پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آبیدال در جنگ با اولاس


آبیدال در جنگ با اولاس
به دنبال رفتن اسی ین و دیارا در سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به چلسی و رئال مادرید، اینك نوبت به آبیدال، مدافع راست باارزش و ملی پوش فرانسوی لیون رسیده تا با گام نهادن در جای پای آنها و جنگ و گریز با اولاس، راهی بارسا شود.
● پس از اسی ین و دیارا، نوبت به آبیدال رسید
اریك آبیدال، مدافع راست تیم ملی فرانسه و لیون از جمله بازیكنانی است كه باشگاه های بزرگ اروپا از جمله آرسنال و بارسا در پی جذب او هستند كه در این میان به نظر می رسد كاتالان ها بیش از بقیه برای جدا كردن او از قهرمانی ۶ دوره فرانسه، تلاش و جدیت به خرج می دهند و آبیدال نیز نسبت به حضور در لالیگا و پوشیدن پیراهن بارسا، علاقه زیادی دارد.
در سال ۲۰۰۶ هنگامی كه تیم ملی فرانسه خود را برای بازی با اسلواكی آماده می كرد، سخن از جدا شدن آبیدال مطرح بود كه دست اندركاران لیون به ویژه اولاس با چنین اقدامی مخالفت می كردند.مدافع چپ تیم ملی فرانسه، همان زمان و به گونه ای صریح، اولاس و هولیه را خطاب قرار داد: «این من هستم كه درباره سرنوشتم تصمیم می گیرم» و اینك با گذشت مدتی از این حرف ها باز هم بحث رفتن آبیدال به طور جدی در میان است و به نظر می رسد این بار هم ملی پوش لیون، جدی و استوار، قرار است نسبت به آینده اش تصمیم بگیرد.
از یك سو بارسا، برای كشاندن آبیدال به نوكمپ با علاقه مندی فراوان وارد عمل شده است و از طرف دیگر لیون نمی خواهد ۲ عنصر اصلی سمت چپ خود مالودا و آبیدال را یك جا از دست بدهد، به همین خاطر برای نگه داشتن مدافع ملی پوش خود، حاضر است حقوق و مزایای او را بالا ببرد.اولاس می گوید: «اریك برای ما ارزش زیادی دارد و برای حفظ او از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم كرد .»
در اینكه آبیدال در برنامه های تاكتیكی لیون، جایگاه خاصی دارد تردیدی نیست اما اگر بارسا با رقم ۲۲ میلیونی اولاس كنار بیاید، در واگذاری این بازیكن هم نباید تردید داشت و بخشی از ناراحتی آبیدال هم به همین سیاست اولاس برمی گردد، چرا كه با توجه به پیشنهاد ۱۲ میلیونی بارسا به نظر می رسد رییس پرقدرت لیون، بر سر راه انتقال مدافع خود، سنگ بزرگ می اندازد، ضمن اینكه در راستای چانه زنی های حرفه ای چه بسا با مبلغی میان ۱۸ تا ۲۰ میلیون یورو، بارسا بتواند لیون را راضی كند.نكته دیگر به شباهت ماجرای كنونی آبیدال با آنچه در فصل های گذشته میان اسی ین و محمدو دیارا و لیون پیش آمد برمی گردد.
● چلسی، رئال مادرید و اینك بارسلونا
در بازگشت از تعطیلات و در آستانه آغاز تمرینات لیون برای فصل تازه، اریك آبیدال از اولاس و مدیر اجرایی تیم، مارینو فاچیولی، خواست تا هر چه زودتر وضع او را مشخص كنند. بازیكن سابق لیل و یكی از ستاره های اروپایی كنونی فوتبال فراسه بدون تردید می داند هنگام معرفی ۲ تازه وارد به ژرلان یعنی بودمر و كیتا، رییس باشگاه در مورد او چه گفته است.
در واقع اولاس به صراحت از علاقه خود و گروه فنی لیون به ماندن آبیدال سخن به میان آورده بود. آیا باز هم به گفته او باشگاه تمام تلاش خود را برای نگهداری آبیدال به كار خواهد گرفت؟در این رهگذر قرار است ۳۰درصد به حقوق آبیدال اضافه شود، درست مانند آنچه برای تمدید قرارداد كوپه ، جونینیو و روی یر انجام شده است، در حالی كه آبیدال در ۲۸ سالگی و پس از سپری كردن روزگاری خوش و موفق در لیون و به دست آوردن جایگاهی مستحكم در تیم ملی فرانسه اینك دوست دارد، سال های مفید و باقی مانده فوتبالش را در لیگی دیگر و به طور خاص در لالیگا و بارسا دنبال كند.
آبیدال اینك به جایی رسیده كه می تواند حرف و نظر خود را حتی به رییس پرقدرتی چون اولاس هم تحمیل كند. در این رهگذر۲، مشخصه و ۲ برگ برنده در اختیار او قرار دارد، اول اینكه بارسا جدی و بااشتیاق نسبت به حضور او در نوكمپ، به میدان آمده است و آبیدال نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد و دیگر اینكه تجربه رفتار و برخوردهای ۲ همبازی سابق او در لیون، اسی ین و دیارا برای او نیز می تواند كارساز باشد.
اسی ین در ۲۰۰۵ و محمدو دیارا در ۲۰۰۶ در حالی كه مورد توجه چلسی و رئال مادرید قرار داشتند، اولاس برای نگهداری آنها، سخت پافشاری می كرد. اسی ین و سپس دیارا، ابتدا با تهدید كلامی و بعد با اجتناب از حضور در تمرینات و كشاندن ماجرا به رسانه ها، سرانجام موفق شدند به لیگ برتر و لالیگا،نقل مكان كنند.
البته ناگفته نماند، اولاس در این جنگ، اگرچه در ظاهر شكست خورد اما پول خیلی خوب و درست و حسابی از این انتقالات به دست آورد ضمن اینكه از نظر فنی و تاكتیكی هم به ویژه در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ لیون دچار آسیب چندانی نشد و چه بسا این بار هم ماجرای آبیدال به گونه ای مشابه رفتن اسی ین و دیارا تمام شود.
آخر اینكه مالودا و آبیدال هیچ كدام هنوز از لیون نرفته اند اما با توجه به شانس بیشتر هافبك هجومی تیم ملی فرانسه برای رفتن به نظر می رسد مدافع راست این تیم، برای دریافت رضایتنامه خود، راهی طولانی، پرماجرا و دشوارتری را پیش روی داشته باشد، به هر حال باید منتظر ماند و دید فرجام كار چه خواهد شد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید