پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

برای تیری آنری که به بارسا پیوست


برای تیری آنری که به بارسا پیوست
او را اندكی بعد از شرارت هایش در مونت كارلو و هنگام اشك ریختن برای قطعی شدن نخستین قهرمانی فرانسه در جام جهانی به یاد می آوریم. پسر متولد «لیس اولیس» همان زمان تفاوت های خود را با سایرین آشكار كرد.
موضوع فقط در سرعت یا آن چهره سرد و بی تفاوت خلاصه نمی شد. او فاكتوری داشت كه حسرت سایرین را برمی انگیخت؛ یادگیری اصولی فوتبال. خانواده «تی تی» با اینكه ورزشكار حرفه ای نبودند اما به اصول پایه ورزش و به خصوص فوتبال پایبند نشان می دادند. به همین خاطر عموی آنری خیلی زود تصمیم گرفت نام برادرزاده اش را در مدارس معروف فوتبال ثبت نام كند.
برای آنری كوچك فضای پاریس بیش از حد غریب به نظر می رسید.
او در یكی از مناطق حومه پایتخت به دنیا آمده بود، با این حال ساده تر از اهالی جنوبی ترین نقاط فرانسه، روزگار سپری می كرد. حضور در اولین تیم محلی چندان بی دردسر نبود. آنری تا زمان نوجوانی نمی دانست واقعاً می خواهد فوتبالیست شود یا اینكه در حال اتلاف وقت است. سال ها گذشت. كم كم شم گلزنی تیه ری افزایش یافت و سرانجام با اولین پیشنهاد موناكو دنیا به كام او شیرین شد.
پرنده اقبال روی شانه های آنری نشست. قرار نبود دست تقدیر او و ونگر را جایی غیر از لندن با هم آشنا كند. مربی فرانسوی از موناكو جدا شد تا تیه ری در خط حمله قرمز و سفیدهای كم طرفدار قرار بگیرد. هنگامی كه آنری در چند مسابقه گل نزد، غرولند هواداران به اوج رسید. آنها جوان پراستعداد، مغرور و گل نزن را نمی خواستند. حضور فردی كه هر هفته در جلسات ویژه بین رؤسا و پادشاه «مونت كارلو» حضور یابد و پس از هر گل بر پیراهن باشگاه بوسه بزند، قابل تحمل تر به نظر می رسید. آنری چنین شخصیتی نداشت.
تنهایی جوان فرانسوی در دل آن جمع مشهود بود تا اینكه یك روز از خواب برخاست و چمدان هایش را به مقصد تورین بست. در یووه چندان خوش نگذشت. او موفق نشد توانایی هایش را نشان دهد. علت، نامعلوم اعلام شد.
شاید جو سنگین فوتبال ایتالیا، ناآشنایی با سبك فوتبال د فاعی و عدم دلواپسی در جمع مهاجمان همیشه مضطرب، ناكامی در سرزمین چكمه ای را رقم زد. آنری برای اولین بار در طول عمر خود احساس را به عقل ترجیح داد و بدون اینكه حتی یك عكس یادگاری با هواداران یووه برجای بگذارد، تورین را ترك كرد. می گفتند آنری چگونه می تواند یك تیم مناسب بیابد؟ سؤال آنها، كاملاً منطقی به نظر می رسید. ونگر پروفسور مأب به این پرسش پاسخ داد.
استعدادیاب بزرگ فرانسوی «تی تی» را قطعه جدانشدنی پازل موفقیت آتی آرسنال قلمداد می كرد. روند امضای قرارداد با آرسنال خیلی سریع طی شد. سرمربی لندنی ها با آب و تاب پدیده جدید فوتبال دنیا را معرفی كرد؛ او تیه ری آنری است كه با گل هایش آرسنال را به سمت كسب جام های بزرگ پیش خواهد برد!ونگر وعده داد اما هواداران عملاً چیزی مشاهده نكردند. یك بازی، ۲ بازی، ۱۰ بازی و... جوان فرانسوی فقط در بازی ها حضور داشت.
ثابت كردن این موضوع كه آنری به زودی گل خواهد زد، كار دشواری بود. كم كم سرو صدای دوستداران آرسنال هم بلند شد. آنها هنگام پا به توپ شدن آنری، فریاد اعتراض سر می دادند و اینگونه قلب سرد «تی تی» را خالی از امید كردند.
جدایی بهترین راه چاره محسوب می شد اما «استاد ونگر» در اوج استیصال آنری او را به گوشه ای فراخواند و گفت: «من مطمئن هستم به زودی دروازه حریفان را گلباران خواهی كرد. تا فرا رسیدن آن روز باشكوه صبر كن!» جوان فرانسوی حتی با این كلمات نیز روحیه گذشته را به دست نیاورد.
«جوانی بیش از حد»طرفداران آرسنال در توصیف ناكامی آنری از چنین جمله ای استفاده می كردند. سكونشینان هایبری، آنلكا را می پسندیدند، نه بازیكن سردرگمی به نام آنری! به هر حال در یك روز خوب، ورق برگشت. تی تی، تاتی تاتی كنان فاصله نیمكت ذخیره ها تا میدان را پیمود و پس از گلزنی مانند جنتلمن ها دوید و فریاد زد! قصه او و آرسنال از ملودرام به رومانتیك تبدیل شد.
جواب بی مهری های هواداران آرسنال، گل های زیبا و به جوش و خروش واداشتن طرفداران بود. تیه ری با آن مدل موی ساده، بچگانه اما جالب توجه خود، بیرون از مستطیل سبز هم هواداران خاصی یافت. یكی از این افراد، همسر آینده اش نام داشت، با این حال آنری هنوز كاملاً دلربایی نكرده بود. به نظر سكونشینان هایبری این كار چگونه امكان پذیر می شد؟ گلزنی مقابل منچستریونایتد. آنری همیشه درانجام كارهای خارق العاده استاد نشان می داد و اوج هنر خود را در بازی فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ مقابل شیاطین سرخ نشان داد.
«چگونه گل زدم؟ توپ را از همتیمی هایم دریافت كردم. به یاد دارم در محاصره اروین و گری نویل بودم. به یكباره تصمیم گرفتم با یك چرخش سریع خود را روبروی دروازه بان قرار دهم. به این منظور توپ را از روی زمین بلند كردم، یك روپایی زدم، سپس چرخیدم و قبل از فرود توپ به زمین با قدرت تمام شوت زدم.
تصور نمی كردم بارتز در دفع توپ عاجز نشان دهد اما نتوانست ضربه مرا مهار كند.»چهارچوب دروازه قهرمان زودهنگام آن فصل فوتبال جزیره لرزید و قلب آنری نیز به طپش درآمد. پاسخ طعنه هواداران آرسنال كه می گفتند آنری هرگز گل نخواهد زد، خلق زیباترین صحنه فصل فوتبال انگلستان بود.
جوایز پشت جوایز! تی تی مانند بچه مدرسه ای های خجالتی به این سمت و آن سمت برده می شد و عكس یادگاری می انداخت. خونسردی حسرت برانگیز او حتی هنگام سخنرانی به عنوان مرد سال انگلستان تو ذوق می زد. او خیلی سرد و بی عاطفه فقط ونگر را لایق ستایش دانست و با اكراه از همتیمی هایش یاد كرد.
هواداران هم كه شاید اصلاً نقشی نداشتند!این ناسپاسی در جریان انتخاب مرد سال فوتبال جهان و اروپا گریبان او را گرفت و مانع شد تا او بالاتر از زیدان در رتبه اول جای بگیرد. نامیده شدن به عنوان دومین بازیكن برتر سال فوتبال دنیا هم نمی توانست دستاورد كمی باشد.« ونگر » در جمع ستایشگران او، نفر اول نام داشت.
او سنگ خود را به سینه می زد؛ من، آنری را كشف كردم! خب تا حدودی راست می گفت. ستاره فرانسوی در بازگشت مجدد به پاریس حاشیه سازی را نیز آموخت اما نقاب خونسردی كه همواره به چهره داشت اجازه تندروی را نمی داد. نمی توانید تصور كنید مطبوعات انگلستان بابت عدم شكار صحنه ملاقات او و همسرش چه زجری كشیدند. خوب یا بد، تیه ری آنری چنین شخصیتی داشت!
تی تی در عرصه ملی ناكامی بزرگی چون حذف در دور اول رقابت های جام جهانی ۲۰۰۲ را تجربه كرد اما افتخارات عرصه باشگاهی تمامی نداشت. او در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ ، ۴۲ گل زد و ۲۳ بار همتیمی هایش را در موقعیت گلزنی قرار داد.
شنیدن خبر انتخاب آنری به عنوان مرد سال فوتبال انگلستان تكراری ترین اتفاق ممكن به نظر می رسید؛ درست مانند ناكامی قهرمان سابق جهان و اروپا در عرصه ملی! ونگر به ستاره خود می نازید و شاگرد مطیع نیز هرگز به پیشنهاد سایر تیم ها فكر نمی كرد. جمله نغز آنری را به یاد دارید؟ «تیم بزرگی به نام بارسا خواهان به خدمت گیری من است و از این بابت احساس غرور می كنم. با احترام پیشنهاد آنها را رد خواهم كرد!»
چند سال بعد این جملات را از آنری شنیدیم: «بارسلونا یكی از بزرگترین باشگاه های دنیا به حساب می آید. خوشحالم كه می توانم لباس آبی و اناری های كاتالونیا را بپوشم!» این تغییر ۱۸۰ درجه ای تنها از یك فوتبالیست بی عاطفه و بدون احساس به نام آنری برمی آید. او اكنون در بارسا رؤیاهای رنگی را جست و جو می كند.
زندگی پرفراز و نشیب تی تی را با یك اتفاق خاص به یاد می آوریم. آراگونز، سرمربی عجیب و غریب اسپانیا در یكی از تمرینات خطاب به خوزه آنتونیو ری یز، بازیكن وقت آرسنال توصیه كرد در باشگاهش از آنری سیاهپوست دوری كند!
توهین های نژادی او، صدای فیفا را هم درآورد. آنری آرام اعتراض كرد و همین صبوری خاص چنان در آراگونز بی منطق تأثیر گذاشت كه او مجبور شد با هواپیمای اختصاصی به لندن رفته و از آنری عذرخواهی كند. دومین نكته عجیب زندگی او به نوع رابطه اش با رسانه های گروهی برمی گردد. آنری سخنور توانایی نیست و به این خاطر كمتر مصاحبه می كند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید