شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

استراتژی فنی نینجاها


استراتژی فنی نینجاها
تکنیک‌های اساسی را می‌توان به سه شاخه وسیع و اصلی، تقسیم‌بندی نمود. ای هن جوتسو Taihen Jutsu شامل کلیه روش‌های حرکات فیزیکی انفرادی از جمله افتادن (با انداختن خود)، غلطیدن، جست زدن و خیز برداشتن و نیز روش‌های خاص راه رفتن که ویژه نینجوتسو و منحصربه‌فرد می‌باشند.
داکن تای جونسنو Daken tai jutsu شمل ضربات دست، پا (لگد) و مشت و نیز تکنیک‌های مسدود نمودن (یا بلوکه نمودن مسیر ضربه - م) نینجا که سیستم مبارزه غیرمسلحانه می‌باشد، می‌گردد.
جو نای جوتسو Jutasijutsu روش چنگ‌گیری و گلاویز شدن برای انداختن، مسدود کردن مسیر تنفسی، گرفتن و نگاه داشتن و گریز و رهائی از چنگ دیگران می‌باشد.
شرایط واقعی حفاظت از خود، چه جنگ با یک حیوان درنده باشد، چه مبارزه با یک انسان دیگر، و یا سالم ماندن به دنبا افتادن از یک ماشین در حال حرکت، همواره مجموعه‌ای (رشته‌مانند) از لحظات آتی هستند، که ما بدن و ذهن خود را با یک سری نیروهای خارجی درگیر ساخته و مرتبط می‌نمائیم. به همین دلیل، طیف وسیع تمرین‌های نین جوتسو، تکامل یافته‌اند تا روش‌هائی را برای مقابله و برخورد با هر شرایطی، گردد.
انسانی که تنها مشت‌زنی یاد گرفته باشد، در صورت برخورد با شرایطی که مهارت‌ها مشت‌زنی او بی‌تأثیر یا نامناسب باشد. طبعاً دچار مشکل خواهد شد. فردی که متخصص گرفتن (حریف به هنگام مبارزه) است هنگام رویاروئی با حریفی که خود را از دسترس او دور نگاه می‌دارد و یا با ضربه وارد می‌سازد، مأیوس خواهد شد.
کارآئی حقیقی در حفاظت از خود، نتیجه ترکیبی از مهارت‌های فیزیکی است و طبعاً نمی‌تواند ناشی از پدیده محدود و خطرناک کسب یک مهارت خاص باشد یعنی محدود شدن تنها به یک تکنیک شما باید در تلاش‌ فراگیری تکنیک‌ها و فنون‌ها متنوع نین جوتسو به مهارت برسید.
او کمی (ukemi) یا تکنیک‌های زمین زدن سبک نیتجونسو که در مراحل ابتدائی در سطح وسیع و به‌طور مداوم بر روی آنها تمرین می‌شود، تا هنرآموز با ویژگی‌های طبیعی بدن خود آشنا گردد و حالتی از نرمی و قابلیت تحرک سریع در او ایجاد گردد. از حرکاتی مانند غلطیدن (غلطت زدن) و معلق زدن و سقوط ناگهانی برای سازش (بدن) و تطابق با شرایط محیط، در مواردی که نینجا مجبور به زمین گیر شدن در اثر افتادن، سقوط در اثر ضربه، یا زمین خوردن بر اثر حمله حریف و یا حتی به وسیله عوامل طبیعی گردد. استفاده می‌شود.
از طریق ایجاد احساس عدم مقاومت پذیرش شرایط پیش‌آمده و اراده برای استفاده از شرایط به نفع خودمان، اجازه داده می‌شود، تا ذهن و بدن در جهت دفاع موفقیت‌آمیز از خود هدایت گردند.
تکنیک‌های اساسی اصلی تای هن جونسو اوکمی شامل روش‌های حرکتی فیزیکی می‌گردند، به صورتی که به نینجا اجازه می‌دهد به‌گونه‌ای حرکت کند یا زمین بخورد که (بدن) خود را با شرایط حمله (حریف) وفق دهد و هرگز خود آسیب نبیند.
تکنیک‌های اساسی مجموعه از اعمال فیزیکی یک نینجا فوق‌العاده می‌باشد که با ترمینات و ممارست توانسته است اندام بدن خود را تقویت کرده و در خدمت خود قرار دهد تا هیچ چیز او را شکست ندهد چه از نظر روحی و چه از نظر فیزیکی، در دروس پایه‌ای سبک تین جوتسو به هنرجویان آموزش می‌دهند که شکست باید انرژی خفته تو را بیدار کند. هنرجو باید بیاموزد طناب در ضعیف‌ترین نقطه پاره می‌شود استراتژی فنون یک نینجا به وی این اجازه را می‌دهد تا بتوان استعدادهای نهفته خود را کشف کرده و از آن در راه خدمتگذاری استفاده نماید استراتژی یک نینجای واقعی تکیه بر (آموزش، قدرت، فروتنی) می‌باشد.
متأسفانه دیده شده مربیان فلاپی با عناوین گوناگون و فریب‌دهنده سعی در گمراهی اذهان عمومی و سرپوش گذاشتن تخلفات خود با عناوین نینجا با تین جوتسو دارند. ولی حقیقت نباید فراموش شود اصل هویت یک نینجای واقعی ایمان و اعتقاد نسبت به آئین و مقررات سبک و به‌خصوص مربی خویش است. امروز متأسفانه لقب‌ها به مانند آدامس ما بین افراد جابجا می‌شود. انشاءالله روزی به آن خواهیم رسید به یک فرهنگ سالم رزمی و معنای واقعی هنرجو بودن را درک خواهیم کرد.
تا امیدی مرگ نینجاست - احترام نمره عشق است.
انتظار بزرگترین سلاح نینجاست
نینجا شمشیر بست در میان خیزران
برداشتی از کتاب (نینجا از حقیقت تا اسطوره): تألیف و گردآوری اکبر فرجی
بنیانگذار و مؤسس بوجین
کان دوجو نینجا
جمهوری اسلامی ایران.
منبع : مجله‌رزم‌آور


همچنین مشاهده کنید