شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

شلپ شلوپ آب‌تنی!


شلپ شلوپ آب‌تنی!
با طولانی‌ شدن روزها و شروع فصل گرما، بازار شنا و آب‌تنی داغ‌داغ می‌شود تا جایی كه هر‌كس بنا به توان اقتصادی و وقت آزاد خود سعی می‌كند از این تفریح لذتبخش تابستانی لذت ببرد و تنی به آب بزند. بچه‌ها از طرفداران پروپاقرص شنا و آب‌بازی هستند، اما همین بچه‌ها از قربانیان اصلی آب‌های آلوده هم به‌شمار می‌آیند.
صحنه آب بازی بچه‌ها در رودها و جوی‌ها، تصویری آشناست. كودكانی كه به دلایل مختلف از جمله توان مالی پایین خانواده و عدم توانایی در پرداخت هزینه استخرها، شنا در جوی‌ها را انتخاب می‌كنند، ناآگاهانه جسم كوچك و نحیف خود را در معرض انواع آلودگی‌ها و بیماری‌ها قرار می‌دهند. كسانی‌كه از توانایی مالی بهتری برخوردار هستند به استخر می‌روند، استخرهایی با نرخ‌های متفاوت؛ ارزانقیمت، گرانقیمت، دولتی، خصوصی و... .
شنا و حتی آب‌تنی و راه رفتن در آب علاوه بر یك تفریح مفرح و سالم راهی است به‌سوی دستیابی به سلامتی جسم و روان كه در كنار نقش درمانی در كاهش و درمان برخی از بیماری‌ها، باعث تمدد اعصاب و رفع استرس و اضطراب در افراد می‌شود. اهمیت این ورزش تا حدی است كه حتی به خانم‌های باردار توصیه می‌شود حداقل برای راه رفتن در آب به استخر بروند. با وجود همه این محاسن باید توجه داشت كه عدم رعایت اصول بهداشتی و ایمنی می‌تواند شنا را به یكی از پرخطرترین تفریح‌ها تبدیل كند.
● خطر در كمین است
عوامل محیطی، قارچ و جلبك، گازهای شیمیایی تشكیل شده در آب، میزان درجه حرارت آب و محیط استخر، دفعات تخلیه، كیفیت اولیه آب، میزانPH و كلر آزاد آب همگی از عوامل موثر بر بهداشت استخرها هستند.
آب‌ها محیط بسیار مناسبی برای رشد و انتقال موجودات ذره‌بینی بیماریزا محسوب می‌شوند كه عامل ایجاد بیماری‌هایی از قبیل تب تیفوئید، اسهال آمیبی و باسیلی، هپاتیت، تبخال، ورم ملتحمه چشم و زرد زخم و غیره هستند.
این قبیل موجودات میكروسكوپی كه در محیط‌های گرم و مرطوب همراه با غذای كافی رشد و نمو می‌كنند، در استخرهایی كه توجه كمی به رعایت بهداشت آنها می‌شود، باعث ایجاد عفونت‌هایی مانند؛ عفونت‌های روده‌ای، عفونت‌های بخش فوقانی تنفس، چشم، گوش، گلو و بینی می‌شوند. عفونت‌های ویروسی و قارچی از جمله عارضه خارش پا كه یك بیماری شایع قارچی پوست در شناگران است از دیگر عوارض آب‌های آلوده محسوب می‌شود. همچنین آب‌های آلوده بعضی از استخرها ناقل قارچ‌های كچلی هستند كه از علایم این بیماری‌های پوستی می‌توان به شكل‌گیری حلقه‌های بزرگ با پوسته‌هایی روی بدن افراد اشاره كرد. وقتی شخصی به یك بیماری پوستی مبتلاست، شنا در استخر باعث می‌شود این قارچ‌ها در آب از پوست او رها شده و سایر شناگران نیز به این بیماری مبتلا شوند.
همان‌طور كه كمبود كلر در آب باعث بیماری می‌شود، استفاده بیش از حد از آن و نبود امكانات تهویه مناسب هم باعث ایجاد مسمومیت و مشكلات تنفسی و ... می‌شود.
● بهداشت استخرها
حفظ بهداشت و سلامت استخرها علاوه بر توجه مسوولان و متولیان آنها نیازمند توجه مردم و مراجعه‌كننده‌ها نیز هست. این در حالی ‌است كه متاسفانه برخی از مراجعین با عدم رعایت نكات بهداشتی زمینه ایجاد و انتقال بیماری‌ها را در این محیط فراهم می‌كنند و از این مهم غافل هستند كه به‌طور حتم یكی از قربانیان این بی‌مبالاتی‌ها خود آنها و فرزندانشان خواهند بود. به نظر می‌رسد دقت بیشتر متولیان استخرها و ارائه آموزش‌ و سخت‌گیری آنها در این زمینه بتواند تا حدودی به بهداشت بیشتر استخرها كمك كند. در این میان نقش رسانه‌های گروهی در جهت آموزش فرهنگ استفاده از استخرها ـ كه متاسفانه به فراموشی سپرده شده ‌است ـ نیز بسیار حائز اهمیت است. ما باید بیاموزیم و به كودكان خود یادبگیریم؛ قبل از ورود به استخر مثانه خود را تخلیه كنند و به طور جدی از دفع ادرار در داخل آب خودداری كنند. قبل و بعد از ورود به استخر بدن خود را با یك شوینده مناسب شست‌وشو دهند و پیش از اینكه وارد محوطه استخرشوند، پای خود را داخل حوضچه كلر قرار دهند. هرگز در آب تف نكنند و از مزه‌مزه كردن آب و شستن و خارج كردن ترشحات بینی، انداختن خلط گلو و... در آب خودداری كنند و زمانی‌كه به یك بیماری عفونی و یا پوستی مسری مبتلا هستند، هرگز به استخر نروند.
به گفته یك اپیدمیولوژیست آمریكایی، شنا كردن ورزش مهمی است اما حقیقت این است كه بسیاری از كشورها به بهداشت این تفریحگاه‌ها توجه نمی‌كنند. به گفته این كارشناس اعتماد به اینكه كلر می‌تواند تمام آلودگی‌های خطر‌زای این آب‌ها را از بین ببرد یك تصور غلط است و به علاوه حتی اگر این قبیل امور رعایت شود باز نمی‌توان از
عدم وجود فضولات و پسماند‌های انسانی در این آب‌ها اطمینان حاصل كرد.
به گفته كارشناسان بهداشت، استاندارد میزان كلر آزاد باقیمانده در آب استخر از یك تا ۵/۳ میلی گرم در لیتر است و این میزان باید به‌صورت روزانه در ساعات مختلف روز توسط متصدی استخر یادداشت شود اما این امر در كمتر استخری به‌خصوص در استخرهای روباز واقع در جنوب شهر، اجرا می‌شود. به‌طوری كه برخی از متصدیان استخرها به جای استفاده از كلر در آب، از موادی كه هیچ‌كدام مورد تایید وزارت بهداشت نیست، استفاده می‌كنند. این در حالی است كه از نظر وزارت بهداشت برای گندزدایی آب استخرها فقط كلر مورد تایید است.
● ایمنی در استخر
نكات ایمنی باید در سالن استخر با نصب هشدارها و پیام‌های نوشته شده به اطلاع مراجعین برسد. خودداری از دویدن در محیط استخر، شنا كردن در عمقی مناسب با توانایی شناگر و اجتناب از بازی و شوخی‌های خطرناك می‌تواند ایمنی نسبی افراد را تامین كند. استفاده از وسایل مورد نیاز جهت شنا از قبیل عینك، گوشی، دماغی و به‌ویژه كلاه شنا را فراموش نكنید. اگر در هنگام شنا دچار خستگی و گرفتگی عضلانی شدید به قسمت‌های عمیق نروید.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید