و میانی انجام وظیفه و نیازها را برآورده كند. این در حالی است كه پست تخصصی اسی ین همیشه هافبك وسط دفاعی بوده و این محلی است كه او در آن تبلور یافته است.
شیء ای بخت برگشته
حسن دیگر «اسی ین» مهارت توأمان او دركارهای تدافعی و تهاجمی است و وقتی جلو می رود، شوت های مدهش او می تواند هردروازه و سنگری را فروریزد. نمونه آن در بازی رفت چلسی - آرسنال در فصل گذشته لیگ برتر انگلیس بود كه تیم موری نیو می رفت آن را ۰-۱ واگذاركند و ركورد ۳ سال شكست ناپذیری اش در استمفورد بریج را ازدست بدهد، اما در دقیقه ۸۴ اسی ین به حركت درآمد و از فاصله حدود ۳۰ متری برتوپ كوبید و این شیء بخت برگشته تبدیل به گلوله ای از آتش شد و صفیركشان از ینس لمن دروازه بان برجسته و آلمانی آرسنال گذر كرد و مماس با تیر عمودی دروازه بر تور بوسه زد و گل تساوی چلسی را موجب و باعث حفظ ركورد بی شكستی یارانش در لندن در مسابقات لیگ انگلیس شد.ضرری كه به چلسی بابت حضورهای پرشمار و اجباری اسی ین در قلب خط دفاعی این تیم وارد می شد، منحصر شدن حضور او به كارهای دفاعی و كاهش یافتن حوزه و حیطه عمل او به سمت جلو بود و به تبع آن شوت هایی از آن دست كه برشمردیم، كمتر از جانب اسی ین نواخته شد و او حتی براساس نیازهای تیم مجبور شد در دفاع راست هم بازی كند، حال آن كه اگر هر كس سر جای خودش بود و این قدر مصدوم در اردوی چلسی وجود نمی داشت، آن گاه اسی ین بیشتر و بهتر می توانست در هافبك وسط قرار گیرد و به تبع آن گذارش بیشتر به سمت جلو بیفتد و بیشتر شوتزنی و گلزنی كند.
او رفتنی نیست
و باز جای تعجب ندارد كه با این اوصاف مربیان سایر تیم های حاضر در لیگ برتر انگلیس به موری نیو به خاطر داشتن شاگردی این چنین فوق العاده رشك ببرند و آرزو كنند كه ای كاش آنها نیز چنین بازیكنی را در اختیار داشتند ولی حتی تصور جذب او نیز یك باور و ایده ناپخته و ساده لوحانه است زیرا نه تنها چلسی حاضر نیست بوفالو را به هیچ قیمتی از دست بدهد، بلكه خود او نیز این باشگاه احیا شده و متمول لندنی را بسیار دوست می دارد و در همین راستا قراردادش را هم چندی پیش با چلسی به مدت ۵ سال دیگر تمدید كرد و با این حساب و با احتساب مدت باقی مانده از قرارداد قبلی اش، زودتر از ۲۰۱۲ از جمع آبی پوشان خارج نخواهد شد.وسعت عمل و تنوع كاری اسی ین به گونه ای است كه او حتی در پست هافبك راست هم به كار گرفته شده است تا موری نیو بتواند سایر مهره های دلخواهش را به كار گیرد. وقتی موری نیو اصرار بر استفاده از لمپارد و بالاك (یا میكل) در مركز خط میانی داشته و روبن را در بال چپ قرار داده، مجبور شده است اسی ین را به سمت راست بفرستد اما او در این مكان غریبه نیز خوب كار كرده است. همسو با كم اثر و كم پیداشدن «كلود ماكله له»ی فرانسوی در مركز خط میانی چلسی و ایجاد این باور كه میكل ۲۰ ساله و نیجریه ای می تواند هم كارهای دفاعی او را انجام بدهد و هم در امور تهاجمی و بازیسازی به سمت جلو موفق تر از هافبك دفاعی سابق رئال مادرید عمل كند، اسی ین نیز صاحب وظایفی تازه و جدید شده و این هم از نكات جالب و اتفاقات بدیعی بود كه طی فصل پرماجرای گذشته در استمفورد بریج لندن شكل گرفت.
او پای پس نمی گذارد
فرض این است كه برای فصل بعد هم موری نیو اولویت را برای پست هافبك وسط و محوری چلسی به میكل خواهد داد و اگر به این نتیجه برسد كه گزینه تازه ای برای هافبك راست خواهد داشت، در آن صورت اسی ین را در كنار میكل خواهد كاشت و لمپارد به سمت چپ منتقل خواهد شد و جا و راه برای ابراز وجود بیشتر این هافبك پرتوان در مركز خط میانی بازتر خواهد شد.هرچه هست انتظار نداشته باشید كه اسی ین از همه این مسئولیت ها و حالات جدید و قدیمی و متنوع فرار كند و از میدان پای پس بكشد. او پس از چند سال بازی در اروپا كاملاً با آنجا وفق یافته و از هر جهت برای نبرد آماده است. شاید بزرگترین حسن فوتبال غنا و تیمی كه وارد ایران شده است می توانست همراهی بازیكنانی مثل اسی ین باشد. بازیگرانی كه آن قدر خسته اند كه پس از یك فصل طولانی حضور در فوتبال اروپا ترجیح می دهند در تعطیلات اندك تابستانی باز در مسابقات حاضر نباشند و مقداری استراحت كنند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید