سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

تزریق بوتاکس - روشی برای پیشگیری از بروز چروک


تزریق بوتاکس - روشی برای پیشگیری از بروز چروک
اخم کردن و جمع کردن پلکها به مدت طولانی باعث ایجاد خطوط و چروکهای پوستی در بین دو ابرو و گوشههای چشم میشود. این چروکها در بالای ابروها در ناحیه پیشانی نیز پدیدار میشوند. با تزریق بوتاکس میتوان این خطوط را تا حد زیادی برطرف نمود. این آمپول براحتی در مطب قابل تزریق است اما نقاط تزریق بسیار حساس هستند و نباید این تزریق را بدست افراد بی تجربه داد.
این ماده یک پروتئین خالص شده از ترشحات یک باکتری است که مانع از تاثیر امواج عصبی بر روی عضله شده، بی حرکتی موقت عضلانی ایجاد میکند. تزریق مقادیر بسیار کم این ماده در داخل عضلات صورت مانع از انقباض آنها میشود. به این ترتیب خطوط ناشی از حرکت این عضلات از بین میروند.
بوتاکس از سال ۱۹۸۰ مورد استفاده درمانی قرار گرفته است. در ابتدا برای بیماران مبتلا به تنبلی چشمی و تیکهای عصبی چشمی استفاده میشد. از سال ۱۹۸۷ متخصیصین زیبایی و پوست پی به اثر فوق العاده آن بردند و به منظور کاهش دهنده چروک از آن استفاده کردند.
این ماده را فقط در بالای صورت، در ناحیه پیشانی، بین دو ابرو و گوشههای چشمها میتوان تزریق کرد و در بقیه نواحی صورت ممنوعیت مصرف دارد. تزریق این ماده در بقیه نواحی صورت باعث افتادگی پوست میشود و در نتیجه خطوط را واضحتر عمیقتر میکند. با توجه به میزان بسیار ناچیز تزریق در زیر پوست بوسیله یک سوزن باریک، نیازی به استراحت طولانی بعد از تزریق وجود ندارد.
عضله فلج شده دیگر نمیتواند منقبض شود در نتیجه پوست به حالت استراحت در میآید و به تدریج خطوط قبلی باز میشوند و چروک جدیدی نیز تشکیل نمیشود. هرچه قدر خطوط قبلی عمق کمتری داشته باشند، رد باقیمانده از آنها کمتر خواهد بود. به این ترتیب ممکن است برای از بین بردن خطوط باقیمانده صورت از روشهای دیگری مانند لیزر، پیلینگ و تزریق مواد پرکننده استفاده شود. عضلات دیگر صورت مانند عضلات بالا برنده ابروها که تحت تاثیر این تزریق قرار نگرفتهاند بکار خود ادامه میدهند و به این ترتیب مشاهده میکنید که بعد از تزریق ابروها به بالا کشیده خواهند شد. تزریق بوتاکس برای خطوط خنده اطراف دهان نه تنها بی اثر است بلکه ممکن است در حرکتهایی مانند خوردن و حرف زدن که جزو حرکات بسیار مهم بدن هستند اختلال ایجاد کرده و در نهایت باعث نارضایتی بیمار گردد.
▪ مواردی که باید به آنها توجه خاص نمود:
۱) پیش از تزریق بوتاکس، پزشک را از مصرف هر گونه دارویی که مصرف میکنید مطلع سازید.
۲) تا ۵ ساعت پس از تزریق نباید به حالت دراز کش قرار گیرید. در صورت نیاز به استراحت یا خواب باید در وضعیت نیمه نشسته باشید.
۳) برای تاثیر بیشتر دارو بر روی عضلات تا ۵ ساعت پس از تزریق، عضلات اخم، پیشانی و گوشه چشمها را مرتبا منقبض کنید به عبارت ساده تر مرتبا بخندید، اخم کنید و ابروهای خود را بالا بیاندازید.
۴) از مالش دادن نواحی تزریق تا ۵ ساعت پرهیز کنید که این کار باعث پخش شدن دارو شده که هم تاثیر آنرا کاهش میدهد و هم ممکن است به نواحی خطرناک نزدیک شود.
۵) تا ۵ ساعت پس از تزریق از قرار دادن کمپرس گرم در نواحی تزریق خودداری نمایید که تاثیر دارو را کاهش میدهد.
شروع تاثیر دارو بر روی عضلات از ۳ تا ۷ روز بعد از تزریق میباشد. بیشترین تاثیر تا ۳-۴ ماه میباشد که به تدریج این اثر افت میکند و عضلات شروع به فعالیت میکنند. بیماران در فواصل مختلف نیاز به تزریق مجدد پیدا میکنند. با تکرار تزریق به موقع دارو عضلات نازک شده و بتدریج تحلیل میروند و به این ترتیب مدت زمان اثر دارو افزایش مییابد.
عوارض این دارو کم، موقتی و وابسته به محل تزریق دارو میباشند. سوزش و کبودی محل تزریق از جمله این عوارض هستند که نیازی به انجام اقدام خاصی ندارند و در زمان کوتاهی از بین خواهند رفت. در افرادی که برای اولین بار این تزریق را انجام میدهند ممکن است سردرد ایجاد شود که این نیز موقتی است و با مصرف فقط استامینوفن میتوان آنرا کاهش داد. بخاطر داشته باشید که داروهایی مانند آسپیرین ممکن است کبودی در محل تزریق ایجاد کنند. در موارد بسیار نادر نیز ممکن است افتادگی پلک بروز کند که این نیز موقتی است و نیازی به درمان ندارد.
استفاده از بوتاکس در بعضی افراد تحول زیادی در زندگی ایجاد میکند بخصوص اگر این روش با دیگر روشهای به سازی پوست انجام گیرد.
محسن اخگر


همچنین مشاهده کنید